Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2021, 10:51   #841
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Tommelein bijt terug.

https://www.demorgen.be/politiek/tom...agd~b88085ab5/

Citaat:

Zeggen dat het daarom de fout zou zijn van zijn opvolgster en partijgenote Lydia Peeters vindt hij niet fair. “Kijk, de grootste roergangers van de digitale meter waren niet wij, maar de N-VA. Van mijn vertrek naar Oostende heeft de N-VA gebruikgemaakt om het dossier naar het parlement te trekken en het er daar met de karwats door te slaan. Terwijl men goed wist dat er problemen waren met de VREG. Maar het moest blijkbaar van de baan zijn voor de verkiezingen, zodat de minister van Energie in de volgende regering er zich niet meer aan zou kunnen verbranden. Toen al was voor ons duidelijk dat de N-VA op het departement Energie aasde, wat uitgekomen is”, aldus nog Tommelein.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 11:18   #842
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Arme,arme "Tommelino"....

Het was de DIGITALE meter die "erdoor" gejaagd is..

Dat "terugdraaien" of "variabel factureren" en alle andere leukigheden die ermee kunnen gebeuren zijn gewoon een kwestie van software (vermoedelijk zelfs van op afstand te wijzigen).

Dat we,wereldwijd,uiteindelijk,naar "digitale" meters zouden gaan is altijd perfect duidelijk geweest,in Belgie,in Vlaanderen,echter is het de politiek blijkbaar die de distributiemaatschappijen moet dwingen een beetje op te schieten.....enfin...


Het ganse ,onwettige gebleken-",subsidiemechanisme echter blijft stevig op "Tommelino" zijn koppeke liggen......Grootse verklaringen in het Vlaams halfrond,de pers,en wetteksten (die recent feitelijk onwettig bleken) blijven als bewijs achter met ZIJN naam als handtekening...

Laatst gewijzigd door kelt : 27 februari 2021 om 11:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 12:33   #843
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Maakt niet uit. De vorige Vlaamse regeringen namen die beslissingen en daar hebben zowat alle Vlaamse partijen met 2 uitzonderingen mee schuld aan.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 13:10   #844
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tommelein bijt terug.

https://www.demorgen.be/politiek/tom...agd~b88085ab5/

Citaat:

Zeggen dat het daarom de fout zou zijn van zijn opvolgster en partijgenote Lydia Peeters vindt hij niet fair. “Kijk, de grootste roergangers van de digitale meter waren niet wij, maar de N-VA. Van mijn vertrek naar Oostende heeft de N-VA gebruikgemaakt om het dossier naar het parlement te trekken en het er daar met de karwats door te slaan. Terwijl men goed wist dat er problemen waren met de VREG. Maar het moest blijkbaar van de baan zijn voor de verkiezingen, zodat de minister van Energie in de volgende regering er zich niet meer aan zou kunnen verbranden. Toen al was voor ons duidelijk dat de N-VA op het departement Energie aasde, wat uitgekomen is”, aldus nog Tommelein.

Hij heeft gelijk.
De grote promotor hiervan was de fameuze Andries Gryffroy van N-VA.
Die duwde voluit op de gas.
Wat overigens o-vld niet vrijpleit, want Schiltz is naadloos meegestapt in Gryffroy zijn verhaal. Dom dus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 13:12   #845
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Arme,arme "Tommelino"....

Het was de DIGITALE meter die "erdoor" gejaagd is..

Dat "terugdraaien" of "variabel factureren" en alle andere leukigheden die ermee kunnen gebeuren zijn gewoon een kwestie van software (vermoedelijk zelfs van op afstand te wijzigen).
Tommelein begreep zelfs het opladen van zijn Tesla niet, en zijn chauffeur was blijkbaar nog luier.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 14:24   #846
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vertrouw nooit de Vlaamse regering. Ze weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn kwa energiebeleid.
Als er sprake zou zijn van onwetendheid dan ligt dat in de eerste plaats aan de stupiede manier waarop in het verleden staatshervormingen werden doorgevoerd. Reeds vanaf Staatshervorming nr. 1 vraagt Vlaanderen een overdracht van homogene bevoegdheden. Het zijn evenwel altijd de Franstaligen die dwarsliggen en eisen dat een deel van die bevoegdheden blijft hangen op federaal niveau. Met alle gevolgen vandien. Dat is met het energiebeleid niet anders. De Groene Tinne Verstraeten zit niet in de Vlaamse maar in de federale regering. Met volksgezondheid idem dito.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 16:03   #847
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Het zou de politiek sieren om zich te buigen over hoe de gedupeerden schadeloos te stellen. In plaats daarvan krijgen we nu een rondje zwarte piet doorschuiven. Politique politicienne dus. Comme d'habitude.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 17:31   #848
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het zou de politiek sieren om zich te buigen over hoe de gedupeerden schadeloos te stellen. In plaats daarvan krijgen we nu een rondje zwarte piet doorschuiven. Politique politicienne dus. Comme d'habitude.

"schadeloos stellen" zou betekenen dat ik,belastingsbetaler kelt,die NIKS te maken heeft met "zonnepanelen" en aanverwante zaken (waar de overheid zich beter niet mee zou bemoeid hebben overigens) zou moeten betalen...(Typisch aan mensen die het merkelijk breder hebben dan mezelf)....NOG EENS zou moeten meebetalen aan dat zonnepaneelgedoe.



De zorgvuldige behandeling van dit dossier,en de koppeling aan die waanzin, betekent dat onze "digitale meters" (waarvan de electronica hoogstwaarschijnlijk in China zal vervaardigd zijn) al erg veel centjes kosten hoor....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 februari 2021 om 17:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 20:38   #849
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
"schadeloos stellen" zou betekenen dat ik, belastingsbetaler kelt, die NIKS te maken heeft met "zonnepanelen" en aanverwante zaken (waar de overheid zich beter niet mee zou bemoeid hebben overigens) zou moeten betalen...(Typisch aan mensen die het merkelijk breder hebben dan mezelf)....NOG EENS zou moeten meebetalen aan dat zonnepaneelgedoe.
(...)
Helemaal mee eens. Net zo voor mij.
Die heffingen groene energie kosten mij nu al meer dan mijn totale kost aan nachttariefstroom.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2021, 10:35   #850
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Helemaal mee eens. Net zo voor mij.
Die heffingen groene energie kosten mij nu al meer dan mijn totale kost aan nachttariefstroom.
Alles wat wij betalen bovenop de stroom zelf, overtreft dit in ZEEEER ruime mate (ongeveer 2/3de van de totale kost per kWh). En dat is geenszins in overeenstemming met de kost voor een netwerk voor de particuliere verbruiker.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2021, 20:09   #851
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
"schadeloos stellen" zou betekenen dat ik,belastingsbetaler kelt,die NIKS te maken heeft met "zonnepanelen" en aanverwante zaken...
Dat is flauwe kul hé.

Ik betaal belastingen aan de federale overheid voor de spoorwegen, maar gebruik nooit de trein...
Ik betaal belastingen aan de Vlaamse overheid voor de Lijn, maat gebruik nooit de bus...
Ik betaal belastingen voor het 'kindergeld' en heb zelf geen kinderen...

En zo kan je nog wel even doorgaan.

Laatst gewijzigd door De Prof : 28 februari 2021 om 20:09.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2021, 21:15   #852
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dat is flauwe kul hé.

Ik betaal belastingen aan de federale overheid voor de spoorwegen, maar gebruik nooit de trein...
Ik betaal belastingen aan de Vlaamse overheid voor de Lijn, maat gebruik nooit de bus...
Ik betaal belastingen voor het 'kindergeld' en heb zelf geen kinderen...

En zo kan je nog wel even doorgaan.
U noemt daar direct 3 zaken waar de overheid zich best uit zou terugtrekken.

Waarom?

Volg het nieuws,iedere dag opnieuw.

Problemen verdwijnen niet zomaar,maar de overheid dient ze niet te bestendigen?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2021, 19:54   #853
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

We vernemen dat om middernacht op de laatste dag van februari 2021 effectief het "terugdraaien" gedaan is.

(nu lijkt het me onwaarschijnlijk dat midden in de nacht er teruggedraaid zou worden maar kom....software doet soms rare dingen hé.... )

Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2021 om 19:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2021, 20:20   #854
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Nu denk ik dat ik toch even kwaad word, overheid heeft weeral half werk geleverd.
Nu zou er een afrekening komen van mijn geplaatste digitale meter op 15 december en daarop zal ik volle pot netsvergoedingen op betalen en daarmee ben ik dan nog even mee, maar er zal door hiaat ook prosumententarief verrekend worden en daar ben ik totaal niet mee akkoord.
Is al erg dat regering hun beloftes niet kan waar maken, dan mogen ze nu toch eens uit hun krammen schieten om die prosumenten tarief er uit te trekken.
Alle zonnepaneel eigenaars die in november hun eindfactuur hebben gehad hebben nu allemaal verbruik tot nu, mooi die moeten allemaal netsvergoedingen +daarbovenop nog eens prosumenten tarief betalen. 2 maal onkosten door kwakkel regering.
Puur oplichterij, wees maar zeker dat de ZONNESTEMMEN in 2024 zullen doorwegen

1100 kwh verbruik x 0,26 euro voor stroom en netsvergoedingen. En daar bovenop 2,5 maand prosumententarief. Omdat zij nu het moment kiezen.
Die vlieger gaat niet op.

Laatst gewijzigd door Deo : 1 maart 2021 om 20:33.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2021, 21:13   #855
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Die donkerblauwe- tot zelfs zowat zwarte kleur van de zonnepanelen draagt eigenlijk bij aan de warmteontwikkeling (heat-island) in bebouwde gebieden waardoor mensen dan meer airco's beginnen te installeren....

behoorlijk zot allemaal....

Daarom,en die digitale teller kan daar perfect voor geprogrammeerd worden,best extra "milieutaxatie",( "hittetarief" toepassen) gedurende de zomermaanden op aansluitingen met zonnepanelen......


zot?

Ba neen,de creativiteit als het gaat om het inwinnen van overheidsinkomsten bij mensen die het zich kunnen permitteren is nog niet eens begonnen....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2021 om 21:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 06:10   #856
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Alles wat wij betalen bovenop de stroom zelf, overtreft dit in ZEEEER ruime mate (ongeveer 2/3de van de totale kost per kWh). En dat is geenszins in overeenstemming met de kost voor een netwerk voor de particuliere verbruiker.
Ik heb gisteren mijn factuur gehad. 24% elektriciteit, 76% taxen.

Oftewel een belasting van 316% op een absolute basisbehoefte, elektriciteit.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 20:40   #857
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik heb gisteren mijn factuur gehad. 24% elektriciteit, 76% taxen.

Oftewel een belasting van 316% op een absolute basisbehoefte, elektriciteit.
Het is zelfs erger: ze installeren de meter wellicht op het moment waarop je het meeste van je opgespaarde elek verliest, dus bij voorkeur vlak na de zomer.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 21:36   #858
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Voor alle duidelijkheid: tot op heden heb ik geen zonnepanelen. Daardoor had ik het hele gedoe slechts van ver gevolgd. Als ik stupiditeiten over die kwestie uitkraam gelieve mij dus tot de orde te roepen.

Mij lijkt het voor de hand liggend dat de bedoeling van zonnepanelen in de eerste plaats erin bestaat (of beter: zou moeten bestaan) dat u in uw eigen electriciteitsbehoefte zoveel mogelijk wordt voorzien door die zonnepanelen i.p.v. door de netleverancier. Maar, wanneer u over een analoge teller beschikt komt er nog een dikke extra bij, de zonnepanelen leveren ook electriciteit wanneer u er geen behoefte aan hebt of wanneer u niet thuis bent. Vermits de analoge meter ook kan terugdraaien wordt u dus op dat ogenblik electriciteitsleverancier en verdient u lekker centen. M.a.w. u wordt een mini-electriciteits-centrale. Mijn vraag is nu of dat van bij de aanvang de bedoeling was? Ik zie voor die vele kleine electriciteiteveranciers natuurlijk één groot voordeel: hun investeringskost in zonnepanelen wordt aldus sneller terugverdiend. Alhoewel... hun eigen electriciteitsverbruik is (bij goed weer) óók gratis. Ze eten dus van twee walletjes. Feitelijk van drie want ze hebben bovendien bij hun aanschaffing van de zonnepanelen ook nog eens subsidies gekregen. Van die drie valt er nu dus één weg.

En kijk! Onmiddellijk is onze gulhartige Vlaamse Regering daar met “compensaties” omdat één van die drie voordeel-lekkernijen wegvalt. Het toppunt is evenwel dat gans deze kermis werd op het getouw gezet door vorige Vlaamse én Federale regeringen. En wie krijgt nu alle forumbliksems naar haar hoofd geslingerd? Zuhal Demir...
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 22:03   #859
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: tot op heden heb ik geen zonnepanelen. Daardoor had ik het hele gedoe slechts van ver gevolgd. Als ik stupiditeiten over die kwestie uitkraam gelieve mij dus tot de orde te roepen.

Mij lijkt het voor de hand liggend dat de bedoeling van zonnepanelen in de eerste plaats erin bestaat (of beter: zou moeten bestaan) dat u in uw eigen electriciteitsbehoefte zoveel mogelijk wordt voorzien door die zonnepanelen i.p.v. door de netleverancier. Maar, wanneer u over een analoge teller beschikt komt er nog een dikke extra bij, de zonnepanelen leveren ook electriciteit wanneer u er geen behoefte aan hebt of wanneer u niet thuis bent. Vermits de analoge meter ook kan terugdraaien wordt u dus op dat ogenblik electriciteitsleverancier en verdient u lekker centen. M.a.w. u wordt een mini-electriciteits-centrale. Mijn vraag is nu of dat van bij de aanvang de bedoeling was? Ik zie voor die vele kleine electriciteiteveranciers natuurlijk één groot voordeel: hun investeringskost in zonnepanelen wordt aldus sneller terugverdiend. Alhoewel... hun eigen electriciteitsverbruik is (bij goed weer) óók gratis. Ze eten dus van twee walletjes. Feitelijk van drie want ze hebben bovendien bij hun aanschaffing van de zonnepanelen ook nog eens subsidies gekregen. Van die drie valt er nu dus één weg.

En kijk! Onmiddellijk is onze gulhartige Vlaamse Regering daar met “compensaties” omdat één van die drie voordeel-lekkernijen wegvalt. Het toppunt is evenwel dat gans deze kermis werd op het getouw gezet door vorige Vlaamse én Federale regeringen. En wie krijgt nu alle forumbliksems naar haar hoofd geslingerd? Zuhal Demir...
Datgeen van die drie walletjes klopt niet helemaal.
Wie de vorige jaren panelen legde kreeg helemaal geen subsidie.
Het 'enige' voordeel was die terugdraaiende teller. Wat in feite een 'noodzaak' is, anders krijg je de investering kost er gewoon niet uit.

Het is eveneens de overheid die een overeenkomst heeft met Europa om x aantal procent groene stroom te produceren. Anders betalen ze een boete.

Je kan dan kiezen, ofwel een boete betalen aan Europa, of aan uw eigen bevolking een subsidie betalen.

Nog de Vlaamse, Waalse of Brusselse regering gaat zomaar subsidies uitdelen voor de mensen hun schoon ogen.

Dus je moet het totaal plaatje bekijken.

En ja Demir is ook schuldig aan dit debacle. Zij wist van de hangende klachten tegen het decreet, maar liet betijen.
Ze had op zen minst kunnen ingrijpen bij de overeen gekomen uitrol van die digitale meter.
De grote vraag is of was: Waarom diende zonnepaal eigenaars voorrang te krijgen?
De totale uitrol is een 10 jaren plan of langer.
Door de zonnepaneel eigenaar achteraan te plaatsen bijvoorbeeld, had heel deze zaak niet zo'n enorme weerslag gegeven.

Laatst gewijzigd door De Prof : 2 maart 2021 om 22:05.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 14:55   #860
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Er gaan geruchten rond dat je die teller tot betere gedachten kan brengen, eigenlijk tot stoppen met denken, door met een jumpstarter er wat ellentriek door te jagen.

Na een paar dagen komt de maatschappij dan kijken, blijkt dat hij 'ontploft' is, en kan je verwonderd zeggen dat je je brandverzekering toch gaat inlichten van dien brol die zij daar maar neerpoefen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be