Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2007, 03:25   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard Ervaren rotten

Wetenschappelijk onderzoek is hier voor sommigen blijkbaar iets dat gezien wordt als een subjectieve aangelegenheid die vooral gebruikt wordt om voor de kar te spannen van zij die het meest kapitaalkrachtig zijn. Ik zal niet ontkennen dat dat gebeurt. Er zijn genoeg schandalen bekend van wetenschappelijk onderzoek dat nadien toch helemaal niet zo wetenschappelijk bleek te zijn, bv. in de farmaceutische industrie. Maar daar ligt blijkbaar niemand wakker van, getuige de nihiele media-aandacht hiernaar uitging.
Bij klimaatverandering is dat anders en blijkt het publiek -van de wetenschapper met een niet-klimaat-gerelateerde opleiding tot de man in de straat- plots enorm sceptisch tov wetenschappelijk onderzoek.
Je zou verwachten dat men blij is dat 'de toplaag' eindelijk toegeeft dat ons handelen een effect heeft op de planeet en dat dit, voor de huidig levende soorten althans, niet al te rooskleurig is. Niet in het minst omdat men deze effecten voor het eerst ook kan kwantificeren zodat men data kan projecteren die de kwalijke gevolgen van ons handelen voor de toekomst weergeven en die ons duidelijk tot actie nopen.

Misschien willen we niet begrijpen wat er staat te gebeuren omdat het te ontzagwekkend en grotesk is, op een manier die ons allesbehalve aanstaat. Of misschien zijn we als mens gewoon veel te nietig om te kunnen beseffen wat een klimaat en laat staan een eventuele verandering daarvan allemaal impliceert.

Voor ieder wetenschappelijk onderzoek vindt men hier bijgevolg wel een tegenexpertise die minstens even betrouwbaar en valide zou moeten zijn en van zodra je de eindelijk alle argumenten van x hebt weerlegt duikt y op met dezelfde, verkregen uit andere bronnen, en kan je weer van vooraf aan beginnen. En zo wordt er hier nodeloos in een kringetje rondgewandeld, en zelfs het meest gezaghebbende artikel van de meest prominenten ter wereld lijkt de sceptici niet te kunnen deren. Maar gelukkig (of net niet) zijn er ook nog ooggetuigenverslagen waar je moeilijk omheen kan, en waar ik zelf meer kippenvel van krijg dan ik ooit van enig wetenschappelijk onderzoek zal doen, en die de man in de straat tot de beleidsmaker hopelijk doen inzien dat er wel degelijk iets gebeurt wat niet positief is. Dit bijvoorbeeld:

Citaat:
29/09 'Na flesboot, de opvouwhelikopter'

”Hoe is het geweest?”, roept iemand op de wal naast het Kempisch Dok. ”Veel moeilijker dan bij mijn vorige projecten”, galmt de Captain Igloachtige figuur op het dek terug. Anderhalf jaar na hun vertrek kwamen Fons (69) en Kee (63) Oerlemans vrijdag weer thuis in Antwerpen van hun transatlantische flessenovertocht. Ze rolden van Afrika naar de Caraïben.

Fons Oerlemans stak al eens de Atlantische Oceaan over op een vlot van baggerbuizen en in een drijvende vrachtwagen. Maar een fles blijkt bij nader inzien ongeschikt. ”Flessen drijven, maar ze rollen ook. Onderweg hebben wij véél gerold.

We moesten ons vastriemen om niet overboord te slaan”, vertelt Kee. Fons had de expeditie onderschat, geeft hij toe. Beginnen de jaren te wegen? ”Nee. Het heeft te maken met de klimaatsverandering. De stabiele passaatwinden van vroeger zitten nu vol storingen”, zegt de man die al zes transatlantische overtochten op zijn actief heeft, en dus weet waarover hij spreekt.

”Het baart me vooral zorgen dat we nauwelijks vissen of zeezoogdieren zagen. Bij mijn vorige reizen wemelde het van de haaien en de dolfijnen. Onderweg kwamen we een dolfijnenstroper tegen met 60 kadavers op zijn schip.”

Oorspronkelijk was het de bedoeling brieven van straatkinderen in New York af te leveren bij Kofi Anan. Maar aan de samenwerking met de liefdadigheidsorganisatie kwam in Dakar (Senegal) een einde.

”Een valse noot in de expeditie, en een grote teleurstelling. We hebben New York dan maar uit onze reisroute geschrapt.”

Bij een proefvaart van Tenerife naar de Kaapverdische Eilanden, voor de westkust van Afrika, had de fles zijn zeewaardigheid bewezen. De volgende fase was de oversteek naar Dakar in Senegal.

”Daar hebben we dus de hele tijd op die brieven zitten wachten. Toen die niet kwamen, zijn we via een tussenstop in Kaapverdië in 33 dagen de oceaan overgeploeterd naar Barbados.”

Ook al is de fles heel krap, saai was het nooit. ”Ik had Het Verdriet van België mee, maar ben niet door het eerste hoofdstuk geraakt”, zegt Fons. ”Te druk aan boord, te veel op wacht gestaan. De boeken van Herman Brusselmans heb ik wel allemaal gelezen.”

De zonen van Kee en Fons, Brendan (22) en Robin (25), zijn opgelucht dat hun ’oudjes’ weer thuis zijn. ”Moeten we ons geen zorgen meer maken”, zegt Brendan. Het klinkt een beetje als de omgekeerde wereld.

”We zijn ze een paar keer achterna gereisd. Met het vliegtuig. Ik reis graag, maar niet in een fles”, zegt Robin, met sappig Hollands accent.

”Tot mijn twaalfde groeide ik op in Amsterdam. Nu verblijven we al een hele poos in Antwerpen. Voorlopig wonen we weer met zijn viertjes onder één dak, maar over een maand ga ik alleen wonen.”

Het is grappig om zien hoe verschillend de twee jongens zijn van hun hippie-ouders. ”Zijn jullie even gek als jullie moeder en vader, vragen ze ons soms.” De fles heeft nu een vaste ligplaats in het Kempisch Dok.

Fons hoopt dat zijn experimenteel vaartuig een plek in een museum krijgt. Ondertussen werkt hij al aan een opvouwbare helikopter. ”Superklein, 19 kilo zwaar, die een gewicht van 110 kilo kan torsen. Als brandstof gebruik ik een soort vloeibaar gas. Het is de bedoeling dat je hem in een rugzak kunt meenemen, openvouwen en wegvliegen. Over drie maanden hoop ik een proefvlucht te maken.” Al gokt Kee dat het nog iets langer kan duren.

Kristin MATTHYSSEN

Ik weet dat er geen reden is om hier meer of zelfs maar enige waarde aan te hechten dan wetenschappelijk onderzoek. Maar als zelfs de vakliteratuur van onze planeet hier met een vingerknip wordt ontkracht door onze experts ter plekke ... kan een eenvoudig artikel als dit misschien wel iets doen.
Ik vind het bovendien prachtig om te zien hoe iemand iets ziet, terwijl een beangstigend groot deel van de mensen, ook al worden ze met hun neus op de feiten gedrukt, koppig blijft volhouden dat er niets te zien valt.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be