Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2009, 09:46   #1
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard Ruk naar links?

"Iemand die hier woont, werkt en de nationaliteit heeft is voor mij een autochtoon" dixit FDW. Er zijn er hier al voor minder gebombardeerd tot linkse zelfhaters.

Wat ik van die uitspraak vind (en van het feit dat FDW die doet) kan ik het best als volgt samenvatten:
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 09:52   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
"Iemand die hier woont, werkt en de nationaliteit heeft is voor mij een autochtoon" dixit FDW. Er zijn er hier al voor minder gebombardeerd tot linkse zelfhaters.

Wat ik van die uitspraak vind (en van het feit dat FDW die doet) kan ik het best als volgt samenvatten:
Is inderdaad simplistisch. Ik zou het criterium hoger leggen met minstens:
  • Aanvaarden seculier karakter van de staat
  • De lokale taal (proberen) leren
  • Respect voor de waarden uit de Verlichting
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 09:55   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
"Iemand die hier woont, werkt en de nationaliteit heeft is voor mij een autochtoon" dixit FDW. Er zijn er hier al voor minder gebombardeerd tot linkse zelfhaters.

Wat ik van die uitspraak vind (en van het feit dat FDW die doet) kan ik het best als volgt samenvatten:
was op een vraag van Leterme. Dewinter wou zelf eerst niet antwoorden op die vraag en toen Imbo toch ook wou dat hij antwoordde, ging Dewinter weer eens in z'n slachtofferrolletje kruipen en toen kwam dit antwoord.

maar we noteren: een moslim die hier woont, werkt en de Belgische nationaliteit heeft, is een autochtoon
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 09:58   #4
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Is inderdaad simplistisch. Ik zou het criterium hoger leggen met minstens:
  • Aanvaarden seculier karakter van de staat
  • De lokale taal (proberen) leren
  • Respect voor de waarden uit de Verlichting
"De Waarden van de Verlichting", hoe kan dat nu een criterium zijn? Er zijn beroemde Verlichtingsfilosofen die het verlicht absolutisme aanhingen, tellen die dan ook mee?

Besides: stel dat ik hier geboren ben, hier werk en een familie heb die nooit ergens anders gewoond heeft (wat ook zo is), maar dat ik geen respect heb voor die waarden uit de Verlichting? Of, wat vaker voorkomt, dat ik het niet eens ben met het seculiere karakter van deze staat? Christenfundamentalisten bestaan ook in België, en zijn vaak perfect autochtoon.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 10:59   #5
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Respect voor de waarden uit de Verlichting
Dat gelijkheidsdenken?

Maar neen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:19   #6
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

maar we noteren: een moslim die hier woont, werkt en de Belgische nationaliteit heeft, is een autochtoon
klopt. Een katholiek die hier woont, werkt en de Belgische nationaliteit heeft, is een autochtoon.

Om maar te zeggen dat religie geen criterium is om als allochtoon of autochtoon te worden bestempeld. Wettelijk, hé. Je kan er natuurlijk anders over denken.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:26   #7
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Ik betwijfel of al die mensen die het voortdurend hebben over de 'waarden van de Verlichting' enig idee hebben wat die dan juist zouden moeten zijn. Volgens mij herhalen ze een dolgedraaide matra waarvan ze nog de oorspronkelijke betekenis, nog de hedendaagse recuperatie ten volle van begrijpen... Als u denkt dat de Verlichting iets voor u is, lees dan misschien eens wat verlichte auteurs.

Als u dan nog steeds gelooft dat het Verlichtingsdenken een 'democratisch' denken is zoals we dat vandaag kennen, of een 'gelijkheidsbeginsel' impliceert, of dat 'de' waarden daarvan stroken met hedendaagse ideologische stromingen,... dan mag u dat altijd aantonen.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 4 juni 2009 om 11:27.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:36   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Is inderdaad simplistisch. Ik zou het criterium hoger leggen met minstens:
  • Aanvaarden seculier karakter van de staat
  • De lokale taal (proberen) leren
  • Respect voor de waarden uit de Verlichting
Er zijn autochtonen die 1 noch 3 aanvaarden?

(En er zijn ook niet 'de' waarden uit de verlichting en ik heb eigenlijk ook niet echt een idee dewelke je juist bedoelt.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:38   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als u dan nog steeds gelooft dat het Verlichtingsdenken een 'democratisch' denken is zoals we dat vandaag kennen, of een 'gelijkheidsbeginsel' impliceert, of dat 'de' waarden daarvan stroken met hedendaagse ideologische stromingen,... dan mag u dat altijd aantonen.
Oh; als er iets is dat zuiver verlichtingsdenken is, is het wel gelijkheidsdenken: dat er iets is dat ons gelijken maakt. Dat is nu iets dat je overal terug vindt - van Rousseau tot Locke en Kant.

Het 'democratisch' denken is al iets anders; de ene zag dat als een middel om de overheid te controleren, de ander als een middel van opperste besluitvorming. (Alhoewel Rousseau niet akkoord zou zijn met hoe we vandaag de dag democratie invullen, natuurlijk.) Is ook niet zo nadrukkelijk aanwezig, imo.

Je kan in ieder geval niet zomaar de Schotse, Franse en Duitse verlichting op 1 en dezelfde lijn plaatsen - want zelfs datgene dat je overal terugvindt, wordt anders ingevuld; zelfs binnen verlichtingen. (Een Bastiat is geen Rousseau.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:39   #10
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar we noteren: een moslim die hier woont, werkt en de Belgische nationaliteit heeft, is een autochtoon
Volgens mij bestaat er een officiële definitie van allochtoon (ooit vastgelegd toen de Vlaamse overheid positief wou discrimineren inzake jobs), en dus ook van autochtoon.

En die komt helemaal niet overeen met wat hierboven staat.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 4 juni 2009 om 11:40.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:58   #11
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Volgens mij bestaat er een officiële definitie van allochtoon (ooit vastgelegd toen de Vlaamse overheid positief wou discrimineren inzake jobs), en dus ook van autochtoon.

En die komt helemaal niet overeen met wat hierboven staat.
Volgens het stadsbestuur van Antwerpen:

Zijn allochtoon - alle mensen met een vreemde nationaliteit behalve West-Europeanen, en ook Belgen met een vreemde voor én achternaam.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 12:15   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
klopt. Een katholiek die hier woont, werkt en de Belgische nationaliteit heeft, is een autochtoon.

Om maar te zeggen dat religie geen criterium is om als allochtoon of autochtoon te worden bestempeld. Wettelijk, hé. Je kan er natuurlijk anders over denken.
een atheïst die werkloos is, of gehandicapt, en de Belgische nationaliteit heeft, is volgens Dewinter in feite geen autochtoon, want hij werkt niet...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 17:09   #13
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Alez ook weer eens met een vergrootgals zoeken door een opmerkelijk radiostukje deze ochtend waar weer maar eens de journalisten er alles aan deden ons uit elkaar te spelen.

Wie het hele stuk wil horen: http://internetradio.vrt.be/radiospe...vk09/11_11vk09

Vooralsnog wederom een leuk gegeven dat ook hier op politics weer maar eens een topic geopend wordt over het Vlaams Belang. We leven!
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 17:11   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
"Iemand die hier woont, werkt en de nationaliteit heeft is voor mij een autochtoon" dixit FDW. Er zijn er hier al voor minder gebombardeerd tot linkse zelfhaters.

Wat ik van die uitspraak vind (en van het feit dat FDW die doet) kan ik het best als volgt samenvatten:
Wat is er zo grappig aan die uitspraak?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 17:18   #15
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is er zo grappig aan die uitspraak?
Gewoon dat hij iets uit zijn context wil trekken om ons te proberen destabiliseren... niet dat er iets scheelt aan die uitspraak, zeker niet voor wie de context beluisterd en vaststeld dat het er wel erg druk en rommelig aan toe ging toen FDW plots door drie mensen tegelijk bevraagd werd.
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 17:24   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Maar, hoe luidt de definitie van "autochtoon" die in demografie gebruikt wordt? Simpelweg iemand die de nationaliteit bezit van het land waarin die geboren is!

Wat is een allochtoon? Iemand die niet de nationaliteit bezit van het land waar die geboren is, maar het na verloop van tijd misschien wel heeft. Een vreemdeling is iemand die niet de nationaliteit bezit van het land waar hij woont.

En een migrant is in demografie iemand die van zijn geboorteland verhuisd is naar een ander land.

Met die definities heeft niemand problemen hoor. Het hangt toch maar af van de criteria die gebruikt worden, van de definities. En wat zijn definities? Afspraken van hoe een term te omschrijven.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 4 juni 2009 om 17:27.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 19:52   #17
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Is inderdaad simplistisch. Ik zou het criterium hoger leggen met minstens:
  • Aanvaarden seculier karakter van de staat
  • De lokale taal (proberen) leren
  • Respect voor de waarden uit de Verlichting
Over 1 en 3 hebben anderen het al gehad, maar wat met West-Vlamingen die geen klop Nederlands spreken?
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 19:58   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Over 1 en 3 hebben anderen het al gehad, maar wat met West-Vlamingen die geen klop Nederlands spreken?
Tja, maar wat is "lokale" taal?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 20:46   #19
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Gewoon dat hij iets uit zijn context wil trekken om ons te proberen destabiliseren... niet dat er iets scheelt aan die uitspraak, zeker niet voor wie de context beluisterd en vaststeld dat het er wel erg druk en rommelig aan toe ging toen FDW plots door drie mensen tegelijk bevraagd werd.
Om gedestabiliseerd te geraken heeft het VB geen hulp van buitenaf nodig. Het lijkt zowat het enige dat nog wil lukken voor ze.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 20:49   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Om gedestabiliseerd te geraken heeft het VB geen hulp van buitenaf nodig. Het lijkt zowat het enige dat nog wil lukken voor ze.
Ik zou het vel van de beer toch nog niet verkopen....
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be