Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2017, 11:30   #121
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je gaat dus niet pendelen voor een brutto loon van bijna 7K als je geen firmawagen krijgt ?
Neen.

Zelfs niet met firmawagen.

Ik heb bvb een tijd naar Leuven gependeld. in 2009 kon je zonder problemen doorrijden. In 2012 was het iedere dag file. Nu is het gemiddeld 1.5 uur reistijd voor mij naar Leuven. Enkel. Dankzij het stilstaan vanaf aarschot. En dan zitten we nog niet in Brussel....

3 uur per dag weggesmeten. Tijd die ik niet met mijn gezin kan doorbengen, want je moet toch niet denken dat dat van de werktijd afgaat.

Die paar extra centen zijn me dat niet waard. Sorry. Leven is keuzes maken. Ik heb een leuke job in de regio, met alle extralegale voordelen die ik me maar kan inbeelden. En een betaalbare (grote) woning.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 11:38   #122
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het mooie van de zaak is dat Vlaanderen zodanig dichtbevolkt is, dat je vrijwel overal werk kan vinden in je branche (uitgezonderd niche, maar dan moet je maar verhuizen).
Farma-industrie is een nichemarkt? Hoeveel Farmabedrijven telt Limburg?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 11:39   #123
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het verlagen van de belastingen op arbeid. Uw dus een pak meer netto loon laten overhouden.

Helaas kan je dit niet selectief doen. Het mobiliteitsbudget zoals voorgesteld door de regering wordt al afgekraakt door de raad van state, de werkgevers en vakbonden en zal waarschijnlijk ook bij het grondwettelijk hof problematisch worden.
Citaat:
voor meer duurzame vervoersmiddelen kiezen
Ik denk dat niemand hier een verlaging van de belasting die significant genoeg is om de nood voor bedrijven om salariswagens te voorzien, haalbaar acht. Dat is niet realistisch. Onze regering denkt alleen in win-termen van zaken zwaarder belasten. (Soms zijn ze iets creatiever en doen ze een subsidie-belasting bait and switch operatie zoals met zonnepanelen, en waarschijnlijk elektrische wagens binnenkort. )


De énige reden waarom ik ooit mijn eerste wagen heb gekocht was de staat van het openbaar vervoer in België. Ik moest twee treinen nemen, een metro en een stukje wandelen.

Slechts één of soms twee dagen per week miste ik geen verbinding door late of afgeschafte treinen. Die waren oncomfortabel, overbevolkt, smerig, ongezond. Je werd erin opgepropt als een beest, en slechts met geluk of ellebogengeduw had je een zitplaatsje. Je werd lastiggevallen door bedelaars, of ondervond geur-, geluids- of fysieke hinder door mensen zonder hygiene of consideratie. Wandelen door de Brussel centraal gang waarin je plasjes urine en drollen mocht ontwijken.

‘s Avonds wat langer doorwerken betekende een gauntlet van ongure types passeren die het op jezelf of je geld gemunt hebben en niet-reageren interpreteren als een vrijgeleide voor naroepen in het beste geval.

De druppel was voor mij een avond waarin een conducteur in een stilstaande trein om 20.45 s’avonds na 15 minuten stilzwijgen dan maar omriep dat “wegens zeker onbepaalde… treinproblemen de trein een …onbepaalde vertraging had van …zeker 45 min (sic).” Ik was pas thuis na 23.00.

Vooraleer je erop wijst dat het me vrij stond dichterbij te verhuizen- wat ik ook deed - is dit voorbeeld gegeven vanuit een tegenargument van “neem toch het openbaar vervoer”.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 11:44   #124
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De realiteit is dat indien je geen firmawagen kreeg je niet naar Brussel pendelde.

En ik zoek gewoon een job in het bereik van mij woning.
Ik pendelde naar Brussel voor ik een wagen kocht/ kreeg.

Trouwens, Brussel is zeker bereikbaar met de wagen vanuit jouw woning, indien je op het Eurazische continent woont.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 11:51   #125
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Farma-industrie is een nichemarkt? Hoeveel Farmabedrijven telt Limburg?
Behalve als je zin hebt om elke dag naar Beerse te rijden, zit alles inderdaad in Brussel, of mag je verder aanschuiven naar Rixensart of Braine l'alleud.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:09   #126
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
En telkens we van job veranderen, moeten we verhuizen, met gezin en al?
Ik vrees dat dat de toekomst zal zijn.
Kijken waar de beste locatie is van waaruit iedereen school/werk e.a. kan bereiken en vervolgens daar naartoe trekken voor de volgende al dan niet lange periode. Tot de RVA weer één van uw gezinsleden 80 km verder naar een al dan niet waardeloze job jaagt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:10   #127
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Farma-industrie is een nichemarkt? Hoeveel Farmabedrijven telt Limburg?
Datwyler Pharma Packaging stelt 600 man te werk in Limburg. Mithra zit in Luik, ook goed te doen en filevrij, zeker voor Z-Limburg.

En er zijn nog een aantal kleinere spelers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:11   #128
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik denk dat niemand hier een verlaging van de belasting die significant genoeg is om de nood voor bedrijven om salariswagens te voorzien, haalbaar acht. Dat is niet realistisch. Onze regering denkt alleen in win-termen van zaken zwaarder belasten. (Soms zijn ze iets creatiever en doen ze een subsidie-belasting bait and switch operatie zoals met zonnepanelen, en waarschijnlijk elektrische wagens binnenkort. )


De énige reden waarom ik ooit mijn eerste wagen heb gekocht was de staat van het openbaar vervoer in België. Ik moest twee treinen nemen, een metro en een stukje wandelen.

Slechts één of soms twee dagen per week miste ik geen verbinding door late of afgeschafte treinen. Die waren oncomfortabel, overbevolkt, smerig, ongezond. Je werd erin opgepropt als een beest, en slechts met geluk of ellebogengeduw had je een zitplaatsje. Je werd lastiggevallen door bedelaars, of ondervond geur-, geluids- of fysieke hinder door mensen zonder hygiene of consideratie. Wandelen door de Brussel centraal gang waarin je plasjes urine en drollen mocht ontwijken.

‘s Avonds wat langer doorwerken betekende een gauntlet van ongure types passeren die het op jezelf of je geld gemunt hebben en niet-reageren interpreteren als een vrijgeleide voor naroepen in het beste geval.

De druppel was voor mij een avond waarin een conducteur in een stilstaande trein om 20.45 s’avonds na 15 minuten stilzwijgen dan maar omriep dat “wegens zeker onbepaalde… treinproblemen de trein een …onbepaalde vertraging had van …zeker 45 min (sic).” Ik was pas thuis na 23.00.

Vooraleer je erop wijst dat het me vrij stond dichterbij te verhuizen- wat ik ook deed - is dit voorbeeld gegeven vanuit een tegenargument van “neem toch het openbaar vervoer”.
Ik ben van job veranderd toen ik het pendelen beu werd.

Dat is ook een oplossing.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:38   #129
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben van job veranderd toen ik het pendelen beu werd.

Dat is ook een oplossing.
Die optie is niet voor iedereen weggelegd en binnen enkele jaren, waarschijnlijk ook niet meer voor jou.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:42   #130
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben van job veranderd toen ik het pendelen beu werd.

Dat is ook een oplossing.
Da's geen antwoord. Wat zeg je nu? Men moet ofwel van job veranderen, ofwel verhuizen naar het werk, ofwel de trein nemen?

De tijdskost en morele kost van de keuze voor een job in Brussel komt dan integraal op de werknemer. Niet op de overheid die faalt in mobiliteit, niet op alle bedrijven en instellingen die zich daar vestigen.

Heel gemakkelijk, hoor.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:50   #131
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Da's geen antwoord. Wat zeg je nu? Men moet ofwel van job veranderen, ofwel verhuizen naar het werk, ofwel de trein nemen?
Uw boterham verdienen binnen de muren van de woning is enkel nog weggelegd voor papieren ridders. Alle andere mensen dienen zich vandaag - tot zeer ver - te verplaatsen om hun job uit te oefenen.
.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:50   #132
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.289
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Verkoop en koop maar eens een woning. (hier gaan rijhuizen in slechte staat €220K)
Je weet plotseling waarom de overheid dat promoot.

En huren.... Betalen voor een ander zijn woning... Huiseigenaren willen er geen verlies op maken. Dus rekenen ze alles direct door+ een voorraadje voor gebruikelijke kosten aan een woning. Ergo, hypotheek+kadastraal inkomen+verzekeringen+15% voor allerlei en hopelijk nog wat winst ook.
Huur van €1000/maand voor een niet zo frisse woning is niet abnormaal meer in deze omgeving.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 12:53   #133
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Huur van €1000/maand voor een niet zo frisse woning is niet abnormaal meer in deze omgeving.
Even doorsturen naar Tavek.
Volgens hem kan iemand met een minimumloon nog steeds rondkomen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:00   #134
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Da's geen antwoord. Wat zeg je nu? Men moet ofwel van job veranderen, ofwel verhuizen naar het werk, ofwel de trein nemen?

De tijdskost en morele kost van de keuze voor een job in Brussel komt dan integraal op de werknemer. Niet op de overheid die faalt in mobiliteit, niet op alle bedrijven en instellingen die zich daar vestigen.

Heel gemakkelijk, hoor.
Jij kiest om te gaan werken in Brussel en te gaan wonen in het Vlaamse platteland.

Niet de overheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:01   #135
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Even doorsturen naar Tavek.
Volgens hem kan iemand met een minimumloon nog steeds rondkomen.
Iemand met een minimumloon huurt geen huis, maar een studio of klein appartementje.

Duh.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:09   #136
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben van job veranderd toen ik het pendelen beu werd.

Dat is ook een oplossing.
Ik ga steeds vroeger, nu vertrek ik al om 05:00 uur...

Maar doe 's morgens nog steeds 40 km naar Brussel in 25 minuten.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 4 december 2017 om 13:11.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:14   #137
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik ga steeds vroeger, nu vertrek ik al om 05:00 uur...

Maar doe 's morgens nog steeds 40 km naar Brussel in 25 minuten.
Moet ge kunnen he.

Vergaderingen worden hier vaak nog van 3 tot 5 en dergelijke ingepland. Als ik om half 6 begin ga ik echt niet werken tot vijf uur half zes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:21   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik beklaag de mensen die vandaag nog een huis bouwen, of kopen en renoveren met de prijzen en bouwregels van vandaag.

23 jaar geleden zette men een huis (klein beschrijf, wel open bebouwing mogelijk) neer, incl. 5 are bouwgrond, voor 100 k. Nu mag je blij zijn dat je in dezelfde streek al daarvoor bouwgrond vindt met goede (nog rustige) ligging in een ontsloten verkaveling. Bouwen zal vandaag zowat tot het drievoudige kosten van 25 jaar geleden.

Het heeft wel een klein voordeel, 20-30 jaar geleden zag je (oer)oude huisjes onbewoond staan, die worden nu allemaal opgekocht - voor de waarde van de grond - soms gerenoveerd, maar soms ook volledig afgebroken om er een nieuw te zetten.
De lage rentevoeten van vandaag veranderen daar niet veel aan, in die tijd (1994) was het ca. 5,5-7 % voor een lening.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2017 om 13:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:28   #139
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

ach, binnenkort allemaal automatische voertuigen en dan is reistijd = werktijd.

opgelost!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 13:30   #140
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik beklaag de mensen die vandaag nog een huis bouwen, of kopen en renoveren met de prijzen en bouwregels van vandaag.

23 jaar geleden zette men een huis (klein beschrijf, wel open bebouwing mogelijk) neer, incl. 5 are bouwgrond, voor 100 k. Nu mag je blij zijn dat je in dezelfde streek al daarvoor bouwgrond vindt met goede (nog rustige) ligging in een ontsloten verkaveling. Bouwen zal vandaag zowat tot het drievoudige kosten van 25 jaar geleden.

Het heeft wel een klein voordeel, 20-30 jaar geleden zag je (oer)oude huisjes onbewoond staan, die worden nu allemaal opgekocht - voor de waarde van de grond - soms gerenoveerd, maar soms ook volledig afgebroken om er een nieuw te zetten.
De lage rentevoeten van vandaag veranderen daar niet veel aan, in die tijd (1994) was het ca. 5,5-7 % voor een lening.
In mijn straat liggen bouwkavels vrij (recente verkaveling): 4a50 voor 149k euro.

Schrijfgeld en kosten erbij is dat al snel 170k voor een lapke grond.

Ik kan iedereen aanraden om een oud jaren 60 huis te kopen, dat plat te duwen en gebruik te maken van de 10-15a waar ze meestal op staan. Voor dezelfde prijs als dat lapke grond van 4a50. Als ik me niet vergis willen ze de regel "woning platduwen = ook 6%" algemeen maken. Nu is dat reeds in de centrumsteden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be