Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2018, 15:58   #661
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Gaat Schotland, na de Brexit, nog bij Engeland blijven? Vraagt hem dat eens!! Zo goed botert dat daar ook niet, tussen de Engelsen en de Schotten, hé?

Norbert
De protestanten in Schotland zullen voor de UK zijn en de katholieken voor onafhankelijk Schotland. Er zal nooit geen meerderheid zijn voor onafhankelijkheid.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 16:03   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De protestanten in Schotland zullen voor de UK zijn en de katholieken voor onafhankelijk Schotland. Er zal nooit geen meerderheid zijn voor onafhankelijkheid.
Verwart u Schotland hier niet met Noord-Ierland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 17:47   #663
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Indien het niet aannemelijk was dan zoudt gij mij niet gevraagd hebben om het aannemelijk te maken. Dan zoudt gij gewoon gezegd hebben dat het niet aannemelijk was.
Een doorsnee Vlaming is zo geen "leuteraar" gelijk 'n Ollander, om 'n keer een Ollandsch woord te gebruiken.

Norbert
Welnee, ik hoef de zin of onzin van uw stellingen niet te onderbouwen. Dat mag u zelf doen. Dan kunnen wij er over oordelen.

wie stelt, bewijst. Zo gaat het.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 19:00   #664
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verwart u Schotland hier niet met Noord-Ierland?
Nee, weet u, dit is historisch. De Gaelic clans in Schotland waren katholiek en vochten tegen de Engelsen. De protestantse Stadhouder Willem III met koningin Mary II hebben de katholieke koning James II zowel uit Engeland, Schotland als Ierland verdreven. Vooral het zuiden van Schotland stemde tegen de onafhankelijkheid, en die zijn merendeels protestant. De Lowlands hebben altijd al roet in het eten gegooid.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 september 2018 om 19:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 19:16   #665
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Welnee, ik hoef de zin of onzin van uw stellingen niet te onderbouwen. Dat mag u zelf doen. Dan kunnen wij er over oordelen.

wie stelt, bewijst. Zo gaat het.
Leuk!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 19:26   #666
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nee, weet u, dit is historisch. De Gaelic clans in Schotland waren katholiek en vochten tegen de Engelsen. De protestantse Stadhouder Willem III met koningin Mary II hebben de katholieke koning James II zowel uit Engeland, Schotland als Ierland verdreven. Vooral het zuiden van Schotland stemde tegen de onafhankelijkheid, en die zijn merendeels protestant. De Lowlands hebben altijd al roet in het eten gegooid.
Even opgezocht: slechts 15% van de Schotten is katholiek. Als je dat dan vergelijkt met de resultaten van het referendum, dan lijkt uw stelling toch niet te kloppen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 20:25   #667
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Leuk!
Ik vind dat helemaal niet leuk! Ik weet dat ik van deze man van de pagina's hieronder zeker gelijk zou krijgen:
https://doorbraak.be/vlaams-nederlan...n-onwenselijk/
https://doorbraak.be/auteurs/evert-van-wijk/
https://www.cultuurverschillenbelgienederland.nl/
En de laatste dagen ben ik ook wel eens bij andere auteurs terechtgekomen op het Internet die dezelfde waarschuwingen geven over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar daarover ga ik hier niet praten. Jullie hebben ook een zoekmachine. Ik word langs alle kanten gewaar dat ik in mijn mening niet alleen sta. Zeker al niet in de streek waarin ik woon. Ik kom weinig in Frankrijk maar ik voel mij daar beter thuis dan in Nederland en Nederland ligt maar een goeie 6 km van mijn deur. Lees maar eens wat er daar staat onder:"Ongezonde rivaliteit Vlaanderen-Nederland." Daar gaan alle Franstalige culturen bezuiden onze landen zeker rekening mee houden! Jullie, Nederlanders, hebben het tussen 1815 en 1830 ook al grondig verknoeid bij onze Waalse landgenoten door van hen Ollanders te proberen maken. Want Waalse officieren in het leger moesten Nederlands kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen promoties.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 20:32   #668
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

"Er zijn er geen die zoveel verschillen als."

Typisch voor iemand met een tunnelvisie. Zij die elkaar het beste kennen zien elkaars verschillen het meest. De auteur is een Nederbelg en waarschijnlijk een Belgofiel. Ik ga zeker niet akkoord met een 'Latijnse mentaliteit' toegewezen te krijgen, zeker omdat ik meer noordelijk georiënteerd ben als individu en niet beantwoord aan zijn romantisch beeld van de Belg die hij liefheeft. Ik voel me net meer thuis in Noord-Europese landen en ervaar de Zuid-Europese landen als te veel lak hebbend aan structuur en regel. De Franse cultuur is ook veel te koleriek en relziek naar mijn zin, ook al bewonder ik deze als hoogstaand. Mij een Franse mentaliteit toewijzen echter, dat gaat me te ver; enkel een knappe Française mag dat tegen mij zeggen.

-------------

Verder ga je mij ook nooit zien rondlopen tussen deze kudde.



En dat nationalistisch lied met de Dietse gedachte dat Jacob van Artevelde hier gisteren linkte, was ook niet om aan te horen. Leer eerst zingen, zou ik zeggen. Zo leveloos.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 september 2018 om 20:54.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 21:42   #669
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik word langs alle kanten gewaar dat ik in mijn mening niet alleen sta. Zeker al niet in de streek waarin ik woon. Ik kom weinig in Frankrijk maar ik voel mij daar beter thuis dan in Nederland en Nederland ligt maar een goeie 6 km van mijn deur.
Was u het niet die in het begin hier nog met veel gedruis beweerde dat Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk bij België hoorde omdat het dezelfde mentaliteit en gebruiken heeft als in Belgisch-Vlaanderen?

En nu dit: die "van de andere kant" zijn blijkbaar toch heel anders, want u voelt zich daar minder thuis dan in Frankrijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 21:50   #670
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Verder ga je mij ook nooit zien rondlopen tussen deze kudde.
Mij ook niet. In geen enkele kudde trouwens.
Ik maak slechts 1 enkele uitzondering, en dat voor de herdenking van de derde Slag bij Kassel van 10 april 1677.
https://www.michieldeswaen.eu/pages/mars-aan-de-pene
Ik ga daar dan wat weemoedig wandelend mijmeren over wat had kunnen zijn als...
En vorige ker als enige de echte Nederlandse vlag hooghoudend, al vind ik deze wel knapper:

Citaat:
En dat nationalistisch lied met de Dietse gedachte dat Jacob van Artevelde hier gisteren linkte, was...
....een link lied. Maar wel van een charmerende naïeve bevlogenheid.
Citaat:
...ook niet om aan te horen. Leer eerst zingen, zou ik zeggen.
Zo leveloos.
Het is dan ook geen schlager of levenslied maar een treurmars om een letterlijk ge-vier(!)-endeeld land, het over de Nederlanden hebbende.
En getweeëndeeld als men het over Dietsland heeft; of ook gevierendeeld als men er Frans-Vlaanderen en Pruisisch-Vlaanderen bij betrekt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 september 2018 om 22:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 22:18   #671
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
"Er zijn er geen die zoveel verschillen als."

Typisch voor iemand met een tunnelvisie. Zij die elkaar het beste kennen zien elkaars verschillen het meest. De auteur is een Nederbelg en waarschijnlijk een Belgofiel. Ik ga zeker niet akkoord met een 'Latijnse mentaliteit' toegewezen te krijgen, zeker omdat ik meer noordelijk georiënteerd ben als individu en niet beantwoord aan zijn romantisch beeld van de Belg die hij liefheeft.
Gij woont niet ver van Antwerpen, dacht ik? Weet gij wel hoe "Frans" Antwerpen wel is? Kijk, ik ben nog zeeman geweest en ik heb bij 2 Antwerpse rederijen gevaren, allebei met een Franse naam, nl: de "Compagnie Maritime Belge" en de "Union Belge d'Entreprises Maritimes." Verder ontmoette ik een paar jaar geleden een Waalse vrouw die toen al 20 jaar in Antwerpen woonde en ze sprak nog geen woord Nederlands. Hoe dat kwam? Eenvoudig omdat ze onze taal niet nodig had!! Overal waar ze kwam, om het even of het nu in het stadhuis, slager, kleermaker of shopping center was werd ze in 't Frans geholpen!! Zo is het niet moeilijk, hé? Misschien hebt gij wel een Latijnse mentaliteit zonder dat ge het zelf beseft!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 22:20   #672
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Gij woont niet ver van Antwerpen, dacht ik? Weet gij wel hoe "Frans" Antwerpen wel is? Kijk, ik ben nog zeeman geweest en ik heb bij 2 Antwerpse rederijen gevaren, allebei met een Franse naam, nl: de "Compagnie Maritime Belge" en de "Union Belge d'Entreprises Maritimes." Verder ontmoette ik een paar jaar geleden een Waalse vrouw die toen al 20 jaar in Antwerpen woonde en ze sprak nog geen woord Nederlands. Hoe dat kwam? Eenvoudig omdat ze onze taal niet nodig had!! Overal waar ze kwam, om het even of het nu in het stadhuis, slager, kleermaker of shopping center was werd ze in 't Frans geholpen!! Zo is het niet moeilijk, hé? Misschien hebt gij wel een Latijnse mentaliteit zonder dat ge het zelf beseft!
Weer een indianenverhaal. Bij burgerzaken op het Antwerps stadhuis word je niet in het Frans geholpen. Helemaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 22:35   #673
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Gij woont niet ver van Antwerpen, dacht ik? Weet gij wel hoe "Frans" Antwerpen wel is? Kijk, ik ben nog zeeman geweest en ik heb bij 2 Antwerpse rederijen gevaren, allebei met een Franse naam, nl: de "Compagnie Maritime Belge" en de "Union Belge d'Entreprises Maritimes." Verder ontmoette ik een paar jaar geleden een Waalse vrouw die toen al 20 jaar in Antwerpen woonde en ze sprak nog geen woord Nederlands. Hoe dat kwam? Eenvoudig omdat ze onze taal niet nodig had!! Overal waar ze kwam, om het even of het nu in het stadhuis, slager, kleermaker of shopping center was werd ze in 't Frans geholpen!! Zo is het niet moeilijk, hé? Misschien hebt gij wel een Latijnse mentaliteit zonder dat ge het zelf beseft!

Norbert
Tja, moeilijk te zeggen. Misschien ben ik een liefhebber van de noordelijke mentaliteit zonder deze zelf te bezitten. Dat kan allemaal natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 september 2018 om 22:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 00:09   #674
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Dezelfde mentaliteit hebben als de andere is GEEN Kriterium voor een staatsvorming !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik vind dat helemaal niet leuk! Ik weet dat ik van deze man van de pagina's hieronder zeker gelijk zou krijgen:
https://doorbraak.be/vlaams-nederlan...n-onwenselijk/
https://doorbraak.be/auteurs/evert-van-wijk/
https://www.cultuurverschillenbelgienederland.nl/
En de laatste dagen ben ik ook wel eens bij andere auteurs terechtgekomen op het Internet die dezelfde waarschuwingen geven over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar daarover ga ik hier niet praten. Jullie hebben ook een zoekmachine.
Die al dan niet vermeende kultuturele verschillen zijn toch prachtig '
Weg met de eenheidsworst en leve de kulturele verscheidenheid in de Nederlanden.

En leve de eenheid in de verscheidenheid. Zoals die verscheidenheid zeker ook bestaat tussen Noord- en Zuid-Frankrijk en tussen Noord- en Zuid-Duitsland. Maar ze weten zich ondanks alles wel verbonden door de taal en voor een Fransman is dat allesbepalend voor zijn Franse identiteit.

Dezelfde mentaliteit hebben als de andere is GEEN kriterium voor een staatsvorming ! Het gaat om het gemeenschappelijk belang.
Ge slaat dus al 34 bladzijden de bal verkeerd.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2018 om 00:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 08:22   #675
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die al dan niet vermeende kultuturele verschillen zijn toch prachtig '
Weg met de eenheidsworst en leve de kulturele verscheidenheid in de Nederlanden.

Ge slaat dus al 34 bladzijden de bal verkeerd.
Gij vindt de culturele verschillen niet belangrijk? Ik wel. Ik acht die zeer belangrijk. Kijk, wat nu benoemd wordt als "Vlaanderen" zijn de provincies West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Noord-Brabant. Welnu, ik heb zo'n voorgevoel dat, wanneer België ooit zou splitsen onder Bart De Wever, het gevolg daarvan zou kunnen zijn dat het tegenwoordige "Vlaanderen" ook zal splitsen. Waarom? Omdat BDW en heel zijn partij teveel zullen willen te zeggen hebben in dat Vlaanderen. Oost- en West-Vlamingen zien Antwerpen helemaal niet als "Vlaanderen" en de wrevel zou wel eens zo groot kunnen worden dat zij zich gezamenlijk afsplitsen van de rest van het huidige Vlaanderen. Ik vind de regeerstijl van Bart De Wever en zijn partij gewoon rampzalig voor het Nederlandstalige deel van België. Naar mijn gevoel zaait hij teveel verdeeldheid onder het volk.
Voil?*! En laat de reacties op deze mening van mij nu maar binnenkomen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 10:13   #676
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even opgezocht: slechts 15% van de Schotten is katholiek. Als je dat dan vergelijkt met de resultaten van het referendum, dan lijkt uw stelling toch niet te kloppen.
Zei ik dat alle protestanten tegen onafhankelijkheid waren dan?
Een deel is er voor, maar (nog) niet genoeg.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 10:55   #677
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Gij vindt de culturele verschillen niet belangrijk? Ik wel. Ik acht die zeer belangrijk. Kijk, wat nu benoemd wordt als "Vlaanderen" zijn de provincies West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Noord-Brabant. Welnu, ik heb zo'n voorgevoel dat, wanneer België ooit zou splitsen onder Bart De Wever, het gevolg daarvan zou kunnen zijn dat het tegenwoordige "Vlaanderen" ook zal splitsen. Waarom? Omdat BDW en heel zijn partij teveel zullen willen te zeggen hebben in dat Vlaanderen. Oost- en West-Vlamingen zien Antwerpen helemaal niet als "Vlaanderen" en de wrevel zou wel eens zo groot kunnen worden dat zij zich gezamenlijk afsplitsen van de rest van het huidige Vlaanderen. Ik vind de regeerstijl van Bart De Wever en zijn partij gewoon rampzalig voor het Nederlandstalige deel van België. Naar mijn gevoel zaait hij teveel verdeeldheid onder het volk.
Voil?*! En laat de reacties op deze mening van mij nu maar binnenkomen!
Niet alleen hebt ge hierop niet gereageerd:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=647
maar ge hebt het zelfs niet eens tegoei gelezen.

Anders zoudt ge weten dat dat ik niet ben voor een splitsing van België want dat dat neerkomt op een nog verdere desintegratie der Nederlanden.
Ge trapt dus weer de bal naast het doel.
Het is dus niet bij mij dat ge moet komen janken over BDW.

Ge gaat ook helemaal niet in op wat ik stel in mijn vorige post, nml. dat een zekere "kulturele verscheidenheid" ook aanwezig is in onze buurlanden, maar dat ik tegelijkertijd vaststel dat dat daar het samenhorigheidsgevoel niet in de weg staat.
Mijn punt is dus dat ik geen redenen zie waarom dat wel het geval zou moeten zijn in de Herenigde Nederlanden zoals ik dat voorsta. In de plaats daarvan begint ge over een hypothetische de splitsing van België en BDW...

Op die manier diskwalificeert ge uzelf als een waardige en gedegen gesprekspartner die ongericht en wild om zich heen trapt, te vergelijken met het getier in de dorpskroeg. Maar goed, dat was anderen hier ook al opgevallen...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2018 om 11:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 11:04   #678
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zei ik dat alle protestanten tegen onafhankelijkheid waren dan?
Een deel is er voor, maar (nog) niet genoeg.
Leuk.stuk.

Skip to Main Content
By continuing to browse this site, you agree to its use of cookies as described in our Cookie Policy.
×
Wiley Online Library

The Political Quarterly
Articles
Religion and the Scottish Independence Referendum
NORMAN BONNEY
First published: 13 December 2013
https://doi.org/10.1111/j.1467-923X.2013.12051.x
About
Access


Abstract
The Scottish independence referendum debate, like the Act of Union of 1707, has significant religious dimensions. The Act gave special recognition through the monarch to the Presbyterian Church of Scotland. The Church, a national church, has not yet declared a position on independence, but is seeking to protect its existing privileges whatever the result. The Roman Catholic Church, recognised by the Scottish Parliament, unlike its formal rejection by the UK Parliament and monarchy, symbolically associates itself with the case for independence. Paradoxically, Catholics supporting independence subject themselves, in their religious lives, to an authoritarian foreign power. The SNP Scottish Government attempts to draw Roman Catholic support for independence from its traditional support base in the Labour Party by cultivating a sense of religious grievance that is not justified by the evidence. Old religious divisions are still relevant but non?religion is growing fast and resulting in new perspectives on the independence debate.

About Wiley Online Library
Help & Support
Opportunities
Connect with Wiley
Copyright © 1999-2018 John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved
Back
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 11:19   #679
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik vind dat helemaal niet leuk! Ik weet dat ik van deze man van de pagina's hieronder zeker gelijk zou krijgen:
https://doorbraak.be/vlaams-nederlan...n-onwenselijk/
https://doorbraak.be/auteurs/evert-van-wijk/
https://www.cultuurverschillenbelgienederland.nl/
En de laatste dagen ben ik ook wel eens bij andere auteurs terechtgekomen op het Internet die dezelfde waarschuwingen geven over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar daarover ga ik hier niet praten. Jullie hebben ook een zoekmachine. Ik word langs alle kanten gewaar dat ik in mijn mening niet alleen sta. Zeker al niet in de streek waarin ik woon. Ik kom weinig in Frankrijk maar ik voel mij daar beter thuis dan in Nederland en Nederland ligt maar een goeie 6 km van mijn deur. Lees maar eens wat er daar staat onder:"Ongezonde rivaliteit Vlaanderen-Nederland." Daar gaan alle Franstalige culturen bezuiden onze landen zeker rekening mee houden! Jullie, Nederlanders, hebben het tussen 1815 en 1830 ook al grondig verknoeid bij onze Waalse landgenoten door van hen Ollanders te proberen maken. Want Waalse officieren in het leger moesten Nederlands kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen promoties.

Norbert
Ik denk dat u iets meer hierover moet gaan lezen. De gelijkwaardigheid van het Nederduijtsch/Nederlands van destijds had niet dezelfde juridische rechten als het Frans. Dat was het probleem. Grappig, in het Belgische leger moet men nu toch tweetalig zijn? Heeft Willem I toch nog zijn zin gekregen, ondanks dat hij diezelfde wet voortijdig heeft ingetrokken....

Eisen leger in België:


4.b. Elementaire kennis van de tweede landstaal
4.b. Connaissance élémentaire de la deuxième langue nationale

Het examen over de elementaire kennis van de tweede landstaal bestaat uit drie delen handelend over een gemeenschappelijk onderwerp:

-Een versie

De kandidaten moeten tien zinnen die in hun tweede taal geschreven zijn, vertalen naar hun eerste taal.

-Een thema

De kandidaten moeten vijf zinnen die in hun eerste taal geschreven zijn, vertalen naar hun tweede taal.

-Een geleid opstel

De kandidaten krijgen twee vragen over het onderwerp dat in het examen behandeld wordt. In een opstel van 15 regels (135 woorden) moeten ze één van die twee vragen beantwoorden in hun tweede landstaal.

Duur van het examen: 1 uur 45 minuten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 september 2018 om 11:34.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 11:43   #680
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Jullie, Nederlanders, hebben het tussen 1815 en 1830 ook al grondig verknoeid bij onze Waalse landgenoten door van hen Ollanders te proberen maken. Want Waalse officieren in het leger moesten Nederlands kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen promoties.
Dat laatste horen Belgicisten toch goed te vinden , "want we zijn toch een tweetalig land" klinkt het steeds in die hoek.
Maar afgezien van wat Edwin stelde; hadden de Nederlanden herenigd gebleven, dan was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen ipv Franstaligen.
Die wetenschap, en ons gemeenschappelijk geopolitiek belang in de Nederlanden; meer heb ik niet nodig om de Grootnederlandsde kaart te trekken.

En om u te parafraseren: na 1830 moesten Nederlandstaligen Frans kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen (sociale) promoties.
En dat was uitgerekend het geval te Brussel waar de NL- scholen werden gesloten die Willem I had opgericht.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2018 om 11:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be