Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2023, 10:08   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En wat met de auto's die als optie Open pipes hebben ? Porsche heeft dat bv net als Audi en Mercedes .....knopje aan en het knalt als een Formule 1....Maar ja als dat origineel is mag dat allemaal. Zeer eigenaardig
Ja, door uw geluidsinstallatie. Buiten horen ze daar zo goed als niks van.
Vind ik echt een onnozel gadget.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 11:51   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ja, door uw geluidsinstallatie. Buiten horen ze daar zo goed als niks van.
Vind ik echt een onnozel gadget.
Allee gij wat is dat nu voor onzin. Ik weet niet of het nu nog kan als optie maar alleszins een vriend van mij heeft die optie op zijn Porsche Boxster denk van 2015 of zo. Die hoor je knallen van Brussel tot Oostende wanneer hij op dat originele knopje heeft geduwd en de knalpotten open gaan.

Nu is het mogelijk dit bij de huidige modellen anders is ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 12:03   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zij die nog geen motorfiets van dichtbij hebben gezien gaan het oplossen.
Op papier wat lawaai verkopen maar geen flauw benul hebben waar ze het over hebben.

Zoals je zelf aanhaalt, wat gaan ze controleren en hoe.
Wat als er tijdens de keuring een motor tegen de vloer gaat?
Expert bijhalen? Schade bepalen en de factuur naar het controlerend orgaan sturen?

Buiten wat kleine onnozelheden, lawaai en uitstoot zie ik niet in wat er nog verder kan gecontroleerd worden. Wat kan je daar
voor aanrekenen zonder als dief beschouwd te worden? 15€ ?

Eerlijk gezegd lijkt een controle op uitstoot het enig zinnige.
Lawaai en een kapot lampje is een situatie die veel regelmatiger door een agent dient worden nagekeken en eventueel worden beboet.

Nog niet zo lang geleden heeft er zo'n grote 4x4 me van de rijbaan geveegd.
Nieuwe voorpartij gestoken, het ziet er allemaal goed uit.
Mee rijden is andere koek, naar rechts draait de motorfiets quasi vanzelf, naar links wil hij niet echt vlotjes. Wat gaan ze op een eventuele
keuring doen? Eens een testrit mee maken?
Ja er is iets van maar wat is er dan zo belangrijk aan een keuring van een simpel 70 pk sterk autootje om op de meeste plaatsen nog 30 per uur mee te rijden ?

Lichten banden schokdempers remmen van dat autootje zouden 100 % ok moeten zijn maar op een racemachine van 160 kg met 160 pk heeft dat geen belang ? Om welke reden dan wel ? Opdat hij maar twee wielen heeft ipv 4 ?

Nu voor je me afschiet....er is geen grotere tegenstander van deze maffia als ik.....maar als de ene met 4 wielen zijn banden remmen shocks en lichten correct moeten werken zie ik niet in waarom dat bij dat voertuig met 2 niet het geval zou moeten zijn.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 13:33   #24
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja er is iets van maar wat is er dan zo belangrijk aan een keuring van een simpel 70 pk sterk autootje om ......ken lichten correct moeten werken zie ik niet in waarom dat bij dat voertuig met 2 niet het geval zou moeten zijn.
Gewoon natuurkunde, meer is dat niet.

Op twee wielen achter elkaar kan het voertuig bij het remmen onmogelijk naar links of rechts afwijken. Zelfde geval met dempers, je kan
van het linkse wiel geen demper meten en vervolgens van het rechter wiel een demper meten en de resultaten met elkaar vergelijken om .... het verschil te weten ...

Roestvorming?

Stugheid van het frame?

Wandel even in gedachten de keurstraat af in een willekeurig keurstation.
Enkel geluid en uitlaatgassen kan men technisch meten, buiten wat lampjes en bandprofiel is al de rest natte vingerwerk.

Afstelling koplamp? Met één of twee personen? Een kleine magere of grote dikzak?
Op 125cc van 120 kg kan mogelijk 160kg of meer aan 'vlees' mee te slepen krijgen.
Hoe zit die op zijn motorfiets? Als een aapje van Kipling achterover vallend hangend aan een groot stuur of plat met de buik op de benzinetank?


Dus, wat zou je willen nakijken en hoe?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 mei 2023 om 13:41.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 13:39   #25
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Allee gij wat is dat nu voor onzin. Ik weet niet of het nu nog kan als optie maar alleszins een vriend van mij heeft die optie op zijn Porsche Boxster denk van 2015 of zo. Die hoor je knallen van Brussel tot Oostende wanneer hij op dat originele knopje heeft geduwd en de knalpotten open gaan.

Nu is het mogelijk dit bij de huidige modellen anders is ?
Best mogelijk dat je zo'n uitlaten ergens kan aanschaffen. Origineel uitgerust?
Ik twijfel daaraan. Nu, dat 'sportief geluid' via de geluidsinstallatie wordt vrij algemeen toegepast bij 'sportieve' versies.
Als de klant maar gelukkig is zonder de andere weggebruikers lastig te vallen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 mei 2023 om 13:39.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 16:16   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Best mogelijk dat je zo'n uitlaten ergens kan aanschaffen. Origineel uitgerust?
Ik twijfel daaraan. Nu, dat 'sportief geluid' via de geluidsinstallatie wordt vrij algemeen toegepast bij 'sportieve' versies.
Als de klant maar gelukkig is zonder de andere weggebruikers lastig te vallen.

Ja origineel op de Porsche Boxster van mijn beste vriend. Die is ondertussen wel al een 8 tal jaren oud. Maar ik denk dat het ondertussen niet meer kan worden geleverd. Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.

Alleszins bij hem is het niet via de geluidsinstallatie .....ik ben geen technieker maar ken toch redelijk wat over auto's en specifiek Porsche.

Hier een test waarin de testrijder zichzelf afvraagt hoe dit kan vanuit fabriek en bewijs van hetgeen ik schrijf.

https://www.youtube.com/watch?v=_3VjwvKlFEo

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 mei 2023 om 16:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 17:42   #27
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
.... Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.....
Kan ik ergens wel begrijpen. Nu ja, er is nog altijd politie om in te grijpen als het de spuigaten uitloopt.
Die Boxer en Cayman, uiteindelijk zit de motor op de juiste plaats. Heeft wel een tijdje geduurd.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2023, 18:08   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja origineel op de Porsche Boxster van mijn beste vriend. Die is ondertussen wel al een 8 tal jaren oud. Maar ik denk dat het ondertussen niet meer kan worden geleverd. Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.

Alleszins bij hem is het niet via de geluidsinstallatie .....ik ben geen technieker maar ken toch redelijk wat over auto's en specifiek Porsche.

Hier een test waarin de testrijder zichzelf afvraagt hoe dit kan vanuit fabriek en bewijs van hetgeen ik schrijf.

https://www.youtube.com/watch?v=_3VjwvKlFEo
https://www.googleadservices.com/pag...g&nis=8&adurl=
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 mei 2023 om 18:09.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 09:05   #29
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bestaan Jhonny's nog steeds?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 10:31   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Gewoon natuurkunde, meer is dat niet.

Op twee wielen achter elkaar kan het voertuig bij het remmen onmogelijk naar links of rechts afwijken. Zelfde geval met dempers, je kan
van het linkse wiel geen demper meten en vervolgens van het rechter wiel een demper meten en de resultaten met elkaar vergelijken om .... het verschil te weten ...

Roestvorming?

Stugheid van het frame?

Wandel even in gedachten de keurstraat af in een willekeurig keurstation.
Enkel geluid en uitlaatgassen kan men technisch meten, buiten wat lampjes en bandprofiel is al de rest natte vingerwerk.

Afstelling koplamp? Met één of twee personen? Een kleine magere of grote dikzak?
Op 125cc van 120 kg kan mogelijk 160kg of meer aan 'vlees' mee te slepen krijgen.
Hoe zit die op zijn motorfiets? Als een aapje van Kipling achterover vallend hangend aan een groot stuur of plat met de buik op de benzinetank?


Dus, wat zou je willen nakijken en hoe?
Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard. Voor mij hoeft het ook allemaal niet maar het is maar hoe je het bekijkt. Men kan aan alles een uitleg geven ......
Ik weet niet maar ik weet niet of er veel verschil is tussen een race motor die aan 100 per uur in mijn flank knalt of een autootje aan 40 per uur.

Nu begrijp me niet verkeerd ik kan een bibliotheek volschrijven over de wantoestanden op keuringen hun gezeik onkunde en ronduit maffia praktijken maar dat is dan weer even een andere discussie.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 mei 2023 om 10:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 12:00   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard.
Als u dat leest in Johans schrijven, is dat uw interpretatie.
Mijn interpretatie
Ja, goeie remmen, zijn op alle voertuigen noodzakelijk, niet alleen op zo'n "crotch-rocket".
Langs de andere kant, hoeveel ongevallen met motorfietsen kan men wijten aan slechte remmen of een te luide uitlaat?
Ik denk bitter weinig.
Citaat:
Voor mij hoeft het ook allemaal niet maar het is maar hoe je het bekijkt. Men kan aan alles een uitleg geven ......
Citaat:
Ik weet niet maar ik weet niet of er veel verschil is tussen een race motor die aan 100 per uur in mijn flank knalt of een autootje aan 40 per uur.
Die racemotor staat dan op uw schoot, met het autootje is het ferme blikschade.
Citaat:
Nu begrijp me niet verkeerd ik kan een bibliotheek volschrijven over de wantoestanden op keuringen hun gezeik onkunde en ronduit maffia praktijken maar dat is dan weer even een andere discussie.
Maar de methodiek die de "keuring" in België gebruikt om dingen na te kijken en goed te bevinden is gewoon gatachterlijk voor motorfietsen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 17:45   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er zijn wel een aantal dingen die te controleren zijn.
De vering, de voorvork op lekkage, de kettingspanner, kettingen en tandwielen, remmen en schijven daar kunnen ook scheurtjes in zitten, banden met scheurtjes, lichtjes, enz.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 17:55   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als u dat leest in Johans schrijven, is dat uw interpretatie.
Mijn interpretatie
Ja, goeie remmen, zijn op alle voertuigen noodzakelijk, niet alleen op zo'n "crotch-rocket".
Langs de andere kant, hoeveel ongevallen met motorfietsen kan men wijten aan slechte remmen of een te luide uitlaat?
Ik denk bitter weinig.

Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? Ik denk bijna geen.
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.

En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto

Hoe je het ook draait of keert als het absurd is voor motoren (wat ik ook beaam ) is het dat voor 90 % ook voor auto's

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 mei 2023 om 18:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 18:19   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? Ik denk bijna geen.
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.

En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto

Hoe je het ook draait of keert als het absurd is voor motoren (wat ik ook beaam ) is het dat voor 90 % ook voor auto's
Ik krijg ook klootkramp van al die cyclopen die rondrijden met een kapotte koplamp.

Maar zoals u opmerkt, eigen verantwoordelijkheid en aanvaarding van plichten is noodzakelijk in een te druk bevolkte maatschappij.

Misschien eens de ouwe truk van ome agent terug uit de kast halen. Elke wagen met een duidelijk mankement aan de kant, en met een fijne kam in de boetes jagen. Was niet ongebruikelijk toen ik net begon rond te rijden. Een flik met een zere tand, of eentje die niet gemogen had, of watdanook, die kon je op kosten jagen, zeker als je dan zelf nog eens te grappig, te gevat of zelfs te agressief overkwam.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 20:38   #35
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard. ...
Volgens mij gaat geen enkele motorrijder op pad met een motor die uitgerust is met slechte remmen.
En het begrip 'slecht' kan in beide richtingen gaan.
Remmen kunnen te agressief ingrijpen of niet agressief genoeg, dat weet je alleen als je met de motorfiets rijdt.
Remmen bij een motorfiets bedien je afzonderlijk. Voorrem met de rechter hand, achterrem met de rechter voet.
De rembalans is dus volledig afhankelijk van de de bestuurder, hier kan een keuringsstation dus nooit iets aan opmerken.
Een motorfiets die vol in de remmen van 120km/uur naar stilstand moet heeft niks aan zijn achterrem.
In wezen dient een achterrem enkel om in snel bochtenwerk een beetje 'bij' te sturen of de motorfiets iets te stabiliseren.



Een motard moet zelf constant de toestand van zijn machine optimaal houden, het is hij die tegen het asfalt knalt als er echt wat scheelt.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 mei 2023 om 20:38.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 20:44   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Snuggere kwispels die hun crotchrockets niet goed onderhouden, of er niet voor betalen, die mogen een Darwin award nominee worden.

Om een voorbeeld te geven, ik ben overdag bezig aan mijn fiets. Ik hoop dat Grey Ghost tegen vrijdag middag terug ok is, met beter remmen en een veel betere kettinglijn. (och ja, na 9000 km zijn een gewone fietsketting en bijhorende tandwielen wel versleten)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 21:00   #37
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zijn wel een aantal dingen die te controleren zijn.
De vering, de voorvork op lekkage, de kettingspanner, kettingen en tandwielen, remmen en schijven daar kunnen ook scheurtjes in zitten, banden met scheurtjes, lichtjes, enz.
Dempers en vering hebben veel minder invloed op het rijgedrag van uw motorfiets dan dempers en vering bij een
wagen en wel voor de volgende reden:
Heel het lichaam van de motard is een afgeveerd en gedempt gewicht.
Beetje hetzelfde als bij wielrenners. Hun lichaam is ook afgeveerd en gedempt gewicht en een racefiets heeft helemaal geen vering nog dempers.
Goed, zo'n racefiets weegt maar enkele kilogram maar E-fietsen wegen al snel 25 tot 30 kg en ik zie die ook niet al stuiterend hun bocht missen.

Lekkage van de voorvork? Zie jij iemand tijdens de keuring het verschil zien tussen smering en lekkage?Verder, even afstomen en alles is als nieuw.

Kettingspanner, ketting en tandwielen?
Waar zie jij in die onderdelen enig gevaar voor de verkeersveiligheid?

Remmen en schijven? Ooit al een motorfiets tegengekomen met een remschijf in twee of meer stukken?

Banden? Daar moet men een vervaldatum opplakken. Ook bij wagens.
Na 5 jaar is daar het beste af. Na 8 jaar zijn banden gewoon harde plastiek geworden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 21:16   #38
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? ....
Eerst nagaan wat je bedoeld met slechte remmen.
De ziel uit je lijf trappen en mooi rechtdoor moeilijk tot stilstand komen is iets heel anders dan bij plots remmen op
het andere rijvak terecht komen.
Dit gezegd zijnde, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten?

Schokdempers? Op de Belgische wegen vol met diepe putten heb je maar beter goede schokdempers. Een goede schokdemper zorgt er namelijk voor dat je wiel over de put wordt getild i.p.v. er gewoon in te vallen.
En opnieuw, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.
Daar geef ik je 100% gelijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto
Hangt er van af. Bij motorfietsen jonger dan 40 jaar zijn achterlichten en stop
in één achterlicht dubbel uitgevoerd. Is er ééntje kapot dan maakt dat niks uit.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 mei 2023 om 21:16.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 21:22   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Volgens mij gaat geen enkele motorrijder op pad met een motor die uitgerust is met slechte remmen.
En het begrip 'slecht' kan in beide richtingen gaan.
Remmen kunnen te agressief ingrijpen of niet agressief genoeg, dat weet je alleen als je met de motorfiets rijdt.
Remmen bij een motorfiets bedien je afzonderlijk. Voorrem met de rechter hand, achterrem met de rechter voet.
De rembalans is dus volledig afhankelijk van de de bestuurder, hier kan een keuringsstation dus nooit iets aan opmerken.
Een motorfiets die vol in de remmen van 120km/uur naar stilstand moet heeft niks aan zijn achterrem.
In wezen dient een achterrem enkel om in snel bochtenwerk een beetje 'bij' te sturen of de motorfiets iets te stabiliseren.



Een motard moet zelf constant de toestand van zijn machine optimaal houden, het is hij die tegen het asfalt knalt als er echt wat scheelt.
Ik heb de laatste 15 jaar of zelfs langer geen enkele automobilist nog horen klagen dat zijn auto heel slecht remt. Kan me moeilijk voorstellen in onze contreien nog auto's rijden met slechte remmen.

En ja je hebt motorrijder en motorrijder......je hebt mannen met recente toerbuffels type BMW GS en daar geloof ik best dat die hun machine piekfijn in orde is. Maar dan heb je ook van die would be outlaws met zo een oude chopper al dan niet van Harley. Of die allemaal beschikken over degelijke remmen betwijfel ik sterk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2023, 21:31   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb de laatste 15 jaar of zelfs langer geen enkele automobilist nog horen klagen dat zijn auto heel slecht remt. Kan me moeilijk voorstellen in onze contreien nog auto's rijden met slechte remmen.
Weinig, maar je hoort ze wel. Remmen die gorgelen, piepen, schreeuwen enzoverder. Maar bij de meer moderne wagens sta je eerder langs de kant van de weg met een "vergeet het maar lampje" omdat een sensor verteld dat een azuurgestreepte clitrups tussen remblok en schijf zit.

Citaat:
En ja je hebt motorrijder en motorrijder......je hebt mannen met recente toerbuffels type BMW GS en daar geloof ik best dat die hun machine piekfijn in orde is.
Grappig, mijn plastikken scooter ziet er uit alsof die net uitgespuwd is door Godzilla. Toch is die mechanisch in topconditie. Ik neem geen risico's met mijn vrouwkes leven, en als het aankomt op mechanica, daar kan ik zelf iets aan doen. En als we vermoeden dat er een probleem aankomt (luister naar je machine), terwijl het niet mechanisch lijkt, dan is het aan een vertrouwde expert om er naar te kijken, en ja, daar betaal ik voor. Net zoals anderen mij betalen voor mijn expertise.
Citaat:
Maar dan heb je ook van die would be outlaws met zo een oude chopper al dan niet van Harley. Of die allemaal beschikken over degelijke remmen betwijfel ik sterk.
Hoe lang gaat zo'n "Motorclub Harde Bikkel" keihard zijn als ie een paar makkers onderuit heeft gereden omdat zijn stalen ros faalde?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be