Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2006, 16:51   #1
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard Conservatisme is menselijk

Volgend artikel in de Standaard toont aan dat conservatisme typisch menselijk is, niet typisch moslims:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF16082006_062

Mensen over de hele wereld zijn behoudsgezind en hebben angst dat vreemde dingen hun cultuur zullen teniet doen. Dat het vreemde hun cultuur zal veranderen staat vast, vraag is alleen: gebeurd dit ten goede of ten kwade? Niet alleen moslims willen liever geen verandering zien, ook anderen hebben schrik als er iets nieuws en onbekend in de straat opduikt.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 16:58   #2
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

ik denk dat je toch een onderscheid moet maken tussen het willen behouden van een comfortabel leven zoals het is en 'conservatisme' in het algemeen (als politieke stroming). enfin ja, je hebt wel gelijk in wat je zegt en ik besef dat ik aan het kommaneuken ben, ik wou alleen eventjes iets vermelden over je woordkeuze

Laatst gewijzigd door Samsa : 16 augustus 2006 om 16:58.
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:00   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Conservativisme is ook typisch voor de iets minder intelligentere lagen van de bevolking (er zullen wel "slimmen" tussen zitten, dus zaag niet), wilt dat zeggen dat een samenleving domme mensen nodig heeft om te blijven bestaan?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:34   #4
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lenin
Gooi geen oude schoenen voor je er nieuwe hebt.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:37   #5
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Conservativisme is ook typisch voor de iets minder intelligentere lagen van de bevolking (er zullen wel "slimmen" tussen zitten, dus zaag niet), wilt dat zeggen dat een samenleving domme mensen nodig heeft om te blijven bestaan?
Weet je wel wat conservatisme is? Voor je domme uitspraken doet. De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is. In tegenstelling tot sommige progressieven, die allerlei fantasietjes loslaten op de wereld zonder dat men weet wat de lange termijn gevolgen zullen zijn.
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:40   #6
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde
 
Twanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2005
Berichten: 832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1880 Bekijk bericht
Weet je wel wat conservatisme is? Voor je domme uitspraken doet. De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is. In tegenstelling tot sommige progressieven, die allerlei fantasietjes loslaten op de wereld zonder dat men weet wat de lange termijn gevolgen zullen zijn.
conservatieven zijn per definitie behoudsgezind, ze zullen ook niet veranderen wat goed is. Tenzij ze echt niet anders kunnen, en dan doen ze het uit pragmatisme, niet uit sympathie met het idee.
__________________
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:40   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Die progressieven maken het leven tenminste intressant. Conservatieven willen alles zo saai mogelijk houden.
"De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is." Het probleem is dat conservatieven dat willen opdringen aan mensen die daar geen zin in hebben. Liefst nog onder het mom vabn "democratie".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:43   #8
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
conservatieven zijn per definitie behoudsgezind, ze zullen ook niet veranderen wat goed is. Tenzij ze echt niet anders kunnen, en dan doen ze het uit pragmatisme, niet uit sympathie met het idee.
Conservatisme is niet hetzelfde als versteend. Trouwens je formulering klopt niet helemaal. Als progressieven, de sociale zekerheid kost wat kost, in zijn huidige vorm willen behouden, zijn ze dan ook conservatief?

Laatst gewijzigd door 1880 : 16 augustus 2006 om 17:44.
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:45   #9
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Straks gaat er nog iemand beweren dat de conservatieven DE progressieven zijn van deze tijd.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:45   #10
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Die progressieven maken het leven tenminste intressant. Conservatieven willen alles zo saai mogelijk houden.
"De basisgedachte is, veranderen wat nodig is en behouden wat goed is." Het probleem is dat conservatieven dat willen opdringen aan mensen die daar geen zin in hebben. Liefst nog onder het mom vabn "democratie".
En dat doen jullie niet? Jullie maken een minderheid in Vlaanderen uit. En toch hebben we nu het vreemdelingenstemrecht, adoptie voor holebi's,...
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:47   #11
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Dit is een volslagen inhoudsloze thread. Uiteraard wil de overgrote meerderheid van de mensen dat er zo weinig mogelijk verandert. Met het Conservatieve gedachtengoed als Westerse politieke en filosofische stroming heeft dat niets te maken. En wat men hiermee probeert te illustreren is mij een raadsel.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:48   #12
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:50   #13
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dit is een volslagen inhoudsloze thread. Uiteraard wil de overgrote meerderheid van de mensen dat er zo weinig mogelijk verandert. Met het Conservatieve gedachtengoed als Westerse politieke en filosofische stroming heeft dat niets te maken. En wat men hiermee probeert te illustreren is mij een raadsel.
Ik wou vooral reageren op Bhairav, die naar mijn bescheiden mening nogal wat onzin uitkraamt.
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:51   #14
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.
Moeien met de privésfeer? En wat is het paternalisme van links dan?
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 17:57   #15
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Kan zijn dat links dat wilt, maar rechts wilt dat nog veel meer.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 19:17   #16
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het is zo dat conservatieven zich willen moeien met wat er zich in de privésfeer van mensen afspeelt. Al wie aan de macht is, is opdringerig, maar de definitie van rechts is dat zij dat extremer doen dan links.
ik ben links en vind die laatste zin complete onzin... 't is maar dat men niet gaat denken dat elke linkse persoon dit denkt...
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 19:26   #17
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Extremer... ik bedoelde ni van extreem-links ofzo...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 19:27   #18
1880
Partijlid
 
1880's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juli 2006
Locatie: Vlaanderen (Antwerpen)
Berichten: 289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
ik ben links en vind die laatste zin complete onzin... 't is maar dat men niet gaat denken dat elke linkse persoon dit denkt...
Zeker niet , ik twijfelde al langer aan voorgaande persoon. Met jou kan je tenminste deftig discussieren.
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 19:41   #19
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1880 Bekijk bericht
Zeker niet , ik twijfelde al langer aan voorgaande persoon. Met jou kan je tenminste deftig discussieren.
dank u zeer
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 19:59   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Ik denk da jullie mij verkeerd verstaan, maar laat maar....
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be