Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 februari 2018, 19:37   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Stille 7de staatsmisvorming, ook op vraag van Franstaligen

Lol !!! De Franstaligen willen iets te zeggen hebben over hun regionale verkiezingen ...

Het zit goed !

titel: Eindelijk: de zevende staatshervorming!
link: https://doorbraak.be/eindelijk-zeven...atshervorming/

Citaat:
7 februari 2018 Bart Maddens

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is de zevende staatshervorming eindelijk een feit. Echt waar: het voorstel van bijzondere wet is op 23 januari neergelegd in de Kamer. Het is ondertekend door bijna alle partijen, met inbegrip van N-VA en PS. De vereiste tweederde meerderheid en de meerderheid in elke taalgroep zullen dan ook moeiteloos worden gehaald.

Velen vreesden dat er tijdens deze lange periode van communautaire stilstand geen nieuwe bevoegdheidsoverdrachten mogelijk zouden. zijn Maar zie: met dit voorstel is het nu toch zover!

Eén (1)

Alhoewel, bevoegdheidsoverdrachten is misschien wat veel gezegd. Er is één bevoegdheidsoverdracht. En is het eigenlijk wel een bevoegdheidsoverdracht? Toch wel. Alleen is het er een waarvan men dacht dat die al lang geleden was gebeurd. Zeventien jaar geleden om precies te zijn.
Advertentie

Waarover gaat het? Iedereen ging ervan uit dat het Lambertmontakkoord van 2001 voorzag in de volledige overdracht van de regels inzake de campagne voor de lokale verkiezingen. Die regels werden dan ook opgenomen in de lokale kiesdecreten van het Vlaamse en het Waalse Gewest. Maar toen de Vlaamse regering die regels in 2016 wou laten aanpassen zorgde de Raad van State plots voor een verrassing van formaat. Blijkt dat de gewesten enkel bevoegd zijn voor de controle op de regels, maar niet voor de regels zelf. Dat blijft federale materie. Net zoals dat het geval is voor de regionale verkiezingen.

Dit leidt tot een bizarre situatie. De door de gewestparlementen al goedgekeurde regionale regels blijven in principe geldig, want ze zijn nooit aangevochten bij het Grondwettelijk Hof en dus ook niet vernietigd. Maar nu duidelijk geworden is dat de gewesten niet bevoegd zijn, moeten toekomstige aanpassingen aan de regelgeving federaal gebeuren. Dan moet men een oude federale wet van 1994 van onder het stof halen.

De gewesten worden nu ook écht bevoegd voor de regels, en niet enkel voor de controle

De zevende staatshervorming past daar nu een mouw aan door de bevoegdheidsoverschrijding uit het verleden als het ware te regulariseren. De gewesten worden nu ook écht bevoegd voor de regels, en niet enkel voor de controle. Een spectaculaire hervorming is het dus niet. Al mag je het belang van die regels ook weer niet onderschatten. Die vormen toch wel een substantieel onderdeel van de kieswetgeving.

En nu?

In tijden van communautaire stilstand blijken wel degelijk mini-staatshervormingen mogelijk

Wat moeten we hier nu van denken? In tijden van communautaire stilstand blijken wel degelijk mini-staatshervormingen mogelijk. Dat was ook al eind 2015 gebleken, toen in alle stilte de financieringsregeling voor de Duitstalige Gemeenschap werd aangepast. Bleek dat men zich bij de zesde staatshervorming enigszins had misrekend.

Vervelende anomalieën in de staatsstructuur wegwerken, dat is voor de partijen kennelijk geen probleem. Zelfs de Franstaligen zijn vragende partij daarvoor. Zij vinden het ook comfortabeler als de gewesten integraal bevoegd zijn voor de lokale verkiezingen, zonder obscure uitzonderingen. Maar als dat allemaal kan, waarom zijn meer uitgebreide bevoegdheidsoverdrachten dan een taboe?
Advertentie

De Belgische staatsstructuur bulkt van de absurditeiten en de onontwarbare regels

De Belgische staatsstructuur bulkt van de absurditeiten en de onontwarbare regels. Hadden de Vlamingen de kwestie van de lokale verkiezingen en de wijziging van de bijzondere wet van 1980 niet kunnen koppelen aan het oplossen van nog een paar andere institutionele pijnpunten? Of zouden ze er niet beter aan doen om al die anomalieën gewoon te laten bestaan, en later te gebruiken als hefboom voor een meer ingrijpende hervorming?

Het zijn lastige vragen. Maar laat ze de vreugde om de fenomenale bevoegdheidsoverdracht van de zevende staatshervorming niet vergallen!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 06:50   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Die maddens, dat is toch echt een ongetalenteerde schrijver, wat een vervelende, drammerige zeiklijster is me dat toch...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 07:46   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die maddens, dat is toch echt een ongetalenteerde schrijver, wat een vervelende, drammerige zeiklijster is me dat toch...
Tja, als de waarheid kwetst.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 08:26   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die maddens, dat is toch echt een ongetalenteerde schrijver, wat een vervelende, drammerige zeiklijster is me dat toch...
ja deze waarheid vloekt serieus met jouw mantra en je zekerheid over de toekomstige communautaire diepvries hé.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 09:55   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die maddens, dat is toch echt een ongetalenteerde schrijver, wat een vervelende, drammerige zeiklijster is me dat toch...
Ja, als je liever stationsromannetjes leest van Mieke is verliefd en laat zich poepen door Janneke, die alleen maar uit is op haar geld.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 15:43   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

't Is inderdaad nogal slecht bombastisch geschreven. Ik vraag me ook af na al wat hij de voorbije jaren schreef, hoe het komt dat hij plots zo euforisch doet over een paar zeer kleine aanpassingen en ze staatshervormingen noemt. Gaat hij toch maar voor een postje gaan binnenkort ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 17:47   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
't Is inderdaad nogal slecht bombastisch geschreven. Ik vraag me ook af na al wat hij de voorbije jaren schreef, hoe het komt dat hij plots zo euforisch doet over een paar zeer kleine aanpassingen en ze staatshervormingen noemt. Gaat hij toch maar voor een postje gaan binnenkort ?
Ik heb hem gezien en heel even gesproken op een Catalaanse betoging in Brussel.
Hij amuseert zich gewoon rot, is mijn inschatting.
Over Schotland kan hij ook schrijven, maar geen kat zou het lezen.
Dank u Franco Rajoy.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 22:46   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die maddens, dat is toch echt een ongetalenteerde schrijver, wat een vervelende, drammerige zeiklijster is me dat toch...
Dat kan best, maar in mijn ogen primeert hier de inhoud. Niet de stijl. Hebt u ook iets te vertellen over de inhoud?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 10:19   #9
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lol !!! De Franstaligen willen iets te zeggen hebben over hun regionale verkiezingen ...

Het zit goed !

titel: Eindelijk: de zevende staatshervorming!
link: https://doorbraak.be/eindelijk-zeven...atshervorming/
De zevende ja , maar dit keer wel een mini staatshervorming.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2018, 23:57   #10
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wat is de bonus voor de Nederlandstaligen ?

Als de volgende staatshervorming van hetzelfde allooi is dan het Vlinderakkoord van de 6e, waarbij de Nederlandstalingen op verschillende manieren werden gestrikt, dan hoeft er voor mijn part géén staatshervorming meer te komen.

Het Leitmotiv voor elke staatshervorming dient immers te zijn: Wat is hier de bonus voor de Nederlandstaligen ? Wel, in de 6e staatshervorming zie ik er geen enkele, maar des te meer malussen!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 04:14   #11
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Stel je nu eens voor dat Jezus Christus als koning wordt uitgeroepen.
Dan gaan alle poppen, zowel links als "rechts" aan het dansen.
Wat een staatshervorming zou dat niet zijn.

Dan zijn meteen de Tien Geboden van kracht.
Ondermeer het' Gij zult niet stelen.' Dus geen onrechtvaardige belastingen meer betalen.

Wie bij zijn volle verstand kan daar nu tegen zijn.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 11:03   #12
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Stel je nu eens voor dat Jezus Christus als koning wordt uitgeroepen.
Dan gaan alle poppen, zowel links als "rechts" aan het dansen.
Wat een staatshervorming zou dat niet zijn.

Dan zijn meteen de Tien Geboden van kracht.
Ondermeer het' Gij zult niet stelen.' Dus geen onrechtvaardige belastingen meer betalen.

Wie bij zijn volle verstand kan daar nu tegen zijn.
Satanische krachten misschien??
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 11:53   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Stel je nu eens voor dat Jezus Christus als koning wordt uitgeroepen.
Dan gaan alle poppen, zowel links als "rechts" aan het dansen.
Wat een staatshervorming zou dat niet zijn.

Dan zijn meteen de Tien Geboden van kracht.
Ondermeer het' Gij zult niet stelen.' Dus geen onrechtvaardige belastingen meer betalen.

Wie bij zijn volle verstand kan daar nu tegen zijn.
Door wie?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 11:56   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Door wie?
een speciale commissie van 13 kamerleden die zich nog nooit kritisch uitlieten tov vorst, kerk en vaderland.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 12:01   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een speciale commissie van 13 kamerleden die zich nog nooit kritisch uitlieten tov vorst, kerk en vaderland.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 12:25   #16
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Stel je nu eens voor dat Jezus Christus als koning wordt uitgeroepen.
Daar gaat de brave man zelf niet blij mee zijn. Want heeft hij niet gezegd: "Mijn rijk is niet van deze wereld" en "Geef wat van de keizer is aan de keizer".
vanderzapig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 12:33   #17
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
't Is inderdaad nogal slecht bombastisch geschreven. Ik vraag me ook af na al wat hij de voorbije jaren schreef, hoe het komt dat hij plots zo euforisch doet over een paar zeer kleine aanpassingen en ze staatshervormingen noemt. Gaat hij toch maar voor een postje gaan binnenkort ?
Ben ik dan de enige die die euforie lees als een vorm van sarcasme?
vanderzapig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 13:17   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ben ik dan de enige die die euforie lees als een vorm van sarcasme?
Uiteraard niet.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 14:28   #19
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Uiteraard niet.
Oef! Bedankt ruitermans. Ik ben dus (nog) niet gek geworden.
vanderzapig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2018, 16:36   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Oef! Bedankt ruitermans. Ik ben dus (nog) niet gek geworden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be