Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2018, 22:19   #701
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
En Marais.

Ik denk dat het geloof dat het Nederlands voor een Franstalige moeilijker is dan vice versa een mythe is. Vergeet bovendien niet dat de meerderheid der Afrikaanssprekenden niet-blank is en er door de eeuwen heen veel wisselwerking was tussen Kleurlingen en blanke kolonisten. Maar het zou natuurlijk kunnen dat het een interne half-creolisatie betrof tussen blanke kolonisten.
Die is er zeker geweest, zeker in het begin en dan vooral in de militaire terminologie. En daar begint elke kolonisatie mee, hé? Met soldaten en wapens.
Neen, erg opvallend is die half-creolisatie niet, maar als ik een uitgebreide tekst in het Afrikaans lees voel ik toch af en toe iets van: hier heeft een Fransman aan gepeuterd!
En wat ik vooral ook vaak ondervind is dat Afrikaners meer sympathie hebben voor een Fransman dan voor een Brit. Ge moet ook weten dat het hoger onderwijs in Zuid-Afrika toch nog lange tijd, in praktisch heel de 19de eeuw, in het Standaardnederlands werd gegeven. Maar ze vonden onze taal toch een beetje 'oubollig' en dan hebben ze in het begin van de 20ste eeuw toch maar het Afrikaans op poten gezet.
Franstaligen hebben het wel moeilijker om Nederlands te leren dan omgekeerd. De reden daarvan is dat onze taal een moeilijker woordschikking heeft. Ook Engelssprekenden klagen daarover en dat lijkt wel vreemd want het is anders toch ook een Germaanse taal die toch eigenlijk niet zo ver van die van ons ligt.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2018, 23:10   #702
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Die is er zeker geweest, zeker in het begin en dan vooral in de militaire terminologie. En daar begint elke kolonisatie mee, hé? Met soldaten en wapens.
Neen, erg opvallend is die half-creolisatie niet, maar als ik een uitgebreide tekst in het Afrikaans lees voel ik toch af en toe iets van: hier heeft een Fransman aan gepeuterd!
En wat ik vooral ook vaak ondervind is dat Afrikaners meer sympathie hebben voor een Fransman dan voor een Brit. Ge moet ook weten dat het hoger onderwijs in Zuid-Afrika toch nog lange tijd, in praktisch heel de 19de eeuw, in het Standaardnederlands werd gegeven. Maar ze vonden onze taal toch een beetje 'oubollig' en dan hebben ze in het begin van de 20ste eeuw toch maar het Afrikaans op poten gezet.
Franstaligen hebben het wel moeilijker om Nederlands te leren dan omgekeerd. De reden daarvan is dat onze taal een moeilijker woordschikking heeft. Ook Engelssprekenden klagen daarover en dat lijkt wel vreemd want het is anders toch ook een Germaanse taal die toch eigenlijk niet zo ver van die van ons ligt.

Norbert
De woordschikking heeft er niet mee te maken.
Je hebt mensen die moeilijk leren en mensen die makkelijk leren.
Dat zit tussen de oren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 00:48   #703
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De woordschikking heeft er niet mee te maken.
Je hebt mensen die moeilijk leren en mensen die makkelijk leren.
Dat zit tussen de oren.
Vooral tussen de oren van Belgicisten die Fransen als hun zorgekind bezien IMO.

Het hangt ook per individu af. Engelstaligen zijn vrij slecht in talen, puur omdat iedereen in de wereld het Engels als internationaal medium gebruikt. De noodzaak aan vreemde talen leren is er niet en een Engelstalige moet stevig tegen de stroming inroeien om het toch maar te kunnen.

Ooit kende ik via internet een Brit die in Antwerpen woont sinds zijn 11ste. Volgens hem was het Nederlands spotgemakkelijk om te leren - zelfs dialect. Hij is natuurlijk ook slechts één persoon. Ik heb ook op YT veel Engelstaligen gezien die het Frans erg snel aanleren, sneller dan ik het kon. Dit is omdat zij het oprecht een mooie en boeiende taal vinden. Eén exofone schrijver in het Frans is zelfs Engelstalig en heeft een literatuurprijs gewonnen en zelfs de Franse nationaliteit toegewezen gekregen, de Amerikaan Jonathan Littel.

Verder kan ik Franstaligen die beter Nederlands spreken dan ik Frans, puur omdat ze in Vlaanderen wonen. Mijn nicht haar beste vriendin is een Waalse die in Antwerpen woont, en niemand weet van haar dat ze Franstalig is tot ze het zelf zegt. Ze heeft een erg licht accent, maar sommige moedertaalsprekers kunnen op een dergelijke intonatie spreken, dus het verraadt niets.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 september 2018 om 00:54.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 00:58   #704
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Het dient wel gezegd te worden: onze taal, het Nederlands, staat internationaal bekend als 'lelijk'. Of dit nu terecht is of niet, ikzelf ga er niet mee akkoord, het is wel een erg populaire mening. Het is waar dat men ook weinig weet over onze taal. Men negeert het Nederlands al te vaak en men stikt van de vooroordelen. Ook denkt men internationaal dat het 'Vlaams' een aparte taal is en men schrikt dat men in België ook Nederlands praat. Zo slecht zijn vele leken geïnformeerd.

Nu ja, het Deens staat ook bekend als oerlelijk, maar ikzelf vind het best een leuke taal (al spreek ik deze niet). Hans Christian Andersen heeft er toch mooie verhalen in geschreven waaronder het Lelijke Eendje. Op dergelijke manier kan zo ook het Nederlands uitgroeien tot een mooie zwaan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 september 2018 om 01:10.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 07:22   #705
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het dient wel gezegd te worden: onze taal, het Nederlands, staat internationaal bekend als 'lelijk'. Of dit nu terecht is of niet, ikzelf ga er niet mee akkoord, het is wel een erg populaire mening. Het is waar dat men ook weinig weet over onze taal. Men negeert het Nederlands al te vaak en men stikt van de vooroordelen. Ook denkt men internationaal dat het 'Vlaams' een aparte taal is en men schrikt dat men in België ook Nederlands praat. Zo slecht zijn vele leken geïnformeerd.

Nu ja, het Deens staat ook bekend als oerlelijk, maar ikzelf vind het best een leuke taal (al spreek ik deze niet). Hans Christian Andersen heeft er toch mooie verhalen in geschreven waaronder het Lelijke Eendje. Op dergelijke manier kan zo ook het Nederlands uitgroeien tot een mooie zwaan.
Wanneer is een taal mooi en wanneer is een taal lelijk?
Is Chinees mooi?
Is Russisch mooi?
enz enz.
Wat ik zorgelijk vind is dat er in ons land zo weinig jongeren zijn die Nederlands gaan studeren.
In Duitsland is het Nederlands wel een populaire studie.

citaat Trouw :
Nederlandse les wordt steeds populairder in de Duitse grensregio. In het afgelopen jaar is het aantal Duitsers dat Nederlands volgt meer dan verdubbeld ten opzichte van tien jaar geleden.
De scholen willen het vak graag geven, maar er zijn niet genoeg leraren. In ons land daarentegen is er een dalende belangstelling voor het vak Duits. Alleen al in Münster zijn er meer Duitsers die Nederlands studeren, dan er in heel Nederland Nederlanders zijn die Duits studeren, zegt een medewerker van de universiteit van Münster in De Pers.

Jan Oostenbrink van Euregio, een belangenorganisatie in het Duits-Nederlandse grensgebied zegt in De Pers: 'Duitse scholen bieden Nederlandse les aan en er zijn behoorlijk wat leerlingen die daar belangstelling voor hebben, maar er zijn niet genoeg leraren die het vak kunnen geven.'


https://www.trouw.nl/home/steeds-mee...eren~a203cbe1/

Laatst gewijzigd door cato : 24 september 2018 om 07:28.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 10:06   #706
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tot zelfs in het Vlaams Parlement o. a. Geert Bourgeois!
Kunt u dat staven? Het verbaast mij hoor, want Bourgeois houdt regelmatig pleidooien voor het intenser gebruik van Algemeen Nederlands.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 10:56   #707
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De woordschikking heeft er niet mee te maken.
Je hebt mensen die moeilijk leren en mensen die makkelijk leren.
Dat zit tussen de oren.
Het zit inderdaad tussen de oren. Maar wat tussen de oren zit heeft niet altijd en noodzakelijk te maken met de motivatie om een taal te leren en/of de vrije wil. Dat hebben wetenschappers onlangs nog bewezen. Zoek maar even op het Internet naar wat ik hier beweer. Het heeft in alle kranten gestaan.
Ik heb vele jaren samengewerkt met Franstaligen die Nederlands geleerd hadden en ik heb het zelf ondervonden: sommigen hebben het er gemakkelijk mee maar de meesten niet.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 12:51   #708
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik heb vele jaren samengewerkt met Franstaligen die Nederlands geleerd hadden en ik heb het zelf ondervonden: sommigen hebben het er gemakkelijk mee maar de meesten niet.
Franstaligen hebben een culturele beperking om andere talen te leren.

dat heeft iets te maken met een misplaatst meerderwaardigheidsgevoel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 16:43   #709
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Franstaligen hebben een culturele beperking om andere talen te leren.

dat heeft iets te maken met een misplaatst meerderwaardigheidsgevoel.
Wat gij daar stelt schijnt niet juist te zijn! Ik heb daar onlangs eens een artikel over gelezen. Het schijnt te liggen aan bepaalde hersendelen die in de vroege jeugd speciaal ingericht zijn om een taal te leren, uiteraard de moedertaal, maar op latere leeftijd blijven vastzitten in dezelfde dynamiek en moeilijker kunnen evolueren om nog andere talen aan te leren. En zeker als die andere talen ingewikkelder zijn gaat het moeilijk. De veronderstelde culturele beperking of enig misplaatst minderwaardigheidsgevoel spelen daar helemaal geen rol bij.
Ik neem het een Franstalige helemaal niet kwalijk als hij zegt geen Nederlands te willen leren. Onze taal is gewoon veel te moeilijk voor hem! Da's alles!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 16:58   #710
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kunt u dat staven? Het verbaast mij hoor, want Bourgeois houdt regelmatig pleidooien voor het intenser gebruik van Algemeen Nederlands.
Ik zag dat onlangs op die ene TV-zender die regelmatig verslagen brengt van zittingen in het Vlaamse Parlement.
Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit als hij Algemeen Nederlands, Vlaams noemt...
Zo zit het mij ook dwars dat ik op mijn GPS kan kiezen tussen Nederlands en Vlaams. En dat ipv "Vlaams Nederlands" als men dan toch de keuze wil aanbieden. Het lijkt futiel, maar taalgebruik en woordkeuze weerspiegelen nu eenmaal een onderliggende gedachtenwereld.
(Zoals men bijvoorbeeld gedachtenwereld met -n schrijft ondanks dat de spellingsverbeteraar dat dan rood onderlijnd...)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 september 2018 om 16:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 07:41   #711
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik neem het een Franstalige helemaal niet kwalijk als hij zegt geen Nederlands te willen leren.
inderdaad
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 07:55   #712
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik zag dat onlangs op die ene TV-zender die regelmatig verslagen brengt van zittingen in het Vlaamse Parlement.
Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit als hij Algemeen Nederlands, Vlaams noemt...
Zo zit het mij ook dwars dat ik op mijn GPS kan kiezen tussen Nederlands en Vlaams. En dat ipv "Vlaams Nederlands" als men dan toch de keuze wil aanbieden. Het lijkt futiel, maar taalgebruik en woordkeuze weerspiegelen nu eenmaal een onderliggende gedachtenwereld.
(Zoals men bijvoorbeeld gedachtenwereld met -n schrijft ondanks dat de spellingsverbeteraar dat dan rood onderlijnd...)
In Nederland kenen we ook grote verschillen in taalgebruik.
Toch spreken we niet over Limburgs-Nederlands of Gronings-Nederlands of Drents- Nederlands enz enz.
Blijkbaar wordt met de toevoeging Vlaams bedoeld, dat het geen Nederlands is ,maar een eigen taal naast het Nederlands.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 09:23   #713
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik zag dat onlangs op die ene TV-zender die regelmatig verslagen brengt van zittingen in het Vlaamse Parlement.
Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit als hij Algemeen Nederlands, Vlaams noemt...
Zo zit het mij ook dwars dat ik op mijn GPS kan kiezen tussen Nederlands en Vlaams. En dat ipv "Vlaams Nederlands" als men dan toch de keuze wil aanbieden. Het lijkt futiel, maar taalgebruik en woordkeuze weerspiegelen nu eenmaal een onderliggende gedachtenwereld.
(Zoals men bijvoorbeeld gedachtenwereld met -n schrijft ondanks dat de spellingsverbeteraar dat dan rood onderlijnd...)
'k Kan aannemen dat dat U dwars zit: bang om met een kluitje in 't riet te worden gestuurd, niet?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 09:51   #714
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik zag dat onlangs op die ene TV-zender die regelmatig verslagen brengt van zittingen in het Vlaamse Parlement.
Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit als hij Algemeen Nederlands, Vlaams noemt...
Zo zit het mij ook dwars dat ik op mijn GPS kan kiezen tussen Nederlands en Vlaams. En dat ipv "Vlaams Nederlands" als men dan toch de keuze wil aanbieden. Het lijkt futiel, maar taalgebruik en woordkeuze weerspiegelen nu eenmaal een onderliggende gedachtenwereld.
(Zoals men bijvoorbeeld gedachtenwereld met -n schrijft ondanks dat de spellingsverbeteraar dat dan rood onderlijnd...)
het is beginnen mis lopen toen zelfs van Dale het eerder in zwang zijnde 'zuid-Nederlands' verving door 'belgisch Nederlands' ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:09   #715
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
'k Kan aannemen dat dat U dwars zit: bang om met een kluitje in 't riet te worden gestuurd, niet?


Aan de schrijfwijze te zien is dit wel door Bembem geschreven -But you get my drift?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 25 september 2018 om 10:14.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:38   #716
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is beginnen mis lopen toen zelfs van Dale het eerder in zwang zijnde 'zuid-Nederlands' verving door 'belgisch Nederlands' ...
Dat was toch op aandringen van de Belgen?
Voor ons is er alleen Nederlands en natuurlijk met verschillende variaties.
Met variaties is niks mis ,want dat hoort bij alle talen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 11:59   #717
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat was toch op aandringen van de Belgen?
Voor ons is er alleen Nederlands en natuurlijk met verschillende variaties.
Met variaties is niks mis ,want dat hoort bij alle talen.
Zuid Nederlands kan verwarrend zijn, in Nederland bedoeld men hiermee de provincies Noord Brabant en Limburg. Beter was geweest Vlaams Nederlands in plaats van Belgisch Nederlands.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 15:06   #718
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zuid Nederlands kan verwarrend zijn, in Nederland bedoeld men hiermee de provincies Noord Brabant en Limburg. Beter was geweest Vlaams Nederlands in plaats van Belgisch Nederlands.
Waarom niet Gronings Nederlands of Limburgs Nederlands enz ?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 15:31   #719
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is beginnen mis lopen toen zelfs van Dale het eerder in zwang zijnde 'zuid-Nederlands' verving door 'belgisch Nederlands' ...
Het zijn in ieder geval geen synoniemen van elkaar. Wegens een verschillende staatscultuur is Belgisch Nederlands natuurlijk een fenomeen. Al valt me op dat bepaalde woorden breder Zuid-Nederlands zijn zoals blaffetuur of taljoor. Dat laatste, staat dat wel in het woordenboek? (het eerste staat in de Van Dale).

In het Duits zegt men 'Teller' en in het Tsjechisch (leenwoord uit het Duits) 'talir'. Het zou uit het Middel-Frans 'tailloir' (hakbord) komen maar heeft een betekenisverandering ondergaan in Modern Frans (telraam).

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 september 2018 om 15:37.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 18:08   #720
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom niet Gronings Nederlands of Limburgs Nederlands enz ?
Omdat het hier om de dialectwoorden in België ging in het woordenboek en niet in Groningen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be