Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2018, 22:17   #841
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als het volledig dichthouden van grenzen 'bezetten' is volgens u, dan is Egypte mede-bezetter.

De grens met Israël is inderdaad langer, maar indien Egypte zijn grens volledig zou opengooien was er van een 'bezetting' helemaal geen sprake.

Niet enkel Israël is van mening dat er met die mongolen van Hamas niets aan te vangen valt hoor. Egypte deelt die mening (en terecht!).
Israel doet veel meer dan een grens dichthouden!!!! Er zijn redenen voor de internationale gemeenschap om gaza als bezet te beschouwen. informeer u eens in plaats van Israelische propaganda te spuwen.
En hamas is niet hetzelfde als gazanen.
De reden die u geeft voor egypte om die grens dicht te houden heeft u zelf verzonnen!!!

Ter vergelijking:
We gooien de inwoners van Amsterdam + Rotterdam + Utrecht bij elkaar op een 5 km brede strook land , en ze mogen er niet uit , en kunnen er niets ondernemen , en dit meer dan 10 jaar lang .
Allemaal vanwege hamas .
U vind het een goede zaak dat miljoenen mensen vanwege 1 machteloze groepering gestraft worden.
Collectief straffen is echter wel een oorlogsmisdaad.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 23:57   #842
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.359
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Israel doet veel meer dan een grens dichthouden!!!!
Yep, regelmatig duidelijk maken dat Israël de Israëli wel beschermd en niet happig is op het ontvangen van Gazaanse of andere pretpakketten.

Citaat:
Er zijn redenen voor de internationale gemeenschap om gaza als bezet te beschouwen.
Zeker. Met landen zoals Saoedi Arabië in de VN raden. Toch eigenaardig dat 1 van de vijanden van dat land 1 van de "slechtsten" is.
Citaat:
informeer u eens in plaats van Israelische propaganda te spuwen.
Met u als extreem betrouwe bron van informatie?
Citaat:
En hamas is niet hetzelfde als gazanen.
Ook de eerste keer dat u dat gebruikt. En hilarisch genoeg, weer in't verkeerde topic.
Citaat:
De reden die u geeft voor Egypte om die grens dicht te houden heeft u zelf verzonnen!!!
Dat mag u eens nader verklaren. TheFourHorsemen vraagt waarom Egypte die grens niet gewoon opengooit en de Israëli blokkade gewoon breekt.

Het was ik die schreef dat Egypte die grens dichthoud omdat de Militaire Leiders van Egypte daarvoor goed betaald worden door de VS en Israël.
Citaat:
Ter vergelijking:
We gooien de inwoners van Amsterdam + Rotterdam + Utrecht bij elkaar op een 5 km brede strook land , en ze mogen er niet uit , en kunnen er niets ondernemen , en dit meer dan 10 jaar lang .
Bof, we hebben nu een stukje aarde van 6 miljoen mensen die elk jaar een US carrier aan tribuut betalen aan 4 miljoen mensen die in het zelfde frankensteinstaatje leven. Dus zo erg is de vergelijking nu ook weer niet.
Citaat:
Allemaal vanwege hamas .
En de groeperingen die in de schaduwen staan te wachten tot Hamas valt en de Iraanse fondsen naar hun kunnen stromen.
Citaat:
U vind het een goede zaak dat miljoenen mensen vanwege 1 machteloze groepering gestraft worden.
Collectief straffen is echter wel een oorlogsmisdaad.
Ik vind dat geen goeie zaak. het zorgt er alleen voor dat de situatie veel te lang uitgemolken wordt zonder enige vorm van duidelijkheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 september 2018 om 00:01.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2018, 15:30   #843
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.359
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
U vind het een goede zaak dat miljoenen mensen vanwege 1 machteloze groepering gestraft worden.
Collectief straffen is echter wel een oorlogsmisdaad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is geen kwestie van Hamas versus Israel
Het is 1,9 miljoen burgers versus Israel!
Dus, dat collectief straffen is wel enigszins van toepassing?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2018, 11:34   #844
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Ik zeg niet dat die 1,9 miljoen allemaal geweld tegen Israel gebruiken. , maar allen ondervinden de acties van Israel en zijn er tegen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2018, 12:00   #845
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Yep, regelmatig duidelijk maken dat Israël de Israëli wel beschermd en niet happig is op het ontvangen van Gazaanse of andere pretpakketten.
Gazanen kunnen zichzelf niet beschermen, Israel maakt hen zo zwak mogelijk.

Citaat:
Zeker. Met landen zoals Saoedi Arabië in de VN raden. Toch eigenaardig dat 1 van de vijanden van dat land 1 van de "slechtsten" is.
Alsof 1 land het verschil maakt. Het zijn ook de westerse landen die Gaza als bezet gebied zien.



Citaat:
Ook de eerste keer dat u dat gebruikt. En hilarisch genoeg, weer in't verkeerde topic.
Nonsense , het past hier heel goed

Citaat:
Dat mag u eens nader verklaren. TheFourHorsemen vraagt waarom Egypte die grens niet gewoon opengooit en de Israëli blokkade gewoon breekt.
Nogal naief om te denken dat Egypte volledig op eigen initiatief de boel kan opengooien. Dat gaat altijd in overleg . Ze zitten samen in een verdrag betreffende die grens .
Of denken jullie dat Israel een VOLLEDIG geopende grens geen probleem vinden?
Citaat:
Het was ik die schreef dat Egypte die grens dichthoud omdat de Militaire Leiders van Egypte daarvoor goed betaald worden door de VS en Israël.
Waarom schreef u dat ?

Citaat:
Bof, we hebben nu een stukje aarde van 6 miljoen mensen die elk jaar een US carrier aan tribuut betalen aan 4 miljoen mensen die in het zelfde frankensteinstaatje leven. Dus zo erg is de vergelijking nu ook weer niet.
En de groeperingen die in de schaduwen staan te wachten tot Hamas valt en de Iraanse fondsen naar hun kunnen stromen.
Noem gewoon namen , van landen , want hier begrijp ik weinig van .

Citaat:
Ik vind dat geen goeie zaak. het zorgt er alleen voor dat de situatie veel te lang uitgemolken wordt zonder enige vorm van duidelijkheid.
Ik vind dat een slechte zaak omdat onschuldigen gestraft worden.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2018, 14:04   #846
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.359
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Gazanen kunnen zichzelf niet beschermen, Israel maakt hen zo zwak mogelijk.
Kip en ei nietwaar.
Citaat:
Alsof 1 land het verschil maakt. Het zijn ook de westerse landen die Gaza als bezet gebied zien.
Ge moet het expres doen. Ik geef maar 1 voorbeeld waarom Israël zoveel gezever heeft met de VN. Als Israël maar knipoogt dienen de moslim lidstaten-uitgezonderd de paar die wel geleerd hebben van de harde lessen in 1948 -1967 en 1973- al resoluties in.
Het feit dat er miljarden oliedollars achter zitten helpt ook.
Denk je nu echt dat vele medewerkers van de VN, die praatbarak van verlepte politici, verslenste diplomaten en zorgvuldig gekozen ambtenaren geen plakkende pollekes hebben?
Citaat:
Nonsense , het past hier heel goed
Jaja. Gaza is Palestina.
Citaat:
Nogal naief om te denken dat Egypte volledig op eigen initiatief de boel kan opengooien.
Waarom zou Egypte dat niet kunnen? Bang om nog een pak slaag van Israël te krijgen. Of zoals ik al schreef, teveel nadelen voor de Egyptische leiding?
Citaat:
Dat gaat altijd in overleg . Ze zitten samen in een verdrag betreffende die grens .
En hoe zit dat dan in elkaar? Och ja, Egypte wil Gaza ook niet en laat met plezier de Gazanen ook rotten. of niet?
Citaat:
Of denken jullie dat Israël een VOLLEDIG geopende grens geen probleem vinden?
Waarom zou dat zijn? Omdat de Palestijnen zo geliefd zijn in die regio?
Citaat:
Noem gewoon namen , van landen , want hier begrijp ik weinig van .
Dat verbaasd niemand.
Citaat:
Ik vind dat een slechte zaak omdat onschuldigen gestraft worden.
Jaja, dit heb je zelf al anders omschreven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is geen kwestie van Hamas versus Israel
Het is 1,9 miljoen burgers versus Israel!
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2018, 14:28   #847
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Israel doet veel meer dan een grens dichthouden!!!! Er zijn redenen voor de internationale gemeenschap om gaza als bezet te beschouwen. informeer u eens in plaats van Israelische propaganda te spuwen.
En hamas is niet hetzelfde als gazanen.
De reden die u geeft voor egypte om die grens dicht te houden heeft u zelf verzonnen!!!

Ter vergelijking:
We gooien de inwoners van Amsterdam + Rotterdam + Utrecht bij elkaar op een 5 km brede strook land , en ze mogen er niet uit , en kunnen er niets ondernemen , en dit meer dan 10 jaar lang .
Allemaal vanwege hamas .
U vind het een goede zaak dat miljoenen mensen vanwege 1 machteloze groepering gestraft worden.
Collectief straffen is echter wel een oorlogsmisdaad.
Hamas had na de laatste verkiezingen een meerderheid van de zetels. Een enorm groot deel van de bevolking in Gaza steunt Hamas.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 september 2018 om 14:29.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 17:47   #848
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Zoals we hier ook de verkozen regering steunen in alles wat zij doen ?

En het electoraat in Gaza is nu heel anders dan 11 jaar geleden, dus of de meerderheid hamas steunt is nog maar de vraag. Bovendien viel er toen wel erg weinig te kiezen , men wist dat de PA door de Amerikanen gesteund werd, dus dat valt al snel af.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 17:58   #849
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kip en ei nietwaar.

Ge moet het expres doen. Ik geef maar 1 voorbeeld waarom Israël zoveel gezever heeft met de VN. Als Israël maar knipoogt dienen de moslim lidstaten-uitgezonderd de paar die wel geleerd hebben van de harde lessen in 1948 -1967 en 1973- al resoluties in.
Het feit dat er miljarden oliedollars achter zitten helpt ook.
Denk je nu echt dat vele medewerkers van de VN, die praatbarak van verlepte politici, verslenste diplomaten en zorgvuldig gekozen ambtenaren geen plakkende pollekes hebben?
Ieder land dat vervolgens tegen die resoluties is kan dan gewoon tegen stemmen. Het feit dat resoluties ingediend worden betekend niet dat ze ook van invloed zijn.

Citaat:
Waarom zou Egypte dat niet kunnen? Bang om nog een pak slaag van Israël te krijgen. Of zoals ik al schreef, teveel nadelen voor de Egyptische leiding?
De Amerikanen maken geen grappen als ze dreigen ,ze hebben zo sancties aan hun broek, wegens "support for terrorism"!
Citaat:
En hoe zit dat dan in elkaar? Och ja, Egypte wil Gaza ook niet en laat met plezier de Gazanen ook rotten. of niet?
Met een werkelijk open grens maakt men de Israelische blokkade voor een deel nutteloos omdat er dan wapens naar binnen kunnen.

Citaat:
Waarom zou dat zijn? Omdat de Palestijnen zo geliefd zijn in die regio?
Ze zijn inderdaad geliefd bij de bevolking van de regio.

Citaat:
Dat verbaasd niemand.
Nee, want ze snappen het zelf ook niet.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 20:58   #850
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.359
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Ieder land dat vervolgens tegen die resoluties is kan dan gewoon tegen stemmen. Het feit dat resoluties ingediend worden betekend niet dat ze ook van invloed zijn.
Wat begrijpt u niet aan miljarden oliedollars en plakkende pollekes?
Trouwens, waarom denkt u dat de VS als land zo'n trouwe bondgenoot van Israël is sinds de jaren 60?
Citaat:
De Amerikanen maken geen grappen als ze dreigen ,ze hebben zo sancties aan hun broek, wegens "support for terrorism"!
De VS alleen kan de VN tot niks dwingen.
Citaat:
Met een werkelijk open grens maakt men de Israelische blokkade voor een deel nutteloos omdat er dan wapens naar binnen kunnen.
Maar, u pleit wel voor een open grens langs Israëli kant...
Citaat:
Ze zijn inderdaad geliefd bij de bevolking van de regio.
Yep. Maar die bevolking heeft totaal geen kloten te zeggen tenzij ze grof geweld gaan gebruiken, steun van buitenaf krijgen en een deel van de eigen militairen aan hun kant kunnen trekken.
Citaat:
Nee, want ze snappen het zelf ook niet.
Sinds wanneer gebruik je het koninklijke meervoud voor uwzelf?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 11:05   #851
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.749
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet aan miljarden oliedollars en plakkende pollekes?
Trouwens, waarom denkt u dat de VS als land zo'n trouwe bondgenoot van Israël is sinds de jaren 60?

De VS alleen kan de VN tot niks dwingen.

Maar, u pleit wel voor een open grens langs Israëli kant...

Yep. Maar die bevolking heeft totaal geen kloten te zeggen tenzij ze grof geweld gaan gebruiken, steun van buitenaf krijgen en een deel van de eigen militairen aan hun kant kunnen trekken.

Sinds wanneer gebruik je het koninklijke meervoud voor uwzelf?
Uw post was zo mistig en vaag en volledig zonder namen..

ik vind niet dat er uiteindelijk gesloten grenzen moeten blijven
ik omschreef wat het voor israel betekend als egypte dat doet
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 15:10   #852
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Uw post was zo mistig en vaag en volledig zonder namen..

ik vind niet dat er uiteindelijk gesloten grenzen moeten blijven

ik omschreef wat het voor israel betekend als egypte dat doet
Het is totaal ondenkbaar dat Israël zijn bevolking nog gaat in permanente onveiligheid laten door terug gazoenen toegang/doorgang te verlenen. De deur is op slot. Permanent.

Wat goederentransport in en uit betreft, daarover kunnen afspraken gemaakt worden natuurlijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 18:03   #853
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is totaal ondenkbaar dat Israël zijn bevolking nog gaat in permanente onveiligheid laten door terug gazoenen toegang/doorgang te verlenen. De deur is op slot. Permanent.

Wat goederentransport in en uit betreft, daarover kunnen afspraken gemaakt worden natuurlijk.
Als ik eerste minister van Israël was - wat ik gelukkig niet ben - zou ik toch minstens één keer een initiatief nemen om tijdens pakweg de Grote Vakantie (hopelijk kennen ze dat daar ook) kleuters en jonge kinderen uit Gaza in vakantiekampen in Israël op te vangen, en hen in contact te brengen met kleuters en jonge kinderen uit 'mijn land'.

En als dat initiatief niet leidt tot problemen in 'mijn land', herhaalde ik het elk jaar.

Vroeg of laat kan dan een hele generatie die wél in eerder positief contact kwam met Israëlische leeftijdsgenoten op hun beurt in eigen gebied initiatieven nemen om tot een andere modus vivendi met 'mijn volk' te komen.



Hoeveel zou dat initiatief van mij moeten kosten?

Ik denk dat het kan lukken met minder dan één procent (1%) van 'mijn' defensiebudget.

Ik heb bovendien sterke vermoedens dat de ROI immens zou zijn.


Maar zoals al vermeld werd: gelukkig ben ik niét de eerste minister van Israël.

Ik kreeg wellicht al een kogel door de kop op het ogenblik dat ik nog maar aan mijn initiatief durfde te dénken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 18:21   #854
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als ik eerste minister van Israël was - wat ik gelukkig niet ben - zou ik toch minstens één keer een initiatief nemen om tijdens pakweg de Grote Vakantie (hopelijk kennen ze dat daar ook) kleuters en jonge kinderen uit Gaza in vakantiekampen in Israël op te vangen, en hen in contact te brengen met kleuters en jonge kinderen uit 'mijn land'.

En als dat initiatief niet leidt tot problemen in 'mijn land', herhaalde ik het elk jaar.

Vroeg of laat kan dan een hele generatie die wél in eerder positief contact kwam met Israëlische leeftijdsgenoten op hun beurt in eigen gebied initiatieven nemen om tot een andere modus vivendi met 'mijn volk' te komen.



Hoeveel zou dat initiatief van mij moeten kosten?

Ik denk dat het kan lukken met minder dan één procent (1%) van 'mijn' defensiebudget.

Ik heb bovendien sterke vermoedens dat de ROI immens zou zijn.


Maar zoals al vermeld werd: gelukkig ben ik niét de eerste minister van Israël.

Ik kreeg wellicht al een kogel door de kop op het ogenblik dat ik nog maar aan mijn initiatief durfde te dénken.
Er is in Israël wel degelijk een linkerzijde in de politiek, er zijn organisaties die geloven in 'vrede' en die blijven zelfs tot op de dag van vandaag doen alsof de 2 staten oplossing enige kans op slagen heeft. Die gaan protesteren als ze een nederzetting vergroten of een illegaal bedouinen dorp afbreken. Het bestaat. Ooit was de linkerzijde zelfs (politiek) machtiger dan het rechtse blok dat nu Israël bestuurt. Olmert is zelfs zover gegaan in zijn besprekingen met Egypte dat hij ernstig dacht over het openstellen van een corridor tussen Gaza en de westbank, onder souverein toezicht van de palestijnen. Kun je je dat voorstellen ? Een premier die grond definitief ging afgeven ?
Al dat voluntarisme is echter sinds de intifada's en (veel belangrijker) het terrorisme na de terugtrekking van 2005 uit gaza als sneeuw voor de zon gesmolten.

Ik denk dat een premier die nu met jouw voorstel zou afkomen dat gewoon nooit door zijn ministerraad krijgt en dat de regering zou vallen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 14:11   #855
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.359
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb zo even gedacht. Aangezien "men" Gaza en de West Oever toch gelijk wil stellen.

Gaza heeft een strenge invoerregeling opgelegd door Israël en Egypte.

De West Oever heeft Israël aan 1 kant, en Jordanië aan de andere kant.

Elk gemakkelijk te vinden document, publicatie of forum concentreert op de Israëli semi blokkade van de West Oever, maar bitter weinig is te horen over Jordanië.
Nochtans een "natuurlijke handelspartner" voor de Palestijnen op de West Oever.

Natuurlijk, Zwarte september van 1970 kan er voor iets tussen zitten. Niet voor niets heeft Jordanië in 1988 alle eisen ivm de West Oever opgegeven en het gebied terug aan Israël en/of de Palestijnse autoriteiten overgelaten.


Natuurlijk, het punt dat dit gebied weinig natuurlijke middelen te bieden heeft uitgezonderd een natuurlijke grens -de Jordaan rivier- en te weinig proper water voor een bevolkingsdichtheid van 580p/km² (bijna 1.5 keer België, wat soms verzuipt in de regen).
Je vraagt je af waarom Israël nog actief nederzettingen wil in die omgeving?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 14:26   #856
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb zo even gedacht. Aangezien "men" Gaza en de West Oever toch gelijk wil stellen.

Gaza heeft een strenge invoerregeling opgelegd door Israël en Egypte.

De West Oever heeft Israël aan 1 kant, en Jordanië aan de andere kant.

Elk gemakkelijk te vinden document, publicatie of forum concentreert op de Israëli semi blokkade van de West Oever, maar bitter weinig is te horen over Jordanië.
Nochtans een "natuurlijke handelspartner" voor de Palestijnen op de West Oever.

Natuurlijk, Zwarte september van 1970 kan er voor iets tussen zitten. Niet voor niets heeft Jordanië in 1988 alle eisen ivm de West Oever opgegeven en het gebied terug aan Israël en/of de Palestijnse autoriteiten overgelaten.


Natuurlijk, het punt dat dit gebied weinig natuurlijke middelen te bieden heeft uitgezonderd een natuurlijke grens -de Jordaan rivier- en te weinig proper water voor een bevolkingsdichtheid van 580p/km² (bijna 1.5 keer België, wat soms verzuipt in de regen).
Je vraagt je af waarom Israël nog actief nederzettingen wil in die omgeving?
Deels pragmatische redenen, deels het Judea & Samaria verhaal.
Eigenlijk is Israël militair maar echt efficiënt te verdedigen tegen een aanval als hun territorium tot aan de Jordaan rijkt. Die vormt een natuurlijke grens. (vergelijk het principieel met de Rijn tussen frankrijk en duitsland)
Een andere puur pragmatische reden is de extreme grondprijs binnen israël zelf in het pre '67 deel en dan vooral in en rond de grote steden. Had men die 400.000 mensen moeten huisvesten binnen de oude grenzen zou er (nog) meer prijsdruk op vastgoed gekomen zijn. Verder helpt het de 'de facto' politiek van de huidige regering : vanaf Jerusalem zijn ze 1 uitgestrekt gebied met nederzettingen richting en tot aan de Jordaan aan het bouwen. Om dan later te kunnen zeggen dat ze dat stuk nooit nog zullen teruggeven/openstellen voor arabische (=palestijnse) bewoning.

Het religeuze aspect is volgens mij volkomen ondergeschikt aan de pragmatische doelstellingen. Maar dat neemt niet weg dat ook de sekulieren om opportuniteitsredenen heel graag over judea en samaria spreken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 15:51   #857
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Met de recente en opgedreven uitzettingen van Palestijnen in de West-Bank, Hebron (omdat de Palestijnse families geen bewijspapier kunnnen voorleggen dat ouder dan 100 jaar zijn), lijkt het dat Palestina letterlijk van de map geveegd wordt.

Op youtube zie je het in beeld.. een familie wordt met het leger en kolonisten die letterlijk klaar staan te juichen. Wat volgt is gewoon de dag erna de dag erna een groot feest van kolonisten aan het bewuste huis waarin arabieren honderden jaren wonen.

De situatie is zo ernstig dat alleen Trump en Israël's extreem-rechtse regering achter dit bewind staan.

Ondertussen worden internationale activisten geweerd uit Palestina, journalisten hun persvrijheid gesmoord (zie het proces van het minderjarig meisje dat een soldaat een klets gaf aan een soldaat nadat hij een traangasgranaat in haar venster had gegooid - journalisten zijn niet welkom bij het proces van Israëll) en hebben we -gepikt van zuid afrika- een apartheidsregime:

aparte wegen voor mensen die joods zijn en wie moslim is.



Wat is uw oplossing in 1 zin voor dit complexe confict?

De mijne zou zijn 2 staten oplossing - terug naar de grenzen van voor de 6 daagse oorlog.

1 staat waarin Palestijnen en Joden hetzelfde recht hebben en vredevol naast elkaar wonen (wat zo was tot de zionisten Palestina claimden) zou ideaal zijn - dat gebied zou dan wel Palestina moeten nemen en laten we realistisch zijn, dat zal nooit gebeuren
Lijkt wat op het partijprogramma van de enorm gelijkgezinde partijen ISLAM en Vlaams Belang.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 16:21   #858
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
1) Er is in Israël wel degelijk een linkerzijde in de politiek, er zijn organisaties die geloven in 'vrede' en die blijven zelfs tot op de dag van vandaag doen alsof de 2-staten-oplossing enige kans op slagen heeft. Die gaan protesteren als ze een nederzetting vergroten of een illegaal Bedoeïenen-dorp afbreken. Het bestaat. Ooit was de linkerzijde zelfs (politiek) machtiger dan het rechtse blok dat nu Israël bestuurt. Olmert is zelfs zover gegaan in zijn besprekingen met Egypte dat hij ernstig dacht over het openstellen van een corridor tussen Gaza en de Westbank, onder souverein toezicht van de Palestijnen. Kun je je dat voorstellen? Een premier die grond definitief ging afgeven?

2) Al dat voluntarisme is echter sinds de intifada's en (veel belangrijker) het terrorisme na de terugtrekking van 2005 uit Gaza als sneeuw voor de zon gesmolten.

3) Ik denk dat een premier die nu met jouw voorstel zou afkomen dat gewoon nooit door zijn ministerraad krijgt en dat de regering zou vallen.

1) Aan welk 'illegaal' Bedoeïenen-dorp had u dan gedacht, en aan welke nederzetting die worden uitgebreid?

Stel dat Olmert zijn zin had kunnen krijgen, hoe anders had de situatie nu niet kunnen zijn?


2) Ik denk dat 'het terrorisme van 1995' veel doorslaggevender is geweest.

Zegt de naam 'Yigal Amir' u nog iets?

zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin


3) Neen, die minister zou de behandeling krijgen die Yitzhak Rabin kreeg. Het zou heus niet lang duren.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 19:04   #859
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Aan welk 'illegaal' Bedoeïenen-dorp had u dan gedacht, en aan welke nederzetting die worden uitgebreid?
Khan al-Ahmar, maar dat weet jij even goed als ik hee djimi...

En die nederzettingen : heeft het meerwaarde als ik een lijstje zou gaan opzoeken ? Je weet evengoed als ik dat Israël een bewuste politiek aan het voeren is van expansie van de bestaande nederzettingen en tegelijk hun eigen populatie van religioten ertoe dwingt om niet buiten Area C te gaan.

Maar in area C bouwen ze er aan 100km/u op los.

Laat ons geen komedie spelen aub. Jij ziet toch evengoed als ik waar dit naartoe gaat ?


En ik begrijp niet waarom je 'illegaal' tussen aanhalingstekens zet : het hooggerechtshof heeft in die zin gevonnist. We hebben dus een juridische zekerheid.

Citaat:
Stel dat Olmert zijn zin had kunnen krijgen, hoe anders had de situatie nu niet kunnen zijn?
Olmert was een ramp, gelukkig was de man ook corrupt en is hij daarom in jail gestopt zodat zijn destructieve politiek stilgevallen is. Die idioot wou blijkbaar een weg dwars door israël tussen gaza en westbank 'geven' aan de PA wat voor zijn eigen land een quasi onoplosbaar veiligheidsprobleem zou gegeven hebben.
Kun je je even voorstellen ? Een highway tussen gaza en westbank zodat de hamas strijders de PA kunnen gaan aanvallen en vice versa ?

Citaat:
2) Ik denk dat 'het terrorisme van 1995' veel doorslaggevender is geweest.

Zegt de naam 'Yigal Amir' u nog iets?

zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin
Dat was een religioot die totaal geflipt was, en daar nu de rest van zijn natuurlijke bestaan voor mag in jail zitten.
Maar ik ben het niet eens met je conclusie : het is niet omdat Israël ook problemen heeft met zijn eigen religieuze gekken dat die daarom het probleem met de buren bepalen.
Amir of geen Amir, dat maakt geen millimeter verschil met de terroristen van Hamas & C°
Citaat:
3) Neen, die minister zou de behandeling krijgen die Yitzhak Rabin kreeg. Het zou heus niet lang duren.
Je schijnt te vergeten dat in Israël de religioten zwaar in de minderheid zijn, de pijpekrullekes zijn numeriek een relatief klein fenomeen. Er zijn onnoemelijk veel meer joden van oost europese origine die meestal seculier of quasi seculier zijn dan de pijpekrullen. Ook de overgrote meerderheid van de uit amerika ingeweken joden zijn niet orthodox.

In een milieu van normaal opgevoede mensen pakt dergelijk gedoe niet, die Amir was en is even waardeloos als de salafisten van IS of de Sjia terroristen van Hezbollah.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 1 oktober 2018 om 19:05.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 22:30   #860
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Khan al-Ahmar, maar dat weet jij even goed als ik hee djimi...

En die nederzettingen: heeft het meerwaarde als ik een lijstje zou gaan opzoeken? Je weet evengoed als ik dat Israël een bewuste politiek aan het voeren is van expansie van de bestaande nederzettingen en tegelijk hun eigen populatie van religioten ertoe dwingt om niet buiten Area C te gaan.

Maar in area C bouwen ze er aan 100km/u op los.

Laat ons geen komedie spelen aub. Jij ziet toch evengoed als ik waar dit naartoe gaat?


En ik begrijp niet waarom je 'illegaal' tussen aanhalingstekens zet: het hooggerechtshof heeft in die zin gevonnist. We hebben dus een juridische zekerheid.



Olmert was een ramp, gelukkig was de man ook corrupt en is hij daarom in jail gestopt zodat zijn destructieve politiek stilgevallen is. Die idioot wou blijkbaar een weg dwars door Israël tussen Gaza en Westbank 'geven' aan de PA wat voor zijn eigen land een quasi onoplosbaar veiligheidsprobleem zou gegeven hebben.
Kun je je even voorstellen? Een highway tussen Gaza en Westbank zodat de hamas strijders de PA kunnen gaan aanvallen en vice versa ?



Dat was een religioot die totaal geflipt was, en daar nu de rest van zijn natuurlijke bestaan voor mag in jail zitten.
Maar ik ben het niet eens met je conclusie: het is niet omdat Israël ook problemen heeft met zijn eigen religieuze gekken dat die daarom het probleem met de buren bepalen.
Amir of geen Amir, dat maakt geen millimeter verschil met de terroristen van Hamas & C°.


Je schijnt te vergeten dat in Israël de religioten zwaar in de minderheid zijn, de pijpekrullekes zijn numeriek een relatief klein fenomeen. Er zijn onnoemelijk veel meer joden van Oost-Europese origine die meestal seculier of quasi seculier zijn dan de pijpenkrullen. Ook de overgrote meerderheid van de uit Amerika ingeweken joden zijn niet orthodox.

In een milieu van normaal opgevoede mensen pakt dergelijk gedoe niet, die Amir was en is even waardeloos als de salafisten van IS of de Sjia terroristen van Hezbollah.

Ja, en het plaatje ziet er niet fraai uit.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be