Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2018, 05:52   #141
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pandaman?
De evolutie van plant, dier en mens tiens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:02   #142
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dit draadje is gestart met hypocrisie & religie, en heeft dan nogal wat verschillende toertjes beginnen maken.

Dit gesprek tussen Richard Dawkins en een katholieke priester vind ik een mooi voorbeeld om het omgekeerde van de OT ook eens te demonstreren. Namelijk een priester die binnen het respect van zijn traditie en zijn geloof toch open is in het accepteren van de wetenschap, en zelfs letterlijk zegt dat geloof nooit een wetenschappelijk feit kan weerleggen.
Uiterst jammer dat degene die het op youtube heeft gezet de drift voelde om er wat denigrerende commentaren bij te zetten, die man verdient beter.
Wie op dat niveau een discussie kan voeren met Dawkins is geen nitwit.
https://www.youtube.com/watch?v=FdD-uVbx5pk
In de middeleeuwen al was niet iedereen godsdienstig.

citaat Trouw:
Alsof de duvel ermee speelt. Ben ik net begonnen in het boek ‘Seven types of atheism’ van de Britse filosoof John Gray, verschijnt er een Nederlandse speelfilm over de moedige strijd van een atheïstische Friese koning tegen oprukkende christenen.
‘Redbad’ heet die film, naar koning Radboud, die leefde van circa 680 tot 719. De film draait vanaf deze week in de bioscoop en producent Klaas de Jong legt in de VPRO-gids uit welke gedachte erachter zit. Het historische verhaal van Redbad (die de Franken versloeg) had nog iets nodig om voortgestuwd te worden, zegt hij, en zo werd de koning atheïst: “Dat was ingegeven door iets waar ik heel sterk in geloof. Ik ben ervan overtuigd dat grote leiders niet gelovig kunnen zijn.” Ze doen wel alsof, om het volk houvast te bieden, maar zelf weten ze beter. “Hoe slimmer je wordt, hoe meer je gaat twijfelen. En het geloof staat twijfel niet toe.”

Daarmee is deze film, aldus de VPRO-gids, ‘niet alleen een actiespektakel van twee uur, maar ook een pleidooi voor de vrijheid van meningsvorming en meningsuiting’. Mij deed dat op de een of andere manier eerder denken aan de 21ste eeuw dan aan de 8ste, misschien ook omdat De Jong de noordelijke cultuur uit die middeleeuwse tijd ‘heel vrijzinnig’ noemt.

https://www.trouw.nl/opinie/atheiste...nken~a3d12651/

Laatst gewijzigd door cato : 27 juni 2018 om 08:03.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:20   #143
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In de middeleeuwen al was niet iedereen godsdienstig.

citaat Trouw:
Alsof de duvel ermee speelt. Ben ik net begonnen in het boek ‘Seven types of atheism’ van de Britse filosoof John Gray, verschijnt er een Nederlandse speelfilm over de moedige strijd van een atheïstische Friese koning tegen oprukkende christenen.
‘Redbad’ heet die film, naar koning Radboud, die leefde van circa 680 tot 719. De film draait vanaf deze week in de bioscoop en producent Klaas de Jong legt in de VPRO-gids uit welke gedachte erachter zit. Het historische verhaal van Redbad (die de Franken versloeg) had nog iets nodig om voortgestuwd te worden, zegt hij, en zo werd de koning atheïst: “Dat was ingegeven door iets waar ik heel sterk in geloof. Ik ben ervan overtuigd dat grote leiders niet gelovig kunnen zijn.” Ze doen wel alsof, om het volk houvast te bieden, maar zelf weten ze beter. “Hoe slimmer je wordt, hoe meer je gaat twijfelen. En het geloof staat twijfel niet toe.”
Wijze woorden van die koning.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 12:45   #144
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In de middeleeuwen al was niet iedereen godsdienstig.

citaat Trouw:
Alsof de duvel ermee speelt. Ben ik net begonnen in het boek ‘Seven types of atheism’ van de Britse filosoof John Gray, verschijnt er een Nederlandse speelfilm over de moedige strijd van een atheïstische Friese koning tegen oprukkende christenen.
‘Redbad’ heet die film, naar koning Radboud, die leefde van circa 680 tot 719. De film draait vanaf deze week in de bioscoop en producent Klaas de Jong legt in de VPRO-gids uit welke gedachte erachter zit. Het historische verhaal van Redbad (die de Franken versloeg) had nog iets nodig om voortgestuwd te worden, zegt hij, en zo werd de koning atheïst: “Dat was ingegeven door iets waar ik heel sterk in geloof. Ik ben ervan overtuigd dat grote leiders niet gelovig kunnen zijn.” Ze doen wel alsof, om het volk houvast te bieden, maar zelf weten ze beter. “Hoe slimmer je wordt, hoe meer je gaat twijfelen. En het geloof staat twijfel niet toe.”

Daarmee is deze film, aldus de VPRO-gids, ‘niet alleen een actiespektakel van twee uur, maar ook een pleidooi voor de vrijheid van meningsvorming en meningsuiting’. Mij deed dat op de een of andere manier eerder denken aan de 21ste eeuw dan aan de 8ste, misschien ook omdat De Jong de noordelijke cultuur uit die middeleeuwse tijd ‘heel vrijzinnig’ noemt.

https://www.trouw.nl/opinie/atheiste...nken~a3d12651/
Zelfs in de oudheid, Democritus was blijkbaar een atheïst.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 18:12   #145
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zelfs in de oudheid, Democritus was blijkbaar een atheïst.
Wij leerden vroeger school dat Germanen en Grieken heidenen waren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 18:59   #146
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wij leerden vroeger school dat Germanen en Grieken heidenen waren.
Ja en ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 19:24   #147
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ja en ?
Dus geen atheïsten.
Overigens ben ikzelf ook heiden en geen atheïst.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2018, 02:52   #148
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus geen atheïsten.
Overigens ben ikzelf ook heiden en geen atheïst.
Jij verstaat het woord " heiden " blijkbaar niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2018, 09:39   #149
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wij leerden vroeger school dat Germanen en Grieken heidenen waren.
Ja en de ene was zus en de andere zo en er zaten ook atheïsten tussen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be