Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2013, 15:04   #30581
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En als ik u voor de keuze stel tussen destijds ofwel protestant te zijn geweest in het zuiden ofwel katholiek in het noorden wat zoudt gij dan kiezen?
En dat dus algemeen gesteld en zonder te wijzen op parikulariteiten.
Ik dan dat natuurlijk moeilijk zeggen omdat ik niet weet of ik dezelfde ingesteldheid zou hebben in die tijd dan deze die ik nu heb.

Maar in de hypothese dat dit zo zou zijn, dan zou ik meer dan waarschijnlijk lutheraan zijn geworden. En in de tijd van de Franse revolutie, zou ik zeker de Franse ideeën aangehangen hebben.

Dat wil dus zeggen -om het wat de illustreren- dat ik in de Brabantse Omwenteling de kant zou hebben gekozen van Vonck en niet deze van Van der Noot.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 augustus 2013 om 15:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 16:46   #30582
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik dan dat natuurlijk moeilijk zeggen omdat ik niet weet of ik dezelfde ingesteldheid zou hebben in die tijd dan deze die ik nu heb.

Maar in de hypothese dat dit zo zou zijn, dan zou ik meer dan waarschijnlijk lutheraan zijn geworden. En in de tijd van de Franse revolutie, zou ik zeker de Franse ideeën aangehangen hebben.

Dat wil dus zeggen -om het wat de illustreren- dat ik in de Brabantse Omwenteling de kant zou hebben gekozen van Vonck en niet deze van Van der Noot.
Om te vermijden dat u zou beginnen te vitten: ik zou dus lutheraan zijn geworden, óók moest ik in het Zuiden gewoond hebben. En dus zeker moest ik in het noorden gewoond hebben.

Maar de vraag die u stelt, is gewoon een dwaze en wat infantiele vraag. Er is geen kat die op zulke vraag zinnig kan antwoorden. En dwaze vragen worden vaak gesteld door dito personen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 augustus 2013 om 16:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 18:26   #30583
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Iedereen doet alles uit eigen belang. Ook het goede. Dat is wat men in de filosofie noemt: het ethisch egoïsme.

Maar -en daar ging het om- men doet het voorkomen alsof men 'belangeloos goede daden verricht'. In dit geval was de stelling dat de 'Nederlanders belangeloos veel geld gaven aan goede doelen'. Maar zo belangeloos is dit allemaal niet.
Het is altijd nog beter om uit eigen belang Nederlander te zijn ,dan uit eigen belang Belg.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 18:29   #30584
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het is altijd nog beter om uit eigen belang Nederlander te zijn ,dan uit eigen belang Belg.
Als ik de hypotheekschulden zo bekijk van de gemiddelde Nederlander, ben ik daar toch niet zo zeker van.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 19:05   #30585
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het is altijd nog beter om uit eigen belang Nederlander te zijn ,dan uit eigen belang Belg.
Als het eigen belang voorop staat zou ik eerder voor bijvoorbeeld Luxemburger kiezen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 19:16   #30586
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Om te vermijden dat u zou beginnen te vitten: ik zou dus lutheraan zijn geworden, óók moest ik in het Zuiden gewoond hebben. En dus zeker moest ik in het noorden gewoond hebben.

Maar de vraag die u stelt, is gewoon een dwaze en wat infantiele vraag. Er is geen kat die op zulke vraag zinnig kan antwoorden. En dwaze vragen worden vaak gesteld door dito personen.
Met de kennis van nu is dit een optie. Maar, zoals u al aangaf, met de kennis van toen is niet aan te geven wat men gedaan zou hebben.
Persoonlijk vind ik dit het grote manco aan veelal de officiele geschiedschrijving, de koppeling aan sociale en maatschappelijke factoren.

Ook de feodaliteit speelde een rol, vers in het geheugen. De gewone man kwam nauwelijks de streek of stad uit en kon vaak niet lezen of schrijven.
Zijn beeld moet dus vrij beperkt geweest zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 20:24   #30587
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik de hypotheekschulden zo bekijk van de gemiddelde Nederlander, ben ik daar toch niet zo zeker van.
De staatsschuld is in Belgie toch 100%
Hypotheken betaalt ieder voor zich.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 20:34   #30588
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wel.

Aalmoezen werden gegeven aan de armen vooral door rijke kooplui in het begin van het calvinisme. Maar ook later. En iedereen moest goed kunnen zien hoe de rijke koopman zoveel aalmoezen gaf.

"Hoe afwijzender het Calvinisme tegenover de gemeenschap der goederen stond, des te noodzakelijker bleek het de massa's op economisch gebied daarvoor iets anders in de plaats te geven, want van moraalprediking alleen is nog geen hongerig mens ooit verzadigd geraakt. Het vond dat vervangingsmiddel in het stelsel der aalmoezen.

Daar de kern der Calvinistische beweging uit de rijke koopmans- en fabrikantenstand bestond, kon zij op het gebied der weldadigheid zeer luisterrijk voor de dag komen.

Door hun aalmoezen lokken de geuzen de arme lieden hun beweging binnen’, schrijft V. Vaernewijck [II 74]. Dit wordt door anderen bevestigd, vooral voor wat het jaar 1566, het begin van de openbare volksprediking, betreft.

Onder de Protestanten en geuzen’, aldus Campene [pag. 38], ‘waren aalmoezeniers, die aalmoezen uitdeelden aan hen, die van hun secte of religie waren of die zich bereid verklaarden toe te treden, doch niet aan anderen. Bij gelegenheid van de preek gaf men grote aalmoezen, sommige lieden geraakten deswege geheel buiten zich zelf van vreugde.’
"



Bovendien stond de Bergrede zeer hoog in het vaandel van de Calvinisten. Het kon hun zielenheil alleen maar ten goede komen, moesten ze toevallig uitverkoren zijn. En dus, aalmoezen werden alleen gegeven door de calvinisten aan andere calvinisten of aan mensen die ze konden 'binnenhalen' door het geven van deze aalmoezen. M.a.w. het 'calvinistisch-aalmoezen-geven' was vooral gestoeld op persoonlijk en collectivistisch calvinistisch eigenbelang.
Uw betoog is prachtig mooi, maar iedere protestant weet dat altijd zal gelden, en tijdens iedere dienst aan het begin wordt uitgesproken: "onze hulp is in de naam van de heer, die hemel en aarde gemaakt heeft". Dus nooit, nee echt nooit voor je zelf verricht je goede daden. En vergeving is alleen door Christus zelf, en dan alleen door het geloof en niets dan het geloof. We mogen slechts hopen om vergeving!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 20:41   #30589
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met de kennis van nu is dit een optie. Maar, zoals u al aangaf, met de kennis van toen is niet aan te geven wat men gedaan zou hebben.
Persoonlijk vind ik dit het grote manco aan veelal de officiele geschiedschrijving, de koppeling aan sociale en maatschappelijke factoren.

Ook de feodaliteit speelde een rol, vers in het geheugen. De gewone man kwam nauwelijks de streek of stad uit en kon vaak niet lezen of schrijven.
Zijn beeld moet dus vrij beperkt geweest zijn.
De sociale en maatschappelijke en ecomomische factoren zijn uiterst belangrijk. Meer en meer beginnen geschiedschrijvers dit te beseffen. Dat blijkt nu weer uit het boek over de Reformatie in de Meierij van 's-Hertogenbosch van Van Gurp. Een voorbeeld maakt dit vlug duidelijk. Het voorbeeld is zeer illustratief in deze.

Ik vermeldde in dat verband reeds het 'krijtersoproer' in Den Bosch. Ik citeer (Op. Cit. blz. 23-24):
"Het waren vooral wevers, speldenmakers en nestel- of vedermakers die de straat veroverden en de macht overnamen. Keizer Karel V had 's-Hertogenbosch namelijk een extra belasting opgelegd wegens de oorlogen die hij voerde. De stad stond er financieel beroerd voor en daarom werden de inwoners aangeslagen om deze belastingen op te brengen. Op grond van hun privilegies weigerden de geestelijken mee te betalen. De ambachtslieden die een gering loon verdienden en vaak behoeftig waren, waren woedend en begonnen kloosters te plunderen, waarbij ze het vooral op de voorraad- en bierkelders voorzien hadden. Het stadsbestuur deed er weinig tegen, maar uiteindelijk trokken de ambachten aan het kortste eind. De landvoogdes Maria van Hongarije stuurde troepen naar de stad om de orde te herstellen."

Zulke -toch wel ernstige incidenten- die voortsproten uit maatschappelijke scheefgetrokken situaties, schiepen een gunstige voedingsbodem voor de reformatie. We zullen dan ook veel wevers, messenmakers, speldenmakers, schoenlappers en mensen van zulke maatschappelijke 'standen' terugvinden in de prille reformatorische beweging.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 augustus 2013 om 20:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 20:47   #30590
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Uw betoog is prachtig mooi, maar iedere protestant weet dat altijd zal gelden, en tijdens iedere dienst aan het begin wordt uitgesproken: "onze hulp is in de naam van de heer, die hemel en aarde gemaakt heeft". Dus nooit, nee echt nooit voor je zelf verricht je goede daden. En vergeving is alleen door Christus zelf, en dan alleen door het geloof en niets dan het geloof. We mogen slechts hopen om vergeving!
Ja maar bij de calvinisten heeft men verschillende interpretaties van de leer van de predestinatie. Wat zo goed als zeker is, is dat de vrije wil van de mens ook een belangrijke rol speelde. Anders had heel die calvinistische leer natuurlijk geen enkele zin.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 21:00   #30591
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik de hypotheekschulden zo bekijk van de gemiddelde Nederlander, ben ik daar toch niet zo zeker van.
zegt iemand uit een land waar het Zilverfonds is uitgevonden.


wij zeggen ook wel in plaats van opgelicht 'u bent gezilverfondst'
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2013, 22:12   #30592
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar bij de calvinisten heeft men verschillende interpretaties van de leer van de predestinatie. Wat zo goed als zeker is, is dat de vrije wil van de mens ook een belangrijke rol speelde. Anders had heel die calvinistische leer natuurlijk geen enkele zin.
Bij de protestanten is vrije wil een probleem Bij de remonstranten en de vrijzinnigen bestaat de vrije wil wel degelijk, bij de meer (midden) orthodoxe protestanten bestaat de vrije wil niet, want alles is voorbestemd.
Naar aanleiding van het conflict tussen de remonstranten en de orthodoxen zijn er mensen onthoofd. De katholieken werden gedoogd, maar de andersdenkende vrijzinnige medeprotestanten werden genadeloos terechtgesteld.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 augustus 2013 om 22:17.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 02:28   #30593
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij de protestanten is vrije wil een probleem Bij de remonstranten en de vrijzinnigen bestaat de vrije wil wel degelijk, bij de meer (midden) orthodoxe protestanten bestaat de vrije wil niet, want alles is voorbestemd.
Naar aanleiding van het conflict tussen de remonstranten en de orthodoxen zijn er mensen onthoofd. De katholieken werden gedoogd, maar de andersdenkende vrijzinnige medeprotestanten werden genadeloos terechtgesteld.
Vrijzinnigen (in NL) zijn overigens ook protestanten
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 07:46   #30594
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij de protestanten is vrije wil een probleem Bij de remonstranten en de vrijzinnigen bestaat de vrije wil wel degelijk, bij de meer (midden) orthodoxe protestanten bestaat de vrije wil niet, want alles is voorbestemd.
Naar aanleiding van het conflict tussen de remonstranten en de orthodoxen zijn er mensen onthoofd. De katholieken werden gedoogd, maar de andersdenkende vrijzinnige medeprotestanten werden genadeloos terechtgesteld.
Dus als ik u goed begrijp, als calvinist kan men rustig blijven moorden, want het maakt niet uit.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:00   #30595
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus als ik u goed begrijp, als calvinist kan men rustig blijven moorden, want het maakt niet uit.
De predestinatie bepaalde uw lot in het hiernamaals
De 10 geboden blijven wel degelijk gelden.
Inderdaad niet helemaal consequent.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:03   #30596
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De predestinatie bepaalde uw lot in het hiernamaals
De 10 geboden blijven wel degelijk gelden.
Inderdaad niet helemaal consequent.
Ergens moet, zelfs de calvinisten, de vrije wil een rol spelen. Anders is deze godsdienst gewoon een grote farce (grap).
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:10   #30597
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De sociale en maatschappelijke en ecomomische factoren zijn uiterst belangrijk. Meer en meer beginnen geschiedschrijvers dit te beseffen. Dat blijkt nu weer uit het boek over de Reformatie in de Meierij van 's-Hertogenbosch van Van Gurp. Een voorbeeld maakt dit vlug duidelijk. Het voorbeeld is zeer illustratief in deze.

Ik vermeldde in dat verband reeds het 'krijtersoproer' in Den Bosch. Ik citeer (Op. Cit. blz. 23-24):
"Het waren vooral wevers, speldenmakers en nestel- of vedermakers die de straat veroverden en de macht overnamen. Keizer Karel V had 's-Hertogenbosch namelijk een extra belasting opgelegd wegens de oorlogen die hij voerde. De stad stond er financieel beroerd voor en daarom werden de inwoners aangeslagen om deze belastingen op te brengen. Op grond van hun privilegies weigerden de geestelijken mee te betalen. De ambachtslieden die een gering loon verdienden en vaak behoeftig waren, waren woedend en begonnen kloosters te plunderen, waarbij ze het vooral op de voorraad- en bierkelders voorzien hadden. Het stadsbestuur deed er weinig tegen, maar uiteindelijk trokken de ambachten aan het kortste eind. De landvoogdes Maria van Hongarije stuurde troepen naar de stad om de orde te herstellen."

Zulke -toch wel ernstige incidenten- die voortsproten uit maatschappelijke scheefgetrokken situaties, schiepen een gunstige voedingsbodem voor de reformatie. We zullen dan ook veel wevers, messenmakers, speldenmakers, schoenlappers en mensen van zulke maatschappelijke 'standen' terugvinden in de prille reformatorische beweging.
Het is inderdaad vergelijkbaar met de revoluties in de Arabische landen.
In deze landen is het ook een is een godsdienstoorlog, vermengd met een sociale opstand ,economische belangen en emancipatie bewegingen.

Zo was ook de Nederlandse opstand in de 16e eeuw en de daaropvolgende oorlog ,beeldenstorm enz enz ,ook mengsel van godsdienstige ,economische en sociale conflicten.
Gelukkig kregen we hier de Republiek ,met zeer veel godsdienstige en economische vluchtelingen uit het Zuiden en de omliggende landen.
We werkten hier aan een Gouden Eeuw .
Belgie echter bleef achter en dommelde weg, in het bezit van de Spaanse koning en de Romeinse kerk.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 24 augustus 2013 om 08:15.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:13   #30598
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ergens moet, zelfs de calvinisten, de vrije wil een rol spelen. Anders is deze godsdienst gewoon een grote farce (grap).
De Calvinisten geloven dat ze de vrije wil hebben om te kiezen voor hun geloof en levenswijze.Toch blijft het de genade van God die hen zalig maakt.
Alle godsdiensten hebben vreemde gedachtegangen.Ook het calvinisme
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:39   #30599
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Calvinisten geloven dat ze de vrije wil hebben om te kiezen voor hun geloof en levenswijze.Toch blijft het de genade van God die hen zalig maakt.
Alle godsdiensten hebben vreemde gedachtegangen.Ook het calvinisme
Goed, maar het is toch absurd, zulke gedachtengang. Als men niet kiest voor het calvinistisch geloof, dan speelt men zijn zaligheid kwijt, ook al weet men dat niet echt zeker. Indien men wel kiest voor het calvinistisch geloof dan kan men zalig worden , maar ook dat weet men dat niet echt zeker.

Eigenlijk steunt heel de leer van de predestinatie voor een groot deel op de geschriften van Augustinus. En dan is de vraag: wat bedoelde Augustinus nu met 'voorbeschiktheid van de mens'? Hij beweerde dat slechts enkele mensen zullen uitverkoren worden om te kunnen genieten van de Eeuwige Zaligheid'. En vermits God alles op voorhand weet, weet hij al wie deze mensen zijn. Maar wordt hier de vrije wil uitgeschakeld? Ik zou het niet durven zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2013 om 08:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 10:23   #30600
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Goed, maar het is toch absurd, zulke gedachtengang. Als men niet kiest voor het calvinistisch geloof, dan speelt men zijn zaligheid kwijt, ook al weet men dat niet echt zeker. Indien men wel kiest voor het calvinistisch geloof dan kan men zalig worden , maar ook dat weet men dat niet echt zeker.

Eigenlijk steunt heel de leer van de predestinatie voor een groot deel op de geschriften van Augustinus. En dan is de vraag: wat bedoelde Augustinus nu met 'voorbeschiktheid van de mens'? Hij beweerde dat slechts enkele mensen zullen uitverkoren worden om te kunnen genieten van de Eeuwige Zaligheid'. En vermits God alles op voorhand weet, weet hij al wie deze mensen zijn. Maar wordt hier de vrije wil uitgeschakeld? Ik zou het niet durven zeggen.
Ach, logica en religie zijn onverenigbaar.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be