Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2018, 10:37   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Natuurlijk is het appelen met peren vergelijken. Ik stelde me gewoon enkele vragen naar de toekomst toe. We zullen moeten afwachten. Maar als je nu merkt hoe snel bijvoorbeeld Audi Vorst hun productielijnen kunnen omschakelen naar een nieuw model, zelfs een E-model, dan moet je toch vaststellen dat grote merken serieuze voordelen en ervaring hebben ten opzichte van kleine spelers zoals Tesla.
Ik heb van de Audi e-tron nog geen enkele pure E-wagen zien produceren laat staan verkopen. Maar mss kun je me meer details vertellen.

Je wist wslk niet dat de productiechef van Tesla van Audi komt, en daar zijn strepen verdient heeft bij massaproductie van talrijke modellen? Helaas van klassieke Audi-ICE. Dus waarom zou het in Vorst sneller gaan dan in Fremont als die ex-Audi-chef bij Tesla werkt?

Citaat:
Een geplande leveringstermijn 6 maanden opschuiven is ook niet echt extra vertrouwen geven. Ik kan als voorbeeld mijn vrouw haar wagen geven. Een Duits premium merk. Geconfigureerd met enkele opties en op de verkoopovereenkomst stond levering maart. Wachttijd ongeveer 3 maanden.
Ik heb 7 maand gewacht op een Skoda wegens de automatische versnellingsbak (DSG), een normale 5-bak had ik binnen 5 weken.
Citaat:
Eind maart nog steeds niet geleverd dus mijn vrouw begon al wat naar de garage te telefoneren. Een maand later, dus eind april nog steeds geel levering. ...
De voorvreugde duurt dan langer, ook niet te versmaden

Citaat:
Mooi in theorie maar de olielobby is te krachtig. En dan zou gans Europa de prijs op hetzelfde moeten zetten. Maar ik ben voorstander van 2 euro/liter. Ik doe nog heel weinig kilometers dus ik zou het niet voelen (klinkt even egoïstisch maar toont aan dat je voor- en tegenstanders zal hebben).
Idd, Europa of de EU zal dat niet laten gebeuren, landen willen hier altijd hun eigen ding doen. Maar een ding gaan ze wel doen, het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus kunnen ze de electrische wagen ook nooit benadelen tov ICE.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 11:08   #82
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Audi gebruikt het principe van Tesla. Al intekenen mogelijk aan ik dacht 2000 euro. En ik weet ook niet hoe en wat over productie. Het is toch al op het nieuws geweest dat de fabriek er klaar voor is. Ze spreken toch over leveringen in 2018. Jaguar vraagt voor hun I-pace ook 1500 euro reservatiebetaling. Zij spreken ook over half 2018. Natuurlijk tussen spreken en iets afleveren is wel een groot verschil. Zelfs voorstanders van Tesla moeten dit toegeven nu beloofde leveringen van het model 3 in de soep draait.

Dat de productiechef van Tesla van Audi komt zegt weinig. Personen met hoge functies wisselen soms heel regelmatig van werkgever. Maar zegt dit iets over hun kwaliteiten? Meestal juist niet. Wat is het aanbod dat ze krijgen en wat geeft dit in hun professionele loopbaan? Dat telt en lopen ze tegen een muur dan is het de kunst om hun verantwoordelijkheid af te schuiven en elders hun loopbaan verder te gaan uitbouwen. Meermaals meegemaakt en telkens gezien dat de echte verantwoordelijke in hetzelfde bedrijf of elders serieus werd gepromoveerd.

Europa gaat inderdaad het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus zullen ze de elektrische wagen ook nooit benadelen tov ICE. Nu nog niet maar wat binnen 10 jaar? Ze gaan de inkomstenverliezen op belastingen en accijnzen ergens moeten compenseren. Ik denk of vrees dat ze het elektrisch vermogen gaan belasten zoals ze nu zware vermogens bij ICE wagens belasten.

Maar de toekomst kunnen we nooit zelf schrijven. Dus het is afwachten. En zolang is er geen echt alternatief dan met een ICE wagen te rijden. Moest ik morgen zelfstandige zijn en goed boeren dan zou ik ook misschien een E-wagen genre Tesla S overwegen. Fiscaal gezien zou je stom zijn om het niet te doen. Of je moet fortuinen verdienen zodat een 6.0 V12 betalen zakgeld is.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 11:19   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Audi gebruikt het principe van Tesla. Al intekenen mogelijk aan ik dacht 2000 euro. En ik weet ook niet hoe en wat over productie. Het is toch al op het nieuws geweest dat de fabriek er klaar voor is. Ze spreken toch over leveringen in 2018. Jaguar vraagt voor hun I-pace ook 1500 euro reservatiebetaling. Zij spreken ook over half 2018. Natuurlijk tussen spreken en iets afleveren is wel een groot verschil. Zelfs voorstanders van Tesla moeten dit toegeven nu beloofde leveringen van het model 3 in de soep draait.
Tesla levert al, anderen ook, Audi helemaal niet, nul.

Citaat:
Dat de productiechef van Tesla van Audi komt zegt weinig. Personen met hoge functies wisselen soms heel regelmatig van werkgever. Maar zegt dit iets over hun kwaliteiten?
Bij die ex-Audi-chef blijkbaar wel, anders had Tesla hem ook niet gehaald, en werkt er nu bijna 2 jaar (sinds mei 2016)

Peter Hochholdinger was verantwoordelijk bij Audi voor de productie van A4, A5 en Q5 en dus 10.000 werknemers, ook verantwoordelijk voor de nieuwe A4-generatie die nu verkocht wordt:

Citaat:
http://www.manager-magazin.de/untern...a-1092718.html
17.05.2016

Audi-Produktionsguru wechselt zu Tesla


Elon Musk holt für Model 3 Hilfe aus Deutschland

Wie über das Pfingstwochenende bekannt wurde, heuern die Kalifornier einen deutschen Auto-Produktionsexperten an: Den Audi-Manager Peter Hochholdinger. Der Manager ist außerhalb der Autobranche unbekannt, doch seine Erfahrung bei der Herstellung von Autos spricht für ihn: Der diplomierte Werkstoffwissenschaftler verbrachte zwei Jahrzehnte bei den Ingolstädtern, wo er sich fast ausschließlich mit Produktionsthemen beschäftigte. Zuletzt leitete Hochholdinger die Fertigung der Audi-Modelle A4, A5 und Q5 und war damit für zwei der größten Audi-Umsatzbringer verantwortlich.

Hochholdinger hatte die Verantwortung für rund 10.000 Audi-Mitarbeiter und eine Jahresproduktion von 380.000 Fahrzeugen. Die Schwierigkeiten, bei großen Mengen eine gleichbleibend hohe Fahrzeugqualität hinzubekommen, kennt Hochholdinger in der Praxis. Und auch die Herausforderungen beim Produktionsanlauf sind ihm wohl bekannt. Denn die Herstellung und Auslieferung der neuen A4-Generation erfolgte unter seiner Ägide.
Het gaat erom bij grote hoeveelheden (380.000 per jaar) een hoge afwerkingskwaliteit te blijven halen, ook van nieuwe ontwerpen. En Audi is wel gekend voor zijn goede afwerking. Ik denk niet dat Musk over een nachtje ijs gegaan is...

Het plobleem van Tesla model 3 stelt zich ook niet in het klassiek gedeelte, maar wel in het batterij-technisch gedeelte. En dat is nieuw gebied bij zeer snelle automatisatie.

Ik ken geen enkel automerk die - nu al - redelijk grote E-wagens in een massaproductie van 500.000 wagens per jaar wil realiseren ten laatste in 2019. Tesla steekt als eerste hun nek uit. Ook met een eigen nieuwe batterijfabriek, en eigen laadnetwerk enz...
Tesla heeft wel het voordeel geen ballast te hebben van oude ICEs en-of dealernetwerk. Willen andere merken het vb proberen te volgen van Tesla staat hun nog veel werk voor de boeg... Ze hebben wel het geld, zelfs meer dan Tesla, maar ze hebben ook ballast...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2018 om 11:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 11:56   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Europa gaat inderdaad het klimaatverdrag van Parijs opvolgen, en dus zullen ze de elektrische wagen ook nooit benadelen tov ICE. Nu nog niet maar wat binnen 10 jaar? Ze gaan de inkomstenverliezen op belastingen en accijnzen ergens moeten compenseren. Ik denk of vrees dat ze het elektrisch vermogen gaan belasten zoals ze nu zware vermogens bij ICE wagens belasten.
Binnen 10 jaar zal het E-wagenparkaandeel hooguit 5-#10% zijn (mss minder), dus daar is niet veel te halen. Daar waar meer te halen is, en met reden wegens directe luchtvervuiling, gaat men het zeker halen, en dat is bij die 90% ICE, dus die gaat men extra belasten om die 10% E-wagens te compenseren.

Maar dan nog wat kan dat dan nog zijn in pakweg 2035 als het E-wagenpark echt significant wordt, mensen zijn immers gewend wegbelastingen te betalen aan de staat.

Citaat:
Maar de toekomst kunnen we nooit zelf schrijven. Dus het is afwachten.
Natuurlijk. Maar het klimaatverdag van Parijs, en zijn vervolg, gaat die toekomst bepalen. En dat zal veel meer hernieuwbare energie zijn dan vandaag, en daar past het plaatje E-wagen perfect in. Zelfs als buffer.

# een van de vele: https://www.greentechmedia.com/artic...ard#gs.aU8AkME

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2018 om 12:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 12:14   #85
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla levert al, anderen ook, Audi helemaal niet, nul.


Bij die ex-Audi-chef blijkbaar wel, anders had Tesla hem ook niet gehaald, en werkt er nu bijna 2 jaar (sinds mei 2016)

Peter Hochholdinger was verantwoordelijk bij Audi voor de productie van A4, A5 en Q5 en dus 10.000 werknemers, ook verantwoordelijk voor de nieuwe A4-generatie die nu verkocht wordt:



Het gaat erom bij grote hoeveelheden (380.000 per jaar) een hoge afwerkingskwaliteit te blijven halen, ook van nieuwe ontwerpen. En Audi is wel gekend voor zijn goede afwerking. Ik denk niet dat Musk over een nachtje ijs gegaan is...

Het plobleem van Tesla model 3 stelt zich ook niet in het klassiek gedeelte, maar wel in het batterij-technisch gedeelte. En dat is nieuw gebied bij zeer snelle automatisatie.

Ik ken geen enkel automerk die - nu al - redelijk grote E-wagens in een massaproductie van 500.000 wagens per jaar wil realiseren ten laatste in 2019. Tesla steekt als eerste hun nek uit. Ook met een eigen nieuwe batterijfabriek, en eigen laadnetwerk enz...
Tesla heeft wel het voordeel geen ballast te hebben van oude ICEs en-of dealernetwerk. Willen andere merken het vb proberen te volgen van Tesla staat hun nog veel werk voor de boeg... Ze hebben wel het geld, zelfs meer dan Tesla, maar ze hebben ook ballast...
Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 13:13   #86
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.
Tesla werkt zoals in de aerospace branche, daar haalt niemand deadlines en is alles altijd "fluide" kwa timings.

Bij SpaceX werkt dat en kraait er geen haan naar, omdat dat nu eenmaal die branche is. Daar is het motto: beter goed dan snel. Bij Tesla is dat blijkbaar problematischer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 13:38   #87
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tesla werkt zoals in de aerospace branche, daar haalt niemand deadlines en is alles altijd "fluide" kwa timings.

Bij SpaceX werkt dat en kraait er geen haan naar, omdat dat nu eenmaal die branche is. Daar is het motto: beter goed dan snel. Bij Tesla is dat blijkbaar problematischer.
In de aerospace branche gaat de concurrentie ooit ook nog eens spelen zoals die nu in de automotive speelt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 13:41   #88
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Geen kat die nog in die optimistische prognose cijfers van Tesla geloofd. Keer op keer worden de prognoses niet gehaald, zelfs verre van, en dat wordt dan weer opgeschoven naar een latere datum die ook niet gehaald wordt enz.
Behalve dat die wel gehaald worden.

Geen kat gelooft de prognoses van andere constructeurs betreft hun E-wagens.

bvb Audi beloofde die Audi e-tron quattro officieel begin 2018. Al ergens gezien Gipsy?
Citaat:
https://zerauto.nl/nu-officieel-elek...-komt-in-2018/
Nu officieel: elektrische Audi Q6 e-tron komt in 2018
17 september 2015

Audi heeft alle details vrijgegeven van de veelbelovende e-tron Quattro Concept. Op de autoshow van Frankfurt, waar de elektrische SUV officieel is gepresenteerd, maakte Audi bekend dat hij wordt voorzien van een 95 kWh lithium-ion accu en begin 2018 op de markt komt.
Volgens laatste berichten is het nu ten vroegste vanaf augustus 2018:
Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...t-3970725.html

Audi nimmt den Kampf gegen Tesla auf und wird ab August 2018 mit den E-Tron Quattro ein erstes rein elektrisch betriebenes Modell auf den Markt bringen. Dieser E-SUV im Format eines Audi Q5 bildet dann den Auftakt einer ganzen E-Tron-Baureihe.

26.12.2017
Of tenminste 7-9 maand later, het zal wel minstens september worden.
En van productiecijfers spreken ze niet, dat durven ze ook niet. De E-tron zal eerder voor de happy few zijn of directe concurrent van het Tesla Model X. Ik ben benieuwd wanneer die E-tron de verkoopscijfers van een Tesla X gaat halen.

Maar goed dat Tesla nog enigzins betrouwbaar is met hun typische 3 tot 6 maand vertraging. Bij het Model X was het nog veel meer vooral wegens die vleugeldeuren (constructeur voldeet niet, en werd gewisseld).

Maar dat loonde zich uiteindelijk toch, want een groot deel koopt die Tesla X net wegens die praktische achterdeuren.

Dus voor die veelbelovende Audi E-tron als Tesla X-fighter geef ik alvast de verkoopscijfers per kwartaal van de huidige Tesla model X sinds Q4-2015:
Citaat:
Tesla Model X global sales by quarter
Quarter Units sold
Q4 2015[58] 206
Q1 2016[59] 2,400
Q2 2016[61] 4,638
Q3 2016[62] 8,774
Q4 2016[63] 9,500
Q1 2017[15] 11,550
Q2 2017[16] 10,000
Q3 2017[17] 11,865
Q4 2017[18] 13,120

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...tion_and_sales

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2018 om 14:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 14:42   #89
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In de aerospace branche gaat de concurrentie ooit ook nog eens spelen zoals die nu in de automotive speelt.
Nah, ik geef grif toe dat Tesla met Model 3 serieus haar hand heeft overspeeld.

Maar in de launcher business is tijd iets waar men meestal geen vat op heeft:

weer
stand van de planeten
enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2018, 17:10   #90
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nah, ik geef grif toe dat Tesla met Model 3 serieus haar hand heeft overspeeld.

Maar in de launcher business is tijd iets waar men meestal geen vat op heeft:

weer
stand van de planeten
enz....
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180208_03346149

Beluister de Podcast.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:41   #91
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.826
Standaard

Ondertussen is ook alhier aangekondigd dat begin jaren twintig alle nieuwe stadsbussen van de Lijn electrisch zullen zijn...

Het is belangrijk dat de grootste aandeelhouder van de Lijn (de Vlaamse overheid) dit merkpaaltje gezet heeft...Nu kan er naar een doel gestreefd worden....
Het beetje hier-,beetje daar-,experimenteel geknoei met wat (veel te dure-) electrische protobussen is bijna gedaan....

Uiteraard zullen dan openbare aanbestedingen uitgeschreven worden,en het ziet er NIET goed uit voor "onze" busbouwers die tenslotte zowat alle belangrijke technologie in hun produkten zullen moeten aankopen bij.....hun Chinese concurrenten die al lang Europees geregistreerde verkoopsbureua's hebben om hier ook mee te dingen met bussen die al lang "bewezen" zijn in Azie...


....met een onklopbare prijs/kwaliteitverhouding

Niettemin,Het openbaar- en grote delen van het lokaal en/of geregeld vrachtvervoer zijn gewoonweg helemaal geknipt voor electrificatie...
Dit kan immens veel sneller gebeuren dan bij het autopark...

Noot: ik ken de vermogenbehoeften niet maar vraag me onderhand af waarom nog trams te maken die stroom behoeven van die ouderwetse bovengrondse leidingen,ik vrees dat ook hier "onze" bouwers weer zitten te wachten tot een Chinees hen komt tonen hoe je een MODERNE tram voor een MODERNE stad dient aan te drijven....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2018 om 18:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:02   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen is ook alhier aangekondigd dat begin jaren twintig alle nieuwe stadsbussen van de Lijn electrisch zullen zijn...

....
Als Ben W het zegt... enkel nog electrische bussen vanaf 2025:

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...al-962785.html

Ben Weyts: 'Tegen 2025 enkel nog e-bussen in Vlaamse steden'
10/02/18 om 13:33 - Bijgewerkt om 13:32

Bron: Belga

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) weerlegt de kritiek dat er een achterstand is in Vlaanderen als het op elektrische bussen aankomt.

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is verrast door de kritiek van Peter Wouters, topman van busbouwer VDL Roeselare. Die had gezegd dat Vlaanderen fors achterop hinkt als het op e-bussen aankomt. Tegen 2025 zouden alle stadsbussen elektrisch zijn, aldus Weyts.

Wouters verwijst in "De Markt" op Eén naar Nederland, waar vanaf 2025 geen enkele nieuwe bus van het openbaar vervoer nog vervuilende stoffen mag uitstoten. Hij begrijpt niet dat Weyts onlangs nog een massa-order plaatste van diesel- en hybride bussen.

'Het verbaast me wel. We hebben een order geplaatst van 140 miljoen euro voor trams, bussen en trambussen. Van de 121 bussen is de helft hybride en de andere helft bestaat uit de meest zuinige dieselbussen. Het wordt meteen onze laatste bestelling van dieselbussen. We hadden ze dringend nodig. In Nederland is de sector geprivatiseerd en wordt de kost doorgerekend naar de klant. Wij wilden niet dat de Vlamingen de oplopende factuur voor e-bussen zou betalen', aldus Weyts.

Maar de e-bussen komen er wel degelijk aan. In Vlaamse steden zullen er tegen 2025 enkel nog elektrische bussen rijden en dan zal de elektrische vloot uitgerold worden. 'Dat we een achterstand hebben is dus pertinent onwaar', besluit Weyts.
Eerst zien en dan geloven, alle stadsbussen electrisch tegen 2025... wow.
Natuurlijk heeft Vlaanderen een achterstand...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2018 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:44   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eerst zien en dan geloven, alle stadsbussen electrisch tegen 2025... wow.
Natuurlijk heeft Vlaanderen een achterstand...
Om welke aantallen gaat het dan? Dat lijkt me eerder een beperkt aantal, gezien daar de bussen van de streeklijnen al niet onder vallen. Enkel bijvoorbeeld de kleine bussen die in Brugge rondrijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:59   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke aantallen gaat het dan? Dat lijkt me eerder een beperkt aantal, gezien daar de bussen van de streeklijnen al niet onder vallen. Enkel bijvoorbeeld de kleine bussen die in Brugge rondrijden.
Hoe groot het stedelijk busgebied van Vlaanderen wordt in 2025 is weet niemand.
Ik ken de definitie van de stadsbus ook niet.

Kan men dat ergens terugvinden in het jaarverslag van De Lijn?

Volgens Wikipedia had De Lijn einde 2016 201 stadsbussen, ook midibus genoemd:

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lij...happij)#Bussen
Bussen
...
Stads- of midibussen met naargelang het merk, de serie en uitvoering 17 of 18 zitplaatsen en 46 tot 74 staanplaatsen.

31 december 2016
Gelede bus Standaardbus Stads- of midibus Bel- of microbus TOTAAL
Van Hool 589 536 169 - 1.294
Jonckheere/VDL 139 548 32 65 784
Berkhof 5 - - - 5
IVECO - 157 - - 157
TOTAAL 733 1.241 201 65 2.240
... ~ 9 % van alle Vlaamse bussen.

En verder qua stadsvervoer... vindt plaats in 20 steden.
Citaat:
Soorten lijnen
De Lijn verzorgt stadsvervoer in de dertien centrumsteden Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Er zijn ook een of enkele stadslijnen in de kleine steden Ieper, Knokke-Heist, Lier, Menen, Ronse, Sint-Truiden en Tongeren.
...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2018 om 20:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 12:01   #95
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Tesla biedt nu ook hulp aan bedrijven om laadpalen te installeren:

Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/charging...rs?redirect=no

Workplace

Tesla levert een eenvoudig te installeren oplaadoplossing voor uw werknemers, of het nu een klein bedrijf of een volledige campus betreft.
Voor de grote Tesla-wagens S en X is dat dan meestal stroom op kosten van Tesla, contractueel (model 3 niet).
De werkplaatslaadpunten staan wel niet in de database van de tripplanners, zoals de openbare laadpalen voor Tesla-wagens.

Citaat:
https://electrek.co/2018/02/22/tesla...rging-program/

The new Workplace Charging program provides the same Tesla Wall Connectors for free, but it focuses on parking lots at workplaces.

The company described the new program in a statement today:

“As Tesla’s fleet continues to grow, it is more important than ever for our customers to be able to easily charge their cars where they park. The most convenient way to charge is to plug in overnight at home, and for most people, this is all that is needed. For others, such as those who live in an apartment, Tesla is introducing its new Workplace Charging program. Charging at work is simple and convenient, just plug in and your car is charged by the time you’re done for the day.

For qualified employers or commercial property managers who choose to provide an EV charging option, Tesla will review, donate their Tesla Wall Connectors and provide installation assistance. Energy costs will be the responsibility of the property.”

Unlike the Destination Chargers, the workplace stations will not appear on Tesla’s onboard navigation system since they are meant for employees of those businesses and not the broader fleet.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2018 om 12:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 16:20   #96
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard Sic transit gloriae Dieselauto

Citaat:
Diesel vanaf morgen nog maar een cent goedkoper dan benzine

Diesel wordt morgen duurder, net als huisbrandolie. Wie diesel tankt, zal per liter voortaan nog maar een cent minder betalen dan voor benzine.
Zico Saerens, Belga
11:34

Diesel gaat vanaf morgen naar maximaal 1,3980 euro per liter, oftewel een stijging met 2,4 cent per liter. De dieselprijs nadert daarmee tot op een cent van de benzineprijs, die momenteel op 1,4080 euro per liter voor 95 E10 staat.

Ook stookolie wordt duurder. Wie minstens 2.000 liter bestelt, betaalt maximaal 0,6091 euro per liter. Dat is een stijging met 2,65 cent per liter.

Aanleiding voor de prijsstijging is het duurder worden van olieproducten of biocomponenten op de internationale markten.
En, welke halfgare gaat nog een duurdere dieselauto kopen, die nota bene nog eens een pak duurder is om in te schrijven en kwa jaarlijkse tax.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 16:27   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Dat is nog maar een begin, ik verwacht dat diesel binnen enkele jaren (veel) meer gaat kosten dan benzine, zoals het decennia lang andersom was, met een 20-30 cent verschil.

...maar dan Europees geregeld.
(de Duitsers en Fransen zulken dat proberen af te remmen).

Ben benieuwd hoe deze up to date site in 2020 er gaat uitzien:
http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4

Dat de dieselprijs moest verhoogd worden werd door de Europese commissie al aangekondigd in 2011:
Citaat:
https://www.tijd.be/dossier/Europare...rhogen/9044440
België moet dieselprijs verhogen

14 april 2011 07:27
indien niet leesbaar, dit is een identieke tekst:
Citaat:
http://www.findoc.be/nieuws/algemeen...rijs-verhogen/
België moet dieselprijs verhogen

De intern-Belgische discussie over het verhogen van de belastingen op diesel wordt binnenkort beslecht door Europa. De Europese Commissie heeft een voorstel klaar om de minimumaccijnzen op diesel vanaf 2013 op hetzelfde niveau te brengen als die van benzine. Op termijn moet diesel duurder worden aan de pomp dan benzine, vindt de Commissie.

Concreet zal de minimumaccijns voor diesel in ons land tegen 2018 met 2 eurocent per liter omhoog moeten. Nu ligt het minimumtarief voor dieselaccijnzen in Europa op 33 cent per liter. Tegen 2015 moet de minimumheffing naar 35,9 cent per liter en die prijs moet tegen 2018 geleidelijk oplopen tot 41,2 eurocent. België hanteert nu een accijns van iets meer dan 39 eurocent per liter.

België moedigt al jaren fiscaal het gebruik van dieselwagens aan. Minilieuministers van de vier gewesten pleitten vorige maand voor een herziening van die voordelige fiscale behandeling van dieselwagens. Omdat dieselwagens per liter meer CO2 uitstoten en de stofdeeltjes van dieselwagens verantwoordelijk zijn voor smog.

De Europese Commissie stelt nu een fundamentele herdenking voor van de manier waarop energiegebruik wordt belast. Ze wil daarbij een einde maken aan het stimuleren van vervuilende energie. Het energieverbruik moet worden belast in functie van de uitstoot van CO2 en de vervuiling. Steenkool is de grote verliezer in dit plan, maar ook diesel.

De Commissie wil de accijnzen op motorbrandstoffen met een CO2-uitstoot, dus ook LPG, op termijn allemaal gelijkschakelen. De minimumaccijnzen voor LPG worden tussen nu en 2018 alvast al verviervoudigd. Enkel biobrandstoffen gelden als CO2-vrij.

De lidstaten krijgen twaalf jaar om die regel in de praktijk om te zetten en kunnen de hoogte van de accijnzen zelf bepalen, zolang ze boven de EU-minima zitten. Duitsland reageerde gisteren furieus op de EU-plannen om de dieselprijs te verhogen. Het Commissievoorstel wacht nog een lange lijdensweg. Het moet eenparig worden goedgekeurd door de 27 lidstaten.
ook nog eens aangekondigd in 2015, op dit forum :
https://forum.politics.be/showpost.p...6&postcount=27

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2018 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2018, 16:05   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Statistieken Europa:



In Nederland stuiken de stekkerhybrides in mekaar, men weet waarom.
Groei in Europa gemiddeld hoger bij BEV.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2018 om 16:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2018, 16:31   #99
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Voor de geïnteresseerden lees eens de Autogids AG 999 van 14/02 er op na. Artikel Diesel het einde nabij? Alle feiten op een rij. Besluit is dat de diesel vandaag essentieel blijft om te voldoen aan de CO2 voorschriften. Dus hier speelt de politiek een dubieus spel. In het bijhorend artikel in dezelfde Autogids over tweedehandsdiesels wordt gezegd dat er zeker geen reden is tot paniek. De markt voor tweedehandswagens is eerst en vooral Europees. De prijzen en verkoop is met 1 tot max. 2 procent gezakt en nu al terug gestabiliseerd en stijgende. In België vorig jaar 660000 inschrijvingen van tweedehands, 115000 meer dan nieuwe wagens. Zelfs bij MyWay wordt nu al opgemerkt dat veel professionele klanten al op hun stappen zijn teruggekeerd nadat ze eerder voor een benzinewagen kozen. Ook de vraag naar E-wagens blijft eerder uitzonderlijk en zal de eerste jaren geen of amper stijging zien.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2018, 16:47   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Voor de geïnteresseerden lees eens de Autogids AG 999 van 14/02 er op na. Artikel Diesel het einde nabij? Alle feiten op een rij. Besluit is dat de diesel vandaag essentieel blijft om te voldoen aan de CO2 voorschriften.
CO2 voorschriften bestaan niet, enkel euronorm-voorschriften. En daar voldoet de diesel niet.

Je bedoelt wslk de CO2-grenswaardes voor het (nieuw) wagenpark van een merk. 95 g CO2/km tegen 2021, met een jaar verlengd.

Die zijn veel gemakkelijker haalbaar door de diesels buiten te kegelen en daarvoor meer stekkerwagens (< 50 g/km) en vooral electrische (0 g/km) aan te bieden. Stond dit niet in Autogids? Dat zou me zeer verwonderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2018 om 17:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be