Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2008, 12:56   #121
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb het helemaal niet over opklimmend vocht. Wel over vocht dat door regenslag door de buitenmuur dringt en vervolgens door de lateisteen gaat en zich een weg zoekt naar de binnenmuur.

U mag dan wel beweren dat het niet kan. Mijn broer heeft het concreet meegemaakt en de oplossing door de lateisteen gedeeltelijk af te kappen en aldus het contact met de buitenmuur op te heffen, vormde de oplossing voor het probleem.
Koudebruggen zijn verbindingen tussen verwarmde leefruimtes en de buitenlucht of gedeeltes van het bouwwerk die met de buitenlucht in verbinding staan.

Een verbinding tussen latei en gevel kunnen dus NOOIT een koudebrug vormen, daar geen van beide zich tot de bouwwerken in de verwarmde leefruimtes bevinden en beide direct met de buitenlucht in contact staan.

Een koudebrug is een onderbreking van de isolator tussen het binnen en buitenbouwwerk.

Een verbinding tussen gevelsteen en latei is een vocht en waterdoorlater geen koudebrug.
Je hebt gelijk dat deze verbinding er niet mag zijn, maar het is geen koudebrug, het is een vochtdoorlater die je luchtisolatie in de spouw waardeloos maakt.
Dit niet alleen omdat er vocht in kan, maar tegelijk ook luchtverplaatsing aantoond en dus bewijst dat je isolator geen isolator meer is, maar een warmtewisselaar, je spouw is een koeler geworden.
Het water en vochtprbleem van je broer is idd opgelost, maar er is geen zekerheid dat zijn isolatieprobleem ook opgelost is.
Want dat word veroorzaakt door luchtverplaatsing binnen zijn spouw door slecht metselwerk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 13:07   #122
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Je hebt gelijk, koude bruggen kunnen wel degelijk water doorlaten, ik kan er over meepraten, een zuidwesterstorm met regen en ik had prijs, achteraf is het een beeje verholpen omdat ik een produkt op basis van siliconen op mijn muur gezet had waardoor de buitengevel minder waterdoorlatend is geworden, ik moet het wel om de drie jaar herhalen.
Koudebruggen kunnen idd vocht doorlatend zijn, maar moeten dit niet zijn.
En vochtdoorlatingen kunnen koudebruggen zijn, maar zijn dit niet noodzakelijk.

Alles hangt af van de plaats waar deze zich bevinden in het bouwwerk.

Een slecht gebouwde kelder is een water en vochtdoorlater, maar geen koudebrug en een stalen drager in het dakwerk is een koudebrug, maar geen vochtdoorlater als deze niet door de gevelmuur steekt en in verbinding staat met de buitenomgeving.

Een koudebrug kan verborgen zitten tussen je binnenbouwwerk en je buitenbouwwerk, om deze te vehelpen moet je heel je buitenbouwwerk afbreken.
Een vocht en waterdoorlater zit steeds in directe verbinding met de buitenomgeving en kan zonder afbreekwerken opgespoort worden en op een eenvoudige manier verholpen worden.

Zelfs de specie tussen je gevelstenen kan een vochtdoorlater zijn, hoewel deze geen koudebrug maakt met je binnenbouwwerk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 13:14   #123
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U sprak over houtbouw in het algemeen.

En uw laatste zin klopt ten andere niet. Daar ik bijzonder geïnteresseerd ben in houtskelet en het gebruik ervan in passiefhuizen, heb ik al een flink aantal houtskeletpassiefhuizen bezocht. Een aantal ervan waren rijhuizen. In België worden er dus wel bouwvergunningen voor houtskeletbouwwoningen als gesloten bebouwing afgegeven.

Ik zou ten andere wel eens willen weten in welke wettelijk vastgelegde bouwkundige voorschriften staat dat houtskeletbouwwoningen steeds OB moeten zijn.
Houtbouw als binnenbouwwerk zijn in rijwoningen idd toegelaten, als de woningrij zich niet binnen stedelijk gebied bevind en geen blokwoningbouw is.
Er moet zich dan wel steenbouw bevinden tussen de woningen.
Buitenhoutbouw tegen buitenhoutbouw is strikt verbouwen.
Houtbouw op/als en binnen de appartementsbouw is even eens verboden, dit wegens brandveiligheidsredenen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 19:56   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Koudebruggen zijn verbindingen tussen verwarmde leefruimtes en de buitenlucht of gedeeltes van het bouwwerk die met de buitenlucht in verbinding staan.

Een verbinding tussen latei en gevel kunnen dus NOOIT een koudebrug vormen, daar geen van beide zich tot de bouwwerken in de verwarmde leefruimtes bevinden en beide direct met de buitenlucht in contact staan.
Kijk, u schijnt zomaar te kunnen oordelen over een concrete situatie zonder die gezien te hebben.

Nogmaals: bij mijn broer was er weldegelijk sprake van een latei die tot aan de buitenmuur was volgestort. Door dit contact was er sprake van een koudebrug. Tegelijkertijd drong er vocht door die langs de poreuze buitenmuur zijn weg langs de latei naar binnen zocht. Hiermee had mijn broer een dubbel probleem: enerzijds een koudebrug die condensatie veroorzaakte met daarenboven in regenachtige dagen een verhoogde vochtaanwezigheid.

Beroepsmensen hebben ons aangeraden de buitenschil gedeeltelijk weg te kappen om dan de uitstekende zijde van de latei af te schieten. Dit hebben we gedaan. Hiermee is een einde gekomen aan het dubbel probleem.

U mag u nog honderd keer herhalen dat dit of dat niet kan; wij weten uit de praktijk wel veel beter.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 19:58   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Houtbouw als binnenbouwwerk zijn in rijwoningen idd toegelaten, als de woningrij zich niet binnen stedelijk gebied bevind en geen blokwoningbouw is.
Er moet zich dan wel steenbouw bevinden tussen de woningen.
Buitenhoutbouw tegen buitenhoutbouw is strikt verbouwen.
Houtbouw op/als en binnen de appartementsbouw is even eens verboden, dit wegens brandveiligheidsredenen.
Geef mij eens de concrete voorschriften die dat allemaal bepalen, in het bijzonder welke voorschrijven dat er geen volledige houtskeletbouw toegelaten is bij gesloten bebouwing.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 10:19   #126
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef mij eens de concrete voorschriften die dat allemaal bepalen, in het bijzonder welke voorschrijven dat er geen volledige houtskeletbouw toegelaten is bij gesloten bebouwing.
Is er niet.
In appartementen moet je op de scheidingsmuur wel gyproc plaatsen aan beide zijden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 12:17   #127
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is echt wel totaal fout. Lucht isoleert immers slechts wanneer die stil staat. Welnu, in een spouw staat de lucht geenszins stil. Er is een voortdurende luchtstroom in die spouw, vandaar is de isolatiewaarde van een lucht gevulde spouw zo goed als nul.
Een van de factoren van warmteverlies met een spouw is straling (van de warme binnenmuur naar de koude buitenmuur). En dat heeft helemaal niets te maken met de lucht in de spouw.
Maar in heel de discussie zijn er nog andere belangrijke factoren. Voor politici is "werk werk werk " van belang (voor de volgende verkiezingen) en dat heeft niets met uw kosten voor verwarming of energiegebruik te maken. Over "Embedded energie" wordt zelden gesproken (energie nodig om een product of een huis te maken en de levensduur ervan) en dat zou juist van groot belang moeten zijn in heel de discussie. Al is de jaarlijkse energiefactuur natuurlijk wel van direct belang op korte termijn voor hij/zij die ze moet betalen. Robuustheid van de installatie en de herstelling- en onderhoudskosten daar wordt helemaal niet over gesproken en nog minder over de ergernis die pannes allerhande mettertijd zullen meebrengen.
Men moet dus onderscheid maken tussen wat men zelf wenst en nodig vind en de politieke sturing met haar eigen doelstelling. Niet vergeten dat het bij ons de klimaatregelingindustrie zelf is die de wetgeving schrijft. http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=25 (Brandveiligheid en ventilatie)
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 september 2017 om 12:18.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 13:43   #128
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Een van de factoren van warmteverlies met een spouw is straling (van de warme binnenmuur naar de koude buitenmuur). En dat heeft helemaal niets te maken met de lucht in de spouw.
Maar in heel de discussie zijn er nog andere belangrijke factoren. Voor politici is "werk werk werk " van belang (voor de volgende verkiezingen) en dat heeft niets met uw kosten voor verwarming of energiegebruik te maken. Over "Embedded energie" wordt zelden gesproken (energie nodig om een product of een huis te maken en de levensduur ervan) en dat zou juist van groot belang moeten zijn in heel de discussie. Al is de jaarlijkse energiefactuur natuurlijk wel van direct belang op korte termijn voor hij/zij die ze moet betalen. Robuustheid van de installatie en de herstelling- en onderhoudskosten daar wordt helemaal niet over gesproken en nog minder over de ergernis die pannes allerhande mettertijd zullen meebrengen.
Men moet dus onderscheid maken tussen wat men zelf wenst en nodig vind en de politieke sturing met haar eigen doelstelling. Niet vergeten dat het bij ons de klimaatregelingindustrie zelf is die de wetgeving schrijft. http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=25 (Brandveiligheid en ventilatie)
Klopt.
Ik schreef ooit dat het vroegtijdig vervangen van het huidige wagenpark zeer slecht is voor het milieu, ik werd toen met banbliksems ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 14:01   #129
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt.
Ik schreef ooit dat het vroegtijdig vervangen van het huidige wagenpark zeer slecht is voor het milieu, ik werd toen met banbliksems ...
Ik heb tijdens de (mail)discussie over brand en ventilatie http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 gevraagd hoe het komt dat het ventilatievoud (het aantal keren dat de lucht in een bewoonde kamer per uur vervangen dient te worden) in de laatste decennia vertienvoudigd is (geen antwoord tot hiertoe). Volgens mij is lobbywerk van de klimaatregeling industrie hier niet vreemd aan. Als men wetenschappelijk werk op dat vlak bestudeerd zou men ook de sponsoring daarvan moeten kennen of men gaat dezelfde weg op dan de wetenschappelijke werken van de tabak industrie.
Er is natuurlijk een direct verband tussen het ventilatievoud en het energieverbruik én de installatie die men daarvoor nodig heeft.
Iemand daar info over ?
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 14:08   #130
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb tijdens de (mail)discussie over brand en ventilatie http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 gevraagd hoe het komt dat het ventilatievoud (het aantal keren dat de lucht in een bewoonde kamer per uur vervangen dient te worden) in de laatste decennia vertienvoudigd is (geen antwoord tot hiertoe). Volgens mij is lobbywerk van de klimaatregeling industrie hier niet vreemd aan. Als men wetenschappelijk werk op dat vlak bestudeerd zou men ook de sponsoring daarvan moeten kennen of men gaat dezelfde weg op dan de wetenschappelijke werken van de tabak industrie.
Er is natuurlijk een direct verband tussen het ventilatievoud en het energieverbruik én de installatie die men daarvoor nodig heeft.
Iemand daar info over ?
Ik stel me hier ook vragen over.
Alles moet potdicht en dan gaat men ventileren, en zoals u terecht opmerkt, wat bij brand of rookontwikkeling.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 14:11   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt.
Ik schreef ooit dat het vroegtijdig vervangen van het huidige wagenpark zeer slecht is voor het milieu, ik werd toen met banbliksems ...
Heel grappig, hoe stel je dat voor een wagenpark van 6 miljoen auto 's vroegtijdig te willen vervangen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 14:23   #132
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik stel me hier ook vragen over.
Alles moet potdicht en dan gaat men ventileren, en zoals u terecht opmerkt, wat bij brand of rookontwikkeling.
Wat brandveiligheid betreft zijn enkele zeer eenvoudige en lage kost maatregelen nuttig om weten. Massief hout (en ik denk ook massieve platen) heeft als vuistregel 1 minuut brandweerstand per millimeter. Dat wil dus zeggen dat een deur van 50 mm dik bijna een uur stand houdt tegen brand. Dat hoeft geen gecertificeerde brandbestendige deur te zijn al is die beter omdat zij normaal gezien zal uitgerust zijn met opschuimende voegen zodat zij ook rookdicht wordt als ze warm wordt. Maar de kost is dan ook veel hoger. In elk geval zijn de "kartonnen" deurtjes zo goed als tegen niets bestand wat brand aangaat. Men mag dan natuurlijk niet gebouwd hebben volgens het EPB http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:19   #133
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heel grappig, hoe stel je dat voor een wagenpark van 6 miljoen auto 's vroegtijdig te willen vervangen?
Ze hebben dat al eens gedaan door de dieselwagens een ecopremie te geven, en als je dan je oude wagen inleverde, kreeg je van de overheid nog eens 1000 euro extra. Dit is heus geen 50 jaar geleden hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:28   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze hebben dat al eens gedaan door de dieselwagens een ecopremie te geven, en als je dan je oude wagen inleverde, kreeg je van de overheid nog eens 1000 euro extra. Dit is heus geen 50 jaar geleden hoor.
En dat is volgens jouw het GANS wagenpark vroegtijdig vervangen?????
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:29   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze hebben dat al eens gedaan door de dieselwagens een ecopremie te geven, en als je dan je oude wagen inleverde, kreeg je van de overheid nog eens 1000 euro extra. Dit is heus geen 50 jaar geleden hoor.
En dat is volgens jouw het GANS wagenpark vroegtijdig vervangen?????
AMAI mijn voeten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:31   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze hebben dat al eens gedaan door de dieselwagens een ecopremie te geven, en als je dan je oude wagen inleverde, kreeg je van de overheid nog eens 1000 euro extra. Dit is heus geen 50 jaar geleden hoor.
En dat is volgens jou het gans wagenpark vroegtijdig vervangen ?
AMAI...

Over hoeveel wagens heb je het dan?
Of hoeveel wagens of % heeft BE meer nieuw ingeschreven dan de jaren waar die maatregel nog niet bestond?

Ik zal het zeggen: niet significant, of nog erger het is zelfs nog niet aan de cijfers van het wagenpark te zien. Blauw zijn de cijfers van de ecopremiejaren.
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/
Totaal Personenwagens
Op 1 augustus van het jaar 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
4.820.868 4.874.426 4.918.544 4.976.286 5.048.723 5.130.578 5.192.566 5.276.283 5.407.015 5.443.807 5.493.472 5.555.499 5.623.579 5.712.061

- *rijdend op diesel 2.173.718 2.300.504 2.416.818 2.570.671 2.730.958 2.903.238 3.038.521 3.181.431 3.341.480 3.400.646 3.438.030 3.458.424 3.457.526 3.424.592
Het waren meestal *kleine diesels tot kleine middenklasse, die konden wat profiteren van die ecopremie, ook bepaalde spaarmodellen getrimd op laag verbruik.

Probeer nog eens een ander utopisch verhaal.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2017 om 18:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:47   #137
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat is volgens jou het gans wagenpark vroegtijdig vervangen ?
AMAI...

Over hoeveel wagens heb je het dan?
Of hoeveel wagens of % heeft BE meer nieuw ingeschreven dan de jaren waar die maatregel nog niet bestond?

Ik zal het zeggen: niet significant, of nog erger het is zelfs nog niet aan de cijfers van het wagenpark te zien. Blauw zijn de cijfers van de ecopremiejaren.


Probeer nog eens een ander utopisch verhaal.
Ik ga niet in
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 18:57   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ga niet in
Je trekt dus uw staart in met je rare bewering die nergens op stoelt?

Citaat:
Ik schreef ooit dat het vroegtijdig vervangen van het huidige wagenpark zeer slecht is voor het milieu, ik werd toen met banbliksems ...
Enkel het laatste jaar van de ecopremie 2007-2011 was er een noemenswaardige stijging bij nieuwe inschrijvingen, maar uw bewering houdt sowieso totaal geen steek, aangezien "vroegtijdig verkochte wagens" weer in de occasiemarkt vloeien, wat men ook in de statistiek ziet.
Notabene 2009 was de bankencrisis op zijn hoogtepunt.


http://about.autoscout24.com/nl-be/a...spx?pid=485019
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 september 2017 om 19:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be