Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2008, 20:25   #41
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Aan investeringen in onderwijs kan men zich doorgaans makkelijker onttrekken dan aan investeringen voor kledij, zeker als onze onderwijscultuur de betrokkenen vreemd is. Daarom is mijn voorstel in de eerste plaats gericht op investeringen in de scholing van het kind.

Speelgoed is m.i. geen primordiaal goed. Bovendien kan het net als kleding verkocht worden, zodat het alsnog in geld kan worden omgezet dat naar Marokko wordt versluisd. Datzelfde geldt helaas ook voor sommig educatief materiaal - reden waarom ik met jullie hulp een uitweg zoek uit deze problematiek.
Ben je zeker dat je niet een bepaalde bevolkingsgroep aan het viseren bent?
Wat is het probleem eigenlijk?
Ik heb aangetoond dat een kind veel meer kost, dan het kindergeld dat je krijgt. Hoe kan je dan een deel van het kindergeld misbruiken voor andere doeleinden?
De basiskinderbijslag bedraagt:
€ 80,17 voor het eerste kind,
€ 148,34 voor het tweede kind,
€ 221,47 voor elk kind vanaf het derde.
bron : http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php

Het gemiddeld aantal kinderen in België is minder dan 1,5.
Heb je 1 kind, dan krijg je 80,17 euro.
Heb je 2 kinderen dan krijg je 228,51 euro. (114,25 euro per kind)
Heb je 3 kinderen dan krijg je 449,98 kindergeld per maand. (149,99 euro per kind)
Na aftrek van de broodnodige kosten voor eten, kledij, school.
Hoeveel geld heb je dan over om te gaan drinken of om op te sturen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:28   #42
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ben jij het ermee eens dat het Belgisch kindergeld verdwijnt naar weet ik veel waar om daar andere doeleinden te dienen dan de opvoeding van kinderen?
Ik dacht dat het antwoord al gegeven werd.
Hoeveel hou je over aan kindergeld na aftrek van de broodnodige kosten?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:31   #43
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
In Europese landen smeken de ministers om méér kinderen en hier (forum) komt een voorstel binnen om het de ouders moeilijker te maken.

Er bestaan geen grote gezinnen meer, dus in de toekomst zal het kindergeld omhoog gaan om grotere gezinnen te promoten. Ik heb er zelf drie en ben het oneens met voorstellen van onwetende mensen.
Deze redenering verwerp ik ten strengste. Men heeft meer kinderen (eigenlijk: een evenwichtigere verhouding tussen werkenden en niet-werkenden in de toekomst) nodig om het huidige SZ-systeem in stand te houden. Je past dus de menselijke voortplanting aan aan een systeem i.p.v. het systeem zelf fatsoenlijk te hervormen. De mens wordt op die manier ondergeschikt aan het systeem. *

* Hierop maak ik één uitzondering: een politiek gericht tegen overbevolking, omdat overbevolking een zware ecologische meerkost betekent voor de gehele planeet die niet met nieuwe arbeidskrachten kan worden weggefinancierd (wel integendeel). Om die reden zou men bijvoorbeeld de kinderbijslag kunnen beperken tot het eerste en het tweede kind (onder de vervangingsratio van 2,1).

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 5 april 2008 om 20:32.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:33   #44
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik vermoed: zeer weinig of niets, maar ik heb daar geen cijfers over. We zouden natuurlijk ook andere uitkeringen aan voorwaarden kunnen verbinden.
De gezinsbond heeft eens uitgerekend wat de opvoeding van een kind kost, maar ik vind de cijfers niet meer terug.
Ik weet wel nog dat het kindergeld veel veel minder bedraagt dan de kost.
Ga je ons loon ook nog aan voorwaarden verbinden? Of mogen we dat nog uitgeven naar eigen goeddunken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:36   #45
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Deze redenering verwerp ik ten strengste. Men heeft meer kinderen (eigenlijk: een evenwichtigere verhouding tussen werkenden en niet-werkenden in de toekomst) nodig om het huidige SZ-systeem in stand te houden. Je past dus de menselijke voortplanting aan aan een systeem i.p.v. het systeem zelf fatsoenlijk te hervormen. De mens wordt op die manier ondergeschikt aan het systeem. *
Inderdaad, de mens is ondergeschikt aan ons economisch systeem.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:37   #46
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht dat het antwoord al gegeven werd.
Hoeveel hou je over aan kindergeld na aftrek van de broodnodige kosten?
Het antwoord werd gegeven voor situaties waarin er geen georganiseerd misbruik bestaat van het kindergeld.

Ik denk dat we het eens moeten hebben over de situaties waarin ouders hun kinderen de straat op sturen om te bedelen (terwijl ze zelf met een Mercedes rondrijden) om via alle mogelijke manieren aan geld te geraken om naar een of ander land door te sluizen. Tel daar het geld van het OCMW, zwartwerk etc bij en je kan een mooi stukje opsturen.

Het kindergeld dat in België wordt uitgegeven dient om kinderen op Belgische grond te ondersteunen, niet om heelder families in weet ik veel waar te verblijden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:37   #47
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat is een bijzonder goed idee, omdat je er tegelijk een tweede doel mee realiseert: de democratisering van het onderwijs. Ik weet wel dat DDD daarvan gruwt, maar als je door een integratiemaatregel meteen ook iets structureel nuttigs doet voor de autochtone bevolking, dan is dat een maatregel die je moet nemen.
Je vergist je. Ik ben een groot voorstander van de democratisering van het onderwijs in het kader van mijn liefde voor volksverheffing. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs, die immers omwille van efficiëntere aanleertechnieken steevast zou moeten stijgen.

De rest van je voorstel lijkt me nog maar weinig te maken te hebben met de centrale vraag van deze discussie. Ook weer i.t.t. wat je lijkt te denken ben ik voor alternatieve onderwijsvormen op voorwaarde dat ze zich schikken naar de officiële eindtermen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:45   #48
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De gezinsbond heeft eens uitgerekend wat de opvoeding van een kind kost, maar ik vind de cijfers niet meer terug.
Ik weet wel nog dat het kindergeld veel veel minder bedraagt dan de kost.
Ga je ons loon ook nog aan voorwaarden verbinden? Of mogen we dat nog uitgeven naar eigen goeddunken?
Met wat nog rest van je loon na de gebruikelijke sociale bijdragen doe je inderdaad wat je wil. Dat heb je immers (ten dele) verworven door verdienste.

Als de ouders meer investeren in hun kinderen, kunnen die kinderen later meer geld verdienen en meer geld opsturen naar familie en vrienden in Turkije, Marrakesh of Zuidwest-Patagonië. Het is bijgevolg een win/win-situatie op voorwaarde dat men de kortetermijnberekening vervangt door een langetermijnberekening.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 5 april 2008 om 20:46.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:49   #49
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Inderdaad, de mens is ondergeschikt aan ons economisch systeem.
Dat is ook waar, maar ik probeer de discussie gefocust te houden op dit specifieke aspect van de kinderbijslag.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:51   #50
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het antwoord werd gegeven voor situaties waarin er geen georganiseerd misbruik bestaat van het kindergeld.

Ik denk dat we het eens moeten hebben over de situaties waarin ouders hun kinderen de straat op sturen om te bedelen (terwijl ze zelf met een Mercedes rondrijden) om via alle mogelijke manieren aan geld te geraken om naar een of ander land door te sluizen. Tel daar het geld van het OCMW, zwartwerk etc bij en je kan een mooi stukje opsturen.

Het kindergeld dat in België wordt uitgegeven dient om kinderen op Belgische grond te ondersteunen, niet om heelder families in weet ik veel waar te verblijden.
En gebeurt dit veelvuldig?
Mensen die in een mercedes rondrijden en hun kinderen de straat opsturen om te bedelen en een leefloon ontvangen en in het zwart werken?
Als ze een leefloon ontvangen, en kindergeld, dan zijn ze legaal in het land, dan zijn hun kinderen ingeschreven. Als die kinderen niet naar school gaan, verliezen ze het kindergeld.
Als ze leefloon ontvangen en in het zwart werken, dan lopen ze vroeg of laat tegen de lamp, en moeten ze alle leefloon terugbetalen.
Dit misbruik dat je hier beschrijft is zeer zeldzaam, en er wordt tegen opgetreden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 05:17   #51
Moby
Provinciaal Statenlid
 
Moby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Berichten: 780
Standaard

Voor bepaalde mensen die het de kinderen en ouders (na de allochtonen en Walen) moeilijker willen maken, heb ik 1 raad:
Smijt je vriendin/vrouw/maîtresse op tafel, ga flink van bil zónder bescherming, wacht 9 maanden af, zie het kind opgroeien, en kom DAN pas je mening (uit ervaring) hier verkondigen.
Mensen zonder kinderen die zich eens komen bemoeien met mensen MET kinderen, dat is net een ongeletterde politieke vluchteling die eens komt vertellen hoe je een Nederlandstalige boek moet schrijven.

Het doet mij denken aan die idiote voorstel waarin een klets op de poep van je kind gelijk staat aan een mishandeling.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 07:49   #52
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ok, dat is goed, cheques dan, men hoeft dan het ocmw niet meer te belasten met buget beheer van mensen.
In deze tijd van administratieve vereenvoudiging, wil je een systeem opzetten dat niet praktisch en duurder is. Het drukken en het behandelen van cheques kosten geld.
En welk deel van de cheques zal je voorbehouden aan eten, kledij, onderwijs.
Zal er ook een deel voorzien worden voor energie en water?
Welke winkels zullen deze cheques aanvaarden, en mogen aanvaarden.
Zullen we met de kledijcheques de duurdere merkkledij mogen kopen?
Ik heb de indruk dat de voorstellen om het geld te vervangen door cheques, nogal pesterig is.
Ik vat nog altijd het probleem niet.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 08:27   #53
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Ik heb de kost die de gezinbond berekende teruggevonden.

Het gemiddelde aantal kinderen per gezin in België bedraagt vandaag 1,65. Voor een gezonde bevolkingspiramide en voor het behoud van ons pensioenstelsel zou dat aantal minstens moeten stijgen tot 2,5.

"Meer grote gezinnen zouden erg welkom zijn, maar het is ook begrijpelijk waarom we onze grote kinderwens meestal niet realiseren", zegt Anne-Mie Drieskens van de Gezinsbond. "Hiervoor zijn twee grote oorzaken: het kostenplaatje en de moeilijke combinatie gezin-arbeid. We hebben berekend dat een kind tussen 0 en 25 jaar gemiddeld minimaal € 394,53 per maand kost (index 30/11/2006), zonder dan nog de opvang- en studiekosten te rekenen.

De kosten voor drie kinderen worden slechts voor 65% gedekt door de kinderbijslag plus de fiscale aftrek voor kinderen. Wie zes kinderen wil, moet een netto belastbaar jaarinkomen van bijna 33.000 euro halen om de kosten van zijn kroost grotendeels te kunnen recupereren via de kinderbijslag en de fiscale voordelen. We pleiten daarom voor een forse verhoging van de kinderbijslag.

bron : http://www.plusmagazine.be/nl/mensen...grote-gezinnen
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 09:26   #54
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
In deze tijd van administratieve vereenvoudiging, wil je een systeem opzetten dat niet praktisch en duurder is. Het drukken en het behandelen van cheques kosten geld.
Het systeem van maaltijdcheques die firma's aan hun personeel geven werkt volgen mij goed, ook zo voor de dienstencheques, waarom zou dit dan niet werkbaar zijn.
Citaat:
En welk deel van de cheques zal je voorbehouden aan eten, kledij, onderwijs.
Zal er ook een deel voorzien worden voor energie en water?
Welke winkels zullen deze cheques aanvaarden, en mogen aanvaarden.
Je kan ze voor beiden gebruiken, door elkaar, maakt niet uit, kleding of voeding en zullen worden aanvaardt door alle winkels in België.
Citaat:
Zullen we met de kledijcheques de duurdere merkkledij mogen kopen?
Dat kan je uiteraard, de cheques zullen dan rapper op zijn, maar ze zijn dat toch tenminste besteed aan kleding of voeding en niet aan vb. de nieuwste gsm.
Citaat:
Ik heb de indruk dat de voorstellen om het geld te vervangen door cheques, nogal pesterig is.
Ik vat nog altijd het probleem niet.
Het verschil zit hem erin dat het geld in België blijft en dat het gebruikt wordt voor noodzakelijke dingen, het is niet de bedoeling om pesterig te zijn, enkel een andere vorm van het geld te verdelen en te gebruiken.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 09:32   #55
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Het systeem van maaltijdcheques die firma's aan hun personeel geven werkt volgen mij goed, ook zo voor de dienstencheques, waarom zou dit dan niet werkbaar zijn.

Je kan ze voor beiden gebruiken, door elkaar, maakt niet uit, kleding of voeding en zullen worden aanvaardt door alle winkels in België.

Dat kan je uiteraard, de cheques zullen dan rapper op zijn, maar ze zijn dat toch tenminste besteed aan kleding of voeding en niet aan vb. de nieuwste gsm.

Het verschil zit hem erin dat het geld in België blijft en dat het gebruikt wordt voor noodzakelijke dingen, het is niet de bedoeling om pesterig te zijn, enkel een andere vorm van het geld te verdelen en te gebruiken.
Ik zeg niet dat het systeem van dienstencheques niet werkbaar is, maar het is toch complexer dan electronisch geld.

En leg me toch nog eens het probleem uit, als een kind veel meer kost dan je krijgt aan kindergeld, welk deel van het kindergeld kan je dan misbruiken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 09:53   #56
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En leg me toch nog eens het probleem uit, als een kind veel meer kost dan je krijgt aan kindergeld, welk deel van het kindergeld kan je dan misbruiken?
Je kan het misbruiken door er dingen mee te kopen die je niet direct nodig hebt, vb. reizen, hifi, gsm, ipods, vernieuwing van toestellen die nog niet versleten zijn maar niet meer in de mode zijn.
Met die cheques mag men van mij ook schoolbenodigdheden kopen, dat is nog een derde mogelijkheid.

Laatst gewijzigd door alberto : 6 april 2008 om 09:54.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 09:56   #57
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Voor bepaalde mensen die het de kinderen en ouders (na de allochtonen en Walen) moeilijker willen maken, heb ik 1 raad:
Smijt je vriendin/vrouw/maîtresse op tafel, ga flink van bil zónder bescherming, wacht 9 maanden af, zie het kind opgroeien, en kom DAN pas je mening (uit ervaring) hier verkondigen.
Mensen zonder kinderen die zich eens komen bemoeien met mensen MET kinderen, dat is net een ongeletterde politieke vluchteling die eens komt vertellen hoe je een Nederlandstalige boek moet schrijven.

Het doet mij denken aan die idiote voorstel waarin een klets op de poep van je kind gelijk staat aan een mishandeling.
En nog altijd heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 09:59   #58
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En nog altijd heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven...
Ik ook niet?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 10:08   #59
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Je kan het misbruiken door er dingen mee te kopen die je niet direct nodig hebt, vb. reizen, hifi, gsm, ipods, vernieuwing van toestellen die nog niet versleten zijn maar niet meer in de mode zijn.
Met die cheques mag men van mij ook schoolbenodigdheden kopen, dat is nog een derde mogelijkheid.
En met welk geld betaal ik dan de kosten voor mijn kinderen? Met mijn loon?
Met die cheques kan ik nog altijd eten en kledij kopen voor mezelf, en mijn kinderen laten honger lijden. Of zal je ook nog iemand in mijn keuken zetten om te controleren?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 10:14   #60
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En met welk geld betaal ik dan de kosten voor mijn kinderen? Met mijn loon?
Ge moet denken aan zo'n dingen vóór ge aan kinderen begint eh. Er bestaat niet zoiets als een 'recht op kinderen' waarbij ge ook nog eens een 'recht' hebt dat niet alleen die kinderen, maar gij ook gepamperd wordt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be