Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2018, 17:51   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard Buren zijn verwonderd over 2 Smarts die altijd op zelfde plaats blijven staan.

Buren zijn verwonderd over 2 Smarts die altijd op zelfde plaats blijven staan. Dan ontdekken ze wat er achter zit.

Citaat:
en parkeerplaats vinden in een grootstad is vaak een heikele opdracht. Inwoners die over een eigen garage beschikken, besparen zich een lange en frustrerende zoektocht. Behalve wanneer andere wagens steevast de inrit blokkeren natuurlijk. Een inwoner van de Duitse stad Düsseldorf heeft daarop iets gevonden. Een zeer dure oplossing weliswaar, maar het werkt.
Het onderwerp heeft in deze rubriek al eerder het levenslicht gezien maar het leek mij best leuk om het even terug op te halen naar aanleiding van het artikel.

Ik speelde ergens ten velde aan een rijhuizenstraat waar het wildparkeren echt dramatische proporties aan kan nemen, in bepaalde gevallen, ook al met het idee van een klein wagentje aan de garage te stallen zodat ik zelf toch iets gemakkelijker mijn eigen garage in kan rijden.

Die foutparkeerders hebben ook totaal geen weet van wat een draaicirkel van een wagen en zich echt héél krap parkeren voor iemands deur/garage.

Er zijn ook mensen die een garage aan hun huis hebben en hun eigen wagen daar nooit in stallen omdat de garage dienst doet als extra kamer of 'rommelplaats'.

Ik vind dat goed gezien van die bewoner in Düsseldorf, ik speelde ook al met dat idee.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 januari 2018 om 17:54.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 22:04   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Vroeg of laat gaan ze daar dan ook nog eens extra rondjes rijden om een laadpaal te vinden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 23:39   #3
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Toen ik in Antwerpen woonde had ik een buur die een verboden parkeren plaatje op zijn brede voordeur gehangen had.
Zo'n voordeur van een herenhuis weet je, met twee treden in blauwe steen.
Nu, iedereen mag vanalles op zijn deur hangen vind ik, en ik zette er steevast mijn wagen.
Die heeft 1 keer gereklameerd, ik heb hem gevraagd aan te tonen dat het een garage was (met die twee treden)
nooit meer gehoord die vent
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 30 januari 2018 om 23:41.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 23:47   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vind dat goed gezien van die bewoner in Düsseldorf, ik speelde ook al met dat idee.
In België is er een wettelijk maximumduur om permanent te parkeren. Die oplossing lukt niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:00   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België is er een wettelijk maximumduur om permanent te parkeren. Die oplossing lukt niet.
En welke verkeersregel mag dat wel zijn? Bron?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2018 om 00:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:06   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En welke verkeersregel mag dat wel zijn? Bron?
27.5.2.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:16   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
27.5.2.
Fout.

Citaat:
27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik speelde ergens ten velde aan een rijhuizenstraat waar het wildparkeren echt dramatische proporties aan kan nemen, in bepaalde gevallen, ook al met het idee van een klein wagentje aan de garage te stallen zodat ik zelf toch iets gemakkelijker mijn eigen garage in kan rijden.
...
Ik vind dat goed gezien van die bewoner in Düsseldorf, ik speelde ook al met dat idee.
Aja, mss is je verwarring dit:
Citaat:
2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.
Een vrachtwagen is een auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2018 om 00:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 07:40   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Buren zijn verwonderd over 2 Smarts die altijd op zelfde plaats blijven staan. Dan ontdekken ze wat er achter zit.



Het onderwerp heeft in deze rubriek al eerder het levenslicht gezien maar het leek mij best leuk om het even terug op te halen naar aanleiding van het artikel.

Ik speelde ergens ten velde aan een rijhuizenstraat waar het wildparkeren echt dramatische proporties aan kan nemen, in bepaalde gevallen, ook al met het idee van een klein wagentje aan de garage te stallen zodat ik zelf toch iets gemakkelijker mijn eigen garage in kan rijden.

Die foutparkeerders hebben ook totaal geen weet van wat een draaicirkel van een wagen en zich echt héél krap parkeren voor iemands deur/garage.

Er zijn ook mensen die een garage aan hun huis hebben en hun eigen wagen daar nooit in stallen omdat de garage dienst doet als extra kamer of 'rommelplaats'.

Ik vind dat goed gezien van die bewoner in Düsseldorf, ik speelde ook al met dat idee.
Vooral zeer egoïstisch.
Als stad zou ik betalend parkeren invoeren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 07:44   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Toen ik in Antwerpen woonde had ik een buur die een verboden parkeren plaatje op zijn brede voordeur gehangen had.
Zo'n voordeur van een herenhuis weet je, met twee treden in blauwe steen.
Nu, iedereen mag vanalles op zijn deur hangen vind ik, en ik zette er steevast mijn wagen.
Die heeft 1 keer gereklameerd, ik heb hem gevraagd aan te tonen dat het een garage was (met die twee treden)
nooit meer gehoord die vent
Hier een nachtwinkel.
Klanten parkeren voor de frituur, voor de chinees, voor de ... maar er mag niemand voor zijn zaak parkeren die bij hem geen inkopen doet.

Natuurlijk doe ik dat steevast wel, gewoon om uit te dagen.
En ja, op een dag had ik prijs, de politie kwam optreden. Toen ze de situatie zagen, kreeg de uitbater van de zaak een ferme bolwassing.
Sindsdien is zijn bord weg.
Iedereen gelukkig!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 07:45   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België is er een wettelijk maximumduur om permanent te parkeren. Die oplossing lukt niet.
Waar is die wettelijke maximumduur beschreven? En waar wordt dat toegepast?

Hoe controleren ze dat? Met een spuitbus verf?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 09:13   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

In bepaalde gevallen zijn er best wel controles maar een niets ouder artikel leerde ...

App verschalkt parkeercontroleur

En zo zijn er nog wel zaken te vinden op het internet qua waar je best gaat parkeren om parkeermeters en andere te omzeilen.

Dus laat het weer maar eens 'vechten tegen de bierkaai' zijn?


p.s.

Parkeren in Antwerpen

Wildparkeren op een privé-terrein (een andere sitiatie)

Parkeren (algemeen)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 januari 2018 om 09:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 12:29   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Er bestaat geen wettelijke maximale parkeerduur voor motorvoertuigen en sleep onder de 7,5 ton, die wettelijk geparkeerd staan.
En boven de 7,5 ton mag zelfs ook bij de bepaalde blauwe parkeerborden, zie 27.5.2., anders is het 8 uur max.

Men mag er zelfs jaren blijven staan indien het motorvoertuig wettelijk is ingeschreven, evtl gekeurd, en nog kan rijden. Uiteraard moeten de nummerplaten zichtbaar blijven.

Voor aanhangwagens en defecte wagens e.d. is het begrenst op 24 uur. Dan moet men ze even verplaatsen en terugzetten. LOL.

Citaat:
27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.

27.6. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.

2.21. "Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.
Indien het motorvoertuig afgesleept moet worden wegens nodige wegenwerken, andere parkeerregeling ofzo, is dat ten koste van de overheid. Men kan tenslotte op reis zijn waardoor het voertuig daar weken of zelfs maanden geparkeerd staat.

Cassatieuitspraak bevestigt dat, ff opzoeken:

draad via https://www.gratisrijbewijsonline-fo...hp?f=2&t=16922

Citaat:
https://www.gratisrijbewijsonline-fo...art=15#p102532

Rechtspraak:

Cass. 24 januari 2008, NJW 178, 214, met noot

1. Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.

2. Deze wettelijke bepaling houdt in dat de bestuurder of de burgerlijk aansprakelijke persoon de kosten van de verplaatsing niet moet dragen wanneer de bestuurder afwezig is en dienvolgens niet kan aangemaand worden het voertuig te verplaatsen op voorwaarde dat het voertuig reglementair geparkeerd is.

Met "reglementair geparkeerd is" bedoelt de wetgever de toestand van het geparkeerd voertuig, te beginnen vanaf het ogenblik waarop dit voertuig geparkeerd werd tot op het ogenblik dat de bestuurder in kennis kan gesteld worden van een aanmaning, ingevolge een nieuwe parkeerregeling, zijn voertuig te verplaatsen.

Dit reglementair parkeren moet derhalve beoordeeld worden over de gehele periode dat het voertuig geparkeerd was.

3. Het middel, in zoverre het aanvoert dat voor de toepassing van voormeld artikel 4.4, tweede lid, met betrekking tot de kosten van verplaatsing, de beoordeling dat het voertuig reglementair geparkeerd is, uitsluitend moet gebeuren op het ogenblik dat de bestuurder zou zijn aangemaand het voertuig te verplaatsen ware hij alsdan niet afwezig geweest, en het voertuig verplaatst wordt, faalt naar recht.

4. Voorts verantwoordt het bestreden vonnis zijn beslissing met de overweging dat het opgelegde parkeerverbod niet op voorhand aangekondigd was, zodat de betrokken bestuurder hiervan onwetend was op het ogenblik dat hij het voertuig reglementair parkeerde.

De omstandigheid dat nadien door het regelmatig aanbrengen van een verkeersbord een tijdelijk parkeerverbod op regelmatige wijze werd opgelegd, doet hieraan geen afbreuk gelet op het door de vrederechter vastgestelde gegeven dat voor het betrokken voertuig geen parkeerbeperking in de tijd bestond.

In zoverre het middel aanvoert dat het bestreden vonnis de artikelen 2.45, 5, 70.1 en 70.2.1.1° van het Wegverkeersreglement schendt, kan het niet worden aangenomen.

Dictum
Het Hof,
eenparig beslissend,
Verwerpt het cassatieberoep.
Veroordeelt de eiseres in de kosten.
De kosten zijn begroot op de som van 525,55 euro jegens de eisende partij.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2018 om 12:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 12:44   #13
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Wettelijk is het blijkbaar perfekt in orde. Maar wel bijzonder asociaal om in een buurt waar al een parkeerprobleem is nog twee parkeerplaatsen permanent bezet te houden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 13:07   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Wettelijk is het blijkbaar perfekt in orde. Maar wel bijzonder asociaal om in een buurt waar al een parkeerprobleem is nog twee parkeerplaatsen permanent bezet te houden.
Idd, naja...
In het geval van "die egoïst" van Düsseldorf zullen ze daar dus een parkeerregeling kunnen plaatsen. Mogelijkheden genoeg.

Hier een betere foto, het gaat om een dubbelgarage met dubbele uitrit, de autos moeten natuurlijk achteruit uit de garage rijden en met voldoende zicht op de hoofdbaan:

https://www.nrz.de/staedte/duesseldo...213268921.html


Waar het trottoir afgevlakt is mag men in D wettelijk niet parkeren:
(de Smartjes staan daar correct, maar of anderen die verbodsregel wel respecteerden? Blijkbaar niet...) Let ook op de beperkte parkeertijd vanaf die paal links, Smartje links staat er net voor. (foto vergroten)

Citaat:
https://dejure.org/gesetze/StVO/12.html

§ 12
Halten und Parken
...
(3) Das Parken ist unzulässig
...
5. vor Bordsteinabsenkungen.
Of een paar korte verdrijvingsmarkeringen zal heelwat goedkoper geweest zijn... maar als men het nodige kleingeld teveel heeft gaat men daarvoor niet wachten tot de stad even met de verfpot voorbijkomt, of voordat de politie de wet handhaaft...

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2018 om 13:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2018, 11:16   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Blijkbaar gaat iedereen akkoord met de laatste post.

Stel voor dat Smartje links op de foto, 2,69 meter lengte, is een grote auto van 4,80 m die iets verder achteruit geparkeerd staat en quasi 1/5 van die dubbele uitrit benut. Een grote auto mag daar immers wettelijk niet staan waar de borduurstenen afgevlakt zijn of de inrit fysiek bepaald is. Ook aan de andere kant niet, en als daar ook een lange wagen staat... is die dubbele uitrit maar een smalle enkele uitrit geworden. En de politie gaat daarvoor niet die 2 wagens laten afslepen maar in het ergste geval een strafbonnetje uitschrijven op basis van StvO § 12.(3).5, daar heeft die huiseigenaar niets aan.

En de lange wagen(s) die daar langdurig fout parkeren riskeren hooguit een boete van 10 tot 20 euro volgens de laatste boetewetgeving:
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/halten-parken/
Parken im 5-Meter-Bereich von Kreuzungen und Einmündungen, vor Grundstücksein- und -ausfahrten, im Bereich von Haltestellen und Taxiständen, vor und hinter Andreaskreuzen, über Schachtdeckeln und soweit es durch Verkehrszeichen verboten ist:
... 10 €
...mit Behinderung 15 €
...länger als 3 Stunden 20 €

Laatst gewijzigd door Micele : 6 februari 2018 om 11:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be