Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2018, 11:22   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.934
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Citaat:
whereas Cosmopolitan was unsure whether it was an outdated and sexist event or a bawdy celebration of sex and food
Als het vieren van basisbehoeftes voor sommige mensen al niet meer mag .
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 11:24   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als het vieren van basisbehoeftes voor sommige mensen al niet meer mag .
neem er toch een 'kwaliteitskrant' bij :

Citaat:
In Spain, daily newspaper El Mundo noted in Spain it would be called D?*a del Solomillo y el Sexo Oral and that the day joined food and sex, which it opined were two of the greatest pleasures in the world.[23]

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 maart 2018 om 11:24.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 15:28   #43
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Hoezo?
Zijn zijn theorieën over zwarte gaten en imaginaire tijd ooit bewezen misschien?
Wat heeft dat ermee te maken??

Een theorie kan in principe nooit bewezen worden want ook al bevestigen een miljoen waarnemingen dat je theorie klopt, je weet nooit zeker of de miljoen+1ste waarneming dat nog gaat doen.

En is een theorie slecht (of de bedenker ervan minder geniaal) omdat (delen van) zijn theorie nadien weerlegd worden? Ik denk het niet. Theorieën zijn er net om continu aangepast te worden en zo steeds dichter bij het feitelijke model te komen. Dus iedere wetenschapper die een theorie bedenkt of aanpassingen doet aan een bestaande theorie is van belang.

Bovendien moet je niet vergeten dat er een groot onderscheid is tussen wetten en theorieën. Als je het over 'bewijzen' hebt zit je eerder in het vaarwater van de wetten. Wetten worden (op meestal wiskundige basis) bewezen. Wetten kunnen ook bestaan zonder dat er een theorie achter zit omdat wetten voornamelijk de uitkomst van een experiment voorspellen maar niet noodzakelijk uitleggen waarom die uitkomst zo is.
Zwaartekracht bv. Newton's wetten laten ons voorspellen hoe snel een voorwerp richting aarde zal vallen maar geven ons geen enkel uitsluitsel waarom dat zo is.

Kortom; ik zou niet weten waarom een wetenschapper daalt in achting als zijn theorie ooit weerlegd of aangepast wordt. Een weerlegde theorie kan evenzeer een zeer grote bijdrage aan de wetenschap zijn.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 15 maart 2018 om 15:44.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 15:30   #44
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hebben Susskind en Preskill zijn zwarte gatentheorie niet weerlegd?
Nee, niet weerlegd. Ze hebben die theorie aangepast. Informatie die in een zwart gat valt is niet voor eeuwig verloren. Hawking zei van wel. Maar dat wil niet zeggen dat zijn theorie in de vuilnisbak werd geworpen.

Hawking had als het ware een auto met een lekke band. Preskill heeft die band vervangen, niet de hele wagen weggegooid.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 15:35   #45
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Fout.
Zijn fantasietjes zijn helemaal niet bewezen.
Het blijft allemaal puur hypothetisch.
Ik denk dat jij je eens moet verdiepen in wat een theorie, een wet, een hypothese enzo zijn en wat de verschillen er tussen zijn.

Jij stelt: "Het is niet bewezen dus het klopt niet", maar zo werkt wetenschap niet. Als de wetenschap sinds het ontstaan van de mensheid enkel voortgegaan was op wat bewezen was woonden we nu nog in grotten.



Citaat:
Wiskunde schiet ruimschoots te kort om de natuur te verklaren.
Dat is gemakkelijk te roepen. Feit blijft dat bij alle natuurkundige wetten die ons als mensheid gebracht hebben tot waar we nu zijn wiskunde een zeer grote, om niet te zeggen essentiële rol speelt.
Maar met wiskunde alleen kom je er natuurlijk niet nee. Je hebt ook nog theorieën, hypotheses, waarnemingen enzo nodig.
Maar aan dat hoofdstuk moet jij nog beginnen lijkt me.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 15:40   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat heeft dat ermee te maken??

Een theorie kan in principe nooit bewezen worden want ook al bevestigen een miljoen waarnemingen dat je theorie klopt, je weet nooit zeker of de miljoen+1ste waarneming dat nog gaat doen.

En is een theorie slecht (of de bedenker ervan minder geniaal) omdat (delen van) zijn theorie nadien weerlegd worden? Ik denk het niet. Theorieën zijn er net om continu aangepast te worden en zo steeds dichter bij het feitelijke model te komen. Dus iedere wetenschapper die een theorie bedenkt of aanpassingen doet aan een bestaande theorie is van belang.

Bovendien moet je niet vergeten dat er een groot onderscheid is tussen wetten en theorieën. Als je het over 'bewijzen' hebt zit je eerder in het vaarwater van de wetten. Wetten worden (op meestal wiskundige basis) bewezen. Wetten kunnen ook bestaan zonder dat er een theorie achter zit omdat wetten voornamelijk de uitkomst van een experiment voorspellen maar niet noodzakelijk uitleggenwaarom die uitkomst zo is.
Zwaartekracht bv. Newton's wetten laten ons voorspellen hoe snel een voorwerp richting aarde zal vallen maar geven ons geen enkel uitsluitsel waarom dat zo is.

Kortom; ik zou niet weten waarom een wetenschapper daalt in achting als zijn theorie ooit weerlegd of aangepast wordt. Een weerlegde theorie kan evenzeer een zeer grote bijdrage aan de wetenschap zijn.
BigF zit er boenk op.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 15:43   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De vraag was "Zijn zijn theorieën over zwarte gaten en imaginaire tijd ooit bewezen ?"

Jij zei: "Ja"

Maar ze zijn weerlegd. Als iets is weerlegd, is het dan bewezen?
Er worden hier door velen blijkbaar termen door elkaar gebruikt die niets of weinig met elkaar te maken hebben.

Als een theorie weerlegd wordt is die theorie uiteraard niet bewezen nee.
Maar evenzeer is een theorie niet bewezen als hij bevestigd wordt.

Theorieën zorgen voor werkbare modellen. En wetenschap gaat vooruit door steeds gebruik te maken van de op dat moment meest plausibele theorie. Ook al is die waarschijnlijk niet helemaal correct.

Einstein's relativiteitstheorie wordt als één van de grootste wetenschappelijke verwezenlijkingen beschouwd. Maar ondertussen weten we dat ze niet combineerbaar is met een andere grote wetenschappelijke verwezenlijking, nl de quantumtheorie.
Toch zal geen enkele wetenschapper Einsteins theorie nu plots als onzin af gaan doen of niet meer gaan gebruiken. Het is immers, binnen bepaalde grenzen, een nog steeds zeer bruikbare theorie. Ook al staat onomwonden vast dat ze niet altijd en overal geldt.

Gaan we nu dan stellen dat Einstein helemaal geen genie maar een mislukkeling was omdat zijn theorie niet volledig blijkt te kloppen?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 16:05   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als je de quantummechanica kan koppelen aan relativiteit, insta nobelprijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 16:09   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ik las vandaag in msm toch ook vooral van wetenschappers

dat Hawkins groot was maar geen Einstein.

wetenschappelijk heb ik zelf te weinig bagage om dat zelf te kunnen beoordelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 16:20   #50
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik las vandaag in msm toch ook vooral van wetenschappers

dat Hawkins groot was maar geen Einstein.
Ik denk dat een echte wetenschapper niet vlug zal deelnemen aan discussies als "Wie was de grootste? Einstein of Hawking".

Voorlopig hebben we als mensheid meer aan de verwezenlijkingen van Einstein dan aan die van Hawking. Dat wel.

Maar als bijvoorbeeld ooit zou blijken dat we dankzij Hawkings aanzet tot de koppeling zwaartekracht/kwantummechanica komen kan dat snel veranderen.

En buiten het plezier van de discussie komen we er natuurlijk niet ver mee. We zijn als mensheid ook niet beter geworden van de discussie Einstein/Newton ofzo.

Dus hop wetenschappers, gedaan met dit speelkwartiertje; terug naar jullie labo's!!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 16:36   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik denk dat een echte wetenschapper niet vlug zal deelnemen aan discussies als "Wie was de grootste? Einstein of Hawking".

Voorlopig hebben we als mensheid meer aan de verwezenlijkingen van Einstein dan aan die van Hawking. Dat wel.

Maar als bijvoorbeeld ooit zou blijken dat we dankzij Hawkings aanzet tot de koppeling zwaartekracht/kwantummechanica komen kan dat snel veranderen.

En buiten het plezier van de discussie komen we er natuurlijk niet ver mee. We zijn als mensheid ook niet beter geworden van de discussie Einstein/Newton ofzo.

Dus hop wetenschappers, gedaan met dit speelkwartiertje; terug naar jullie labo's!!
Het was in Princeton, als Einstein daar kwam werken, de man die over de centen ging die vroeg aan Einstein wat hij nodig had in zijn labo, kwestie van geld voor de uitrusting bijeen te krijgen uiteraard.
Groot was zijn verbazing toen Einstein opnoemde wat hij zoal nodig had, een bureau of tafel, een stoel, een pak papier en een potlood en een prullemand.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 16:57   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het was in Princeton, als Einstein daar kwam werken, de man die over de centen ging die vroeg aan Einstein wat hij nodig had in zijn labo, kwestie van geld voor de uitrusting bijeen te krijgen uiteraard.
Groot was zijn verbazing toen Einstein opnoemde wat hij zoal nodig had, een bureau of tafel, een stoel, een pak papier en een potlood en een prullemand.
Einstein kon soms ook nen echten uil zijn, sjans dat m z'n eerste echtgenote nog had toen, die heeft veel werk verzet, ook t geld van zijn Nobelprijs van hem cadeau gekregen...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 19:28   #53
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Einstein kon soms ook nen echten uil zijn, sjans dat m z'n eerste echtgenote nog had toen, die heeft veel werk verzet, ook t geld van zijn Nobelprijs van hem cadeau gekregen...
https://forum.politics.be/showthread.php?t=221129
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 20:05   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Einstein kon soms ook nen echten uil zijn, sjans dat m z'n eerste echtgenote nog had toen, die heeft veel werk verzet, ook t geld van zijn Nobelprijs van hem cadeau gekregen...
Om van haar vanaf te zijn, zodat hij ongestoord met zijn nicht vaderke en moederke kon spelen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 maart 2018 om 20:06.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 23:38   #55
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.704
Standaard

pff, Hwaking.
Bompa Lawijt is niet meer, dat is pas echt erg.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 08:14   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Om van haar vanaf te zijn, zodat hij ongestoord met zijn nicht vaderke en moederke kon spelen.
anderen schrijven dat t was omdat hij een Nobelprijs ontving voor haar ideeën en werk toen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 09:43   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het met jou zit maar gisteren was ik jarig
ik was gisteren blijkbaar ook jarig!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 18:05   #58
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik was gisteren blijkbaar ook jarig!
Heel leuk allemaal tot ik besefte dat ik sinds begin maart al zeker 5 jaar ouder ben geworden...
Geen idee of ik nu moet cheeren of niet...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2018, 18:14   #59
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Heel leuk allemaal tot ik besefte dat ik sinds begin maart al zeker 5 jaar ouder ben geworden...
Geen idee of ik nu moet cheeren of niet...

Vijf keer steak?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2018, 14:22   #60
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vijf keer steak?
Het begint te vervelen ja...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be