Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Klinkt redelijk
tuurlijk 10 37,04%
niet echt, maar kom 2 7,41%
mmmmmmmmm nee 15 55,56%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2003, 19:49   #61
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Eigenlijk worden er in België vier talen gesproken: Nederlands, Frans, Duits en Luxemburgs. In de streek van Aarlen (uitgezonderd de stad zelf, die is even verfranst als Brussel) is de omgangstaal nog altijd Luxemburg.
Er worden zelfs meer dan 4 talen gesproken, waaronder: Limburgs, West-Vlaams, Waals, Picardisch, enz.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 20:02   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Er worden zelfs meer dan 4 talen gesproken, waaronder: Limburgs, West-Vlaams, Waals, Picardisch, enz.
Daar is onze grapjas weer!

U hebt blijkbaar nog steeds niets opgestoken uit mijn verschillende berichten over de taaluitingen in eenzelfde taalgebied, en dringt het verschil tussen een overkoepelende standaardtaal (d.i. een bepaald "dialect" met hogere sociale status) en de plaatselijke taaluitingen (dialecten in strikte zin, met lagere sociale status) maar niet door.

Er is geen enkel taalcriterium (binnen een bepaalde taalgroep wel te verstaan) om de ene taaluiting als taal te klasseren en de andere als dialect, tenzij het normerende aspect (standardisering), de functie van de taaluiting (overkoepelend "dialect") alsook aanvoelen van de sprekers (beschouwen ze het als taal dan wel als dialect).

Afgezien van een klein groepje wordt het Waals door haar sprekers als een Frans dialect aangevoeld (vandaar dat de oproep van enkele Waalse verenigingen om Waalse lessen in het dagonderwijs in te voeren nooit heeft kunnen rekenen op de steun van de ouders).

En vraag maar eens aan de inwoners van Doornik of ze nu een andere taal spreken dan een Frans dialect. Wat zullen ze u uitlachen als u hen zegt dat ze eigenlijk geen Frans spreken!

En over Limburgs en West-Vlaams hebben we het al gehad.

En tussen haakjes: er wordt ook Gaumais in het zuiden van Wallonië gesproken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 20:05   #63
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
De Zwitsers spreken geen Zwitsers maar Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans. En toch voelen ze zich Zwitser, ongeacht de taal die ze spreken. Taal is dus slechts één aspekt van een identiteit.
Als u nog eens in Zwitserland bent, dan zult u merken dat indien u naar een bedrijf/ instelling/ ... gaat men daar eerst vraagt welke taal u spreekt en u dan door verwijst naar een taalgenoot die u kan verder helpen. Er zijn dus geen taalproblemen zoals we ze hier kennen.
Of een Zwitser zich Zwitser voelt weet ik niet, ik zal het ze eens vragen als ik daar ben ... of u kan mij een van de befaamde enquêtes voorleggen.
Ik geef u gelijk als u zegt dat taal één aspect is van een identiteit, maar ik heb de identiteit van de Vlamingen, de Walen of de Germanofonen nooit geminimaliseerd tot hun taal. Het is wel een HEEL BELANGRIJK aspect.
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 20:27   #64
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.
O ja? Dan luistert u toch heel slecht. In de VB- en VVB-kringen heb ik uw mythevorming evenwel nog nooit gehoord. Geef ons dus maar eens een citaat over dergelijke "uniforme Vlaamse cultuur" en over "het uitwissen van alle verschillen" binnen het Vlaamse volk. Ik ben echt benieuwd. In ieder geval heb ik nog geen enkele Vlaamsnationalist horen pleiten voor de dringende afschaf van onze dialecten, van onze streekgerechten (de Geraadsbergse mattetaarten bijvoorbeeld), van onze plaatselijke volksfeesten, van Sint-Maarten en Sint-Nikolaas (ten voordele van de "uniforme" Sint-Maarkolaas of zoiets)... U kletst gewoon uit uw nek.
Als ik dit allemaal verzin, wat moet ik dan van onderstaand Vlaams elitarisme denken?:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Streektalen zijn alleen nog goed voor de folklore, ieder weldenkend mens leert zijn kind zo goed mogelijk algemeen Nederlands.
Als dit geen assimilatie is, dan weet ik het ook niet meer.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 20:31   #65
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

[quote="Doomy"]
Als ik dit allemaal verzin, wat moet ik dan van onderstaand Vlaams elitarisme denken?:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Streektalen zijn alleen nog goed voor de folklore, ieder weldenkend mens leert zijn kind zo goed mogelijk algemeen Nederlands.
Dat iedereen recht heeft op vrije meningsuiting, wat had u er graag uit willen concluderen?
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 21:00   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Als dit geen assimilatie is, dan weet ik het ook niet meer.
Ooit gehoord van het spreekwoord "één zwaluw maakt de lente nog niet". Omdat één bepaald iemand die mening is toegedaan, betekent dat nog niet dat iedereen er zo over denkt. Of spoken er in uw hoofd zulke karikaturen rond als zouden alle Vlaamsgezinden allemaal over alles precies hetzelfde denken???

Altijd al heb ik het dialect heel belangrijk gevonden. Het is belangrijk dat iedereen zijn streektaal aan de kinderen doorgeeft (voor zover dat mogelijk is daar mensen soms ergens anders gaan wonen of met een partner getrouwd zijn uit een totaal andere streek), maar tevens is het even belangrijk dat de kinderen zich vlot in het AN kunnen uitdrukken. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 22:59   #67
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?
Ik blijf de vraag niet meer stellen, Doomy, maar kan jij cijfers geven voor die schijnbaar "enorme transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen"? Elke keer als je daarmee geconfronteerd wordt ren je ervandoor, of probeer je een minderwaardigheidscomplex van "het verongelijkte boerken tegen de stadsmeneer" als argument uit te spelen, hoewel je de enige bent op dit forum die dat voelt.
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 14:04   #68
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?
Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 14:52   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?
Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.
En als we BUB dat soort studies laten maken zijn we nog een auto meer kwijt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 21:58   #70
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?
Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.
En als we BUB dat soort studies laten maken zijn we nog een auto meer kwijt.
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2003, 22:26   #71
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Wel, Doomy? Je doet er nogal lang over om die ongetwijfeld hallucinante cijfers over de West-Vlaamse geldstromen naar Antwerpen te becijferen.
Anders doe je niets liever dan erover brallen, maar opeens geen commentaar mee?
Misschien kan de het VB er een studie over maken? Krijgen we nog een auto bij.
Daar gaat het niet om. Wie in zijn betoog argumenten aanhaalt die hij niet kan/wil bewijzen heeft geen poot meer om op te staan.
Doomy spreekt over geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen als argument om scheiding van Vlaanderen en Wallonnië om economische redenen te veroordelen. Als hij die eerste geldstromen echter niet kan bewijzen, in tegenstelling tot die tweede, is zijn argument nietig want subjectief en/of verzonnen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 00:44   #72
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet om. Wie in zijn betoog argumenten aanhaalt die hij niet kan/wil bewijzen heeft geen poot meer om op te staan.
Doomy spreekt over geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen als argument om scheiding van Vlaanderen en Wallonnië om economische redenen te veroordelen. Als hij die eerste geldstromen echter niet kan bewijzen, in tegenstelling tot die tweede, is zijn argument nietig want subjectief en/of verzonnen.
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 08:23   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.
Simpel.
Alleen blijkbaar in de omgekeerde richting.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 12:57   #74
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

idd, moest zijn van ANT naar WVL
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 13:59   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Toch een ferme nagel die je in de gereedschapskist van Domy vond niet?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 22:02   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.
Bij mijn weten gaat het hier om een geldstroom van Antwerpen naar West-Vlaanderen en niet omgekeerd zoals u beweert.

Maar waar blijven toch die cijfers over die enorme geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen? Moeilijk te vinden, jongens???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 02:19   #77
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Er zijn uiteraard geldstromen van WVL naar ANTW. Ik geef u een voorbeeld: rijke Antwerpenaar (we zullen hem Franstalig maken, dat geeft het wat meer animo voor u) betaalt belastingen. Belastingen komen terecht, ten dele, bij dakloze West-Vlaming. Simpel.
Bij mijn weten gaat het hier om een geldstroom van Antwerpen naar West-Vlaanderen en niet omgekeerd zoals u beweert.

Maar waar blijven toch die cijfers over die enorme geldstromen van West-Vlaanderen naar Antwerpen? Moeilijk te vinden, jongens???
Juist! Doomy, hoeveel keer gaan we nog moeten vragen achter de bronnen voor die zogendaamde geldstromen van West-Vlaanderen naar Limburg en Antwerpen, waar je je altijd op beroept? We moeten er wel veel achter vragen moet ik zeggen.

Of voel je je te bedreigd door die grootstedelijke (Lier!) meneer die een arm Westhoeks boertje als jij discimineert en onderdrukt?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be