Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Klinkt redelijk
tuurlijk 10 37,04%
niet echt, maar kom 2 7,41%
mmmmmmmmm nee 15 55,56%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2003, 21:21   #41
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Als U geen haat tegen België koestert, mag ik daar dan uit afleiden dat U niet voor een Vlaamsche staat bent?
Ik denk niet dat degene die voor een Vlaamse staat zijn dat doen uit haat jegens het concept België, maar eerder uit LIEFDE voor Vlaanderen.
Vlaanderen als staat betekent dat het erkent wordt als een volwaardig iets, niet enkel een deel van iets anders. Dat zou toch mooi zijn.

Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen. Zolang ze een verschillende taal spreken lijkt mij dat moeilijk. Taal maakt communicatie mogelijk, het domineert het dagelijkse leven, het woord is het sterkste wat er is ... .
Zolang er twee verschillende talen zijn, zullen er ook Vlamingen en Walen zijn en enkel Belgen als de Rode Duivels spelen .
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:25   #42
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen
Enkel (cultuur)tacisten bouwen staten op volkse principes. Moderne, constitutionele staten zijn gebouwd op een bevolking.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:40   #43
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Inderdaad. West-Vlamingen zijn geen Antwerpenaars of Limburgers. Met mono-identitair denken doe je de werkelijkheid geweld aan.
Niemand heeft hier ooit beweerd dat er een of andere "standaardvlaming" bestaat, een soort speculoosmannetje die men uit een vormpje haalt en die overal hetzelfde is. Binnen ieder volk is een zekere afwisseling, niet alleen naar streek en tijd maar ook bij ieder individu. Bij de Vlamingen is dat niet anders.
O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 23:56   #44
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen
Enkel (cultuur)tacisten bouwen staten op volkse principes. Moderne, constitutionele staten zijn gebouwd op een bevolking.
BOINK

Het woord tacisten bestaat niet. Ik vond het in geen enkel woordenboek en ook Google geeft geen enkel zoekresultaat. (Misschien heeft u het afgeleid van Tacitus?????)

Tacist op zich (geen mv vorm dus) bestaat wel, en dit is de enige context waarin ik er iets over kon vinden:

She calls herself a 'Sexual Evolutionarian', which is based on more ancient sexual techniques such as Tantra or, ancient Chinese Tacist forms of sexuality, which are so completely opposed to the Western forms of sexuality that people at First laugh at because they don't believe it. You know, people having orgasms for six hours and stuff like that..., which is actually perfectly possible.

[size=6]Kan u mij a.u.b. het verband uitleggen tussen zes uur durende orgasmes en het bouwen van staten??????????????[/size]
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 07:17   #45
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen?
Waar zijn nu eindelijk die cijfers die een dergelijke bewering moeten staven?
Het zou inderdaad interessant zijn als men ook eens cijfers zou kenbaar maken van interne geldstromen binnen Vlaanderen. Kijk ondertussen alvast eens op http://sos_belgium.tripod.com/nl/dossier/econ01.htm met daarin volgende opmerking:

Citaat:
Men zou bijvoorbeeld eens moeten beginnen met het blootleggen van de interne, Vlaamse geldbewegingen. Dan zou men ervan versteld staan hoeveel geld bijvoorbeeld de stad Antwerpen al heeft opgeslokt. Dit is en was voornamelijk aan een slecht bestuur van de stad te wijten. Zullen we dan maar ineens beslissen om ons van Antwerpen af te scheuren, zodat wij als "Vlamingen-niet-Antwerpenaren" zelf kunnen beslissen wanneer en hoeveel geld er naar de stad zal vloeien? En er zijn nog méér "bodemloze putten" in Vlaanderen! Laten we ze allemaal afstoten en enkel met de rijkste delen verdergaan! Enkel de rijke gebieden zijn voor de Vlamingen goed genoeg om mee te werken aan de opbouw van een onafhankelijk Vlaanderen! Dus: vanaf morgen trekken we een rode draad vanuit het noorden naar het zuiden. Alles wat links ligt (o.a. het rijke Kortrijk) moet onafhankelijk worden, want alles wat rechts ligt (o.a. Antwerpen) krijgt meer geld.
En wat ligt er links van die "rode draad"? Juist, West-Vlaanderen!

Zodus: stop de geldstromen van het hardwerkende West-Vlaanderen naar het verspilzieke Antwerpen! Splitsen die handel!

Of zullen we dat welvaartschauvinisme toch maar achterwege laten omdat het leidt tot een "ieder voor zich"-mentaliteit waar uiteindelijk niemand beter van wordt?
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 09:44   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Het zou inderdaad interessant zijn als men ook eens cijfers zou kenbaar maken van interne geldstromen binnen Vlaanderen.
In het artikel waarnaar u verwijst vinden we dezelfde beweringen als in uw bericht. Wat er wel niet staat zijn cijfers, m.a.w. het lijkt hier verdacht veel op een bewering die op geen cijfermateriaal is gestoeld. De belgicisten razen dus maar iets in de hoop dat men onnadenkend de zaak als waar aanneemt. Eerst de cijfers over dergelijke "transfers" a.u.b.

De redenering klopt trouwens niet en de vergelijkingen met Vlaams-Waalse transfers gaan niet op. Antwerpen is een grootstad, heeft dus meer inwoners (ook kapitaalkrachtige) en een belangrijke industrie (allemaal zaken die geld voor de stadskas opbrengen). Wallonië echter heeft minder inwoners en een veel kleinere industriegraad. En ja Antwerpen heeft inderdaad een grote schuld door slecht beheer uit het verleden, maar bewijst dat nu er "transfers" naar de stad zijn geweest? Waaruit leidt u dat af? Bij mijn weten echter is er slechts sprake geweest van een herschikking van de Antwerpse schuldenlast. Lees: "herschikking" wat nog steeds iets anders is dan kwijtschelding of betaling door de Vlaamse overheid. De stad vroeg aan de overheid om een deel van het schuldenpakket kwijt te schelden, maar dat heeft de regering afgewezen. Antwerpen moet en zal zelf haar schuld aflossen, maar wel onder de voorwaarden die de Vlaamse overheid de stad heeft opgelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 09:51   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
O ja? Als ik sommigen bezig hoor moet iedereeen die in Vlaanderen woont een uniforme Vlaamse indentiteit en een uniforme Vlaamse kultuur hebben, en moeten alle verschillen uitgewist worden. Het is vooral daar dat ik mij tegen verzet.
O ja? Dan luistert u toch heel slecht. In de VB- en VVB-kringen heb ik uw mythevorming evenwel nog nooit gehoord. Geef ons dus maar eens een citaat over dergelijke "uniforme Vlaamse cultuur" en over "het uitwissen van alle verschillen" binnen het Vlaamse volk. Ik ben echt benieuwd. In ieder geval heb ik nog geen enkele Vlaamsnationalist horen pleiten voor de dringende afschaf van onze dialecten, van onze streekgerechten (de Geraadsbergse mattetaarten bijvoorbeeld), van onze plaatselijke volksfeesten, van Sint-Maarten en Sint-Nikolaas (ten voordele van de "uniforme" Sint-Maarkolaas of zoiets)... U kletst gewoon uit uw nek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 13:23   #48
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Geen uniforme Vlaamse cultuur? Wat wil u dan wel?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 13:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Geen uniforme Vlaamse cultuur? Wat wil u dan wel?
Domme vraag, maar goed van de belgicisten verwacht ik zo stilaan niets anders.

Bestaat er een uniforme Duitse, Franse, Noorse, Deense, Engelse, Nederlandse, Ierse, Schotse, Italiaanse, Spaanse, Catalaanse, Baskische... cultuur? Ook niet. Er bestaat wel het besef dat men een cultuur met elkaar deelt. Dat is ook zo met Vlamingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 14:26   #50
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat degene die voor een Vlaamse staat zijn dat doen uit haat jegens het concept België, maar eerder uit LIEFDE voor Vlaanderen.
Vlaanderen als staat betekent dat het erkent wordt als een volwaardig iets, niet enkel een deel van iets anders. Dat zou toch mooi zijn.

Een unitaire staat is ook mooi, maar dat betekent ook dat Vlamingen en Walen zich ook EEN moeten voelen. Zolang ze een verschillende taal spreken lijkt mij dat moeilijk. Taal maakt communicatie mogelijk, het domineert het dagelijkse leven, het woord is het sterkste wat er is ... .
Zolang er twee verschillende talen zijn, zullen er ook Vlamingen en Walen zijn en enkel Belgen als de Rode Duivels spelen .
Moeilijk? ja.
Mogelijk? absoluut!

De Belgen voelen zich Belg (cfr. onderzoek UCL, opiniepeiling Bplus, ISPO,...). Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 14:51   #51
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Moeilijk? ja.
Mogelijk? absoluut!

De Belgen voelen zich Belg (cfr. onderzoek UCL, opiniepeiling Bplus, ISPO,...). Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!
De Belgen voelen zich Belg?
Eerst en vooral vraag ik mij toch af waarom mij nog nooit is gevraagd of ik mij Belg voel of Vlaming ... -> wáár worden die onderzoeken gehouden?

Ik spreek het onderzoek niet tegen, maar ik denk niet dat u het in de juiste context plaatst.

Wat is een Belg? Een Belg is een inwoner uit België (daar gaat iedereen hopelijk mee akkoord).
MAAR
België bestaat uit drie delen: Vlaanderen, Wallonië en het Duitstalige gebied.
België is dus Vlaanderen + Wallonië + Duitstalige gedeelte
een Belg is bij gevolg evenzeer Vlaming als Waal als Germanofoon.
De enige die dit kan zijn is de Belgische kroon (het concept dus) en wanneer hij hem op zet de koning (omdat hij geen voorkeur mag hebben voor een van de drie volkeren in België).

ALS de Vlamingen en de Walen zich niet verschillend voelen dan vraag ik u het volgende te doen:
-Ga naar Vlaanderen en vraag daar aan ender welke Vlaming of hij het erg vindt als we hem vanaf nu een Waal noemen.
-Ga naar Wallonië en vraag daar aan eender welke Waal of hij het erg vindt als we hem vanaf nu een Vlaming noemen.

De Vlaming zal u zeggen dat hij geen Waal is maar een Vlaming en de Waal zal u zeggen dat hij een Waal is, geen Vlaming.

Er bestaat een land België en voor het buitenland zal er allicht ook een Belgisch volk bestaan, maar binnen de grenzen van België heeft men Walen, Vlamingen en Germanofonen, met elk hun eigen cultuur, taal en gewoontes.

Mag ik u dan ook even voor zijn, want ik voorzie dat u mijn redenering door zal trekken op provinciaal- en stedelijkniveau, nl 'Een Brabander is ook geen Limburger". Dat is correct, maar dat zou ook betekenen dat u mijn uiteenzetting niet begrepen hebt.
Culturele verschillen gaat tot op het niveau van het gezin. We verschillen allemaal van elkaar, alleen al door de thuissituatie.
MAAR
Wat de Vlamingen met elkaar verbindt is het feit dat we een gemeenschappelijke TAAL hebben, nl het Zuid-Nederlands (het Vlaams is het dialect dat in W- en O-Vlaanderen wordt gesproken).

Deze eenheid door taal (= COMMUNICATIE = De basis om samen te kunnen leven) is er niet tussen de Vlamingen, de Walen en de Germanofonen.
Er is geen Belgisch volk en er is geen Belgische cultuur, het is altijd een optelling van de drie. En die drie verschillen onderling sterk!!!

Als u een unitair België wilt, als u een Belgische cultuur wilt en als u een Belgisch volk wilt, dan moet u eerst zorgen dat u een TAAL heeft waarin die cultuur kan worden beschreven en moet u zorgen dat u een TAAL heeft waarin dat Belgische volk kan communiceren.

Ik stel voor dat u het Belgisch introduceert. Anders is een unitair België onmogelijk en blijft het wat het nu is een optelling van drie dingen, maw een artificiële staat.

Dat mijn beste is geen Vlaams-nationalisme, maar simpelweg REALISME.
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 14:55   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
want tweetaligheid is de toekomst!
Dat ze d�*�*r nu eens eerder aan gedacht hadden
in Wallonië.

Weinig volkeren ter wereld die zoveel vreemde talen spreken als de Vlaming.

Zou het niet kunnen dat ook daarom Vlaanderen welvarender is dan Wallonië?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:08   #53
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Een Unitaire Staat IS mogelijk!
De BUB moedigt individuele tweetaligheid dan ook zoveel mogelijk aan, want tweetaligheid is de toekomst!
Waar ik u tussendoor nog even op wou wijzen is dat er nog steeds DRIE talen zijn in België, u vergeet het Duits. Ik ga ervanuit dat u dit niet met opzet doet (iedereen vergeet dat derde gewest ook zo snel).
Maar ik vraag mij wel af: bedoelt u dan dat de BUB drietaligheid stimuleert of effectief enkel tweetaligheid -> dan discrimineert ze
dat kleine deeltje.
Als u bedoelt dat u meertaligheid stimuleert vind ik dat prachtig. Hoe meer talen men beheerst, hoe beter communicatie kan verlopen en hoe dichter mensen bij elkaar komen.
Anderzijds blijft het principe van de moedertaal bestaan. Men zal altijd (afkomstig van de plaats waar mijn vandaan komt) meer waarde blijven hechten aan een van de talen GEVOLG dat unitaire gevoel blijft een utopie binnen het land.
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 15:14   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Inderdaad, meertaligheid is de toekomst.
Het aanleren van het Duits moet ook aangeleerd worden, daar ben ik het mee eens. Maar het Frans is in ons (nog steeds) bipolair land toch noodzakelijk, net als het Nederlands uiteraard. Allebei prachtige talen die op voet van gelijkheid moeten worden behandeld. En hoe meer mensen er Duits kennen hoe beter, uiteraard. Ook dat zullen we aanmoedigen.

P.S: ik ben nog steeds op zoek naar de Duitstalige versie van ons Vaderlands lied...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 17:46   #55
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?
Ik blijf de vraag niet meer stellen, Doomy, maar kan jij cijfers geven voor die schijnbaar "enorme transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen"? Elke keer als je daarmee geconfronteerd wordt ren je ervandoor, of probeer je een minderwaardigheidscomplex van "het verongelijkte boerken tegen de stadsmeneer" als argument uit te spelen, hoewel je de enige bent op dit forum die dat voelt.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:00   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje
Waar ik u tussendoor nog even op wou wijzen is dat er nog steeds DRIE talen zijn in België, u vergeet het Duits. Ik ga ervanuit dat u dit niet met opzet doet (iedereen vergeet dat derde gewest ook zo snel).
Eigenlijk worden er in België vier talen gesproken: Nederlands, Frans, Duits en Luxemburgs. In de streek van Aarlen (uitgezonderd de stad zelf, die is even verfranst als Brussel) is de omgangstaal nog altijd Luxemburgs. De Belgische staat heeft dit nooit willen erkennen en tot op heden heeft de Franse Gemeenschap wel het Luxemburgs als streektaal erkend maar weigert iedere vorm van institutioneel gebruik, meer zelfs, het bestraft mensen die het Luxemburgs gebruiken in een officiële functie. Onlangs werden er zo twee kleuterjuffen door de Franse Gemeenschap uit hun ambt gezet omdat ze de kinderen in het Luxemburgs aanspraken en niet het Frans...

Citaat:
Als u bedoelt dat u meertaligheid stimuleert vind ik dat prachtig. Hoe meer talen men beheerst, hoe beter communicatie kan verlopen en hoe dichter mensen bij elkaar komen.
Meertaligheid is altijd een waarde, daarvoor hebben we heus geen "unitair België" nodig.

Citaat:
Anderzijds blijft het principe van de moedertaal bestaan. Men zal altijd (afkomstig van de plaats waar mijn vandaan komt) meer waarde blijven hechten aan een van de talen GEVOLG dat unitaire gevoel blijft een utopie binnen het land.
Inderdaad, de taal is en blijft de krachtigste en opvallendste cultuuruiting. Zelfs in het zo geroemde Zwitserland bestaat er een spanningsveld tussen Duitstaligen (de Alemannen zoals ze in Zwitserland worden genoemd) en de Franstaligen (de Italiaans- en Reto-Romaanstaligen even buiten beschouwing gelaten daar die toch niet zo zwaar wegen op de politiek besluitvorming). Vaak ligt de breuklijn ook op politiek vlak tussen de taalgroepen. Bij de laatste volksraadpleging over de handelsakkoorden met de EU stemde het Duitstalig gedeelte overwegend "neen", terwijl bij de Latijnstalige gemeenten de ja-stem in de meerderheid was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:46   #57
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
http://sos_belgium.tripod.com/nl/dossier/econ01.htm met daarin volgende opmerking:

Citaat:
Men zou bijvoorbeeld eens moeten beginnen met het blootleggen van de interne, Vlaamse geldbewegingen. Dan zou men ervan versteld staan hoeveel geld bijvoorbeeld de stad Antwerpen al heeft opgeslokt. Dit is en was voornamelijk aan een slecht bestuur van de stad te wijten. Zullen we dan maar ineens beslissen om ons van Antwerpen af te scheuren, zodat wij als "Vlamingen-niet-Antwerpenaren" zelf kunnen beslissen wanneer en hoeveel geld er naar de stad zal vloeien? En er zijn nog méér "bodemloze putten" in Vlaanderen! Laten we ze allemaal afstoten en enkel met de rijkste delen verdergaan! Enkel de rijke gebieden zijn voor de Vlamingen goed genoeg om mee te werken aan de opbouw van een onafhankelijk Vlaanderen! Dus: vanaf morgen trekken we een rode draad vanuit het noorden naar het zuiden. Alles wat links ligt (o.a. het rijke Kortrijk) moet onafhankelijk worden, want alles wat rechts ligt (o.a. Antwerpen) krijgt meer geld.
Euh, is het nog iemand opgevallen dat dit een site is met twee 'teksten' en één artikel uit Le soir????????????????
Een site zonder historiek, een kleine verduidelijking bij de site, wie ervoor verantwoordelijk is, waar je terecht kan met vragen, een mail adres, ...???????????
Moet dit een betrouwbare bron voorstellen?????????
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 19:03   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Fredje,

SOS Belgium is een onafhankelijk initiatief van Leuvense studenten die tegen het separatisme zijn. Hun site is te vinden op http://sos_belgium.tripod.com/

U kan hen contacteren op het adres [email protected]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 19:45   #59
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje

Als u een unitair België wilt, als u een Belgische cultuur wilt en als u een Belgisch volk wilt, dan moet u eerst zorgen dat u een TAAL heeft waarin die cultuur kan worden beschreven en moet u zorgen dat u een TAAL heeft waarin dat Belgische volk kan communiceren.

Ik stel voor dat u het Belgisch introduceert. Anders is een unitair België onmogelijk en blijft het wat het nu is een optelling van drie dingen, maw een artificiële staat.

Dat mijn beste is geen Vlaams-nationalisme, maar simpelweg REALISME.
De Zwitsers spreken geen Zwitsers maar Duits, Frans, Italiaans of Reto-Romaans. En toch voelen ze zich Zwitser, ongeacht de taal die ze spreken. Taal is dus slechts één aspekt van een identiteit.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 19:49   #60
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Fredje,

SOS Belgium is een onafhankelijk initiatief van Leuvense studenten die tegen het separatisme zijn. Hun site is te vinden op http://sos_belgium.tripod.com/

U kan hen contacteren op het adres [email protected]
Dank u .

Correctheid kan ik altijd appreciëren.

Maar als u naar de oorspronkelijk gegeven URL gaat, merkt u dat er enkel dus die twee artikels op staan en je nergens naar de hoofdpagina geraakt.
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be