Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2017, 23:04   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Helpt niet tegen mos.
Wel doodspuiten van klaver.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2017, 23:10   #162
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel doodspuiten van klaver.
In war and klaver all is fair
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 00:18   #163
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Elk jaar eens spoeien tegen het onkruid en regelmatig bemesten is het best.
Regelmatig afmaaien helpt ook, maar die klaveren blijven maar groeien als je er niks tegen doet.
So, ik heb twee bijenkasten. Als dat bloeit is dat een mooie voedselbron voor hun.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 00:20   #164
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Goed bezig jongen.
Mijn buurvrouw doet het zo goed als ieder jaar, om zo een golfgras te krijgen.Verticuteren.

Haar gras is kompleet kapotgegaan tijdens de droogte.

Ik heb gelachen toen het mijne na een week regen terug knalgroen stond en zij een (dure) woesternij had.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 00:21   #165
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Yep, mijn gras ziet er goed uit
Een autistengazon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 07:56   #166
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het mag niet meer verkocht worden in de particuliere handel en het mag niet meer door particulieren gebruikt worden.

Wat is dan nog het nut van een apart verbod op kopen?

Er is toch ook geen verbod op kopen van drugs?
Ik zie het nochtans nog steeds in de winkelrekken staan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 16:13   #167
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het mag niet meer verkocht worden in de particuliere handel en het mag niet meer door particulieren gebruikt worden.

Wat is dan nog het nut van een apart verbod op kopen?

Er is toch ook geen verbod op kopen van drugs?
Ik heb het vorige week nog zien staan in den aveve.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 20:51   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb het vorige week nog zien staan in den aveve.
U hebt gelijk. Een verbod op verkoop is federale materie. Daar is het wetgevend werk nog niet rond. Er zal wel een verbod komen. Met de ministerwissel is nu niet meer duidelijk wanneer dat zal gebeuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 10:59   #169
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Het begint nu echt wel onnozel te worden. Met door het dorp te wandelen zag ik dat er veel opritten bestrooid zijn met wit zand.
Bij nader toezicht blijkt dat echter geen wit zand te zijn maar zout. Mensen zitten dus nu zakken zout uit te kappen om onkruid weg te krijgen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 11:10   #170
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het begint nu echt wel onnozel te worden. Met door het dorp te wandelen zag ik dat er veel opritten bestrooid zijn met wit zand.
Bij nader toezicht blijkt dat echter geen wit zand te zijn maar zout. Mensen zitten dus nu zakken zout uit te kappen om onkruid weg te krijgen.
Dan kunnen ze evengoed chloor gebruiken. Dat breekt ook af als zout in de bodem.

Ik kom nog even toe. Ik heb nog een grote bus Roundup waar de mengverhouding wordt uitgedrukt in eenheden per hectare.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 17:54   #171
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het begint nu echt wel onnozel te worden. Met door het dorp te wandelen zag ik dat er veel opritten bestrooid zijn met wit zand.
Bij nader toezicht blijkt dat echter geen wit zand te zijn maar zout. Mensen zitten dus nu zakken zout uit te kappen om onkruid weg te krijgen.
Het zal u wellicht onbekend zijn, maar dit zal wel eerder Biozand zijn.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 08:25   #172
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het zal u wellicht onbekend zijn, maar dit zal wel eerder Biozand zijn.
Neeneen, dat ken ik. Dat is om klinkers op te vullen. Waar ik over spreek waren kassei-opritten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 07:38   #173
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gazon sproeien tegen onkruid? Wat is me dat voor krankzinnigheid.

Ik denk dat dit een schoolvoorbeeld is van wereldvreemde idiotie. Mensen zien op TV de perfecte gazon en menen dat het noodzakelijk en de standaard is dat die er bij ook zo bijligt. Complete onzin natuurlijk. Op een normale gazon staat er vanalles, gaande van klavertjes tot bloemen en mos. Wat ook perfect normaal is; zoiets heet dan natuur weet u wel. Biodiversiteit in plaats van de voorgeprojecteerde, steriele en dode tuinen die louter zijn opgedrongen door publiciteit en industrie. De mensen zijn er helaas, vooral door een gebrek aan kennis, nogal vatbaar voor.

Mulchen is trouwens het beste voor de gazon in plaats van uw geld te verspillen aan allerhande opgedrongen sproeistoffen en bemesting.
Daar ben ik niet van overtuigd. Mulchen heeft een aantal nadelen.

Wie regelmatig over zijn gazon loopt (of laat lopen=kleinkinderen) krijgt ruzie met zijn eega over de vele grassnippers in huis.
Mulchen verstikt het gazon.
Mulchen vereist ongeveer het dubbele aantal maaibeurten.
Mulchen vereiste meer onderhoud van messen (moeten zeer scherp zijn.

Bemesting van mulchen is eenzijdig. Compost van een mengeling van gras en andere composteerbare materialen lijkt me veel beter voor je gazon.
Je kan gemaaid gras ook gebruiken om onder je struiken te gooien, om de groei van onkruid te beperken.

Er zijn zijn geen algemene geldende goede regels. Ik lees hier de tip om paardenbloemen uit te steken. Dat kan op sommige plaatsen werken. Maar hier is dat vanwege de samenstelling van de grond* meestal onmogelijk. Ttz een deel van de wortel blijft steken en op korte tijd is de plant er weer.

*bij droog weer is de grond in mijn tuin 'hard als beton'.

Citaat:
Glyfosaat gebruiken was voor Vlaamse particulieren al verboden, maar het mocht wel nog verkocht worden. Federaal minister Ducarme wil komaf maken met die absurde situatie.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457236

Belgische politici zijn echt oogklepdragers. Hier twee kilometer verder in Nederland is dat vrij te koop.

Chloor van 18° helpt de bovenkant van de plant verbranden. Vooral als je spuit bij zonnig weer Maar na enkele weken is de plant hersteld.

Wieden en schoffelen is natuurlijk ook een middel. Maar als je tuin iets groter van afmetingen is enkel haalbaar voor wie gepensioneerd is. Meest milieuvriendelijk middel tegen onkruid in de perken en rond bomen is nog altijd gehakseld hout. Tussen de aardbeien heeft dat als bijkomend voordeel dat de vruchten niet tegen de grond hangen en dus mooi blijven.

Biodiversiteit in mijn hof. De laatste weken spotte ik als opvallende gasten: Twee jonge egels (het nest verlaten, en nu op eigen benen), kikvors, Koninginnenpage op de vlinderstruik, Groene spechten (komen ieder jaar terug), grote bonte specht (juveniel, te herkennen aan de felle rode vlek op de kop). En ontelbare andere dieren en diertjes die ik niet direct bij naam ken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 10:45   #174
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn buurvrouw doet het zo goed als ieder jaar, om zo een golfgras te krijgen.Verticuteren.

Haar gras is kompleet kapotgegaan tijdens de droogte.

Ik heb gelachen toen het mijne na een week regen terug knalgroen stond en zij een (dure) woesternij had.
Alweer aangelegd deze lente, en alweer kompleet kapot.

Omdat ze niet meer goed te been is, doe ik nu en dan haar gras af. Ik heb nu weinig werk. Tis kapot bij haar.

Bij mij is het groen, maar het groeit niet meer. Ook fijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 11:12   #175
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar ben ik niet van overtuigd. Mulchen heeft een aantal nadelen.

Wie regelmatig over zijn gazon loopt (of laat lopen=kleinkinderen) krijgt ruzie met zijn eega over de vele grassnippers in huis.
Mulchen verstikt het gazon.
Mulchen vereist ongeveer het dubbele aantal maaibeurten.
Mulchen vereiste meer onderhoud van messen (moeten zeer scherp zijn.

Bemesting van mulchen is eenzijdig. Compost van een mengeling van gras en andere composteerbare materialen lijkt me veel beter voor je gazon.
Je kan gemaaid gras ook gebruiken om onder je struiken te gooien, om de groei van onkruid te beperken.

Er zijn zijn geen algemene geldende goede regels. Ik lees hier de tip om paardenbloemen uit te steken. Dat kan op sommige plaatsen werken. Maar hier is dat vanwege de samenstelling van de grond* meestal onmogelijk. Ttz een deel van de wortel blijft steken en op korte tijd is de plant er weer.

*bij droog weer is de grond in mijn tuin 'hard als beton'.



bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457236

Belgische politici zijn echt oogklepdragers. Hier twee kilometer verder in Nederland is dat vrij te koop.

Chloor van 18° helpt de bovenkant van de plant verbranden. Vooral als je spuit bij zonnig weer Maar na enkele weken is de plant hersteld.

Wieden en schoffelen is natuurlijk ook een middel. Maar als je tuin iets groter van afmetingen is enkel haalbaar voor wie gepensioneerd is. Meest milieuvriendelijk middel tegen onkruid in de perken en rond bomen is nog altijd gehakseld hout. Tussen de aardbeien heeft dat als bijkomend voordeel dat de vruchten niet tegen de grond hangen en dus mooi blijven.

Biodiversiteit in mijn hof. De laatste weken spotte ik als opvallende gasten: Twee jonge egels (het nest verlaten, en nu op eigen benen), kikvors, Koninginnenpage op de vlinderstruik, Groene spechten (komen ieder jaar terug), grote bonte specht (juveniel, te herkennen aan de felle rode vlek op de kop). En ontelbare andere dieren en diertjes die ik niet direct bij naam ken.
Het is geen bemesting, maar het is heel handig voor grote (en ook minder grote) oppervlakten. Je moet het inderdaad frequent doen, maar dat compenseert dat gedoe met opvangbakken ruimschoots. Gaat dus veel rapper.
Wel vervelend in het voorjaar als het gras nog lang en vochtig is of bij regenperiodes.

Twee keer bemesten per jaar helpt enorm om het groen te houden.

Verticuteren enkel maar als er veel mos tussenstaat.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 11:17   #176
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar ben ik niet van overtuigd. Mulchen heeft een aantal nadelen.

Wie regelmatig over zijn gazon loopt (of laat lopen=kleinkinderen) krijgt ruzie met zijn eega over de vele grassnippers in huis.
Je kan natuurlijk één grote verharding aanleggen.

Citaat:
Mulchen verstikt het gazon.
Als je jaarlijks verticuteert wanneer de groeispurt start, dan is is dat helemaal geen punt.

Citaat:
Mulchen vereist ongeveer het dubbele aantal maaibeurten.
Je bent wel veel sneller klaar.

Citaat:
Mulchen vereiste meer onderhoud van messen (moeten zeer scherp zijn.
Maaimessen moeten altijd scherp zijn. Of je nu mulcht of niet. Anders krijg je gele toppen waar het gras werd afgekapt ipv gesneden.

Citaat:
Bemesting van mulchen is eenzijdig. Compost van een mengeling van gras en andere composteerbare materialen lijkt me veel beter voor je gazon.
Je kan gemaaid gras ook gebruiken om onder je struiken te gooien, om de groei van onkruid te beperken.
Elk gazon moet bijgemest worden. Alleen mag de dosis verlaagd worden wanneer je mulcht.

Citaat:
Er zijn zijn geen algemene geldende goede regels. Ik lees hier de tip om paardenbloemen uit te steken. Dat kan op sommige plaatsen werken. Maar hier is dat vanwege de samenstelling van de grond* meestal onmogelijk. Ttz een deel van de wortel blijft steken en op korte tijd is de plant er weer.

*bij droog weer is de grond in mijn tuin 'hard als beton'.
Ook klei- en leemgrond?
Ik ken het probleem.
Bij deze droogte ontstaan er bij mij ook 'canyons' en twee jaar geleden had zich daar een hele nest wespen is gesetteld.

Citaat:
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457236

Belgische politici zijn echt oogklepdragers. Hier twee kilometer verder in Nederland is dat vrij te koop.

Chloor van 18° helpt de bovenkant van de plant verbranden. Vooral als je spuit bij zonnig weer Maar na enkele weken is de plant hersteld.
Chloor breekt af als zijnde zout in de bodem. Doe je dat te vaak, dan kan het wel eens zijn dat er jaren niets meer groeit.

Citaat:
Wieden en schoffelen is natuurlijk ook een middel. Maar als je tuin iets groter van afmetingen is enkel haalbaar voor wie gepensioneerd is. Meest milieuvriendelijk middel tegen onkruid in de perken en rond bomen is nog altijd gehakseld hout. Tussen de aardbeien heeft dat als bijkomend voordeel dat de vruchten niet tegen de grond hangen en dus mooi blijven.
Wieden tussen de planten en waar het echt weg moet (zonder gevaar voor andere planten) spuit ik.

Citaat:
Biodiversiteit in mijn hof. De laatste weken spotte ik als opvallende gasten: Twee jonge egels (het nest verlaten, en nu op eigen benen), kikvors, Koninginnenpage op de vlinderstruik, Groene spechten (komen ieder jaar terug), grote bonte specht (juveniel, te herkennen aan de felle rode vlek op de kop). En ontelbare andere dieren en diertjes die ik niet direct bij naam ken.
Je kan een héél strakke tuin hebben en toch heel wat diversiteit aantrekken.
In een bloemenweide zullen weinig vogels nestelen. In een strak geschoren haag zit het vol.
Ik strooi meer voer voor wilde vogels op een jaar dan aan mijn eigen ganzen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 12:41   #177
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar ben ik niet van overtuigd. Mulchen heeft een aantal nadelen.

Wie regelmatig over zijn gazon loopt (of laat lopen=kleinkinderen) krijgt ruzie met zijn eega over de vele grassnippers in huis.
Mulchen verstikt het gazon.
Mulchen vereist ongeveer het dubbele aantal maaibeurten.
Mulchen vereiste meer onderhoud van messen (moeten zeer scherp zijn.

Bemesting van mulchen is eenzijdig. Compost van een mengeling van gras en andere composteerbare materialen lijkt me veel beter voor je gazon.
Je kan gemaaid gras ook gebruiken om onder je struiken te gooien, om de groei van onkruid te beperken.

Er zijn zijn geen algemene geldende goede regels. Ik lees hier de tip om paardenbloemen uit te steken. Dat kan op sommige plaatsen werken. Maar hier is dat vanwege de samenstelling van de grond* meestal onmogelijk. Ttz een deel van de wortel blijft steken en op korte tijd is de plant er weer.

*bij droog weer is de grond in mijn tuin 'hard als beton'.



bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457236

Belgische politici zijn echt oogklepdragers. Hier twee kilometer verder in Nederland is dat vrij te koop.

Chloor van 18° helpt de bovenkant van de plant verbranden. Vooral als je spuit bij zonnig weer Maar na enkele weken is de plant hersteld.

Wieden en schoffelen is natuurlijk ook een middel. Maar als je tuin iets groter van afmetingen is enkel haalbaar voor wie gepensioneerd is. Meest milieuvriendelijk middel tegen onkruid in de perken en rond bomen is nog altijd gehakseld hout. Tussen de aardbeien heeft dat als bijkomend voordeel dat de vruchten niet tegen de grond hangen en dus mooi blijven.

Biodiversiteit in mijn hof. De laatste weken spotte ik als opvallende gasten: Twee jonge egels (het nest verlaten, en nu op eigen benen), kikvors, Koninginnenpage op de vlinderstruik, Groene spechten (komen ieder jaar terug), grote bonte specht (juveniel, te herkennen aan de felle rode vlek op de kop). En ontelbare andere dieren en diertjes die ik niet direct bij naam ken.
Ik leg worteldoek op de plekken waar ik geen onkruid wil hebben.

Problem solved.

En voor de rest: een autistentuin is niet aan mij besteed.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 12:45   #178
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je kan natuurlijk één grote verharding aanleggen.



Als je jaarlijks verticuteert wanneer de groeispurt start, dan is is dat helemaal geen punt.



Je bent wel veel sneller klaar.



Maaimessen moeten altijd scherp zijn. Of je nu mulcht of niet. Anders krijg je gele toppen waar het gras werd afgekapt ipv gesneden.



Elk gazon moet bijgemest worden. Alleen mag de dosis verlaagd worden wanneer je mulcht.



Ook klei- en leemgrond?
Ik ken het probleem.
Bij deze droogte ontstaan er bij mij ook 'canyons' en twee jaar geleden had zich daar een hele nest wespen is gesetteld.



Chloor breekt af als zijnde zout in de bodem. Doe je dat te vaak, dan kan het wel eens zijn dat er jaren niets meer groeit.



Wieden tussen de planten en waar het echt weg moet (zonder gevaar voor andere planten) spuit ik.



Je kan een héél strakke tuin hebben en toch heel wat diversiteit aantrekken.
In een bloemenweide zullen weinig vogels nestelen. In een strak geschoren haag zit het vol.
Ik strooi meer voer voor wilde vogels op een jaar dan aan mijn eigen ganzen.
"strakke" tuinen zijn een ramp voor de biodiversiteit.

Een gazon moet kunnen "bloeien", met klaver, paardenbloemen, enz....want het is een bijzonder belangrijke bron van voedsel voor bijen, vlinders, enz....

Een bloemenwijde is nog beter. De insecten die daar dan zitten zijn ideaal voedsel voor egels, vogels, enz....

Ik maai niet meer dan noodzakelijk, en laat bvb klaver even lekker bloeien, omdat mijn bijen daar dan volop van kunnen profiteren. Voor hagen kies is resoluut voor inheemse planten ipv de dingen die hier al door forummers zijn voorgesteld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 16:21   #179
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"strakke" tuinen zijn een ramp voor de biodiversiteit.
Waarom?

Het heeft geen zin om elke tuin in teken te stellen van maximale diversiteit. Tenzij je een tuin hebt van enkele hectaren misschien.

Als ik de rondomliggende percelen bekijk is het geheel heel divers. En dat is wat telt.

Citaat:
Een gazon moet kunnen "bloeien", met klaver, paardenbloemen, enz....want het is een bijzonder belangrijke bron van voedsel voor bijen, vlinders, enz....
Ik vind klaver een welgekomen 'onkruid' omdat het heel wat stikstof in de grond brengt (vingerbloemige) en zorgt voor heel diepgroen gras. De witte bloemetjes passen daar heel goed bij.
Madeliefjes gaat ook nog.

Maar paardebloemen, boterbloemen, ... is in mijn gazon ongewenst.
Net als ander onkruid zoals hondsdraf, weegbree, ....

Citaat:
Een bloemenwijde is nog beter. De insecten die daar dan zitten zijn ideaal voedsel voor egels, vogels, enz....
Mijn tuin is 150m diep. Achteraan waar ik een paar fruitbomen heb aangeplant en bessenstruiken, daar is het 'beleid' wat losser.

Citaat:
Ik maai niet meer dan noodzakelijk, en laat bvb klaver even lekker bloeien, omdat mijn bijen daar dan volop van kunnen profiteren. Voor hagen kies is resoluut voor inheemse planten ipv de dingen die hier al door forummers zijn voorgesteld.
Hoe vaak je moet maaien hangt ook van de grasmengeling af. Als je raaigras zou hebben, dan mag je na een week een bosmaaier bovenhalen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2018, 17:46   #180
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

leve roundup!
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be