Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2009, 15:20   #1
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard Activisme en collaboratie.

Bepaalde aspecten van een deel van de Vlaamse Beweging : activisme en collaboratie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B
Kapitein Nemo[/b];4457175]Dat is zeker juist, maar het probleem is dat we niet meteen gegevens hebben over wie wel en wie niet terecht is veroordeeld. Een system zal dus geneigd zijn om VU'ers die in aanraking gekomen zijn met de repressie als collaborateurs bestempelen, terwijl een Jan van den Berghe geneigd zal zijn hen als onterecht veroordeelden te beschouwen.
Dat klopt zeker voor een stuk, maar we moeten ons ook niet van de domme houden of naiëf zijn. Er waren zeker heel wat mensen wel degelijk meegedaan hebben met de Duitsers. Zij het misschien dat sommigen daar niet altijd de slechtste bedoelingen mee hebben gehad, maar dat ze werk probeerden te vinden tijdens de oorlog bijvoorbeeld, om den brode dus. Anderzijds waren er wel degelijk een heel pak VNV-ers die openlijk collaboreerden uit politieke motieven. Daar zijn de historici het duidelijk over eens. En uit die milieus recruteerde de Volkunie zeker in het begin van zijn bestaan.

Dus ik spreek nu over de beginjaren van de VU en bij mij gaat het dus vooral over de militanten, het eerste kiezerpubliek van de VU. Zo recruteerde bijvoorbeeld de VU in die tijd veel bij mensen die geabonneerd waren geweest op 'Volk en Staat', het lijfblad van het VNV.

Hugo Schiltz pleit ik hierin vrij. Hij was veel te jong om hem wat dan ook ten laste te leggen (alhoewel hij wel een fanatiek kereltje was in die tijd toen hij lid was van een welbepaalde 'jeugdbeweging'...). Maar weer eens, de familie van de VU-er Schiltz was wel degelijk betrokken bij de collaboratie. Een heel veel zulke families stemden in het begin voor de Volksunie (en voor een stuk op de Katholieke partij).



___ ___

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 15:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 15:49   #2
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Dit soort vraagstukken hebben erg mijn belangstelling. De vraag is of deze personen wisten wat de joden, zwarten, roma, homo's e.d. te wachten stond. In zekere zin acht ik ze ook slachtoffers van het systeem waarin zij leefden, en dat er een maatschappelijk druk en dwang was om zich op een bepaalde wijze te uiten en te gedragen. Toch waren er ook mensen die bijvoorbeeld uit ideeele overwegingen onderduik gaven, met gevaar voor eigen leven. De vragen en antwoorden hebben voor mij betrekking op vandaag, wat kunnen wij vandaag aan lessen trekken.

Vanmorgen had men het op de radio over de Stichting Shoah die tien jaar bestaat en nog vijf jaar zal doorgaan om (levens)verzekeringspolissen van 1940-45, door joden gesloten en gedwongen afgestaan aan de bezetter, uit te betalen aan rechthebbenden. Wij leven nu 64 jaar later en deze zaken zijn nog niet rond. Een onderzoeker sprak als over 'de kleine shoah' over de behandeling die de joden kregen die de kampen hadden overleefd en hun goed terugvorderden.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 16:14   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Ik heb ooit op televisie eeen intervieuw gezien met het voormalige hoofd van de Waffen SS "Vlaanderen". die gaf aan dat hij nazi/SS-er geweest is omdat hij in de eerste dagen van de duitse opmars de duitse uniformen zo mooi vond.

Als niet-nadenkende meeloper kom je ver en rijs je hoog om laag te vallen....

Het element "collaboratie" zal tegenwoordig hoe langer hoe minder spelen in de
partij-ideologieën. Tegen het Vlaams Belang zijn omdat ze een nest van "collaborateurs" zijn is in feite stilletjesaan belachelijk aan het worden. De huidige generatie politiekers hebben geen oorlog meegemaakt en kunnen met recht en reden "hun trouw aan het vlaamse volk" als een exclusief gegeven uitschreeuwen.

Ook racistische of anti-migraties ideeën kunnen ze kompleet los maken van de
nazi-ideologie. Ze zijn immers geen racisten : ze vinden alleen maar dat elke "mensensoort" op zijn eigen grondstuk moet blijven : slechte economische omstandigheden, natuurrampen, vervolgingen allerhande zijn zeker geen excuses om je geluk elder te beproeven - het gras zal immers altijd elders groener zijn :
maar orde en tucht prevaleren.

Dat deze theorie bizar is en tegen de historische werkelijkheid in gaat zal nooit ij hen overkomen : de werkelijkheid is voor hen een strijdende mensheid die compromisloos het individu onderwerpt aan "het eigen volk" om hem daarna desnoods als kannnonenvlees te (mis)bruiken.

Tijdens WO II verscheen er in één van de bekende vlaamse "oorlogskranten"
een artikel dat in lyrische bewoordingen het "Judenfreie" uitzicht van het stadspark in Antwerpen prees. Vervang "joden" door "moslims, vreemdelingen en negers" en je komt bij een nogal constante grote groep mensen..

Nu wil ik niet de eerste steen werpen naar "Vlaams" nationalisten. We vinden die mentaliteit van het verketteren van de "andere" universeel overal. Gewoonlijk is deze irrationele haat gericht naar de naaste buren (zolang ze geen bekenden zijn).

Zo is het traditionele "antwerpse chauvinisme" niet alleen gericht tegen de vreemdelingen intra muros, maar ook tegen "die van over het water", "de boerkes van de kempen", "die van achter Kontich -daar wonen ook (?) mensen-" en niet te vergeten "de ollanders en surtout die van Brasschaat"

Het siert ons en de graad van onze beschzving eigenlijk dat bijzonder Antwerpen per slot van rekening ondanks al deze atavismen de tweede plaats bekleedt in de lijst van diversiteit van de bevolking , na Amlsterdam maar voor New York.

Laten we vriendelijk zijn voor rechts-nationalisten : ze kunnen er niet aan doen, treed ze met zachtheid tegemoet en vijl er zonder dat ze het zelf in de gaten hebbben de scherpste kantjes af.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 15:46   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Je mag niet niet vergeten dat veel Vlamingen en ook Walen die meegedaan hebben met de colaboratie (als lid dan van de Vlaamse en Waalse legioenen) na een oproep in de kerk om tegen de communisten te gaan vechten... In die zin hebben een heleboel van die gasten, misschien wel meegeholpen om de opmars van de Sovjets zoveel mogelijk te stuiten,... (hadden de Russen in Antwerpen gestaan voor de Amerikanen, moet je niet denken dat ze zich tot Berlijn hadden teruggetrokken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 02:56   #5
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bepaalde aspecten van een deel van de Vlaamse Beweging : activisme en collaboratie.




Dat klopt zeker voor een stuk, maar we moeten ons ook niet van de domme houden of naiëf zijn. Er waren zeker heel wat mensen wel degelijk meegedaan hebben met de Duitsers. Zij het misschien dat sommigen daar niet altijd de slechtste bedoelingen mee hebben gehad, maar dat ze werk probeerden te vinden tijdens de oorlog bijvoorbeeld, om den brode dus. Anderzijds waren er wel degelijk een heel pak VNV-ers die openlijk collaboreerden uit politieke motieven. Daar zijn de historici het duidelijk over eens. En uit die milieus recruteerde de Volkunie zeker in het begin van zijn bestaan.

Dus ik spreek nu over de beginjaren van de VU en bij mij gaat het dus vooral over de militanten, het eerste kiezerpubliek van de VU. Zo recruteerde bijvoorbeeld de VU in die tijd veel bij mensen die geabonneerd waren geweest op 'Volk en Staat', het lijfblad van het VNV.

Hugo Schiltz pleit ik hierin vrij. Hij was veel te jong om hem wat dan ook ten laste te leggen (alhoewel hij wel een fanatiek kereltje was in die tijd toen hij lid was van een welbepaalde 'jeugdbeweging'...). Maar weer eens, de familie van de VU-er Schiltz was wel degelijk betrokken bij de collaboratie. Een heel veel zulke families stemden in het begin voor de Volksunie (en voor een stuk op de Katholieke partij).



___ ___
Wat is je punt? VNV was Vlaams nationalistisch, de VU ook. Het lijkt me logisch dat ze een gelijkaardig kiespubliek hadden. Daar is wat mij betreft ook niets mis mee. Het is niet omdat het VNV op sommige punten over de schreef is gegaan dat hun streven naar Vlaamse autonomie daarom slecht was.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 december 2009 om 02:56.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 13:13   #6
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Ook niet vergeten dat Leopold zelf Hitler niet slechtgezind was.

Dat er na de oorlog mensen onterecht bij de slechten zijn ingedeeld is bijzonder jammer, maar wellicht onderdeel van elke na-oorlogse situatie.

Erger vind ik zelf wanneer kinderen van al dan niet vermeende collaborateurs nog aangesproken worden op hetgeen hun ouders al dan niet hebben uitgespookt. In een andere draad werd iets dergelijks over Jan Peumans geïnsinueerd op basis van iets wat een nonkel ofzo zou hebben gedaan.
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 13:38   #7
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Max De Vries for president. En daarmee uit.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:43   #8
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Ook niet vergeten dat Leopold zelf Hitler niet slechtgezind was.

Dat er na de oorlog mensen onterecht bij de slechten zijn ingedeeld is bijzonder jammer, maar wellicht onderdeel van elke na-oorlogse situatie.

Erger vind ik zelf wanneer kinderen van al dan niet vermeende collaborateurs nog aangesproken worden op hetgeen hun ouders al dan niet hebben uitgespookt. In een andere draad werd iets dergelijks over Jan Peumans geïnsinueerd op basis van iets wat een nonkel ofzo zou hebben gedaan.
Sommige mensen geloven blijkbaar nog steeds in erfzonde.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:32   #9
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Laten we vriendelijk zijn voor rechts-nationalisten
Rechts-nationalisten: Belgicisten de la patrie un et indivisible, collaborateurs in den oorlog (Leopold III), vijanden van de democratie, aanhangers van een ondemocratisch koningshuis (neofascisme),, wiens kinderen als kannonnenvlees naar den oorlog wordt afgevoerd (14-18, 40-45), wiens kinderen financieel én kultureel worden opgeofferd op het altaar van de multiculturaliteit (enkel en alleen om de troon te redden), ideologische haat tegen andersdenkenden (cordon sanitair), xenofoob tegen andere ideeën (cordon mediatique), ronduit racistisch want veralgemenend "het Antwerpse chauvinisme",...

Inderdaad...Belgicistische rechts-nationalisten: haat, racisme, xenofobie, collaboratie, fascisme en uitsluiting....het werd tijd dat er iemand dat eens aanklaagde...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 januari 2010 om 15:33.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:36   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

REX
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:18   #11
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
REX
LEONidas...

Ω ΞΕΙΝ' ΑΓΓΕΛΛΕΙΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙΣ ΟΤΙ ΤΗΔΕ ΚΕΙΜΕΘΑ ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ PΗΜΑΣ Ι ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be