Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2010, 00:38   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als ik het goed heb dan zal vanaf 1 jan. '11 de BIV op dieselwagens ongeveer met 1000€ verhogen. Ook op goedkope 2handswagens diesel.
Het spreekt vanzelf dat die markt gaat kapot zijn en dat iedereen met zijn diesel daar een serieuze financiële terugslag mag in verwachten.
Maar dat is een prioriteit hier bij ons, markten kapot maken.
Ik heb een oude diesel (rij hem quasi op ca. 350.000 km), de recyclagepremie die ik krijg verandert niets als ik een nieuwe of occasie (benzine) koop.

Niets verloren.

En ik heb al 11 jaar geprofiteerd van benzinerijders die veel teveel accijnzen betalen.
En al drie jaar geprofiteerd door dezelfde verkeerstaks te betalen als veel milieuvriendelijkere benzines.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2010 om 00:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 00:41   #42
Maximus Aurelius
Staatssecretaris
 
Maximus Aurelius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkele van de twee.

En, voor alle duidelijkheid, onze gezinswagen is een diesel. Gelukkig, anders had ons gezinbudget nog een groter gat aan mobiliteit.

wel, ik heb net mijn visa uittreksels van de laatste twee maanden bekeken, en hoewel ik helemaal niet zoveel km rijd (genre, 15k per jaar), geef ik wel vlot 300 �* 400 euro per maand aan brandstof uit. Ik moet er geen tekeningetje bij maken welk % daarvan rechtstreeks naar de schatkist gaat?

kortom: er is geen reden om diesel NOG meer te gaan belasten. we betalen ons al blauw aan belastingen.
__________________
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011.
Maximus Aurelius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 01:58   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor iedere dieselwagen die niet meer verkocht wordt, zal er dan een bezinewagen verkocht worden. De markt weet daar heel snel op in te spelen.
Ja maar er blijft wel een ganse vloot diesels verloren gaan.

En denk maar niet dat je met benzine motors beter af bent hoor.
Neem maar eens het wagenpark van een bedrijf, alles op benzine.
De kosten zullen enorm stijgen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 02:01   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb een oude diesel (rij hem quasi op ca. 350.000 km), de recyclagepremie die ik krijg verandert niets als ik een nieuwe of occasie (benzine) koop.

Niets verloren.

En ik heb al 11 jaar geprofiteerd van benzinerijders die veel teveel accijnzen betalen.
En al drie jaar geprofiteerd door dezelfde verkeerstaks te betalen als veel milieuvriendelijkere benzines.
Proficiat maar de meeste zijn leasing en worden om de drie �* vijf jaar wel ingewisseld.
Hopelijk krijgt men nog de recyclage premie voor een drie jaar oude diesel?

Tel uit uw verlies.

En een benzine met 350'000 km zie je enkel nog in Afrika.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 november 2010 om 02:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 07:45   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die is sinds 1.1.2008 gelijkgetrokken met de benzines moest je het niet weten.
(en in de jaren daarvoor geleidelijk verminderd)

Ik heb thuis ook een diesel hoor.



Toen heeft men de dieselrijders niet horen reclameren...
was volgens mij verkeerd ook. Je moet niet de aankoop enhet bezit belasten je moet het gebruik belasten, dus die BIV is ook verkeerd.

Het gebruik van het netwerk moet belast worden zonder discriminatie tussen voertuigen.

Nog beter zelfs, ik stel voor dat ze voortaan net zoals de KIRCHENSTAUER een 'SPOORWEG-belasting' invoeren.

Die spoorwegbelasting zorgt ervor dat je het belgisch spoornetwerk kunt gebruiken , en dat de vaste kosten van het netwerk betaald worden.
De spoorweg moet dus alleen nog zijn variabele kosten aanrekenen. En kan dus met meer gelijke wapens strijden tegen de auto.

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 november 2010 om 07:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 17:53   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

@ Mambo en Paul begrijp me niet verkeerd natuurlijk vind ik die extra BIV ook onzin. Beter is de accijnzen op de diesel aan te passen richting benzineaccijns. (diesel aan de pomp op EU-niveau duurder maken)

Volgens mij gaat dat ook gebeuren want er is binnenkort een EU-richtlijn die de EU-landen dat gaat aanbevelen-opleggen, dit vooral wegens de roet- en stikstofoxides-uitstoot van dieselbrandstof (en niet alleen voor het wegverkeer)

En als dat EU-matig gebeurd gaat er ook geen tanktoerisme plaatsvinden over de landsgrenzen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2010 om 18:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 19:40   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
@ Mambo en Paul begrijp me niet verkeerd natuurlijk vind ik die extra BIV ook onzin. Beter is de accijnzen op de diesel aan te passen richting benzineaccijns. (diesel aan de pomp op EU-niveau duurder maken)

Volgens mij gaat dat ook gebeuren want er is binnenkort een EU-richtlijn die de EU-landen dat gaat aanbevelen-opleggen, dit vooral wegens de roet- en stikstofoxides-uitstoot van dieselbrandstof (en niet alleen voor het wegverkeer)

En als dat EU-matig gebeurd gaat er ook geen tanktoerisme plaatsvinden over de landsgrenzen.
Ik denk dat de accijns al hoog genoeg is op zichzelf.
En al die EURO richtlijnen?
Als alles van de Europese gemeenschap moet komen hebben we verder ook geen eigen regering meer nodig.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 21:42   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
@ Mambo en Paul begrijp me niet verkeerd natuurlijk vind ik die extra BIV ook onzin. Beter is de accijnzen op de diesel aan te passen richting benzineaccijns. (diesel aan de pomp op EU-niveau duurder maken)

Volgens mij gaat dat ook gebeuren want er is binnenkort een EU-richtlijn die de EU-landen dat gaat aanbevelen-opleggen, dit vooral wegens de roet- en stikstofoxides-uitstoot van dieselbrandstof (en niet alleen voor het wegverkeer)

En als dat EU-matig gebeurd gaat er ook geen tanktoerisme plaatsvinden over de landsgrenzen.
zou een goeie zaak zijn voor het milieu. Als die externe kost inderdaad zo inderaangerekend wordt, is het inderdaad tijd dat iedereen ze begint aan te rekenen.

En europa mag gerust inderdaad de concurrentie tussen landen eens opheffen zodat ze in de 'groene 'richting gaan.

Ik heb het al uitgelegd hier, als je morgen de diesel aan 3euro per liter zet, koopt iedereen een 3liter wagen. Daarentegen zolang de diesel 1.2 euro kost, blijven ze 5liter wagens kopen. Mensen willen gewoon 6-10euro per 100kilometer betalen... Onderschat dat niet. Mensen gebruiken echt hun 'onbewuste rekenmachientje'.

Stel dat je morgen het verbruik in 'EURO's zou afficheren op de kilometriek, dan zou je zien dat iedereen bvb rijdt aan zijn marginaal uurloon...
Iemand die 15euro per uur verdient, rijdt met een porsche 160km/u
Iemand die 9euro per uur verdient, rijdt met een golf 140km/u

Nu koopt 30% een milieuvriendelijke wagen, maar met 3euro per liter koopt iedereen een milieuvriendelijke wagen, en zoeken de maniaken de 1literwagen te kopen.

In feite is de accijns niet hoog genoeg, want als je mensen naar een nieuw ecologisch punt wil verschuiven dan moet je die accijns omhoogtrekken.
En waarom moet je dat doen ? Wel doodsimpel je bereid het punt voor in 2020 waar china zodanig de wereldresources uitzuigt dat zij met hun 6liter wagens stilvallen, en wij met ons 3literwagens blijven verderrijden en zeggen no problem mijn auto verbruikt toch niet veel...

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 november 2010 om 21:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 22:02   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zou een goeie zaak zijn voor het milieu. Als die externe kost inderdaad zo inderaangerekend wordt, is het inderdaad tijd dat iedereen ze begint aan te rekenen.

En europa mag gerust inderdaad de concurrentie tussen landen eens opheffen zodat ze in de 'groene 'richting gaan.

Ik heb het al uitgelegd hier, als je morgen de diesel aan 3euro per liter zet, koopt iedereen een 3liter wagen. Daarentegen zolang de diesel 1.2 euro kost, blijven ze 5liter wagens kopen. Mensen willen gewoon 6-10euro per 100kilometer betalen... Onderschat dat niet. Mensen gebruiken echt hun 'onbewuste rekenmachientje'.

Stel dat je morgen het verbruik in 'EURO's zou afficheren op de kilometriek, dan zou je zien dat iedereen bvb rijdt aan zijn marginaal uurloon...
Iemand die 15euro per uur verdient, rijdt met een porsche 160km/u
Iemand die 9euro per uur verdient, rijdt met een golf 140km/u

Nu koopt 30% een milieuvriendelijke wagen, maar met 3euro per liter koopt iedereen een milieuvriendelijke wagen, en zoeken de maniaken de 1literwagen te kopen.

In feite is de accijns niet hoog genoeg, want als je mensen naar een nieuw ecologisch punt wil verschuiven dan moet je die accijns omhoogtrekken.
En waarom moet je dat doen ? Wel doodsimpel je bereid het punt voor in 2020 waar china zodanig de wereldresources uitzuigt dat zij met hun 6liter wagens stilvallen, en wij met ons 3literwagens blijven verderrijden en zeggen no problem mijn auto verbruikt toch niet veel...
Is het nu echt de bedoeling gans de economie zo snel als mogelijk om zeep te helpen?
Want dat is wel waar jullie goed mee bezig zijn.

Maar goed terwijl jullie zo graag alles zoveel duurder wensen te maken, inclusief onze regering, kan ieder van jullie alweer uitkijken naar de allergoedkoopste leveranciers en reclameren als werkmensen aan een normaal uurloon en verplaatsing werken.

Want 1 + 1 is in vele mensen hun gedachten nu toch nog altijd geen twee zo te zien.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 22:19   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat de accijns al hoog genoeg is op zichzelf.
Op zichzelf, is die van benzine nog veel hoger...
De accijns op 1 liter benzine is nog altijd 22 cent hoger als die van diesel, zie ik. Met BTW wordt dat nog meer aan de pomp.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/E...1971.01.01.xls

Enig idee waarom ?

Ah, nu weet ik het, dat is omdat de diesel méér vervuilt.

Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
Fijn stof in Vlaanderen; gezondheidseffecten,
oorsprong en reductiemaatregelen

• Fijn stof kost de Vlaming tot 3 gezonde levensjaren.
• Vlaanderen zal ook in de toekomst moeite hebben om aan de Europese fijn
stof normen te voldoen.
• Verkeer zorgt voor één derde van de Vlaamse fijn stof emissies.
• Maar fijn stof kent geen grenzen. Veel fijn stof waait aan uit het buitenland
en Vlaams fijn stof waait naar het buitenland. Afhankelijk van locatie en
weersomstandigheden, is 5 tot 30% van het fijn stof in de Vlaamse lucht
afkomstig van verkeer in Vlaanderen.
• Als alle Europese dieselauto’s vervangen zouden worden door dieselauto’s
met roetfilter, zou de Vlaamse lucht 10% minder fijn stof bevatten.
• Het belang van niet uitlaat-emissies van verkeer zoals slijtage van banden,
wegdek en remmen, wordt steeds belangrijker.

...
Als alle dieselauto’s in Europa vervangen zouden worden door dieselauto’s met
roetfilter, zou de Vlaamse lucht 10% minder fijn stof bevatten. Een overstap naar benzinewagens zou hetzelfde effect hebben.


Fijn stof kost de Vlaming tot 3 gezonde levensjaren

Fijn stof werkt in op de luchtwegen. De fijnste stofdeeltjes zorgen ook voor hart- en vaatziekten omdat ze via de luchtwegen ook in het bloed terecht komen. Vroegtijdige sterfte kan een gevolg zijn. De effecten doen zich zowel voor bij kortstondige blootstelling aan hoge concentraties als langdurige blootstelling aan lage concentraties.
De kleinste stofdeeltjes zijn het gevaarlijkst. Wetenschappers gaan ervan uit dat fijn stof tot 3 gezonde levensjaren aan de Vlaming kost.
Fijn stof speelt een belangrijke rol bij wintersmog. Wintersmog ontstaat bij een
temperatuursinversie. Dit is een weersituatie waarbij een koude luchtlaag net boven het aardoppervlak hangt met daarboven een warmere luchtlaag. Op deze manier blijft het uitgestoten fijn stof (en andere vervuilende stoffen) hangen in de onderste luchtlagen.
Vlaanderen heeft moeite om aan de Europese luchtkwaliteitsnormen van onder andere fijn stof te voldoen wegens de aanwezige industrie en de hoge bevolkingsdichtheid. De hoge bevolkingsdichtheid zorgt voor belangrijke emissies door verwarming en transport.
De transportsector zorgt voor een derde van de fijn stof emissies
Naast de transportsector leveren de industrie (25 �* 30%) en de landbouwsector (20 �* 30%) een belangrijke bijdrage.
Binnen de transportsector is het wegvervoer verantwoordelijk voor 90% van de fijn stof uitstoot. Op de weg is de bijdrage van vrachtvervoer en personenvervoer ongeveer even groot, elk 45%.

De uitlaatemissies van het wegvervoer dalen constant dankzij de Europese regelgeving, vastgelegd in de EURO normen. Tussen 1995 en 2005 bedroeg de daling meer dan 50%.
Dit zorgt er ook voor dat de niet-uitlaatemissies steeds belangrijker worden. Ze maken reeds meer dan 30% uit van de (weg)verkeeremissies.
De uitlaatemissies zijn afkomstig van de verbranding van brandstoffen, de nietuitlaatemissies zijn afkomstig van slijtage van remmen, banden/wielen en wegdek/sporen.
Nog wat uitleg:
http://www.vmm.be/lucht/luchtkwalite...fijn_stof.html

Maar dat wist je al zeker 25 jaar.

Zoals onze politiekers, die nog altijd niets doen...
Nee, nee:
1.- ze hebben de accijnscompenserende belasting voor diesels afgeschaft in 2008.
2. en ze geven CO2-premies van 3 tot 15% van de aankoopprijs auto, en daar komen voor 95% enkel diesels voor in aanmerking.

Goe bezig.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2010 om 22:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 22:23   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Op zichzelf, is die van benzine nog veel hoger...
De accijns op 1 liter benzine is nog altijd 22 cent hoger als die van diesel, zie ik. Met BTW wordt dat nog meer aan de pomp.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/E...1971.01.01.xls

Enig idee waarom ?

Ah, nu weet ik het, dat is omdat de diesel méér vervuilt.
Misschien vervuild die meer als je liter per liter vergelijkt.
Maar een benzine verbruikt wel heel wat liters meer dan een diesel hé.
En benzine motors gaan meestal ook maar half zo lang mee als een diesel. Kan men ook als vervuilend bekijken.

Dus misschien was het daarom?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 22:48   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Misschien vervuild die meer als je liter per liter vergelijkt.
Neen, je hoeft enkel de studie te lezen, maar ik maak het je gemakkelijk op figuur 1 op het einde vd studie staat een grafiek waar te zien is dat een dieselauto tot 35 maal meer fijnstof-uitlaat uitstoot per personenkilometer. (je moet het blauwe stukje van de grafiekkolommen nemen)

Gewoon deze link http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf aanklikken en op de voorlaatste blz staat de grafiek.
Citaat:
gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer (mg)
fiets te voet trein auto dieselauto benzineauto dieselauto EURO5 bus dieselbusEURO5 CNGbus

# fijn stof niet uitlaat
# fijn stof uitlaat
Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen berekeningen)
Citaat:
Maar een benzine verbruikt wel heel wat liters meer dan een diesel hé.
Irrelevant dus, het is al de uitstoot per personenkilometer.

(personenkm neemt men omdat daar ook (oude) dieselbussen bij staan die ook enorm vervuilen tot 18 maal meer per personenkm als een (oude) benzineauto.

Citaat:
En benzine motors gaan meestal ook maar half zo lang mee als een diesel.
Totaal uit de lucht gegrepen, die tijden van oeroude diesels die 55 pk uit 2 liter cilinderinhoud halen is al 35 jaar voorbij. Toen gingen ze idd langer mee.


Nu halen sommige dieselmotoren al + 180 pk pk uit 2000 cc.
Dus tegenwoordig hebben de turbodiesels evenveel en zelfs meer PK´s per cilinderinhoud als benzines, in feite gaan sommige dus minder lang mee.
Allez dat weet ik toch.

Citaat:
Kan men ook als vervuilend bekijken.
Eigenlijk niet dus.

Mijn benzineauto is overigens van 1989 en heeft een groene fijnstofsticker
Onze diesel is van 2000 en mag bij smog vele Duitse stadscentra niet in, want die heeft een rode fijnstofsticker. (daartussen is er nog de gele sticker)

http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...Kraftfahrzeuge

Citaat:
Dus misschien was het daarom?
Tja, hopelijk weet je nu meer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 november 2010 om 23:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 01:08   #53
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is het nu echt de bedoeling gans de economie zo snel als mogelijk om zeep te helpen?
Want dat is wel waar jullie goed mee bezig zijn.

Maar goed terwijl jullie zo graag alles zoveel duurder wensen te maken, inclusief onze regering, kan ieder van jullie alweer uitkijken naar de allergoedkoopste leveranciers en reclameren als werkmensen aan een normaal uurloon en verplaatsing werken.

Want 1 + 1 is in vele mensen hun gedachten nu toch nog altijd geen twee zo te zien.
Ik ben gewoon de economische redenering aan het uitleggen.
De economie gaat schokken ondervinden, als je dat tesnel invoert, de economie zal sowieso 3euro per liter geven voor benzien/diesel zelfs zonder taksen... Dus daarover gaat het niet.
Het gaat over het feit dat je dit punt kunt voorbereiden en in feite zo snel mogelijk moet voorbereiden zodat de economie geen schok ondervind.

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 november 2010 om 01:08.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 10:19   #54
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Diesels zijn zeker nuttig als je lange afstanden zoals autostrade kilometers aflegt.
In de praktijk zien we dat de Belgen veel te snel tot de aankoop van een dieselvoertuig overgaan, zelfs wanneer ze enkel korte afstanden doen en jaarlijks niet veel kilometers rijden.
Dit is bijzonder slecht voor de duurzaamheid van de dieselmotor en vooral ook voor de luchtkwaliteit, zeker in steden. Koude motoren zorgen namelijk voor erg veel bezoedeling. Binnenkort zit er op iedere dieselwagen een roetfilter, wat goed is, maar degenen die korte afstanden met hun dieseltje doen mogen zich aan gepeperde facturen verwachten.

Proficiat aan Muyters die toont dat hij de moed heeft om de verdieseling van het wagenpark eindelijk aan te pakken, daar waar zijn voorgangers steeds te laf zijn geweest om dit door te voeren met als gevolg dat de situatie jaar na jaar meer en meer scheef gegroeid is.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 10:34   #55
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Diesels zijn zeker nuttig als je lange afstanden zoals autostrade kilometers aflegt.
In de praktijk zien we dat de Belgen veel te snel tot de aankoop van een dieselvoertuig overgaan, zelfs wanneer ze enkel korte afstanden doen en jaarlijks niet veel kilometers rijden.
Dit is bijzonder slecht voor de duurzaamheid van de dieselmotor en vooral ook voor de luchtkwaliteit, zeker in steden. Koude motoren zorgen namelijk voor erg veel bezoedeling. Binnenkort zit er op iedere dieselwagen een roetfilter, wat goed is, maar degenen die korte afstanden met hun dieseltje doen mogen zich aan gepeperde facturen verwachten.

Proficiat aan Muyters die toont dat hij de moed heeft om de verdieseling van het wagenpark eindelijk aan te pakken, daar waar zijn voorgangers steeds te laf zijn geweest om dit door te voeren met als gevolg dat de situatie jaar na jaar meer en meer scheef gegroeid is.
Hij is toch te laf om de prijs van de diesel brandstof op te trekken, dus zo geniaal vind ik hem niet.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 11:29   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Diesels zijn zeker nuttig als je lange afstanden zoals autostrade kilometers aflegt.
In de praktijk zien we dat de Belgen veel te snel tot de aankoop van een dieselvoertuig overgaan, zelfs wanneer ze enkel korte afstanden doen en jaarlijks niet veel kilometers rijden.
Dit is bijzonder slecht voor de duurzaamheid van de dieselmotor en vooral ook voor de luchtkwaliteit, zeker in steden. Koude motoren zorgen namelijk voor erg veel bezoedeling. Binnenkort zit er op iedere dieselwagen een roetfilter, wat goed is, maar degenen die korte afstanden met hun dieseltje doen mogen zich aan gepeperde facturen verwachten.

Proficiat aan Muyters die toont dat hij de moed heeft om de verdieseling van het wagenpark eindelijk aan te pakken, daar waar zijn voorgangers steeds te laf zijn geweest om dit door te voeren met als gevolg dat de situatie jaar na jaar meer en meer scheef gegroeid is.
Het is mij toch heel duidelijk dat alle aanhangers van benzine niet gewend zijn waarom diesels gekocht worden. Neem nu de zeer vele lichte vrachtwagens dat zijn allemaal diesels. Niet voor de lol is dat zo, maar niemand zal overschakelen op een benzine lichte vracht simpel weg omdat hij zichzelf ruïneert. Je hebt het verbruik dat in een boekje staat, en je hebt het verbruik in de praktijk....en dat zijn twee heel erg verschillende cijfers. Vooral bij volgeladen lichte vrachtwagentjes al dan niet met ladders op het dak gebonden en zo verder.
Die zelfde versies kan je dikwijls ook in benzine krijgen natuurlijk, oké voor een bloemist die hem 20 keer per jaar gebruikt om 5 km te rijden is dat goed misschien. Voor al de rest...nada. Ze zijn versleten nog voor de de garantie om is.

Maar zo is dat tegenwoordig, men haalt een grafiekje van het internet en hopla god is verschenen.

Voor de staat is dat misschien ook allemaal goed die benzine versies, ze moeten immers toch niet zelf hun benzine betalen. En hun auto's ook niet.
Ja dan kan je discuteren tot de pieren uit uw neus vallen natuurlijk.

Gebruik toch eens jullie verstand. Misschien moet men het hoofd eens wat scheef houden zodat het allemaal samen komt maar probeer het toch eens.

Trouwens vandaag is de benzine duurder geworden. In aanloop dat de diesels niet meer te betalen zijn waarschijnlijk. Het zal dus 1,5 € per liter weer zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 november 2010 om 11:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 13:29   #57
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb een oude diesel (rij hem quasi op ca. 350.000 km), de recyclagepremie die ik krijg verandert niets als ik een nieuwe of occasie (benzine) koop.

Niets verloren.

En ik heb al 11 jaar geprofiteerd van benzinerijders die veel teveel accijnzen betalen.
En al drie jaar geprofiteerd door dezelfde verkeerstaks te betalen als veel milieuvriendelijkere benzines.
Ge zult en moet geld uitgeven, willen of niet.

Misschien eens tijd dat we hier thuis gaan evalueren of mijn echtgenote niet beter thuis blijft ...

Misschien moeten we maar terug met paard en kar gaan rijden, mja die paarden stoten ook methaangas uit...

Misschien moeten we met zijn allen maar op een tak in een boom gaan wonen...dat is pas vooruitgang voor het milieu...ah nee, wacht er zijn geen takken genoeg meer om ons allemaal op te vangen.

Misschien ga ik maar immegreren naar Afrika want daar rijden ze allemaal met zo'n vervuildende diesel. Lijkt me goedkoper en makkelijker


Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 november 2010 om 13:30.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 13:51   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar zo is dat tegenwoordig, men haalt een grafiekje van het internet en hopla god is verschenen.
Dat is niet van tegenwoordig dat is eigenlijk al van 1977 dat dieselvrachtwagens in Europa strengere beperkingen opgelegd krijgen qua NOx, en voor dieselroet vanaf 1988.
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?m...e=&hwords=null

Eigenlijk begon het al begin 60´ in de USA/Californië met milieuregels, niet voor niets dat dieselpersonenwagens* nog altijd onpopulair zijn in de USA.
(*vooral door gerichte prijspolitiek)

ook bron:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Geschichte
Geschichte
Kalifornien darf als Wiege der Abgasgesetzgebung gelten. Die spezielle klimatische und geographische Situation im Westen der USA, die sehr smoganfällig ist, führte schon Anfang der 1960er Jahre zu den ersten Abgasgrenzwerten im Straßenverkehr. Die ersten einheitlichen Abgasvorschriften in der Europäischen Gemeinschaft (EG) traten 1970 in Kraft. Begrenzt wurden die Emissionen von Kohlenmonoxid und Kohlenwasserstoffen. 1977 wurden die Stickstoffoxide als zusätzlich zu begrenzende Abgasinhaltsstoffe eingeführt. Grenzwerte für Partikel (Ruß) aus Dieselmotoren wurden 1988 eingeführt. Für Lastkraftwagen und Busse wurden 1988 Grenzwerte für Abgasinhaltsstoffe erstmals europaweit festgelegt. Für Motorräder und Mopeds gibt es seit 1997 europaweit festgelegte Abgasgrenzwerte. Die Abgasvorschriften werden permanent verschärft, nicht nur in den USA und in Europa, sondern rund um die Welt. Diese Verschärfung betrifft nicht nur die Höhe der Emissionswerte, sondern ebenso die dauerhafte Einhaltung dieser Werte und auch strengere Testabläufe.
Voor personenwagens diesel en benzine is dat dus vanaf 1992 met de Euronorm 1 die grenswaarden oplegt voor nieuw ingeschreven voertuigen.




Natuurlijk weegt bij vrachtvervoer het economische veel meer door omdat die veel kilometers per jaar afleggen, evenzo dieselpersonenwagens die veel kms per jaar afleggen. Daar heeft niemand iets tegen.

Maar in Be is alles totaal scheefgetrokken daar gaat zelf iemand die minder als 10.000 km/jaar rijdt met zijn personenwagen een diesel kopen, omwille van de vele absurde voordelen die onze wereldvreemde overheid voor dieselrijders in petto heeft.

Tja als meer dan 60% van de personenauto´s al diesels zijn dan gaat men stemmen verliezen hé. En zeker als 80 % van de nieuw ingeschreven personenauto´s nog altijd diesels zijn, en dit nog altijd met stijgende tendens door:
- die CO2-premies van 3 en 15 %
- en het afschaffen van de accijnscompenserende verkeerstaks voor dieselpersonenwagens.

De modale Belg is waarschijnlijk ook slecht geinformeerd (geloofd liever aan clichés en toogpraat) betreft verbruikscijfers van moderne benzinewagens, want het verschil in verbruik is al veel minder geworden als vroeger en zal nog minderen als elke diesel met verbruiksverhogende betere roetfilters (Euro-5) én NOx-filter (vanaf Euro-6) gaat rijden.

Qua CO2 (diesels hebben daar 13 % meer uitstoot per liter)
is het verschil al bijna weggewerkt.

Voor de geïnteresseerden een actuele lijst van verbruikcijfers in de praktijk van de zuinigste dieselwagens en benzinewagens:
http://www.spritmonitor.de/de/die_sp...ten_autos.html
oordeel zelf.

Natuurlijk blijft het enorm prijsverschil aan de pomp nog...
maar met CO2 heeft het al niets meer te doen !
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2010 om 14:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 14:13   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

ik denk dat we vooral dankzij de diesels een verhoogde economische efficientie bekomen hebben,want alle roetpartikels ten spijt, is onze leeftijdsgrens nog altijd gestegen... dus ergens is het partikelverhaal ook een doemdenkerij.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 14:31   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk dat we vooral dankzij de diesels een verhoogde economische efficientie bekomen hebben,want alle roetpartikels ten spijt, is onze leeftijdsgrens nog altijd gestegen... dus ergens is het partikelverhaal ook een doemdenkerij.
Ge moet eens informeren bij longspecialisten, Paul
Of kunnen ze longen ook al simpel vervangen...

Voorlopig is roken nog eerste oorzaak voor longkanker, maar dat zal niet meer lang duren; daarnaast zijn er ook vooral hart- en vaatziektes door ultrafijn dieselroet (en naverbrand nog fijner dieselroet is nog veel erger per massa-eenheid: http://de.wikipedia.org/wiki/Ru%C3%9...BCr_die_Umwelt )

Naja, te oud worden is ook slecht voor de staatskassa zeker

Ik Google even:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9F
Epidemiologische Berechnungen der Dieselruß-Mortalität in Deutschland

Der Epidemiologe H. Erich Wichmann errechnete 14.400 zusätzliche Verstorbene pro Jahr allein durch Dieselruß. Das statistische Intervall reicht dabei von etwa 10.000 bis 19.000. Die verwendeten Parameter beruhen auf Studien zu Langzeitwirkungen von Feinstaub und die entsprechende Sterblichkeit. Das Umwelt- und Prognoseinstitut Heidelberg (UPI) rechnete früher auf anderer Datengrundlage lediglich mit jährlich etwa 8.500 Toten infolge Lungenkrebs durch Dieselruß.

Nach Angaben der Deutschen Krebshilfe starben in Deutschland 2004 rund 40.000 Personen an Lungenkrebs. Mehr als 85 % aller Lungenkrebserkrankungen sind auf das aktive Rauchen zurückzuführen, hinzu kommen 400 Todesfälle durch das Passivrauchen. [2]. Nach Informationen des Bundesamts für Strahlenschutz ist das Radon mit 2.000 Todesfällen die zweithäufigste Ursache für Lungenkrebs.

Beide Quellen widersprechen sich nicht, da die Berechnungen von H.-E. Wichmann (Studie 2352 des Umweltbundesamtes) nicht nur die Mortalität durch Lungenkrebs, sondern auch durch andere Krankheiten bedingt durch Dieselruß einschließen.
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_matter
Health risks


Particulate matter collapsing and/or passing through alveoli, leading to cancer, Alzheimers, atherosclerosis, and permanent declines in lung capacity

The main particulate fraction of diesel exhaust consists of fine particles. Because of their small size, inhaled particles may easily penetrate deep into the lungs. The rough surfaces of these particles makes it easy for them to bind with other toxins in the environment, thus increasing the hazards of particle inhalation. Exposures have been linked with acute short-term symptoms such as headache, dizziness, light-headedness, nausea, coughing, difficult or labored breathing, tightness of chest, and irritation of the eyes and nose and throat. Long-term exposures can lead to chronic, more serious health problems such as cardiovascular disease, cardiopulmonary disease, and lung cancer.

Exposure to diesel exhaust and DPM is a known occupational hazard to truckers, railroad workers, and miners using diesel-powered equipment in underground mines. Adverse health effects have also been observed in the general population at ambient atmospheric particle concentrations well below the concentrations in occupational settings.

Recently, concerns have been raised in the U.S. regarding children's exposure to DPM as they ride diesel-powered schoolbuses to and from school. The Environmental Protection Agency (EPA) has established the Clean School Bus USA initiative in an effort to unite private and public organizations in curbing student exposures.

In 2001, the mortality within the German population (82 million people) was according to the official report 2352 of the Umweltbundesamt Berlin (Federal Environmental Agency of Germany) at least 14400 people because of Diesel soot exposure
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be