Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2021, 16:40   #861
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: tot op heden heb ik geen zonnepanelen. Daardoor had ik het hele gedoe slechts van ver gevolgd. Als ik stupiditeiten over die kwestie uitkraam gelieve mij dus tot de orde te roepen.

Mij lijkt het voor de hand liggend dat de bedoeling van zonnepanelen in de eerste plaats erin bestaat (of beter: zou moeten bestaan) dat u in uw eigen electriciteitsbehoefte zoveel mogelijk wordt voorzien door die zonnepanelen i.p.v. door de netleverancier. Maar, wanneer u over een analoge teller beschikt komt er nog een dikke extra bij, de zonnepanelen leveren ook electriciteit wanneer u er geen behoefte aan hebt of wanneer u niet thuis bent. Vermits de analoge meter ook kan terugdraaien wordt u dus op dat ogenblik electriciteitsleverancier en verdient u lekker centen. M.a.w. u wordt een mini-electriciteits-centrale. Mijn vraag is nu of dat van bij de aanvang de bedoeling was? Ik zie voor die vele kleine electriciteiteveranciers natuurlijk één groot voordeel: hun investeringskost in zonnepanelen wordt aldus sneller terugverdiend. Alhoewel... hun eigen electriciteitsverbruik is (bij goed weer) óók gratis. Ze eten dus van twee walletjes. Feitelijk van drie want ze hebben bovendien bij hun aanschaffing van de zonnepanelen ook nog eens subsidies gekregen. Van die drie valt er nu dus één weg.

En kijk! Onmiddellijk is onze gulhartige Vlaamse Regering daar met “compensaties” omdat één van die drie voordeel-lekkernijen wegvalt. Het toppunt is evenwel dat gans deze kermis werd op het getouw gezet door vorige Vlaamse én Federale regeringen. En wie krijgt nu alle forumbliksems naar haar hoofd geslingerd? Zuhal Demir...
Puur letterlijk verdien je niet aan zonnepanelen. Je zet elek op het net die je er later terug afhaalt en zodoende hoop je netto op een nulverbruik te belanden. Dat was de situatie met de analoge meter.
Met de digitale meter hebben ze de stroom die wij leveren veel minder waard gemaakt dan de stroom die we van het net halen. De netwerkbeheerders gaan nu met het verschil lopen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 16:51   #862
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er gaan geruchten rond dat je die teller tot betere gedachten kan brengen, eigenlijk tot stoppen met denken, door met een jumpstarter er wat ellentriek door te jagen.

Na een paar dagen komt de maatschappij dan kijken, blijkt dat hij 'ontploft' is, en kan je verwonderd zeggen dat je je brandverzekering toch gaat inlichten van dien brol die zij daar maar neerpoefen.
Ik zou zeggen: probeer het eens.

En film het.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Puur letterlijk verdien je niet aan zonnepanelen. Je zet elek op het net die je er later terug afhaalt en zodoende hoop je netto op een nulverbruik te belanden. Dat was de situatie met de analoge meter.
Met de digitale meter hebben ze de stroom die wij leveren veel minder waard gemaakt dan de stroom die we van het net halen. De netwerkbeheerders gaan nu met het verschil lopen.
Op zich vind ik dat niet slecht. Als ze dat compenseren door hun tarieven te verlagen.

Maar dat zullen ze ook niet doen natuurlijk.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 19:02   #863
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik zou zeggen: probeer het eens.
Ik denk eerder dat die jumpstarter "Ploef" gaat doen dan.
Citaat:
En film het.
Goed zot, en dan iemand dat filmpje verspreiden op't net.
Citaat:
Op zich vind ik dat niet slecht. Als ze dat compenseren door hun tarieven te verlagen.

Maar dat zullen ze ook niet doen natuurlijk.
Dat is de enige reden voor die digitale meter. Winstmaximalisatie voor providers en (r)overheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 22:12   #864
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik zou zeggen: probeer het eens.
...
Ik zit helaas op een zogenaamd luxe-appartement dat drie jaar geleden werd gebouwd.
Geen zonnepanelen, geen wachtkabel voor laadpaal voor elektrisch voertuig ... (maar voor de rest wel dik ok)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 maart 2021 om 22:13.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 19:02   #865
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Puur letterlijk verdien je niet aan zonnepanelen. Je zet elek op het net die je er later terug afhaalt en zodoende hoop je netto op een nulverbruik te belanden. Dat was de situatie met de analoge meter.
Met de digitale meter hebben ze de stroom die wij leveren veel minder waard gemaakt dan de stroom die we van het net halen. De netwerkbeheerders gaan nu met het verschil lopen.
Het is niet zo dat je elektriciteit op het net zet die je er later terug afhaalt.
Dat is een hardnekkige misvatting. Het net slaat geen elektriciteit op. Wat nu wordt verbruikt wordt nu geproduceerd.

Je zet elektriciteit op het net en daar krijg je nu een normale, marktconforme prijs voor waar ook andere producenten het moeten mee doen. En later haal je stroom van het net en daar betaal je gewoon voor zoals iedereen.

Iemand gaat met dat verschil lopen, inderdaad. Dat zullen de netwerkbeheerders zijn en onze overheid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 19:08   #866
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Bij mij mogen ze de digitale komen zetten.

Tussen 10 en 4 leveren de panelen 0 Kwh op....klote net....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 20:07   #867
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik zou zeggen: probeer het eens.

En film het.
(...)
Ik weet niet of dat veel zal uithalen.
Wij hebben een digitale meter. Die hangt niet aan ons internetnetwerk, ook niet aan de wifi, maar de netwerkbeheerder weet wat wij verbruiken. Die data worden via het stroomnetwerk gedeeld zoals een powerline.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 20:09   #868
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zit helaas op een zogenaamd luxe-appartement dat drie jaar geleden werd gebouwd.
Geen zonnepanelen, geen wachtkabel voor laadpaal voor elektrisch voertuig ... (maar voor de rest wel dik ok)
Waarom dan helaas?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 20:24   #869
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bij mij mogen ze de digitale komen zetten.

Tussen 10 en 4 leveren de panelen 0 Kwh op....klote net....
Bij mij gaat fluvius toch mogen wachten tot 2026.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 21:47   #870
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Waarom dan helaas?
Omdat ik liever jonger was gebleven en in mijn huisje in mijn verkaveling wonende tussen al mijn lieve buurvrouwen;
omdat ik in een appartement kocht drie jaar terug, terwijl de meest nieuwe nu toch zonnepanelen hebben (dus een terugdraaiende teller die belet wordt van terug te draaien), en een wachtleiding voor een eventuele oplader van een stekker hybride.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 maart 2021 om 21:50.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 18:31   #871
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is niet zo dat je elektriciteit op het net zet die je er later terug afhaalt.
Dat is een hardnekkige misvatting. Het net slaat geen elektriciteit op. Wat nu wordt verbruikt wordt nu geproduceerd.

Je zet elektriciteit op het net en daar krijg je nu een normale, marktconforme prijs voor waar ook andere producenten het moeten mee doen. En later haal je stroom van het net en daar betaal je gewoon voor zoals iedereen.

Iemand gaat met dat verschil lopen, inderdaad. Dat zullen de netwerkbeheerders zijn en onze overheid.
Dat je de geïnjecteerde stroom niet opslaat weet ik ook wel zenne. Dat was ook niet de insteek van de discussie. We spreken over een meter, die in min en in plus kon tellen. Dus de geïnjecteerde stroom was even duur als de afgenomen stroom.

Nu dus niet meer. In feite is de geïnjecteerde stroom zo weinig waard dat je hem even goed kan opsmossen. Net het tegenovergestelde dan wat de VREG (ogenschijnlijk) wilde bereiken.
Enfin ieder moet doen wat hij moet doen, maar ik ga mijn overschot niet naar het net sturen. Ik zet die om in gebakken lucht.
Gaat er een omvormer kapot of is het contract inzake certificaten afgelopen (whatever comes first) dan houdt het op en gaat de zekering onherroepelijk in de 'uit' stand. Dan word ik terug een netto verbruiker. I don't care anymore.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 6 maart 2021 om 18:35.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 16:00   #872
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Oh ironie, olie- en gasstaat Texas krijgt een 100 MW batterijpark om stroomuitvallen op te vangen. Dit kan de tijd overbruggen om stroompannes te herstellen.

Was onlangs gebeurd omdat Texas niet berekend is op een koudegolf.
En van de electriciteit uit de buurstaten konden ze ook niet rekenen omdat "Texas oil state" al eeuwig behart op een onafhankelijk stroomnet.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-texa...attery-report/

Tesla is subtly building a giant battery to support Texas’ power grid

By Simon Alvarez Posted on March 8, 2021

It appears that Tesla is silently expanding the reach of its energy business into Texas’ energy sector, which was battered recently amidst unusually cold weather. As per recent reports, a Tesla subsidiary registered as Gambit Energy Storage LLC is currently building a 100MW-plus battery storage system in Angleton, Texas, about 40 miles south of Houston. The massive utility-scale battery will be connected to the same grid that failed during the past month’s freeze.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2021 om 16:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 07:00   #873
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

We lezen in de pers berichtjes als lijkt het wel of meer en meer mensen een soort "guerilla" aan het voeren zijn tegen het plaatsen van digitale meters,overigens ook niet-zonnepaneelgebruikers...

Dit door het niet reageren op toegangsverzoeken voor het komen plaatsen of het op het laatste moment afspraken afzeggen en zo.Tenslotte hangen die meters op privé-domein en is het de eigenaar van het gebouw die naar genoegen toegang verleent aan de techniekers hé....

Een perceptieprobleem is nu natuurlijk dat voor erg veel mensen die "digitale meters" geen "technisch ding" meer zijn maar een politiek uitvindsel en een soort extern te programmeren "toezichtshouder" in uw huis.....




oplossing: 300€ korting op uwen elektriek na het toelaten van een digitale meter.....
Een "brute" methode zou ook kunnen zijn,geen digitale meter = "standaardtarief".....

Laatst gewijzigd door kelt : 11 maart 2021 om 07:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 11:26   #874
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En die digitale meter is geen op afstand te herprogrammeren spion?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 13:23   #875
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

In feite komt het erop neer dat die digitale meter er voor gaat zorgen dat je uw levensgewoonte zal moeten aanpassen, als je graag minder voor uw energie wil betalen.

Omdat we volgens een bepaald arbeidspatroon leven, is dat niet zo evident.
En dat wil men niet inzien
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 17:01   #876
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
In feite komt het erop neer dat die digitale meter er voor gaat zorgen dat je uw levensgewoonte zal moeten aanpassen, als je graag minder voor uw energie wil betalen.

Omdat we volgens een bepaald arbeidspatroon leven, is dat niet zo evident.
En dat wil men niet inzien
Bijna niemand zal ooit minder betalen.

Het komt erop neer dat je de normale werkende mens die nu eenmaal zijn patroon niet zomaar kan wijzigen meer zal betalen.

En dat allemaal door de groene waanzin met zonnepanelen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 17:51   #877
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Bijna niemand zal ooit minder betalen.

Het komt erop neer dat je de normale werkende mens die nu eenmaal zijn patroon niet zomaar kan wijzigen meer zal betalen.

En dat allemaal door de groene waanzin met zonnepanelen.
Niet alleen door de zonnepanelen.
Het capaciteitstarief (dat voor iedereen zal gelden) is ook negatief. Vooral door de afschaffing van het dag-nacht tarief.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 17:56   #878
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
In feite komt het erop neer dat die digitale meter er voor gaat zorgen dat je uw levensgewoonte zal moeten aanpassen, als je graag minder voor uw energie wil betalen.

Omdat we volgens een bepaald arbeidspatroon leven, is dat niet zo evident.
En dat wil men niet inzien
Terug met de kippen op stok, en niet verwarmen. Geniaal. Terug naar de 17de eeuw, als we geluk hebben.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 18:31   #879
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Niet alleen door de zonnepanelen.
Het capaciteitstarief (dat voor iedereen zal gelden) is ook negatief. Vooral door de afschaffing van het dag-nacht tarief.
Men kan zich ook een EV kopen met V2L stopcontacten - tot 3,6 kW max - om dat capaciteitstarief binnen de perken te houden. Lol.

Citaat:
https://insideevs.com/news/490113/hy...charges-stuff/





Jokingly, Hyundai shows the Ioniq 5 could power an electric oven, a fridge, a sound system, a home theater, and even a treadmill in the middle of nowhere. You just have to bring them in a trailer of up to 1,600 kg (3,527 pounds) that the video presents very briefly.

While that can raise a philosophical discussion on why anyone would go camping without unplugging from modern life conveniences, it is clear that the idea is not to carry everything with you. If you did not go camping and needed electricity to power your fridge, the Ioniq 5 would be there to help.
Best de EV eerst snelladen (tot vol) in het buitenland. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2021 om 18:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2021, 20:05   #880
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Niet alleen door de zonnepanelen.
Het capaciteitstarief (dat voor iedereen zal gelden) is ook negatief. Vooral door de afschaffing van het dag-nacht tarief.
Alles valt terug te brengen op verhofstadt 1, de paars groene waanzin. Geen kerncentrales meer maar groene energie.

En nu liggen de daken vol met zonnepanelen die niet alleen meestal nutteloze elektriciteit produceren en andere wel bruikbare manieren van energieproductie in de war sturen, maar dat dan ook nog eens doen op een manier waar ons net niet voor voorzien is.

Had men toen gewoon beslist om kerncentrales te bouwen dan hadden we nu de komende 50 jaar schone, stabiele en goedkope energie gehad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men kan zich ook een EV kopen met V2L stopcontacten - tot 3,6 kW max[/url] - om dat capaciteitstarief binnen de perken te houden.lol.
Zeg nu eens eerlijk. Door wie en hoeveel wordt u betaald om hier steeds maar weer uw elektrische wagen propaganda te komen verspreiden?
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be