Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2020, 12:12   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het probleem is het feit dat buiten de grote centrumsteden de trein nutteloos is om te pendelen.
Treinstopplaatsen die zeer snel overstappen van pendelaars toelaten.

Na het succes van Brecht zal ook in Halen eentje gebouwd worden:
Citaat:
https://radio2.be/limburg/kies19-eer...ation-in-halen

In Halen hebben kopstukken van de CD&V een symbolische eerste spadesteek voor een nieuw treinstation gezet. Daar moeten pendelaars hun auto op een carpoolparking kunnen achterlaten en vlot overstappen op een trein naar Brussel.

Vlaams parlementslid Lode Ceyssens pleit al langer voor een extra treinstopplaats in Halen. Daar passeren immers dagelijks duizenden pendelaars van Limburg richting Brussel via de E314 terwijl ze een eind verder stilstaan in de file. Een gelijkaardig initiatief in het Antwerpse Brecht is volgens hem een groot succes. Hij kreeg bij zijn spadesteek de hulp van voorzitter Wouter Beke en burgemeester Erik Van Roelen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2020, 19:44   #42
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Treinvervoer gaat altijd verlieslatend zijn tenzij de prijzen serieus verhoogd worden. Geen idee wat de extra kost is om die buiten de spitsuren ongebruikte treinen en personeel te laten rijden.
De cijfers dateren van enige jaren geleden, dus kunnen nu licht anders zijn.
Je moet rekenen dat treinen ongeveer 10% van hun kost met inkomsten kunnen dekken. De rest wordt met gulle subsidie bijgepast door de belastingbetaler. Jaarlijks 3 miljard € subsidie en 300 miljoen inkomsten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2020, 19:46   #43
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als niet-treingebruiker zou het voor mij gemakkelijk zijn om ja te zeggen. Maar hou er wel rekening mee dat de trein op de spitsuren een massa auto's van de weg houdt. Zonder treinen zou het chaos zijn.
Beetje overdreven. Dat zien we bij treinstakingen. Die hebben nog nauwelijks invloed op het verkeersvolume.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2020, 19:51   #44
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
(...)
Openbaar vervoer binnen een stad kan wel degelijk prima werken. Je moet de mensen alleen ermee leren werken. Als de metro in Moskou in combinatie met taxi's (Uber is er ook ten andere) die open miljoenenstad goed kan bedienen... Ook Parijs en Londen hebben bruikbaar openbaar vervoer. Stockholm is een parel op dat vlak.
(...)
In een grootstad kan openbaar vervoer ongeveer dezelfde service aanbieden als je auto: van gelijk waar naar gelijk waar via de route die je wil en wanneer je wil.
Maar ook daar, zelfs in grootsteden als Parijs of Londen is het openbaar vervoer verlieslatend. En als zelfs daar zelfbedruipend openbaar vervoer niet lukt dan lukt het nergens.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2020, 20:49   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Ik neem aan dat taxi’s geen openbaar vervoer zijn?

Collectieve taxi’s?

Citaat:
https://www.taxipro.be/taxibeleid/20...d/?gdpr=accept

De Vervoerregio Waasland heeft haar nieuw openbaar vervoerplan voorgesteld. Voor plaatsen die minder goed gedekt zijn door bus of trein komen er flexbussen, collectieve taxi’s en deelsystemen.

Dat meldt Het Laatste Nieuws. Combimobiliteit, het combineren van verschillende vervoersmiddelen, is het speerpunt van het goedgekeurd ontwerpplan van de vervoerregio Waasland. Het zogenaamde vervoer op maat, omvat onder meer collectieve taxi’s en buurtbussen, maar ook deelsystemen zoals deelauto’s en deelfietsen. Zo wordt onder meer het systeem van collectieve taxi naar voren geschoven in regio’s die moeilijk bereikbaar zijn, zoals Kruibeke, Temse en Beveren Zuid.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2020 om 20:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 10:55   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik neem aan dat taxi’s geen openbaar vervoer zijn?

Collectieve taxi’s?
Mijn ervaring is dat in Dubai een taxi ongeveer hetzelfde kost als een metrorit voor dezelfde afstanden.

Ook kan ik beamen dat een taxirit in Moskou zeer betaalbaar is, als je Russisch spreekt. (of een goeie autochtone gids/kameraad bij hebt) Maar het is nog steeds een stuk duurder dan het nog steeds op Sovjet structuur gebaseerde openbaar vervoer. (ongeveer 50 cent per metrogebruik, de laatste keer ik een 20 rittenkaart kocht.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 10:57   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In een grootstad kan openbaar vervoer ongeveer dezelfde service aanbieden als je auto: van gelijk waar naar gelijk waar via de route die je wil en wanneer je wil.
Maar ook daar, zelfs in grootsteden als Parijs of Londen is het openbaar vervoer verlieslatend. En als zelfs daar zelfbedruipend openbaar vervoer niet lukt dan lukt het nergens.
Ik heb het al eerder voorgesteld, waarom zouden we de gebruikers nog laten bijbetalen?
Die paar € die van de "niet ervaren gebruikers" komen vallen toch in het niets bij de miljarden subsidies en ambtenarenabonnementen
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 00:06   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Treinvervoer gaat altijd verlieslatend zijn tenzij de prijzen serieus verhoogd worden. Geen idee wat de extra kost is om die buiten de spitsuren ongebruikte treinen en personeel te laten rijden.
Als u aangeeft niet te weten hoe hoog de kosten zijn, hoe kunt u dan besluiten dat "treinvervoer altijd verlieslatend" is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 00:09   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u aangeeft niet te weten hoe hoog de kosten zijn, hoe kunt u dan besluiten dat "treinvervoer altijd verlieslatend" is?
In België gegarandeerd. Teveel chiefs en niet genoeg indianen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 06:57   #50
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik neem aan dat taxi’s geen openbaar vervoer zijn?

Collectieve taxi’s?
In zekere zin kunnen "Uber" en aanverwanten ,en Flixbus en aanverwanten,aldus beschouwd worden.

Deze maatschappijen verzorgen overigens in stijgende mate een nood die openbaar vervoersmaatschappijen niet KUNNEN vervullen.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 07:03   #51
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Als om te beginnen treinen (en het openbaar vervoer in het algemeen) al eens op tijd zouden rijden; dan zou dat bij een (groot) deel van de burger vertrouwen geven. Het zou er de burger kunnen toe aanzetten om gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Eens meer mensen gebruik maken van deze diensten, zijn er meteen ook meer middelen en heeft de sector ook weet op welke locatie het de moeite loont om te investeren en waar niet.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 07:25   #52
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Als om te beginnen treinen (en het openbaar vervoer in het algemeen) al eens op tijd zouden rijden; dan zou dat bij een (groot) deel van de burger vertrouwen geven. Het zou er de burger kunnen toe aanzetten om gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Eens meer mensen gebruik maken van deze diensten, zijn er meteen ook meer middelen en heeft de sector ook weet op welke locatie het de moeite loont om te investeren en waar niet.
Ik heb echt goede ervaring met het openbaar vervoer: zowel trein, MTR, taxi, tram, bus en ferry.
...In Hong Kong en Singapore met name. Topkwaliteit en prijsvriendelijk.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2020, 07:32   #53
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik heb echt goede ervaring met het openbaar vervoer: zowel trein, MTR, taxi, tram, bus en ferry.
...In Hong Kong en Singapore met name. Topkwaliteit en prijsvriendelijk.
De beste ervaring had ik in Zwitserland. Tussen mijn 18 en 23 enkele zomers verbleven en steeds gebruik van gemaakt. Die aantal keer dat de trein/bus laat was, kan ik op één hand tellen.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 16:24   #54
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Meer treinen 's weekends kan ik begrijpen. Dat kan opbrengen maar 's avonds laat en 's morgens vroeg zijn ze net afgeschaft omdat er amper volk op zit, en de helft van de volk niet betaalde en de boel afbrak. Omdat er te weinig materiaal is en dat ook af en toe dient onderhouden te worden.
Als je wil dat mensen het OV ook gebruiken om er mee bijvoorbeeld naar het theater of cafe te gaan dan moet het later rijden.
In CH rijdt het OV tot ongeveer 1 uur s'ochtends. (en in het weekeinde de hele nacht). Gevolg: Ook 's avonds is het nog gezellig druk op de stations, (en dus veiliger) en een hele generatie jongeren heeft niet eens meer zin om nog een rijbewijs te halen.

Citaat:
Huur u een deelauto als je er zelf geen hebt.
Een deelauto heeft nog altijd het nadeel dat je er zelf mee moet rijden. Dat wil je niet na een avondje stappen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 16:25   #55
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ook als al die spoorlijnen tot autowegen worden omgebouwd ?
Spoorlijnen tot autosnelwegen ombouwen is ongeveer het oliedomste wat je kan doen. Dan geraakt niemand nog in de steden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 16:27   #56
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik heb echt goede ervaring met het openbaar vervoer: zowel trein, MTR, taxi, tram, bus en ferry.
...In Hong Kong en Singapore met name. Topkwaliteit en prijsvriendelijk.
De MTR in Hong Kong heeft overigens een kostendekkingsgraad van 200%. Die slagen er in om investeringen gewoon uit de eigen cash flow te financieren. Wie zei er ook weer dat treinen niet winstgevend kunnen zijn?

in Japan zijn de spoorwegen ook prive. Daar is een trein elke 10 minuten heel normaal. Bij een spoorweg is de grootse kostenpost immers de infrastructuur, en die moet je dus doen renderen. De Nederlandse Spoorwegen willen het model van de Japanners overnemen, en werken ook aan een trein elke 10 minuten. Ik vermoed dat onze Ecolo daar het idee gehaald heeft....
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2020, 08:43   #57
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De MTR in Hong Kong heeft overigens een kostendekkingsgraad van 200%. Die slagen er in om investeringen gewoon uit de eigen cash flow te financieren. Wie zei er ook weer dat treinen niet winstgevend kunnen zijn?

in Japan zijn de spoorwegen ook prive. Daar is een trein elke 10 minuten heel normaal. Bij een spoorweg is de grootse kostenpost immers de infrastructuur, en die moet je dus doen renderen. De Nederlandse Spoorwegen willen het model van de Japanners overnemen, en werken ook aan een trein elke 10 minuten. Ik vermoed dat onze Ecolo daar het idee gehaald heeft....
In Nederland (en Japan ?) ziet de ruimtelijke ordening er iets anders uit vermoed ik. Men fietst er vanuit de woonkern naar het station. In België woont men buiten de woonkern en neemt men de auto. Aan de Vlaamse stations is meestal te weinig parkeerplaats. Om de een of andere reden slaagt me er Wallonië in om gelaagde ondergrondse parkeervoorzieningen te bouwen die half leeg staan terwijl men in Vlaanderen zijn auto ergens voorbij de volle parking in het slijk dient te parkeren. En dus laat men het station links liggen en rijdt met de auto verder. Het zal uiteraard meespelen maar het ligt zeker niet enkel aan de frequentie van de treinen dat het in België niet vlot.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 14 december 2020 om 08:45.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be