Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2003, 10:19   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Met beschermen bedoel ik natuurlijk dat het in gebruik blijft.
Het is een begoocheling te denken dat dialecten in de huidige vorm zullen blijven bestaan. Iedere taal ondergaat veranderingen, bijgevolg ook de plaatselijke uitingen van die taal.

Citaat:
Maar ik vind dat in Frans Vlaanderen het dialect niet mag verdwijnen, hun dialect=mijn dialect, dat zorgt voor de verbinding, er bestaan zelfs frans-vlaamse uitdrukkingen die west vlamingen niet kennen ( e ne mier snot in zin neuze dan geld in zien beuze), het zou een verarming en een groot verlies zijn om dat weg te vegen. Denk ook aan de symbolische naam voor de grens, de Schreve, die wijst op een willekeurige lijn, er is een landsgrens, maar Vlamingen blijven vlamingen, prachtig toch. Het nederlands zou die symboliek doen verdwijenen vrees ik.
Is "schreve" dan geen Nederlands? Jawel, dat is het, zij het wel geen Algemeen Nederlands.

En of u het nu graag hebt of niet, het Vlaams is aan het verdwijnen in Frans-Vlaanderen. Zelf heb ik jaren in Frans-Vlaanderen veldwerk verricht (ieder weekeinde) en ik weet dat het al lang vijf na twaalf is i.p.v. de spreekwoordelijke vijf voor twaalf. Bijna niemand van de jonge generaties spreekt het nog, daar reeds de voorbije generatie (mensen van dertig tot veertig) het al niet meer doorgekregen hebben van hun ouders. Slechts een klein gedeelte van die dertigers heeft nog een passieve kennis en een klein aantal uitdrukkingen die het nog actief beheerst (o.m. vloeken).

Juist omdat de Frans-Vlamingen bijna nooit met de standaardtaal te maken krijgen (of bepaalde groepen niet willen weten van het AN), kan het dialect nooit op een basis terugvallen. Wie verder wil gaan (o.m. studeren), moet dat nu eenmaal in het Frans doen. En zo komen we terecht in een vicieuze cirkel die uiteindelijk tot de ondergang leidt van een plaatselijke taaluiting. In Belgisch-Vlaanderen zou dit ook gebeurd zijn mocht de Vlaamse Beweging er niet in geslaagd zijn het AN hier als cultuurtaal weer in te voeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be