Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2025, 06:54   #61
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is net met dergelijke quatsch dat de conservatieven het hele abortusdebat al decennialang vergiftigen. Natuurlijk wil NIEMAND abortus toelaten net voor de geboorte. Wat trouwens een belachelijke suggestie is, alsof er ook maar iemand dat zou willen of inplannen...
https://www.axios.com/2022/05/14/abo...-supreme-court

Citaat:
Six states and Washington, D.C., do not impose any term restrictions. That has not changed since the overturning of Roe.

De zes staten naast Washington DC zijn Alaska, Vermont, Oregon, New Jersey, Colorado en New Mexico.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 08:35   #62
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
https://www.axios.com/2022/05/14/abo...-supreme-court

De zes staten naast Washington DC zijn Alaska, Vermont, Oregon, New Jersey, Colorado en New Mexico.
Welk verband zie je met mijn opmerking dat er in België geen enkele vraag vanuit de politiek komt om abortus tot net voor de geboorte toe te laten, net zoals er geen enkele vrouw dat in de praktijk vraagt ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 10:08   #63
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Oké, maar ik wil graag even blijven focussen op het "baas in eigen buik" argument.

Elke abortuswetgeving gaat uit van het principe dat op een bepaald moment (en dat moment varieert van land tot land) het "baas in eigen buik" principe aan de kant wordt geschoven.

Ik verneem graag van Pandareus wat zijn mening daarover is. Is alle abortuswetgeving conservatief omdat men op een bepaald moment vaststelt dat de moeder in kwestie niet langer baas is in eigen buik?
Je schreef in een eerdere reactie dat het in de praktijk altijd een schaal is, en geen 'ja versus nee' verhaal. Praktisch klopt dat, zo werkt onze abortuswet.

Zelf ben ik voorstander van totale depenalisering, wat momenteel politiek behoorlijk utopisch is, maar dat belet me niet daarvoor te willen ijveren.

Je vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, it is in the eye of the beholder.
Maar om toch een poging te doen : neen, het lijkt me niet ernstig om iemand die wel pro 18 weken is dan in een maximalistisch opgerekte argumentering te gaan wegzetten als conservatief enkel maar omdat hij niet pro volledige keuzevrijheid van de vrouw wil gaan zonder enige limiet in de tijd. Dan zijn we met een elastiek bezig die even weinig met de realiteit te maken heeft dan de Pro Vita kliek die altijd maar weer met hun onbestaand scenario van 'abortus tot net voor de geboorte' afkomen.

Praktisch : wie in het vraagstuk 12 weken behouden of evolueren naar de consensus van het expertenrapport (dus 18 weken) kiest voor 12 weken neemt een conservatief standpunt in, wie pro 18 weken kiest neemt een progressief standpunt in.
Het eerste limiteert de vrijheid van de vrouw, het tweede maakt die net breder.
Oud 12 maart 2025, 11:17   #64
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom ?
Vreemd dat die evidentie uitgelegd moet worden. Dus lees gewoon eens de discussie daarover in NL.

https://www.eur.nl/nieuws/waarom-abo...van-strafrecht

Citaat:
Wat voor een rare aanname is me dat nu weer... Waarom zou een vrouw 'moeten' bevallen ? En waarom zou haar beslissing niet meer 'gelden' ?
Mja, ik kan aan de biologie niet echt iets veranderen natuurlijk. Een curettage is mogelijk tot 14-15 weken. Daarna moet de vrouw echt wel bevallen hoor. Dus als dat kind levensvatbaar is kan je die foetus evengoed levend ter wereld brengen. Dus ja, bij mij ligt de grens wel degelijk op levensvatbaarheid qua grens over 'baas in eigen buik'. Jij mag dat nu natuurlijk conservatief noemen, maar dat is het niet.

Citaat:
De duck test is nochtans duidelijk : if it walks like a duck, swims like a duck, quacks like a duck, I call that bird a duck.
Zeer zeker, alleen is het bij u zo dat je niet echt goed door hebt wanneer iets kwaakt als een eend.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 12 maart 2025 om 11:18.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 11:20   #65
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn we met een elastiek bezig die even weinig met de realiteit te maken heeft dan de Pro Vita kliek die altijd maar weer met hun onbestaand scenario van 'abortus tot net voor de geboorte' afkomen.
Uw geijver voor totale depenalisering maakt dat nochtans helemaal mogelijk, evenals het plegen van abortus met huis, tuin en keukenmiddeltjes (met alle mogelijke gezondheidsgevolgen van dien...)
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 12 maart 2025 om 11:21.
Oud 13 maart 2025, 08:39   #66
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uw geijver voor totale depenalisering maakt dat nochtans helemaal mogelijk, evenals het plegen van abortus met huis, tuin en keukenmiddeltjes (met alle mogelijke gezondheidsgevolgen van dien...)
Mogelijk ? Ja, theoretisch is dat zo. Maar is er echt iemand die zo stom is om te doen alsof hij wil geloven dat er vrouwen zijn die out of the blue in hun negende maand een abortus vragen ? Dat is een BS scenario dat gewoon onbestaande is in de echte wereld.

En engeltjesmakerij is een fenomeen dat enkel maar bestaat in omstandigheden waarin een vrouw op geen enkele legale manier een abortus kan krijgen. Derdewereld toestanden, of toestanden zoals vroeger in Polen, of nu jammer genoeg terug in sommige VS staten.
Oud 13 maart 2025, 08:44   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Vreemd dat die evidentie uitgelegd moet worden. Dus lees gewoon eens de discussie daarover in NL.

https://www.eur.nl/nieuws/waarom-abo...van-strafrecht

Mja, ik kan aan de biologie niet echt iets veranderen natuurlijk. Een curettage is mogelijk tot 14-15 weken. Daarna moet de vrouw echt wel bevallen hoor. Dus als dat kind levensvatbaar is kan je die foetus evengoed levend ter wereld brengen. Dus ja, bij mij ligt de grens wel degelijk op levensvatbaarheid qua grens over 'baas in eigen buik'. Jij mag dat nu natuurlijk conservatief noemen, maar dat is het niet.

Zeer zeker, alleen is het bij u zo dat je niet echt goed door hebt wanneer iets kwaakt als een eend.
Neen, dat 'moet' ze niet. Dat mag ze, als dat haar keuze en haar wens weergeeft. Als er medische redenen bestaan zal die vrouw trrouwens ook na 14-15 weken in België een vruchtafdrijving krijgen. En als die niet zouden bestaan, maar de betrokken vrouw zit in een toestand waarbij die vrouw echt niet wil bevallen dan zal ze eindigen in de jaarlijkse groep van +/- 200 vrouwen die een dagje naar Nederland trekken en daar de gewenste hulp zullen krijgen.

'moeten' bevallen is een onaanvaardbaar concept.

Behalve natuurlijk in de obscure denkwereld van tante nonnekes.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 maart 2025 om 08:47.
Oud 13 maart 2025, 08:58   #68
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk verband zie je met mijn opmerking dat er in België geen enkele vraag vanuit de politiek komt om abortus tot net voor de geboorte toe te laten, net zoals er geen enkele vrouw dat in de praktijk vraagt ?
Dat was niet jouw opmerking. Wel dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Natuurlijk wil NIEMAND abortus toelaten net voor de geboorte
Mijn punt is dat eenmaal je gaat discussiëren over het moment waarop er sprake is van te beschermen menselijk leven, je eindigt bij "tot aan de geboorte". En zelfs daar voorbij, zoals het woke discours in de VS aantoont.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2025, 09:05   #69
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat 'moet' ze niet. Dat mag ze, als dat haar keuze en haar wens weergeeft. Als er medische redenen bestaan zal die vrouw trrouwens ook na 14-15 weken in België een vruchtafdrijving krijgen. En als die niet zouden bestaan, maar de betrokken vrouw zit in een toestand waarbij die vrouw echt niet wil bevallen dan zal ze eindigen in de jaarlijkse groep van +/- 200 vrouwen die een dagje naar Nederland trekken en daar de gewenste hulp zullen krijgen.

'moeten' bevallen is een onaanvaardbaar concept.

Behalve natuurlijk in de obscure denkwereld van tante nonnekes.
Ja kijk, als u de biologie wil ontkennen is dat natuurlijk uw zaak. Maar er is geen enkele wetgeving in de wereld die ervoor kan zorgen dat een vrouw niet moet bevallen na 15 weken zwangerschap. Een curetage is echt wel niet meer mogelijk dan en de foetus wordt er dan uitgehaald middels een opgewekte bevalling. Maar nogmaals, jij mag die wetenschappelijke realiteit ontkennen.

En dan beginnen lullen over paapsheid en wetenschappelijke ontkenning. Je moet het maar doen haar.
Oud 13 maart 2025, 09:09   #70
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogelijk ? Ja, theoretisch is dat zo. Maar is er echt iemand die zo stom is om te doen alsof hij wil geloven dat er vrouwen zijn die out of the blue in hun negende maand een abortus vragen ? Dat is een BS scenario dat gewoon onbestaande is in de echte wereld.

En engeltjesmakerij is een fenomeen dat enkel maar bestaat in omstandigheden waarin een vrouw op geen enkele legale manier een abortus kan krijgen. Derdewereld toestanden, of toestanden zoals vroeger in Polen, of nu jammer genoeg terug in sommige VS staten.
Er zijn jaarlijks een aantal gevallen van vrouwen die hun kind achterlaten of vermoorden bij de bevalling. Dat is strafbaar, maar als je abortus uit de strafwet haalt dan is het dat niet meer voor die 9 maand. Enkel in uw wereld valt dat blijkbaar niet voor.

Engeltjesmakerij zal overigens een fenomeen blijven in families waar abortus niet toegelaten is en dat heeft niets met de wetgeving te maken en heeft al zeker niets te maken met de uitbreiding van 12 naar 18 weken. Dus van zodra ze die depenalisering uit het wetsvoorstel halen druk ik op het knopje ja. Zolang de 'progressieven' dat weigeren krijgen ze een nee.

Maar nogmaals, negeer al die realiteiten maar hoor. Ik begrijp zeer goed dat het de enig manier is om jezelf progressief liberaal voor te doen. We weten immers allemaal dat je geen liberaal bent.

Laatst gewijzigd door fox : 13 maart 2025 om 09:11.
Oud 13 maart 2025, 09:32   #71
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

In een interview met minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA) in De Zondag leren we dat ze pas laat haar passie voor politiek ontdekte. Aanvankelijk zag ze het nonnenbestaan wel zitten. “Tot de derde kleuterklas was dat mijn droom.” Ze legt ook uit waarom. “Omdat mijn juffrouw een non was. Ik dacht dus dat je non moest zijn om voor de klas te staan.”
https://www.standaard.be/cnt/dmf20250209_96155274

Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Eigenlijk wou ik non worden”

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2025, 15:00   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
[i][color="Blue"]In een interview met minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA) in De Zondag leren we dat ze pas laat haar passie voor politiek ontdekte. Aanvankelijk zag ze het nonnenbestaan wel zitten.
...
De beste manier om zulke negatieve gedachten te onderdrukken is eens goed van bil gaan.
Oud 14 maart 2025, 06:47   #73
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beste manier om zulke negatieve gedachten te onderdrukken is eens goed van bil gaan.
Hou je pedofiele gedachten maar voor jezelf. Tot de derde kleuterklas staat er ...

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be