Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2019, 20:15   #101
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Waarlijk een feministe dus.
neen dat nu niet echt

Maar moet dat dan ?
praha is offline  
Oud 23 oktober 2019, 20:27   #102
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat is waar, Islamitische tradities maken het nog veel erger. Toch hebben Christenen dit ook in hun teksten en tradities, waarom is het daar zoveel minder extreem dan bij moslims?

Er moet een mentale stoornis of achterlijkheid bij zitten en dan kom je opnieuw terug bij die inteelt en verplichte huwelijken die dat versterken.
...dat is het 'm nu net... ze zijn beide even erg
In Afrika zijn verscheidene christelijke milities actief die het even bont maken als een IS(ES)
Het probleem zit gewoon in het feit dat geloof ( niet alleen geloof btw) een fantastisch mooi alibi is om tot zulke extremen over te gaan.
Van zodra er een lacune is en bepaalde groeperingen krijgen vrij spel dan krijg je zo van die toestanden.

Dus geloof dien je altijd strikt binnen de marge controleren en in te dijken...da's de enige reden waarom het christendom ( meer bepaald de rkk ) zich zo koest houdt.
En dan ga je nog altijd wat heethoofden hebben die het bont maken : de states loopt vol van christelijke (& andere) fundi's die het niet kunnen laten

Laatst gewijzigd door praha : 23 oktober 2019 om 20:30.
praha is offline  
Oud 23 oktober 2019, 21:38   #103
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...op de kleding na... neen niet echt... ze komt immers net voor hetzelfde op
Welk risico loopt die gehoofddoekte eigenlijk ivm de naakte moslima's?
Elio di Supo is offline  
Oud 23 oktober 2019, 23:09   #104
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Welk risico loopt die gehoofddoekte eigenlijk ivm de naakte moslima's?
wat heeft dat er in godsnaam met te maken ?

Ik zei/merkte enkel op dat ze voor hetzelfde (-> "mogen zijn wie ze zijn" : dat heb ik al eens mogen uitleggen nadat het niet ik goede arde viel ) hetzelfde opkomen

Als ge het moogt geloven uit de reacties hier op het forum :
Heel wat meer ... die kopvod wordt stande pede van haar hoofd gerukt... de dames in de wat minder bedekte kleding mogen gerust hun ding verder doen liefst live en op minder dan een halve meter afstand

Laatst gewijzigd door praha : 23 oktober 2019 om 23:09.
praha is offline  
Oud 23 oktober 2019, 23:19   #105
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

btw zijt ge zeker dat bv deze vrouw

niet meer risico loopt in Mississippi ?
praha is offline  
Oud 24 oktober 2019, 00:04   #106
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
btw zijt ge zeker dat bv deze vrouw

niet meer risico loopt in Mississippi ?
Ik kan niet spreken over Mississippi. Maar in Tulsa heeft er al wel een pro choice betoging plaatsgevonden. Geen noemenswaardige feiten gebeurd. Maar goed, aangezien we het verplicht zijn om ook over het christendom te discussieren als het over de islam gaat nog even dit. Ik keur intolerantie in dit geval evengoed af. Maar stel je eens even de vraag. Als je partner om de een of andere reden er toe verplicht zou zijn naakt te lopen, heb je dan liever dat dit gebeurt in het Vatikaan of in Mekka?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 24 oktober 2019 om 00:13.
Elio di Supo is offline  
Oud 24 oktober 2019, 00:08   #107
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wat heeft dat er in godsnaam met te maken ?
Veel blijkbaar

Citaat:
Ik zei/merkte enkel op dat ze voor hetzelfde (-> "mogen zijn wie ze zijn" : dat heb ik al eens mogen uitleggen nadat het niet ik goede arde viel ) hetzelfde opkomen

Als ge het moogt geloven uit de reacties hier op het forum :
Heel wat meer ... die kopvod wordt stande pede van haar hoofd gerukt... de dames in de wat minder bedekte kleding mogen gerust hun ding verder doen liefst live en op minder dan een halve meter afstand
De ene groep komt op om zich te bevrijden van het juk vd godsdienst. De andere groep wil die godsdienst juist omarmen en als het even kan ook de sharia toegepast zien. Ik zie daar niet veel vergelijk tussen. Ja, ze komen op voor hun rechten. Maar denk je nu echt dat die liberale vrouwen gaan ijveren om een algemeen hoofddoekenverbod in te voeren? Dan zie ik eerder religieuzen een algemeen hoofdoekengebod invoeren.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 24 oktober 2019 om 00:09.
Elio di Supo is offline  
Oud 24 oktober 2019, 06:48   #108
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...dat is het 'm nu net... ze zijn beide even erg
In Afrika zijn verscheidene christelijke milities actief die het even bont maken als een IS(ES)
Het probleem zit gewoon in het feit dat geloof ( niet alleen geloof btw) een fantastisch mooi alibi is om tot zulke extremen over te gaan.
Van zodra er een lacune is en bepaalde groeperingen krijgen vrij spel dan krijg je zo van die toestanden.

Dus geloof dien je altijd strikt binnen de marge controleren en in te dijken...da's de enige reden waarom het christendom ( meer bepaald de rkk ) zich zo koest houdt.
En dan ga je nog altijd wat heethoofden hebben die het bont maken : de states loopt vol van christelijke (& andere) fundi's die het niet kunnen laten
Christelijke milities die het even bont maken als ISIS is me wel een statement, kun je daar voorbeelden van geven?

In de media heb ik die nog niet gezien en hun mantra kennende zou dat toch net iets zijn die ze zwaar zouden promoten.
Hoofdstraat is offline  
Oud 24 oktober 2019, 12:41   #109
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...dat is het 'm nu net... ze zijn beide even erg
In Afrika zijn verscheidene christelijke milities actief die het even bont maken als een IS(ES)
Het probleem zit gewoon in het feit dat geloof ( niet alleen geloof btw) een fantastisch mooi alibi is om tot zulke extremen over te gaan.
Van zodra er een lacune is en bepaalde groeperingen krijgen vrij spel dan krijg je zo van die toestanden.

Dus geloof dien je altijd strikt binnen de marge controleren en in te dijken...da's de enige reden waarom het christendom ( meer bepaald de rkk ) zich zo koest houdt.
En dan ga je nog altijd wat heethoofden hebben die het bont maken : de states loopt vol van christelijke (& andere) fundi's die het niet kunnen laten
Waarschijnlijk doel je op de 'Lord's Resistance Army', volgelingen van een zelfverklaarde profeet, gehuwd met 50-100 vrouwen en militair gesteund door het Islamitische Sudan.

In de Central African Republic werd de groep dan weer gesteun door Islamitische Séléka rebellen die het Christelijke land terroriseren.

Goh, jij kan dat Christelijk noemen.
Hoofdstraat is offline  
Oud 24 oktober 2019, 13:35   #110
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.689
Standaard

Het is niet meer als een proces zoals wij dat ook gekend hebben in het westen , maar dan met moderne middelen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online  
Oud 24 oktober 2019, 13:40   #111
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is niet meer als een proces zoals wij dat ook gekend hebben in het westen , maar dan met moderne middelen.
alleen komt er elke generatie door huwelijkshereniging telkenns weer een nieuwe lading aan, zodat dat proces niet kan verdergaan.
Anna List is offline  
Oud 24 oktober 2019, 13:48   #112
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is niet meer als een proces zoals wij dat ook gekend hebben in het westen , maar dan met moderne middelen.
Nu moeten we er nog een keer door, maar dan gewelddadiger
Hoofdstraat is offline  
Oud 24 oktober 2019, 13:51   #113
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
neen dat nu niet echt

Maar moet dat dan ?
ja, ik moet niks hebben van zo'n dweil zonder karakter.
Anna List is offline  
Oud 24 oktober 2019, 14:57   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Wie sprak er over symbolen vergelijken, Anna?
Daar gaat het toch wel om, he. Een hoofddoek dragen is NIKS ANDERS dan een symbool van een doctrine dragen, en daarmee aangeven dat je die doctrine toejuicht.

Nu is "naakt een vrouw zijn" geen doctrine die dogma's voert over hoe anderen zich moeten onderwerpen aan uw eisen, he, of hoe anderen geextermineerd moeten worden, maar de hoofddoekdoctrine zoals de hakenkruisdoctrine, dus wel.

Dat is het verschil. De ene wil vrijheid voor zichzelf, als vrouw. De andere wil progaganda kunnen maken met haar doctrine symbool, dat staat voor een ons vijandige dogmatiek, die ons wil extermineren en/of onderwerpen.

Het is toch eigenaardig om die twee op gelijke voet te stellen.
patrickve is offline  
Oud 24 oktober 2019, 14:58   #115
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is niet meer als een proces zoals wij dat ook gekend hebben in het westen , maar dan met moderne middelen.
Ja, en met veel tranen en zweet hebben wij dat juk na 2000 jaar of zo van ons kunnen afgooien. We gaan niet herbeginnen he, we weten wat dat inhoudt.

De Romeinen hadden dik gelijk van de eerste christenen aan de leeuwen te voederen, en we zouden dat met die kopvoddenmaniakken ook moeten doen - maar dan, zoals je zegt, met modernere middelen.
patrickve is offline  
Oud 24 oktober 2019, 16:55   #116
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, en met veel tranen en zweet hebben wij dat juk na 2000 jaar of zo van ons kunnen afgooien.


1) We gaan niet herbeginnen he, we weten wat dat inhoudt.

2) De Romeinen hadden dik gelijk van de eerste christenen aan de leeuwen te voederen, en we zouden dat met die kopvoddenmaniakken ook moeten doen - maar dan, zoals je zegt, met modernere middelen.
1) Niet alleen weten we wat religieuze waanzin inhoudt en tot wat voor échte noodsituaties die kan leiden, we weten ook dat de dogmatiek die aan de basis ligt van die religieuze waanzin geen wetenschappelijke toetsing kan verdragen; ze overleeft het gewoon niet.

2) Misschien wel, maar de Romeinen hadden wél de "Zeitgeist" tegen, hé.

Bovendien hadden ze zélf voor een héél vruchtbare grond gezorgd door overal waar ze Het Imperium uitbreidden voor verwoesting en verwoestijning te zorgen (brandstichting, decadentie, genocide, kolonisatie, massamoorden, ontbossing, oorlog, paupers, plundering, slavernij, 'zedenverwildering', ... ).

Mij verbaast het allerminst dat uitgerekend een 'exotische & mysterieuze' variant van een woestijngodsdienst die bulkt van 'troost & belofte & heldenmystiek' daar wortel kon schieten en welig woekeren.


En nu zitten enkele moderne equivalenten van het Imperium ('Het Westen', 'China', delen van Afrika, ...) opgescheept met een tamelijk reactionaire, maar even 'beloftevolle' variant van dezelfde woestijngodsdienst, die bovendien stukken militanter is.

Is er ook eenzelfde vruchtbare grond als 2000 jaar geleden?

Zo ja: dan weten we waar het onvermijdelijk op uitdraait.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 24 oktober 2019, 18:10   #117
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mij verbaast het allerminst dat uitgerekend een 'exotische & mysterieuze' variant van een woestijngodsdienst die bulkt van 'troost & belofte & heldenmystiek' daar wortel kon schieten en welig woekeren.

Zeker niet de belofte van het hiernamaals vergeten. In de religie vd Grieken en Romeinen moest je voortdurend de goden hun genade afsmeken dmv offers en poogde men zijn lot te kennen door allerlei voortekenen of ingewanden van dieren te "lezen". De christelijke religie daarentegen beloofde je een mooi leven in het hiernamaals zolang je je deugdelijk hebt gedragen in je aardse bestaan. Voor vele sukkelaars was dit een veel beter lot om te dragen.
Elio di Supo is offline  
Oud 24 oktober 2019, 18:27   #118
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zeker niet de belofte van het hiernamaals vergeten. In de religie vd Grieken en Romeinen moest je voortdurend de goden hun genade afsmeken dmv offers en poogde men zijn lot te kennen door allerlei voortekenen of ingewanden van dieren te "lezen". De christelijke religie daarentegen beloofde je een mooi leven in het hiernamaals zolang je je deugdelijk hebt gedragen in je aardse bestaan. Voor vele sukkelaars was dit een veel beter lot om te dragen.
Stelt u zich dan maar even voor wat de 'belofte' van het Moslim-Paradijs voor vele 'sukkelaars' kan betekenen, en wat islamitische 'deugdelijkheid' zo allemaal inhoudt.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 24 oktober 2019, 20:11   #119
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik kan niet spreken over Mississippi. Maar in Tulsa heeft er al wel een pro choice betoging plaatsgevonden. Geen noemenswaardige feiten gebeurd. Maar goed, aangezien we het verplicht zijn om ook over het christendom te discussieren als het over de islam gaat nog even dit. Ik keur intolerantie in dit geval evengoed af. Maar stel je eens even de vraag. Als je partner om de een of andere reden er toe verplicht zou zijn naakt te lopen, heb je dan liever dat dit gebeurt in het Vatikaan of in Mekka?
neen hoor ... we zijn niet verplicht om ook over het christendom te beginnen
eHet begon in feite héél stom toen jij sprak over het risico op een eenvoudige opmerking van me
Dat deed er an sich niks toe

Het is niet omdat iets méér risicovol zou zijn dat het doel waarvoor je wilt opkomen meer gerechtvaardigd zou zijn.

Ik begrijp die redenering niet goed en ze houdt ook geen steek.
Ik kan me voorstellen dat het openlijk ijveren met leuke anekdotische prentjes voor pedoseks en de eis dat ge kinderen voor dat doel naar willekeur moogt misbruiken enige woede bij de omstaanders zal opwekken.
Wie weet wordt die persoon publiekelijk gelyncht.
Is de vraag van die persoon nu meer gerechtvaardigd omdat ze een groot risico inhield ze te verkondigen ?

...om op je vraag te antwoorden : ik verkies het Vatikaan
Derhalve is de vraag om naakt te kunnen rondlopen in Mekka meer gerechtvaardigd ?
praha is offline  
Oud 24 oktober 2019, 20:20   #120
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Veel blijkbaar



De ene groep komt op om zich te bevrijden van het juk vd godsdienst. De andere groep wil die godsdienst juist omarmen en als het even kan ook de sharia toegepast zien.
ola pola ge maakt al teveel veronderstellingen
maar goed ik loop even mee

Citaat:
Ik zie daar niet veel vergelijk tussen. Ja, ze komen op voor hun rechten.
juist ja
Dat was ook de gelijkenis die ik aankaarte
Persoonlijk had ik liever gezien dat die vrouw met kopvod het voor bekeken hield

Citaat:
Maar denk je nu echt dat die liberale vrouwen gaan ijveren om een algemeen hoofddoekenverbod in te voeren? Dan zie ik eerder religieuzen een algemeen hoofdoekengebod invoeren.
Maar allez gij die evolutie is nu al volop bezig

Pas op hé... dat zijn geen echte liberalen maar ze noemen zich wel zo als het in hun kraam past.. ze hebben het dan over westerse waarden, onderdrukking van vrouwen, vrijheid etc
Maar ze gaan wel even bepalen wat vrouwen op hun hoofd mogen zetten en wat niet

Als religieuzen aan de macht zijn en ze delen dat standpunt ivm hoofdoeken : ja uiteraard
praha is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be