Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2008, 14:22   #1
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard Ministerraad plafonneert gouden parachutes

Citaat:
Ministerraad plafonneert gouden parachutes
De federale ministerraad heeft vrijdag een akkoord bereikt over de gouden parachutes voor toplui van beursgenoteerde bedrijven. De opzegvergoedingen worden geplafonneerd en zullen doorgaans beperkt blijven tot 12 maanden. Wie binnen het bedrijf een grote staat van dienst heeft, kan mogelijk rekenen op een afscheidsvergoeding die oploopt tot 18 maanden vast loon. De aandeelhouders krijgen op de algemene vergadering het laatste woord over de gouden parachute. De regering keurde vrijdag ook nog een aantal regels inzake corporate governance goed.

(belga) - De discussie over exorbitante afscheidsvergoedingen sleept al jaren aan. Onder meer de affaire-Jan Coene bij Picanol bracht het dossier in een stroomversnelling. De vorige regering raakte het echter niet eens over het dossier. Onder invloed van de huidige bankcrisis en onder meer de riante parachute waarop financieel directeur van Fortis Gilbert Mittler kon rekenen, slaagde de regering-Leterme daar vrijdag wel in.
...http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...101153-438.art
Wat vinden jullie hiervan?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:26   #2
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Politiek. Wat ze niet als ontslagpremie krijgen onderhandelen ze dan wel meer als normale verloning. Eén grote schijnvertoning van de politici.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:27   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Och, ze proberen maar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:30   #4
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Politiek. Wat ze niet als ontslagpremie krijgen onderhandelen ze dan wel meer als normale verloning. Eén grote schijnvertoning van de politici.
Ja maar heeft de politiek eigenlijk iets te vertellen over contractuële vergoedingen van privé ondernemingen?

Ik weet dat we de laatste tijd een beetje raar bezig zijn; de staat neemt een bedrijf over maakt er in een week een aardige winst mee door stukken te verkopen. Maar komaan zeg gaan we terug naar cuba juist voor de revolutie?

Wat is het volgende een ambtenaar in elk privébedrijf plaatsen "om een oogje in het zeil te houden"?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:44   #5
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ja maar heeft de politiek eigenlijk iets te vertellen over contractuële vergoedingen van privé ondernemingen?
Dat begrijp ik dus ook niet.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:45   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Als jouw kiezers jaloers zijn, vertaalt zich dat naar jouw beleid.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:02   #7
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Dat begrijp ik dus ook niet.
Het ergste van al vind ik het feit dat men de crisis gebruikt om zo een rare beslissingen door te drukken. Beslissingen die populistisch wel kunnen tellen maar productief zijn ze toch niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:04   #8
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als jouw kiezers jaloers zijn, vertaalt zich dat naar jouw beleid.
ja zoiets zal dat zijn maar als uitvalsbasis zo een argument vind ik maar pover hoor
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:11   #9
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Het ergste van al vind ik het feit dat men de crisis gebruikt om zo een rare beslissingen door te drukken. Beslissingen die populistisch wel kunnen tellen maar productief zijn ze toch niet.
Ik vraag me toch af hoe sommige recente beslissingen (de "vergoeding van de kleine Fortis aandeelhouders" bijvoorbeeld, of deze beslissing over gouden parachutes), de toets met de rechtbanken en het Grondwettelijk Hof zullen doorstaan.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:14   #10
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat vinden jullie hiervan?
De regering moeit zich met zaken waar ze zich niet mee te moeien heeft.

Maar goed, als dat zo moet zijn, dan gebiedt de logica dat ze elke opzegvergoeding blokkeren tot 12 of max 18 maanden. Ook voor bedienden en arbeiders dus.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:19   #11
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik vraag me toch af hoe sommige recente beslissingen (de "vergoeding van de kleine Fortis aandeelhouders" bijvoorbeeld, of deze beslissing over gouden parachutes), de toets met de rechtbanken en het Grondwettelijk Hof zullen doorstaan.
Ik denk dat ik het niet snap dan
Wat is de ministerraad? Als die iets beslissen dan IS dat toch gewoon wet ?

Maar inderdaad die vergoedingen ook zijn zo een bedenkelijke keuze. Zelf de hele verkoop van Fortis aan PNB wordt nu in de rechtbank als "onwettig" bestempeld. Raar...zeer raar...

ps: van waar komt de benaming "gouden parachute" eigenlijk?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:22   #12
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De regering moeit zich met zaken waar ze zich niet mee te moeien heeft.

Maar goed, als dat zo moet zijn, dan gebiedt de logica dat ze elke opzegvergoeding blokkeren tot 12 of max 18 maanden. Ook voor bedienden en arbeiders dus.
dat laatste lijkt me inderdaad ook logisch maar dat zal dan wel zo zijn ook hé... Hoe kan je dat anders in een wet gieten? "alleen mensen die meer dan x€ verdienen mogen bij ontslag hoogstens 18 maanden loon krijgen"?

Hehe tgaat schoon worden...

Ik geloof ook dat ze zich aan het moeien zijn met dingen die 1 hen niet aanstaan en 2 duidelijk hun petje te boven gaat...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:32   #13
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dat laatste lijkt me inderdaad ook logisch maar dat zal dan wel zo zijn ook hé... Hoe kan je dat anders in een wet gieten? "alleen mensen die meer dan x€ verdienen mogen bij ontslag hoogstens 18 maanden loon krijgen"?

Hehe tgaat schoon worden...

Ik geloof ook dat ze zich aan het moeien zijn met dingen die 1 hen niet aanstaan en 2 duidelijk hun petje te boven gaat...
Blijkbaar aimen ze enkel op managers en bestuursleden van beursgenoteerde bedrijven, én geldt het met terugwerkende kracht voor alle lopende contracten.
Ze schrijven dus niet alleen contractbreuk in een wet, ze gaan ook nog selectief aan discriminatie doen. Eén klacht volstaat dus .

Los daarvan is het nogal eenvoudig om als bedrijf dat te omzeilen; verplaats gewoon je maatschappelijke zetel naar een ander land.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:35   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Het ergste van al vind ik het feit dat men de crisis gebruikt om zo een rare beslissingen door te drukken. Beslissingen die populistisch wel kunnen tellen maar productief zijn ze toch niet.
Politici hebben zwaar ingegrepen ten voordele van de kiezers..en de grote meerderheid daarvan zijn geen beleggers maar spaarders....

Gezien Fortis geen management die naam waardig meer bleek te hebben is het zaakje ontmanteld,en de smeerlapperij geconcentreerd in 1 vehikel (Fortis Belgie) in plaats van te laten schimmelen overal rond...

Inderdaad een rare beslissing...maar typisch een beslissing die je in 48 uur (een weekend) moet bekokstoven om een catastrofe de eerstvolgende maandag te vermijden(bemerk,de klanten waren zelf 24/7 bezig met Fortis te ontmantelen door massaal dumpen van aandelen en terugtrekken van geld! )

De meerderheid van de KIEZERS is uit de wind gezet.....de kleine aandeelhouders daarentegen........tja....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 november 2008 om 17:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:36   #15
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik denk dat ik het niet snap dan
Wat is de ministerraad? Als die iets beslissen dan IS dat toch gewoon wet ?
Euh, neen, men kan beslist wetten en kb's aanvechten voor de rechtbanken en/of het grondwettelijk hof (bijvoorbeeld omdat ze basisrechten schenden).

Eén voorbeeldje: BHV!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ps: van waar komt de benaming "gouden parachute" eigenlijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
The first known use of the term "golden parachute" dates back to when creditors sought to oust Howard Hughes from control of TWA airlines. The creditors provided Charles C. Tillinghast Jr. an employment contract -- dubbed a golden parachute in likely reference to the protection a parachute offered -- with protection against the almost definite job loss Tillinghast would have faced if famed aviator Howard Hughes had successfully maintained control of TWA.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 7 november 2008 om 17:37.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:39   #16
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Blijkbaar aimen ze enkel op managers en bestuursleden van beursgenoteerde bedrijven, én geldt het met terugwerkende kracht voor alle lopende contracten.
Ze schrijven dus niet alleen contractbreuk in een wet, ze gaan ook nog selectief aan discriminatie doen. Eén klacht volstaat dus .
Mja "blijkbaar" kweet niet hoe gaan ze dat noteren in de wet? Zo geformuleerd is het inderdaad zelf discriminatie. Straks gaan ze nog namen noteren van de exacte personen die niet mogen krijgen waar ze recht op hebben.

Wat betekent die terugwerkende kracht? Dat je een ondertekende overeenkomst gewoon doorbreekt door de wet? Ik zou wa niieet blij zijn als ik nu mijn geaccepteerde overeenkomst zou moeten wijzigen.
Citaat:
Los daarvan is het nogal eenvoudig om als bedrijf dat te omzeilen; verplaats gewoon je maatschappelijke zetel naar een ander land.
Zoiets bedoelde ik met "Beslissingen die populistisch wel kunnen tellen maar productief zijn ze toch niet". Alé steldu voor dat je zo een kronkel van een politieke beslissing moet gaan uitleggen aan een amerikaanse grote manager; je zakt weg van schaamte.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:42   #17
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Euh, neen, men kan beslist wetten en kb's aanvechten voor de rechtbanken en/of het grondwettelijk hof (bijvoorbeeld omdat ze basisrechten schenden).

Eén voorbeeldje: BHV!
wat is dat nu weer dat beest?

Ah oke ik snap het dus je mag een wet aanvechten omdat die in tegenspraak is met een andere wet? Is eigenlijk logisch want da's net de definitie van de rechtstaat zeker? Awel ik vraag me ook af wat dat gaat geven... Dedecker de held van het liberalisme zal dat wel aanvechten zeker?

Ik vind het een knoert van een term "gouden parachute"
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:42   #18
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Mja "blijkbaar" kweet niet hoe gaan ze dat noteren in de wet? Zo geformuleerd is het inderdaad zelf discriminatie. Straks gaan ze nog namen noteren van de exacte personen die niet mogen krijgen waar ze recht op hebben.

Wat betekent die terugwerkende kracht? Dat je een ondertekende overeenkomst gewoon doorbreekt door de wet? Ik zou wa niieet blij zijn als ik nu mijn geaccepteerde overeenkomst zou moeten wijzigen.
Zoals ze het daar willen brengen, betekent dat inderdaad dat contracten die reeds getekend zijn, en eventuele opzegvergoedingen die enkele jaren terug onderhandeld zijn, komen te vervallen. Contractbreuk dus; vandaar, één klacht volstaat. Ze moeten het zelfs dan nog niet eens op het discriminerende karakter spelen.

Citaat:
Zoiets bedoelde ik met "Beslissingen die populistisch wel kunnen tellen maar productief zijn ze toch niet". Alé steldu voor dat je zo een kronkel van een politieke beslissing moet gaan uitleggen aan een amerikaanse grote manager; je zakt weg van schaamte.
Net daarom; goed om wat afgunstreacties te sussen, maar meer ook niet.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:46   #19
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Politici hebben zwaar ingegrepen ten voordele van de kiezers..en de grote meerderheid daarvan zijn geen beleggers maar spaarders....

Gezien Fortis geen management die naam waardig meer bleek te hebben is het zaakje ontmanteld,en de smeerlapperij geconcentreerd in 1 vehikel (Fortis Belgie) in plaats van te laten schimmelen overal rond...

Inderdaad een rare beslissing...maar typisch een beslissing die je in 48 uur (een weekend) moet bekokstoven om een catastrofe de eerstvolgende maandag te vermijden(bemerk,de klanten waren zelf 24/7 bezig met Fortis te ontmantelen door massaal dumpen van aandelen en terugtrekken van geld! )

De meerderheid van de KIEZERS is uit de wind gezet.....de kleine aandeelhouders daarentegen........tja....
is dat een excuus dan? Trouwens die beslissing schijnt in te gaan op statuten en wet dusja...
En er waren andere mogelijkheden om de spaarders uit de wind te halen.


Kleine aandeelhouders? Die krijgen een coupon en zo... Ik heb meer medelijden met die andere "gokkers" degenen die ettelijke miljoenen euros kwijt zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2008, 01:31   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat vinden jullie hiervan?
Slaat nergens op. Het zijn de aandeelhouders die moeten beslissen, niet de overheid.
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 9 november 2008 om 01:31.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be