Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2018, 13:55   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard Statiegeld op PET-flessen?

Dikken ambras gisteren in het Vlaams Parlement. CD&V tegen NVA

https://www.demorgen.be/politiek/ver...ogie-b5cb1200/

Ik ben er ook geen erge voorstander van. Als ik zie hoeveel water/limonadeflesjes er hier gebruikt worden. Een volle blauwe zal om de twee weken. En dat allemaal terug mee naar de winkel moeten sleuren?
Neen merci.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 14:20   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.379
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat ze gewoon een strikte, Europese standaard voor verpakkingen introduceren.

Als het kan voor bouten en moeren, moet dat toch ook kunnen voor verpakkingen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 14:40   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Ik denk dat de scholieren lak hebben aan statiegeld.
Beschouw het statiegeld als een verdoken belasting.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 15:18   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Typisch België. Dit systeem is reeds geïntroduceerd in 2003 in Duitsland en heeft aangetoond te werken, in België zijn ze er anno 2018 - 15 jaar later - er "verhit" aan het over discussiëren. Dit toont ( alweer ) aan wat voor een achterlopend landje we eigenlijk zijn ...

40% van het zwerfvuil bestaat uit drankblikjes en flesjes, dus het is zeker de moeite waard. Bovendien ziet men dat het systeem ook een sociaal effect heeft daar landlopers en dergelijke op zoek gaan naar de blikjes en flesjes die toch zijn weggesmeten om zo een centje bij te verdienen. Op deze manier maken deze mensen zich maatschappelijk nuttig en dragen bij een propere leefomgeving.

De toekomst is om zoveel mogelijk materiaal recycleren. Om de kring te kunnen sluiten, vormt een goede inzameling daarbij een cruciale factor. Thans wordt een groot deel van de blikjes bijvoorbeeld niet goed ingezameld waardoor er van recyclage ook geen sprake is.

Kortom, het systeem bij uitstek om een goede inzameling mogelijk te maken. Werkt perfect en het statiegeld kan naar believen aangepast worden om de efficiëntie te verhogen. Het systeem van de toekomst aldus.

Dat OVL hier tegen is, is nog enigszins te begrijpen.
Dat NVA hier tegen is, is onvergefelijk en toont aan dat deze partij stilaan de partij van de achteruitgang aan het worden is. Kiezen voor gratuit populisme in plaats van de duurzame oplossing.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 15:24   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Open Vld gelooft veel meer in versterkte handhaving: "Meer controles, meer beboeten, meer bestraffen".
Gelooft deze ezel nu zijn eigen onzin. Pakkans is quasi onbestaande.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 18:43   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gelooft deze ezel nu zijn eigen onzin. Pakkans is quasi onbestaande.
Ik ben het met je eens. Het statiegeld zo duur maken dat flesjes en blikjes teruggebracht worden is de enige manier om het zwerfvuilprobleem de wereld uit te helpen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 19:01   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben het met je eens. Het statiegeld zo duur maken dat flesjes en blikjes teruggebracht worden is de enige manier om het zwerfvuilprobleem de wereld uit te helpen.
Maar zo duur maken ze het niet.
Die paar cent is niet afschrikwekend genoeg en doordat de blauwe zakken wegvallen vrees ik voor nog meer sluikstorten.
Minder verpakkings materiaal gebruiken is de enige oplossing.
Ik zat vandaag op een terrasje, elk koekje zit appart verpakt en bij de minste zuchtje wind het vliegt cellofaantje weg.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 19:43   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Typisch België. Dit systeem is reeds geïntroduceerd in 2003 in Duitsland en heeft aangetoond te werken, in België zijn ze er anno 2018 - 15 jaar later - er "verhit" aan het over discussiëren. Dit toont ( alweer ) aan wat voor een achterlopend landje we eigenlijk zijn ...

40% van het zwerfvuil bestaat uit drankblikjes en flesjes, dus het is zeker de moeite waard. Bovendien ziet men dat het systeem ook een sociaal effect heeft daar landlopers en dergelijke op zoek gaan naar de blikjes en flesjes die toch zijn weggesmeten om zo een centje bij te verdienen. Op deze manier maken deze mensen zich maatschappelijk nuttig en dragen bij een propere leefomgeving.

De toekomst is om zoveel mogelijk materiaal recycleren. Om de kring te kunnen sluiten, vormt een goede inzameling daarbij een cruciale factor. Thans wordt een groot deel van de blikjes bijvoorbeeld niet goed ingezameld waardoor er van recyclage ook geen sprake is.

Kortom, het systeem bij uitstek om een goede inzameling mogelijk te maken. Werkt perfect en het statiegeld kan naar believen aangepast worden om de efficiëntie te verhogen. Het systeem van de toekomst aldus.

Dat OVL hier tegen is, is nog enigszins te begrijpen.
Dat NVA hier tegen is, is onvergefelijk en toont aan dat deze partij stilaan de partij van de achteruitgang aan het worden is. Kiezen voor gratuit populisme in plaats van de duurzame oplossing.
Volgens mij is de toekomst niet het recycleren maar het voorkomen van afval.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 19:52   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Volgens mij is de toekomst om verpakkingen biologisch afbreekbaar te maken.

Om het wetenschappelijk onderzoek naar dat soort zaken te bespoedigen: taks heffen op de niet afbreekbare materialen. Variabele taks: niet te hoog op materialen waar nog geen zicht op is om vervangen te worden (daar moet je de onderzoekscentra en universiteiten steunen op een directe manier), wel hoog op de materialen die reeds of bijna reeds ter beschikking zijn/komen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 20:31   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Volgens mij is de toekomst niet het recycleren maar het voorkomen van afval.
Deze materie is al goed bestudeerd en wel bekend als de Ladder vs Lansink.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ladder_van_Lansink

Het begint dus inderdaad met preventie en aldus voorkomen van afval, dat is de eerste trap en ook de logica zelve.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 20:48   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar zo duur maken ze het niet.
Die paar cent is niet afschrikwekend genoeg en doordat de blauwe zakken wegvallen vrees ik voor nog meer sluikstorten.
Minder verpakkings materiaal gebruiken is de enige oplossing.
Ik zat vandaag op een terrasje, elk koekje zit appart verpakt en bij de minste zuchtje wind het vliegt cellofaantje weg.
Ik vrees daar ook voor. Die blauwe zak is goed ingeburgerd. Ik gebruik hem en ik zie in de straat dat iedereen dat gebruikt.

Het zwerfvuil zie ik meestal na het weekend. Waarschijnlijk zatte gasten. Die gaan niet over werfvuil piekern.

En eerlijk gezegd: met zakken pet flessen en blikjes naar de supermarkt sleuren. Het zal nogal wat zijn
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 20:49   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben het met je eens. Het statiegeld zo duur maken dat flesjes en blikjes teruggebracht worden is de enige manier om het zwerfvuilprobleem de wereld uit te helpen.
Ik denk dat je dan mag rekenen op 1 euro per fles/blikje. Zie je dat zitten?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 20:58   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vrees daar ook voor. Die blauwe zak is goed ingeburgerd. Ik gebruik hem en ik zie in de straat dat iedereen dat gebruikt.

Het zwerfvuil zie ik meestal na het weekend. Waarschijnlijk zatte gasten. Die gaan niet over werfvuil piekern.

En eerlijk gezegd: met zakken pet flessen en blikjes naar de supermarkt sleuren. Het zal nogal wat zijn
Ik heb het nog niet volledig bestudeerd, maar wat ik begrepen heb is de blauwe zak zou blijven bestaan. Alleen wordt het huidige, typisch Belgische systeem ( lees: onduidelijk en omslachtig ), vervangen door een systeem waarbij alle plastic afval in de zak mag - dus ook folies en botervlootjes.

Thans komt er een hoop afval de blauwe zak dat er niet thuis hoort + komt afval dat er wel in thuis hoort niet terecht - zoals 1/3 blikjes - wat meteen nefast is voor mogelijke recyclage.

Waarom meent u overigens dat een systeem dat in het buitenland werkt bij ons niet zou werken?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 21:05   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik heb het nog niet volledig bestudeerd, maar wat ik begrepen heb is de blauwe zak zou blijven bestaan. Alleen wordt het huidige, typisch Belgische systeem ( lees: onduidelijk en omslachtig ), vervangen door een systeem waarbij alle plastic afval in de zak mag - dus ook folies en botervlootjes.

Thans komt er een hoop afval de blauwe zak dat er niet thuis hoort + komt afval dat er wel in thuis hoort niet terecht - zoals 1/3 blikjes - wat meteen nefast is voor mogelijke recyclage.

Waarom meent u overigens dat een systeem dat in het buitenland werkt bij ons niet zou werken?
Hier in het dorp hebben we ondertussen ook rode zakken voor het andere plastic. Ik vind dat ook ok, ik gebruik die ook.
Maar hoe gaat dat PET/blikjes systeem werken? Zoals de flessen? Dat kan toch niet. Blikjes bonen in tomatensaus in een opening steken?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 21:07   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hier in het dorp hebben we ondertussen ook rode zakken voor het andere plastic. Ik vind dat ook ok, ik gebruik die ook.
Maar hoe gaat dat PET/blikjes systeem werken? Zoals de flessen? Dat kan toch niet. Blikjes bonen in tomatensaus in een opening steken?
Enkel drank blikjes en flesjes.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 21:09   #16
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat je dan mag rekenen op 1 euro per fles/blikje. Zie je dat zitten?
Moet kunnen, een volle blauwe zak is dan al gauw 50 euro en meer waard.

Het echt probleem is natuurlijk de superette om de hoek: die zal moeten investeren in een terugname/sorteer-systeem, en waarschijnlijk ook in een soort pers om het volume te beperken. Ik denk dat de tegenwind uit die hoek komt: investeren in iets dat niks opbrengt, of hoogstens kostendekkend is als je van die euro bij aankoop bvb. maar 75 cent terugkrijgt bij teruggave.
Variaties mogelijk, maar de consument zal het altijd betalen.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 21:15   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Moet kunnen, een volle blauwe zak is dan al gauw 50 euro en meer waard.

Het echt probleem is natuurlijk de superette om de hoek: die zal moeten investeren in een terugname/sorteer-systeem, en waarschijnlijk ook in een soort pers om het volume te beperken. Ik denk dat de tegenwind uit die hoek komt: investeren in iets dat niks opbrengt, of hoogstens kostendekkend is als je van die euro bij aankoop bvb. maar 75 cent terugkrijgt bij teruggave.
Variaties mogelijk, maar de consument zal het altijd betalen.
Ja maar dat is wel een serieus probleeem. Ik weet van drankenhandels die geen leeggoed meer aannemen tenzij ze de klanten kennen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 21:42   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Enkel drank blikjes en flesjes.
Dat krijg ik niet uitgelegd aan mijn ouders. Het is nu al ingewikkeld genoeg
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 23:23   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hier in Limburg is het sluikstorten een gigantisch probleem.

Ik rij iedere dag langs een bosweg naar het werk. Iedere dag meerdere vuilniszakken die er bij komen. Iedere dag kan de gemeente langs komen voor de opkuis.

Laat dat statiegeld maar snel komen. Dan gaan schooiers die geen geld hebben voor de Limburg.net factuur hun flessen wel binnendoen.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2018, 08:04   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat krijg ik niet uitgelegd aan mijn ouders. Het is nu al ingewikkeld genoeg
Het zou net eenvoudiger worden, gewoon alle plastic in blauwe zak.

Enkel drankflesjes en blikjes, tevens aangeduid op de verpakking, met statiegeld zoals dat bij glazen flessen het geval is.

Dit omdat zowat 40% van alle zwerfvuil bestaat uit deze drankflesjes en blikjes.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be