Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2004, 16:16   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Criminelen gebruiken liever moderne en dus ook goedkopere wapens.
hm, me dunkt dat 'n (degelijk) illegaal wapen niet goedkoper moet zijn dan eenzelfde legaal model.

Trouwens, hoe vaak komt het bij overvallen enzo tot een schietincident? Effe in 't "oog van de duivel" kijken, volstaat bij de meeste slachtoffers. Niet voor niks dat speelgoedgeweerkes tegenwoordig zo'n fluo-oranje dop op de loop moeten hebben...
Daarmee doelde ik op de historische wapens die vrij te koop zijn.
Meestal zijn dat waardevolle verzamelstukken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 16:28   #102
Véronique
Schepen
 
Véronique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Locatie: Lokeren
Berichten: 482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Véronique


Frank wie wat waar????
Uw schoonvader, niet dus aan uw reactie te zien.
Ik ga niet het hele lijstje Belgische kampioenen aflopen.
Een hint?
Initialen JB en dan ben ik niet over Whiskey bezig
Véronique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 17:15   #103
TigerMoth
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2004
Locatie: Knokke
Berichten: 24
Standaard

Ik ben zowel akkoord met Bobke als met Veronique. Er zijn er zelfs wiens schoonvader kampioen bij de ministers is geweest, en die bakken er ook niet veel van. Maar toch, een systeem zoals in Duitsland lijkt me wel wat. In feite zou ik pleiten voor een gemakkelijke toegang tot vuurwapens, een
wel gereglementeerde toegang tot de munities voor dito (bvb zolas het nu is, met verplichte inschrijving in schietclubs etc), maar ook voor een registratie van alle wapens, bvb door middel van fiches of zo, zodat ze allemaal wel traceerbaar zijn. en dan toch een beetje logisch te werk gaan he; als een wapen in een bepaald kaliber gedeclasserd wordt, lijkt me logisch om alle wapens van dezelfde soort in hetzelfde kaliber ook te declasseren. En geen verschil meer maken tussen percussie, penvuur, centraal of randvuur. Dat heeft geen enkele zin. En uiteindelijk ook die onnozele categoriën afschaffen. Er zijn alleen vuurwapens, blanke wapens en zwarte wapens. Oorlog of verweer etc, dat stelt niets voor.

En Bobke, wat de "verboden" wapens betreft: zoals gezegd lagen er zaterdag op de beurs van Waver naar schatting 2-300 diverse bayonetten, dolken, gevechtsmessen enz, gaande van de middelleeuwse styletto tot de huidige combat dagger, via allerlei bayonetten uit de tijd van Napoleon, enkele Rosalies uit 14-18, uiteraard de duitse bayonetten en dolken uit WO2, met of zonder SS en andere nazi tekens. Verder heb ik zelf 12 Flobert pistolen geteld, waarvan 10 in 6 mm. En er was zoals altijd controle van de politie. Ook één moderne Beretta 92F pistool, MET attest van vernietiging door de proefbank van Luik, stempels inbegrepen, maar toch absoluut schietklaar. Nickel finish, mint condition, € 525. Goed bezig.
TigerMoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 17:23   #104
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Véronique
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Uw schoonvader, niet dus aan uw reactie te zien.
Ik ga niet het hele lijstje Belgische kampioenen aflopen.
Een hint?
Initialen JB en dan ben ik niet over Whiskey bezig
Discipline ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 17:36   #105
TigerMoth
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2004
Locatie: Knokke
Berichten: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Hoe onnozel een wetgeving ook is, ergens zit er wel logica in. De wetgever verbiedt wapens die verdoken kunnen gedragen worden maar achterpoortjes zijn steeds te vinden.
dat dacht ik ook Bobke, totdat TigerMoth met die belachelijke regelkes afkwam met data na 1830 en voor 1945. Als het werkt en er bestaan nog kogels voor, is het een vuurwapen, simpel.

vraag me ooit af hoe het eraan toe ging in de jaren kort na WO2, zeker aan mijn kanten stikte het hier toen van degelijk en gratis wapentuig.

Kinderen wat zichzelf tot rode mist en ledemaatlozen reduceerden met granaten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Knotsen zijn verboden, lijkt gek, maar dit betekent dat een baseballknuppel ook als verboden wapen kan beschouwd worden. Zo is een schroevendraaier die verdoken wordt gedragen op plaatsen waar het nut ervan niet duidelijk is eveneens als een verboden wapen beschouwd worden.
idd verbazend hoeveel Belgen dat honkbal-attribuut in de auto-koffer hebben liggen. Leg er een bal en een mitt bij en nooit meer problemen met de vrienden in het blauw.
Idem voor schroevendraaier: gewoon een maat nemen die je ergens aan je wagen kan gebruiken.

snap die mensen niet, 'n brandblusser ligt toch al in elke wagen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Criminelen gebruiken liever moderne en dus ook goedkopere wapens.
hm, me dunkt dat 'n (degelijk) illegaal wapen niet goedkoper moet zijn dan eenzelfde legaal model.

Trouwens, hoe vaak komt het bij overvallen enzo tot een schietincident? Effe in 't "oog van de duivel" kijken, volstaat bij de meeste slachtoffers. Niet voor niks dat speelgoedgeweerkes tegenwoordig zo'n fluo-oranje dop op de loop moeten hebben...
Wel sorry voor de belachelijke data, JoeQ, maar zo is het, en op die basis doen de meeste politiemensen hun controles. Zelfs nu. Je mag voor mijn part de proef op de som nemen: als je naar een handelaar in antieke wapens gaat en je vraagt hem bvb een Colt Peacemaker met een serienummer groter dan 160.000, zal hij antwoorden dat die vergunningsplichtig is. Het nummer 159.999 daarentegen, is vrij want gedateerd van voor eind december 1945. Belachelijk, dat vind ik ook, maar zo is het in de reële wereld. en het is niet 1830 maar wel 1890.
Hoe het eraan ging kort na de oorlog ? vrij rustig. De mensen waren toen allemaal de wapens beu.
Ik weet niet waar je woont, maar in de streek van Ieper is het ook nog alledaagse kost munitie uit WO1 uit te graven. En verder, beste vriend, zijn er momenteel maar héél weinig "oude" wapens waarvoor geen munitie meer te vinden is.
Wat de "verdoken" wapens betreft ben ik akkoord. Totaal belachelijk. In feite kan gelijk wat als wapen gebruikt worden. Maar de contra's hebben het wel degelijk over VUURwapens. De schaar in mevrouw's handtas of een fles gevuld met brandbaar materiaal vergeten ze meestal.

Wat de prijzen van moderne legale en illegale wapens betreft: legaal kunt ge bvb een gloednieuw CZ pistool in 6.35 mm voor €70 kopen (gezien op internet). Hetzelfde pistool "in het zwart" kost gemakkelijk € 700. (gehoord elders). Je moet dus flink zot zijn om ze illegaal te kopen. Maar ja, criminelen hebben niet de gewoonte om vergunningen aan te vragen he.
TigerMoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2004, 14:26   #106
JoeQpublic
Gouverneur
 
Geregistreerd: 25 september 2003
Berichten: 1.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
Wel sorry voor de belachelijke data, JoeQ, maar zo is het, en op die basis doen de meeste politiemensen hun controles. Zelfs nu. en het is niet 1830 maar wel 1890.
zeker geen excuses maken, TigerMoth, zonder u wist deze leek zelfs niet dat er ook een onderscheid op basis van bouwjaar gemaakt werd.
Bijdrages van mensen met kennis van zaken zoals jij zijn té zeldzaam om er ook nog es over te gaan klagen. Altijd fijn om nog es iets bij te leren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
Hoe het eraan ging kort na de oorlog ? vrij rustig. De mensen waren toen allemaal de wapens beu.
Ik weet niet waar je woont, maar in de streek van Ieper is het ook nog alledaagse kost munitie uit WO1 uit te graven. En verder, beste vriend, zijn er momenteel maar héél weinig "oude" wapens waarvoor geen munitie meer te vinden is.
Limburg del' Norte!
In '44 hebben Duitsers hier nog stevig achterhoedegevecht geleverd en laat ons zeggen dat niet alles wat in de jaren ervoor op de hei rondliep een konijn was
Ben er redelijk zeker van dat je (ook nu nog) op menige hooizolder of in de grond begraven in oliedoeken gewikkelde souvenirs van toen vindt. Kogels enzo zullen idd geen probleem zijn voor wie weet waar te zoeken... Wie weet wat de toekomst ooit brengt hé.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
Wat de "verdoken" wapens betreft ben ik akkoord. Totaal belachelijk. In feite kan gelijk wat als wapen gebruikt worden. Maar de contra's hebben het wel degelijk over VUURwapens. De schaar in mevrouw's handtas of een fles gevuld met brandbaar materiaal vergeten ze meestal.
Maar deze of gene messen zijn wel bij wet verboden.
Houden enkel brave huisvaders en tienerjongens tegen om ze in de winkel te kopen, maar lost probleem niet op natuurlijk...
Zelfde bezwaar dus als tegen te strenge of ingewikkelde vuurwapenwetgeving.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
Wat de prijzen van moderne legale en illegale wapens betreft: legaal kunt ge bvb een gloednieuw CZ pistool in 6.35 mm voor €70 kopen (gezien op internet). Hetzelfde pistool "in het zwart" kost gemakkelijk € 700. (gehoord elders). Je moet dus flink zot zijn om ze illegaal te kopen. Maar ja, criminelen hebben niet de gewoonte om vergunningen aan te vragen he.
heb ook al een en ander "gehoord" en daarom die repliek op Bobkes opmerking.
Wel handig als je zelf geen vergunning vastkrijgt of er voor dat soort speelgoed geen vergunningen bestaan... Legale toepassingen voor illegale wapens kan ik niet bedenken. Toch blijven ze bestaan.

Maar zoals de ene mutant tegen de andere zei: we wijken af.
__________________
--E eigen vork eerst --E
JoeQpublic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 20:23   #107
TigerMoth
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2004
Locatie: Knokke
Berichten: 24
Standaard

Awel, ik vind de laatste reacties van JoeQ zeer interessant. In feite is hij ook met de huidige situatie niet tevreden en denkt hij in dezelfde richting als veel onder ons, zij het vanuit een andere oogpunt.
Nu, wat kennis betreft: ik ben zeker geen expert hoor, en ook geen jurist. Alleen een verzamelaar, die uiteraard wel weet waarover hij spreekt als het op 19de eeuwse vuurwapens en vuurwapens in het algemeen gaat. Blanke wapens ken ik niet zo goed. Ik kan wel een paar dolken, bayonetten en sabels identificeren, maar daar stopt het. En van zwarte wapens zoals speren, lansen, pieken, bogen, kruisbogen en andere hellebaarden ken ik geen fluit.
Wat ik WEL weet is dat die wapens minder gevaarlijk zijn dan pakweg een broodmes. Een bayonet bvb zal niemand aan weerskanten scherpen om er een mes van te maken, wat dat gaat gewoon niet. De temper is zo hard dat men ofwel het wapen, ofwel het materiaal onherroepelijk beschadigt. Paradedolken zoals SS-en andere nazi-gelul zijn uit lichtmetaal gemaakt en niet geschikt voor iets anders dan parade.
Sabels en zwaarden zijn ietwat te zichtbaar om overal mee te doen. Dus is het onzin om die dingen te gaan verbieden. Een ice-pick of een schroevendraaier kunnen ook heel wat schade aanrichten, en zijn veel goedkoper.
Wat men er ook moge van denken, in België zullen er altijd wapens zijn. Wij produceren al 5 eeuwen wapens die wereldwijd als de beste bekend zijn. Geen enkel jachtgeweer, van om het even waar in de wereld, is van betere kwaliteit dan de Luikse producties. Befaamde Amerikaanse producenten, zoals bv Browning, danken nog altijd hun huidig bestaan aan de onbekende stielmannen van de FN. Dat is een patrimonium.
De contra's zijn net zoals religieuze fundamentalisten: ze zien alleen het negatief aspekt van een wapen: "het dient om mensen te doden". Ja, idd, als criminelen het gebruiken is het zo. Maar het dient ook om mensen te verdedigen en om levens te redden, en dat aspekt willen ze niet zien. Er zijn nochtans - god zij dank - nog altijd méér goede mensen dan criminelen. Dus laat ons het bezit op een degelijke manier reglementeren, laat de vreedzame verzamelaars, jagers en sportschutters met rust, en laat ons wat meer energie, geld en tijd aan de strijd tegen criminelen besteden. Al was het maar om ons het gevoel te geven dat ons belastingsgeld toch ergens goed besteed wordt. Snelle auto's, bestuurd door mensen onder invloed van sofdrugs, zijn grotere killers. Op dat vlak wordt niet veel meer gedaan dan superboetes geven.
TigerMoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 20:56   #108
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
Ik ben zowel akkoord met Bobke als met Veronique. Er zijn er zelfs wiens schoonvader kampioen bij de ministers is geweest, en die bakken er ook niet veel van. Maar toch, een systeem zoals in Duitsland lijkt me wel wat. In feite zou ik pleiten voor een gemakkelijke toegang tot vuurwapens, een
wel gereglementeerde toegang tot de munities voor dito (bvb zolas het nu is, met verplichte inschrijving in schietclubs etc), maar ook voor een registratie van alle wapens, bvb door middel van fiches of zo, zodat ze allemaal wel traceerbaar zijn. en dan toch een beetje logisch te werk gaan he; als een wapen in een bepaald kaliber gedeclasserd wordt, lijkt me logisch om alle wapens van dezelfde soort in hetzelfde kaliber ook te declasseren. En geen verschil meer maken tussen percussie, penvuur, centraal of randvuur. Dat heeft geen enkele zin. En uiteindelijk ook die onnozele categoriën afschaffen. Er zijn alleen vuurwapens, blanke wapens en zwarte wapens. Oorlog of verweer etc, dat stelt niets voor.

En Bobke, wat de "verboden" wapens betreft: zoals gezegd lagen er zaterdag op de beurs van Waver naar schatting 2-300 diverse bayonetten, dolken, gevechtsmessen enz, gaande van de middelleeuwse styletto tot de huidige combat dagger, via allerlei bayonetten uit de tijd van Napoleon, enkele Rosalies uit 14-18, uiteraard de duitse bayonetten en dolken uit WO2, met of zonder SS en andere nazi tekens. Verder heb ik zelf 12 Flobert pistolen geteld, waarvan 10 in 6 mm. En er was zoals altijd controle van de politie. Ook één moderne Beretta 92F pistool, MET attest van vernietiging door de proefbank van Luik, stempels inbegrepen, maar toch absoluut schietklaar. Nickel finish, mint condition, € 525. Goed bezig.
TigerMoth... ne naam die bij mij herinneringen oproept! In de jaren zestig heb ik veel gevlogen met ne TigerMoth. Veel acrobatie! Daar was die tweedekker goed voor!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 01:01   #109
Véronique
Schepen
 
Véronique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Locatie: Lokeren
Berichten: 482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Véronique

Initialen JB en dan ben ik niet over Whiskey bezig
Discipline ?
Karabijn en luchtpistool
Moete de maat van zijn onderbroek ook weten?
Véronique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 09:22   #110
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Véronique
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Discipline ?
Karabijn en luchtpistool
Moete de maat van zijn onderbroek ook weten?
Nee maar zijn schoenmaat zou helpen.
Ik weet genoeg.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 17:16   #111
TigerMoth
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 april 2004
Locatie: Knokke
Berichten: 24
Standaard

TigerMoth... ne naam die bij mij herinneringen oproept! In de jaren zestig heb ik veel gevlogen met ne TigerMoth. Veel acrobatie! Daar was die tweedekker goed voor![/quote]

Ja, Luddo, die kans heb ik nooit gehad. Een fantastische tweedekker, inderdaad. Maar ik denk dat hij in de jaren zestig al heel oud was; of heb ik het mis ? Maar dat doet weinig terzake.
TigerMoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 17:26   #112
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TigerMoth
TigerMoth... ne naam die bij mij herinneringen oproept! In de jaren zestig heb ik veel gevlogen met ne TigerMoth. Veel acrobatie! Daar was die tweedekker goed voor!
Ja, Luddo, die kans heb ik nooit gehad. Een fantastische tweedekker, inderdaad. Maar ik denk dat hij in de jaren zestig al heel oud was; of heb ik het mis ? Maar dat doet weinig terzake.[/quote]

Inderdaad, een type uit de jaren dertig (te zien in 'Out of Africa"!) dat tijdens WO2 het opleidingstoestel van de RAF was.
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 17:56   #113
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vind dat iedereen zich mag bewapenen met van alles en nog wat zoals bijlen, basebal knuppels, scharen, rieken en pikhouwelen, voorhamers, boog en pijlen met laservizier, honden die bijten, flessen, patatenmessen en uitbeenmessen; ALS HET MAAR NIET SCHIET NIETWAAR?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 20:09   #114
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik vind dat iedereen zich mag bewapenen met van alles en nog wat zoals bijlen, basebal knuppels, scharen, rieken en pikhouwelen, voorhamers, boog en pijlen met laservizier, honden die bijten, flessen, patatenmessen en uitbeenmessen; ALS HET MAAR NIET SCHIET NIETWAAR?
Boog en pijlen schieten wel hoor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be