Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2015, 20:09   #1361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zou u niet beter eerst die bronnen geven waar Hagel al een paar pagina's naar vraagt?
Wat dacht u van Athanasius en Rufinus?

Welke historische bron bracht hagel ook alweer aan? Ik ben even vergeten wat die ook alweer was... Weet u het nog?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:31   #1362
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat dacht u van Athanasius en Rufinus?

Welke historische bron bracht hagel ook alweer aan? Ik ben even vergeten wat die ook alweer was... Weet u het nog?
Nog geen, omdat hij eerst wil dat u bronnen geeft voor uw beweringen die de "historische kritiek" kunnen doorstaan...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:35   #1363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Nog geen, omdat hij eerst wil dat u bronnen geeft voor uw beweringen die de "historische kritiek" kunnen doorstaan...
Dat was alvast niet de teneur in het begin waar hij onmiddellijk en zonder enige reserve, maar ook zonder enige bronvermelding, Athanasius' relaas afwees. Daarop gaf ik ook de verwijzing naar Rufinus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:46   #1364
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat was alvast niet de teneur in het begin waar hij onmiddellijk en zonder enige reserve, maar ook zonder enige bronvermelding, Athanasius' relaas afwees. Daarop gaf ik ook de verwijzing naar Rufinus.
En Rufinus, die doorstaat zelfs uw eigen uitgedokterde historische kritiek niet: was hij er bij? Nee. Dus?
Als bewijs voor de geloofwaardigheid van Athanasius komt u af met een persoon die nog niet geboren was toen het spel gebeurde. Neemt u zichzelf wel serieus?

Laatst gewijzigd door hagel : 8 juni 2015 om 20:48.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:49   #1365
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat was alvast niet de teneur in het begin waar hij onmiddellijk en zonder enige reserve, maar ook zonder enige bronvermelding, Athanasius' relaas afwees. Daarop gaf ik ook de verwijzing naar Rufinus.
Het gaat bij u dus niet om feiten, het gaat bij u om teneur. U bent dus heel wetenschappelijk bezig.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:49   #1366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
En Rufinus, die doorstaat zelfs uw eigen uitgedokterde historische kritiek niet: was hij er bij? Nee. Dus?
Rufinus' relaas bevestigt Athanasius.

Op welke historische bron is uw visie ook alweer gebaseerd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:52   #1367
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat dacht u van Athanasius en Rufinus?

Welke historische bron bracht hagel ook alweer aan? Ik ben even vergeten wat die ook alweer was... Weet u het nog?

Hebt u de historische betrouwbaarheid van uw bronnen kunnen aantonen? Ik ben het even vergeten. Weet iemand het hier nog?
Nog nooit heb ik een zieliger verweer gelezen van iemand die beweert historisch onderlegd te zijn. Geen wonder dat ons onderwijs naar de vaantjes gaat, als zo iemand voor een klas staat.
Ik hoop dat u zichzelf nog serieus neemt, want anders wordt het wel heel erg zielig.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:53   #1368
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rufinus' relaas bevestigt Athanasius.

Op welke historische bron is uw visie ook alweer gebaseerd?
Daar gaat het niet over.
Welke redenering gebruikt u? Rufinus die er niet bij was bevestigt Athanasius. Is dat een bewijs? Neen. Hij kan gewoon Athanasius versie hebben overgeschreven. Hebt u enige notie van wetenschap. U hebt daarmee nog altijd niet aangetoond dat Athanasius een betrouwbare historische bron was, integendeel.

Nogmaals: als u dat kunt bewijzen, ben ik bereid een andere bron te geven.

Laatst gewijzigd door hagel : 8 juni 2015 om 20:55.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 21:04   #1369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Hebt u de historische betrouwbaarheid van uw bronnen kunnen aantonen? Ik ben het even vergeten. Weet iemand het hier nog?
Onmiddellijk wees u Athanasius af zonder daarbij te steunen op een historische bron. Ook na wat googlen blijkt dat u nog steeds niet kunt steunen op bronmateriaal voor uw visie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 22:13   #1370
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die laatste alinea wijst u er slechts op dat de achterliggende gedachte bij u alvast niet die van gelovige is, daar u er lijkt van uit te gaan dat Constantijn ergens zijn wil opdrong aan de concilievaders die dan blijkbaar niet geleid werden door de Geest van Waarheid. Jezus beloofde ons evenwel Zijn bijstand. Blijkbaar moet ik ook hier een ontluisterende conclusie trekken.
Er zijn geen bronnen of bescheiden meer over dit fameuze en delicate concilië (tenminste voor zover we weten). En dat is waarschijnlijk maar beter ook voor de Kerk van Rome.

Maar dat Constantijn zich mengde in de debatten, is zo goed als zeker. Hij was het die een Concilie belegde in Nicea (na het mislukken van het Concilie van Antiochië). En hij gaf ook aan waarom hij Nicea koos. Om het kort en bondig te zeggen:
-het is daar aangenaam klimaat(sic).
-het is kort bij zijn woonst zodat hij aanwezig kan zijn op dit concilie als toeschouwer én als deelnemer.

Heeft hij de debatten ook gestuurd? Dat is zeker niet uitgesloten.

Constantijn kreeg op dit concilie zelfs zijn eigen kleine troon. Hij had dus een vaste plaats. Dat hij het concilie van Nicea ook stuurde, bleek onrechtstreeks uit een brief van een bisschop die later aan Constantijn schreef: ‘Wij pleegden een zondige daad, o prins, door uit angst voor u een blasfemie te onderschrijven’.

Bisschoppen die de besluiten van Nicea niet wilden ondertekenen werden beschouwd als misdadigers door de keizer en konden opgepakt worden. Zij die wel tekenden, kregen mooie koninklijke geschenken en mochten aan een groots banket aanzitten. Eusebius meende bovendien zelfs dat de keizer de stem was van God was op aarde. Ook in deze sfeer moet men heel dat concilie van Nicea plaatsen
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 23:50   #1371
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.373
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En heel dat geneuzel over de mysogene geschiedenis van de katholieke kerk, wat heeft dat te maken met de 21ste eeuw in een omgeving die tolerantie hoog in't vaandel draagt?

Een afleidingsmaneuver om het feitelijke topic niet aan te kaarten?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 15:38   #1372
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onmiddellijk wees u Athanasius af zonder daarbij te steunen op een historische bron. Ook na wat googlen blijkt dat u nog steeds niet kunt steunen op bronmateriaal voor uw visie.
U draait de zaken weer om. Ik wees op de betrouwbaarheid van Athanasius. Is dat een betrouwbaren bron? Zelfs wie gewoon op de hoogte is van het concilie weet dat je daar vraagtekens kunt bij zetten. Het is niet omdat Athanasius iets beweert dat het ook zo was.
U meent dan nog te weten dat ik heb zitten googlen. Helemaal niet.
U kon tot heden nog altijd niet aantonen dat uw bron historisch betrouwbaar is.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 15:38   #1373
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En heel dat geneuzel over de mysogene geschiedenis van de katholieke kerk, wat heeft dat te maken met de 21ste eeuw in een omgeving die tolerantie hoog in't vaandel draagt?

Een afleidingsmaneuver om het feitelijke topic niet aan te kaarten?
Tuurlijk.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be