Politics.be Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2020, 13:22   #41
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht

Ben ik het absoluut niet mee eens
.
Voor de Brexit geld dat je land een contract heeft afgesloten en je kan dus alleen een referendum houden over de onderhandelingen. Daarna of je tevreden bent met het resultaat. Je kan je medecontractanten niet verplichten om eenzijdig aan uw voorwaarden te voldoen.
De ring rond Antwerpen is dan wel een goed voorbeeld waar je geen referendum kan over houden omdat ik natuurlijk voor het voorstel stem waar ik als bewoner het minste last van heb. Het maakt daarbij niet uit dat het andere slechter of duurder is. Lokaal dan je dan ook maar adviserende referendums inrichten wanneer die gevolgen hebben voor de rest van het land.
Met uw standpunten gaat ge in steden, landen en staten met directe democratie, en ook hier in Belgie bij de voorstanders van directe democratie, niet veel succes oogsten vrees in. In elk geval zullen er heel wat burgers een democratiseringsproces moeten steunen als het wil lukken. En dan is één doelstelling natuurlijk wel noodzakelijk.
Oud 4 mei 2020, 14:21   #42
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Met uw standpunten gaat ge in steden, landen en staten met directe democratie, en ook hier in Belgie bij de voorstanders van directe democratie, niet veel succes oogsten vrees in. In elk geval zullen er heel wat burgers een democratiseringsproces moeten steunen als het wil lukken. En dan is één doelstelling natuurlijk wel noodzakelijk.
Als de bevolking geen democratie wil is dat hun en niet mijn probleem. Vrijwel iedereen is er van overtuigd dat men het systeem niet kan veranderen. Als ik er van overtuigd ben dat ik niet meer kan fietsen, kan ik ook niet meer fietsen.
En als je het langzaam wilt invoeren dan denk ik dat de gevestigde macht zonder enig probleem naar de wapens zal grijpen als de tendens gevaarlijk word voor hun. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd.
Oud 5 mei 2020, 21:14   #43
Erw
Eur. Commissievoorzitter

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ring rond Antwerpen is dan wel een goed voorbeeld waar je geen referendum kan over houden omdat ik natuurlijk voor het voorstel stem waar ik als bewoner het minste last van heb. Het maakt daarbij niet uit dat het andere slechter of duurder is. Lokaal dan je dan ook maar adviserende referendums inrichten wanneer die gevolgen hebben voor de rest van het land.
Waar zie je eigenlijk dat "goed" van "goed voorbeeld"?
Een referendum is een dwangmiddel in een samenleving.
Als Antwerpen samenleeft met de rest van het land, mag de rest van het land ook komen stemmen. Een meerderheid kan dan beslissen ring okee of ring niet okee. Daar is niks mis mee, toch.

Een referendum is een legaal dwangmiddel en staat boven elke bestaande wet.
Nogal wiedes - het omgekeerde komt neer op een uitzonderingslijstje van macht, en daarmee eindigt ook democratie.
Hoed u voor de speculatie-fabels die pogen te verhinderen dat u wat u produceerde terug kan kopen.

Atlas Shrugged

Laatst gewijzigd door Erw : 5 mei 2020 om 21:28.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 21:32   #44
Erw
Eur. Commissievoorzitter

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de bevolking geen democratie wil is dat hun en niet mijn probleem. Vrijwel iedereen is er van overtuigd dat men het systeem niet kan veranderen. Als ik er van overtuigd ben dat ik niet meer kan fietsen, kan ik ook niet meer fietsen.
En als je het langzaam wilt invoeren dan denk ik dat de gevestigde macht zonder enig probleem naar de wapens zal grijpen als de tendens gevaarlijk word voor hun. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurd.
Je moet jezelf eens lezen. Je spreekt voortdurend in naam van bevolking. "Geem democratie wil.." "Vrijwel iedereen is ervan....".
Gevestigde machten die wapens grijpen, identificeren zich publiek als onderdrukker. Ze hebben daar dus wel een probleem mee...
Hoed u voor de speculatie-fabels die pogen te verhinderen dat u wat u produceerde terug kan kopen.

Atlas Shrugged
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2020, 01:19   #45
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Waar zie je eigenlijk dat "goed" van "goed voorbeeld"?
Een referendum is een dwangmiddel in een samenleving.
Als Antwerpen samenleeft met de rest van het land, mag de rest van het land ook komen stemmen. Een meerderheid kan dan beslissen ring okee of ring niet okee. Daar is niks mis mee, toch.

Een referendum is een legaal dwangmiddel en staat boven elke bestaande wet.
Nogal wiedes - het omgekeerde komt neer op een uitzonderingslijstje van macht, en daarmee eindigt ook democratie.
Je kan inderdaad landelijk stellen of er een ring moet komen of niet. Maar je kan de lokale bevolking niet laten bepalen hoe die ring er moet uit zien. Dat word bepaald door experten die de goedkoopste en efficiëntste oplossing moeten uitwerken.
En een referendum is geen dwangmiddel maar een vertolking van de wil van de meerderheid van de bevolking. En aangezien die voor de financiële gevolgen opdraait is het normaal dat zij inspraak hebben.
Oud 6 mei 2020, 01:30   #46
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Je moet jezelf eens lezen. Je spreekt voortdurend in naam van bevolking. "Geem democratie wil.." "Vrijwel iedereen is ervan....".
Gevestigde machten die wapens grijpen, identificeren zich publiek als onderdrukker. Ze hebben daar dus wel een probleem mee...
Blijkbaar niet. Want dan zou men al lang het bindend referendum hebben. De Belgische staat heeft al tientallen keren gewelddadig opgetreden tegen de ontevredenheid van haar bevolking en daar zijn ook al tientallen doden bij gevallen. Zie je, in een democratie moet men geen betogingen organiseren opdat men rechtvaardige maatregelen wil invoeren. Zoal bv. de belastingdruk die eenzijdig op de werkende bevolking word afgewenteld of de rechtspraak waar deze die die het meeste geld heeft ook de meeste rechten heeft. Daar heeft men het referendum voor.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be