Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2018, 06:23   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Rechter fluit Francken opnieuw terug

Rechter fluit Francken opnieuw terug

Yassine B., die in een gesloten centrum wachtte op zijn uitwijzing naar Marokko, kwam gisterenavond, na een arrest van de Raad Voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV), op vrije voeten. B. mag nu thuis zijn proces afwachten. Dit lijkt - alweer -geen goed nieuws voor het uitwijzingsbeleid van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken.

België het toonbeeld van hoe het niet moet?

Véél verwarde rechters?

Citaat:
Of dit een nieuwe koers inluidt van de vreemdelingenrechtbank, is dus moeilijk in te schatten. Freddy Roosemont, directeur-generaal van Dienst Vreemdelingenzaken, wijst er nog op dat de meeste uitwijzingen gebeuren bij veroordeelden die hun straf al hebben uitgezeten in ons land. Slechts in vijf tot tien procent van de gevallen gaat het volgens hem om illegalen die voorwaardelijk vrij zijn. Maandag of dinsdag beslist DVZ of ze in cassatieberoep gaan.
Nog steeds moet ik vaststellen dat er enorm véél mensen zijn die niet weten waarvoor illegaal eigenlijk voor staat.

Ik los dat even op:

Een illegaal is een persoon die zonder rechtmatige status in een land verblijft.

Lijkt mij duidelijk genoeg dat je daar uit kan afleiden dat het personen zijn die totaal niet in het land moeten zijn waar ze zich op huidig ogenblik in weten te 'verschuilen' of voet aan de grond gezet hebben.

In geval van de illegaal waar het over gaat zorgde die nog voor problemen ook.

Citaat:
B. werd opgepakt na een incident met de politie in mei. Na twee maanden in de gevangenis betaalde zijn familie zijn borgsom
En dat mag allemaal en moet maar toegelaten worden? Yeah right!
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 augustus 2018 om 06:25.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:12   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Dat is weer zo'n affaire van iemand die op zijn proces wacht.

Ipv te zitten zagen en klagen zouden Francken en Geens het beter eens wettelijk proberen te regelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:17   #3
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.487
Standaard

"Yassine B., die in een gesloten centrum wachtte op zijn uitwijzing naar Marokko, kwam gisterenavond, na een arrest van de Raad Voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV), op vrije voeten. B. mag nu thuis zijn proces afwachten. "

Wat verstaat men hier onder 'thuis'? Als 'm dat uitwijzingsbevel opvolgt, is 'm eigenlijk 'thuis'. En de boete van dat incident, dat sturen we op via de post.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:22   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is weer zo'n affaire van iemand die op zijn proces wacht.

Ipv te zitten zagen en klagen zouden Francken en Geens het beter eens wettelijk proberen te regelen.
Geens noch Francken zitten te zagen, ze hadden hem uitgewezen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:23   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Geens noch Francken zitten te zagen, ze hadden hem uitgewezen.
Neen hij is niet uitgewezen, hij is vrijgelaten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:25   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen hij is niet uitgewezen, hij is vrijgelaten.
Niet op bevel van Francken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:26   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niet op bevel van Francken.
Dat had ik ook al begrepen

Maar terzake: Francken en Geens zouden beter samenzitten en aan de wet sleutelen zodat zo'n zaken niet mogelijk zijn.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 augustus 2018 om 11:28.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 12:14   #8
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Rechter fluit Francken opnieuw terug

Yassine B., die in een gesloten centrum wachtte op zijn uitwijzing naar Marokko, kwam gisterenavond, na een arrest van de Raad Voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV), op vrije voeten. B. mag nu thuis zijn proces afwachten. Dit lijkt - alweer -geen goed nieuws voor het uitwijzingsbeleid van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken.

België het toonbeeld van hoe het niet moet?

Véél verwarde rechters?



Nog steeds moet ik vaststellen dat er enorm véél mensen zijn die niet weten waarvoor illegaal eigenlijk voor staat.

Ik los dat even op:

Een illegaal is een persoon die zonder rechtmatige status in een land verblijft.

Lijkt mij duidelijk genoeg dat je daar uit kan afleiden dat het personen zijn die totaal niet in het land moeten zijn waar ze zich op huidig ogenblik in weten te 'verschuilen' of voet aan de grond gezet hebben.

In geval van de illegaal waar het over gaat zorgde die nog voor problemen ook.



En dat mag allemaal en moet maar toegelaten worden? Yeah right!
Ik hoop dat gezond verstand laat in zien, dat je een illegale Marokkaan gewoon moet terug sturen, en al zeker wanneer die heeft geprobeerd iemand omver te rijden. Misschien even nagaan met wiens auto er op stap werd gegaan?
Laat me raden; gewoon van familie.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 12:39   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.709
Standaard

Dit is niet de eerste keer trouwens...

Het is gewoon een feit dat iemand die een juridische procedure moet ondergaan ter beschikking moet blijven van het gerecht ,en dat dit voorgaat op andere beschikkingen (vreemdelingenwetgeving bijvoorbeeld)...

Mogelijk staat enkel "medische urgentie" nog hoger....


Het gevaar is nu natuurlijk,gezien ook de bewezen TRAAGHEID van justitie, dat iemand door het plegen van "voldoende lichte" misdrijven aanhoudend in Belgie-,en grotendeels uit de gevangenis-,kan blijven.....

We zien welke moeilijke knopen op de tafel van de politiek kunnen liggen....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 18 augustus 2018 om 12:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 12:46   #10
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit is niet de eerste keer trouwens...

Het is gewoon een feit dat iemand die een juridische procedure moet ondergaan ter beschikking moet blijven van het gerecht ,en dat dit voorgaat op andere beschikkingen (vreemdelingenwetgeving bijvoorbeeld)...

Mogelijk staat enkel "medische urgentie" nog hoger....


Het gevaar is nu natuurlijk,gezien ook de bewezen TRAAGHEID van justitie, dat iemand door het plegen van "voldoende lichte" misdrijven aanhoudend in Belgie-,en grotendeels uit de gevangenis-,kan blijven.....

We zien welke moeilijke knopen op de tafel van de politiek kunnen liggen....
Dan moet de wet worden aangepast aan de huidige situatie van massaal veel illegalen.
Waarom belastinggeld uitgeven aan iemand die hier niet mag zijn?
De pro deo ( illegaal dus geen bestaansmiddelen) het gerecht, eventueel gevangenis, maar mogelijk ook niet, ondertussen begint die man gewoon een nieuw leven, via een andere route in het illegale bestaan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:21   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Dit is rechterlijk activisme, en ik leg uit waarom:

het parlement heeft een wet gestemd waarin zeer duidelijk een opdracht gegeven wordt aan de uitvoerende macht: illegalen repatriëren.
Als de rechterlijke macht dat verhindert of beperkt, dan is er een schending van de machten.

Ik kan me wel voorstellen dat een onderzoeksrechter signaleert aan de uitvoerende macht dat om een misdrijf op te lossen/... het wenselijk is dat de illegale nog een eindje ter beschikking blijft.
Maar als die onderzoeksrechter tegelijk beslist dat de crimineel gewoon met een enkelbandje mag rondlopen, of slechts een som geld in bewaring moest geven, dan vind ik dat de vraag van die onderzoeksrechter maar een mager beestje is.

Theo laat ook per tweet weten dat bij elk beroep hij uiteindelijk altijd gelijk gekregen heeft.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:23   #12
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Hoog tijd om die RVV, waar enkele PS rechters de plak zwaaien, definitief te ontmantelen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:30   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Rechtssysteem is zwaar verouderd in België, tijd om dat eens onder de loupe te nemen.

Wie wil daar aan beginnen en er misschien zijn/haar handen aan 'vuil' maken of er zwaar aan verbranden?

De fout bij vele zaken is dat er nog altijd veel teveel achterpoortjes 'open' zijn en daar maken velen handig gebruik van.

Na er soms wat over te jammerklachten laten 'wij' het verder allemaal zijn gangetje gaan, laten 'wij' het oogluikend toe.

Of dat in de toekomst goed gaat aflopen als er bij bepaalde zaken geen duidelijkheid gesteld zal worden gaat het enorm verkeerd aflopen.

Mijn mening punt
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 augustus 2018 om 14:32.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 14:32   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dit is rechterlijk activisme, en ik leg uit waarom:

het parlement heeft een wet gestemd waarin zeer duidelijk een opdracht gegeven wordt aan de uitvoerende macht: illegalen repatriëren.
Als de rechterlijke macht dat verhindert of beperkt, dan is er een schending van de machten.

Ik kan me wel voorstellen dat een onderzoeksrechter signaleert aan de uitvoerende macht dat om een misdrijf op te lossen/... het wenselijk is dat de illegale nog een eindje ter beschikking blijft.
Maar als die onderzoeksrechter tegelijk beslist dat de crimineel gewoon met een enkelbandje mag rondlopen, of slechts een som geld in bewaring moest geven, dan vind ik dat de vraag van die onderzoeksrechter maar een mager beestje is.

Theo laat ook per tweet weten dat bij elk beroep hij uiteindelijk altijd gelijk gekregen heeft.
Maar er is geen wet die zegt dat die wet boven een andere staat. Je moet wetten maken die éénduidig zijn en die rechters niet verplicht om wetten tegenover mekaar af te wegen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 15:18   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar er is geen wet die zegt dat die wet boven een andere staat. Je moet wetten maken die éénduidig zijn en die rechters niet verplicht om wetten tegenover mekaar af te wegen.
Welke wet zegt dat ge niemand moogt repatriëren omdat een rechter dan zijn werk niet kan doen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 15:29   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Welke wet zegt dat ge niemand moogt repatriëren omdat een rechter dan zijn werk niet kan doen ?
Die is er niet en dat is juist het probleem
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 15:34   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die is er niet en dat is juist het probleem
Hoe kan een rechter dan oordelen over een niet bestaande wet?
Lijkt mij duidelijk een vorm van zelfbediening.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 15:42   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe kan een rechter dan oordelen over een niet bestaande wet?
Lijkt mij duidelijk een vorm van zelfbediening.
Nu moet hij zelf kiezen welke wet voorrang krijgt. Dus je moet niet zagen als hij dat niet doet zoals jij of Francken dat graag zouden hebben
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 15:54   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu moet hij zelf kiezen welke wet voorrang krijgt. Dus je moet niet zagen als hij dat niet doet zoals jij of Francken dat graag zouden hebben
En welke wet krijgt voorrang?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 16:22   #20
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe kan een rechter dan oordelen over een niet bestaande wet?
Lijkt mij duidelijk een vorm van zelfbediening.
Meester Tralalie weet daar alles van.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be