Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2008, 17:49   #41
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Die vergelijking gaat niet meer op vanaf eind '41 toen bleek dat de T-34 gehakt maakte van de Mark-IV. IS-2 bleek ook qua productiekosten, vuurkracht en onderhoud de Panther-tank te overtreffen. De enige tank aan Duitse zijde die nog superieur bleek te zijn was de Tiger-2, maar deze was veel te complex om te maken en de productiekosten waren buiten alle proportie. Ook was het geen aanvalstank meer, de IS-2 kon gemakkelijk de Tiger-2 aan de achterzijde aanvallen.
Jij spreekt nu al over eind '41 en over de Köningstiger( die pas veel later op het toneel kwam).
Ik beweer enkel dat Barbarossa mogelijk kon slagen door de combinatie; enkele Duitse divisies meer + vroegere aanvalsdatum. (wat mogelijk zou zijn zonder het italiaanse geklungel)

In feite was het reeds eind '41 zeker dat Duitsland zou verliezen vermits men toen reeds op 4 fronten moest strijden of troepen houden (westfront, oostfront, middellandse zee, Scandinavië) en daarnaast ook nog een strijd voerde op de Atlantische Oceaan.
Rusland kon zijn ganse leger volledig inzetten tegen Duitsland en kreeg dan ook nog eens gigantische hoeveelheden materiaal e.d. van de geallieerden.

In dergelijke omstandigheden is het in feite een mirakel dat Duitsland het zo lang heeft volgehouden.
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8

Laatst gewijzigd door Honoré gepluimd : 26 juli 2008 om 17:52.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 17:53   #42
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Gezien hun ervaringen met WOI moesten ze iets van nattigheid gevoeld hebben. De oorlog was op dat vlak al verloren met de Battle of Britain. De Luftwaffe kreeg daar reeds onherstelbare verliezen toebedeeld.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 18:23   #43
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Je vergeet dat ze werden verslagen door een grote overmacht aan nieuwe divisies uit het Oosten + dat de tankreserves aan T-34's werden ingezet. Zelfs indien de winter niet intrad, is het hoog onzeker dat de Wehrmacht de troepen en het materieel hadden om Moskou in te nemen.
En zelfs indien Moskou was ingenomen, blijft de vraag of de Sovjets het bijltje er dan bij zouden neergooien. Ik heb daar mijn twijfels over: als ik zie welke vorderingen de Russen maakten in de winter van '41, denk ik dat een voortijdig Stalingrad niet ondenkbaar was geweest. Dat is natuurlijk allemaal maar speculatie, de Sovjetunie zou even goed ineengestort kunnen zijn bij het verlies van de hoofdstad.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 18:40   #44
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Het aanvalsdoel is pas veranderd toen Heeresgruppe Süd te veel problemen kreeg in de Oekraïne tegen de Russische overmacht en een deel van Heeresgruppe Mitte moest te hulp komen (met groot succes trouwens)
Hierdoor moest Heeresgruppe Mitte wel zijn opmars naar Moskou tijdelijk staken.
De omsingeling bij Kiev was inderdaad een grandioze overwinning, maar stond niet in relatie met de doelen die men zich gesteld had. Dat is nu net het probleem: je kan niet verwachten tegelijkertijd én bij Leningrad én bij Moskou én in de Oekraïne massale vorderingen te maken. Men dacht dat door de deur in te trappen, het hele bouwsel ineen zou storten. Dat bleek véél te overmoedig. Persoonlijk denk ik dat de aanval in de richting van Leningrad afgebouwd had moeten worden, zodat een extra Panzergruppe bij Heeresgruppe Mitte of Süd had kunnen ingedeeld worden. Dát had het verschil gemaakt.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 18:49   #45
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
En zelfs indien Moskou was ingenomen, blijft de vraag of de Sovjets het bijltje er dan bij zouden neergooien. Ik heb daar mijn twijfels over: als ik zie welke vorderingen de Russen maakten in de winter van '41, denk ik dat een voortijdig Stalingrad niet ondenkbaar was geweest. Dat is natuurlijk allemaal maar speculatie, de Sovjetunie zou even goed ineengestort kunnen zijn bij het verlies van de hoofdstad.
Moskou was om 3 redenen enorm belangrijk.

1) Omwille van het prestige; het verlies van Moskou zou een zeer zware morele klap zijn vr de Sovjetunie
2) Men zou enorm veel mankracht verliezen
3) Moskou was het centrale punt van de spoorwegen van de Sovjetunie. Zonder moskou zou de bevoorrading van de troepen en van een stad als Leningrad zo niet onmogelijk dan toch zeer moeilijk en chaotisch worden.

Of het verlies van Moskou de doodsteek zou worden voor de Sovjetunie is natuurlijk niet zeker...maar het zou wel een enorm zware klap zijn.
Maar inderdaad dit is slechts allemaal speculatie...en dan nog eens volledig offtopic
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 18:57   #46
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De omsingeling bij Kiev was inderdaad een grandioze overwinning, maar stond niet in relatie met de doelen die men zich gesteld had. Dat is nu net het probleem: je kan niet verwachten tegelijkertijd én bij Leningrad én bij Moskou én in de Oekraïne massale vorderingen te maken. Men dacht dat door de deur in te trappen, het hele bouwsel ineen zou storten. Dat bleek véél te overmoedig. Persoonlijk denk ik dat de aanval in de richting van Leningrad afgebouwd had moeten worden, zodat een extra Panzergruppe bij Heeresgruppe Mitte of Süd had kunnen ingedeeld worden. Dát had het verschil gemaakt.
En zo komen we weer bij mijn beginpunt; zonder het Italiaanse geklungel kon men iemand als Rommel met enkele divisies extra inzetten.
Stel je voor; Rommel op de vlaktes van de Oekraïne...
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 19:01   #47
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
En zo komen we weer bij mijn beginpunt; zonder het Italiaanse geklungel kon men iemand als Rommel met enkele divisies extra inzetten.
Stel je voor; Rommel op de vlaktes van de Oekraïne...
Stel je voor, Konev in Libië. Misschien geraakte Rommel niet voorbij Tobroek.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be