Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2010, 12:15   #41
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Oei, dat is een stelling die best wordt gestaafd met steenharde bewijzen. Je zegt hier niet meer of niet minder dat het plaatsen van camera's het aantal ongevallen verhoogt. Dat zou ik niet durven beweren. Zoals ik in het begin van de draad stelde, zullen er wel andere factoren van invloed zijn (hoger aantal wagens, ...)
Dat zou idd kloppen in een normaal jaar...jammer genoeg was het vorig jaar crisis en zijn er net massaal minder nieuwe auto`s gekocht dan normaal...de aangroei van verkeer was dus kortom gemiddeld lager.
Zijn er zoveel meer nieuwe wegen bijgekomen vorig jaar? Ik dacht het niet.

Wat het dan wel is geweest? Slechte staat van de wegen?
Ik weet het niet, maar wat je dus wel kan afleiden is dat flitspalen niet perce de veiligheid op onze wegen verbeteren...behalve op die enkele 100 meter voor en na een paal. Die conclusie mogen we volgens mij wel nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.

Laatst gewijzigd door illwill : 10 november 2010 om 12:15.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 12:17   #42
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat zeg ik hier al jaren. En steevast krijg ik dan het antwoord dat ik spoken zie.
Men moet al vrij naiëf zijn, te denken dat men in dit apenland iets doet zonder dat het geld op brengt.
De veiligheid kan de pot op. Geld is het sleutelwoord in België.
Volgens mij ook, en ze zullen hier en daar wel een paaltje zetten wat wel effectief voor de veiligheid dient maar het gros is volgens mij voor de doekoe.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 13:57   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Het is een schande dat een boete "maar" 50 euro bedraagt. Geen wonder dat veel autobestuurders hardleers zijn.
In Duitsland 10 Euro voor dezelfde overtreding
(vanaf 21 kmh te snel zijn er wel strafpunten te verdienen, enkel voor "Duitsers"

Duitsland is in 2009 opgeklommen tot het 4e-veiligste land in de EU-27 landen.
Ze komen van de 12e plaats in 1991.

België stond in 1991 op de 16de plaats en zijn gezakt naar de 19e plaats in 2009.
(in dezelfde Europese statistiek verkeersdoden/inwoners)

"Vóór de flitspalen -in 1996- " stond België op de 15e plaats, de beste plaats totnutoe.

Hadden ze vanaf toen maar voldoende geïnvesteerd in veilige weginfra en verkeersopleiding - opvoeding, ook sensibilisatie (rijscholen, gordeldracht, ...), verbeteringen verkeersregels..., ipv dat weinige geld dat ze ervoor over hadden te verpulveren in allerhande straatmeubilair (klinkers, drempels, plateau´s, bepaalde middeneilanden, conflictverhogende snelheidsremmers...) en andere foei-snelheid maatregelen die vooral de staatskas moesten vullen op kap van de noemer "rijbaangebruiker met nummerplaat".
Dat men -vooral redelijke- snelheidslimieten kan handhaven op een volwassen manier heeft Duitsland wel ondertussen voldoende aangetoond. Ook aan de cijfers.

Nu gij weer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:01   #44
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dat zou idd kloppen in een normaal jaar...jammer genoeg was het vorig jaar crisis en zijn er net massaal minder nieuwe auto`s gekocht dan normaal...de aangroei van verkeer was dus kortom gemiddeld lager.
Zijn er zoveel meer nieuwe wegen bijgekomen vorig jaar? Ik dacht het niet.

Wat het dan wel is geweest? Slechte staat van de wegen?
Ik weet het niet, maar wat je dus wel kan afleiden is dat flitspalen niet perce de veiligheid op onze wegen verbeteren...behalve op die enkele 100 meter voor en na een paal. Die conclusie mogen we volgens mij wel nemen.
Euh. Ook tijdens het crisisjaar is het aantal wagens op onze wegen nog steeds gestegen, hoor.

Maar bon. Het is een mysterie.

Ik kan me wel vinden in je conclusie wat betreft flitspalen.

De hamvraag is nu: hoe maken we onze wegen dan veiliger?
Iemand?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:24   #45
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Duitsland 10 Euro voor dezelfde overtreding
(vanaf 21 kmh te snel zijn er wel strafpunten te verdienen, enkel voor "Duitsers"

Duitsland is in 2009 opgeklommen tot het 4e-veiligste land in de EU-27 landen.
Ze komen van de 12e plaats in 1991.

België stond in 1991 op de 16de plaats en zijn gezakt naar de 19e plaats in 2009.
(in dezelfde Europese statistiek verkeersdoden/inwoners)

"Vóór de flitspalen -in 1996- " stond België op de 15e plaats, de beste plaats totnutoe.

Hadden ze vanaf toen maar voldoende geïnvesteerd in veilige weginfra en verkeersopleiding - opvoeding, ook sensibilisatie (rijscholen, gordeldracht, ...), verbeteringen verkeersregels..., ipv dat weinige geld dat ze ervoor over hadden te verpulveren in allerhande straatmeubilair (klinkers, drempels, plateau´s, bepaalde middeneilanden, conflictverhogende snelheidsremmers...) en andere foei-snelheid maatregelen die vooral de staatskas moesten vullen op kap van de noemer "rijbaangebruiker met nummerplaat".
Dat men -vooral redelijke- snelheidslimieten kan handhaven op een volwassen manier heeft Duitsland wel ondertussen voldoende aangetoond. Ook aan de cijfers.

Nu gij weer.
Duitsers zijn niet hetzelfde als Belgen hé. Er is wel een groot mentaliteitsverschil tussen de twee.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:26   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Euh. Ook tijdens het crisisjaar is het aantal wagens op onze wegen nog steeds gestegen, hoor.
Niet echt, met meer als 1 % gedaald in 2008 tov 2007.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...tand/index.jsp

Citaat:
De hamvraag is nu: hoe maken we onze wegen dan veiliger?
Iemand?
Heb je enkele dagen vrij ?

Voor studiereis - liefst met de auto - naar het nabijgelegen buitenland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 14:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:30   #47
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet echt, met meer als 1 % gedaald in 2008 tov 2007.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...tand/index.jsp
Euh... ik zie in die cijfers geen afname van het aantal voertuigen, wel een mindere stijging van het aantal wagens. In 2008 zijn er minder nieuwe wagens ingeschreven dan in 2007. Maar er zijn dan nog altijd nieuwe wagens bijgekomen, hé!

Citaat:
Heb je enkele dagen vrij ?

Voor studiereis - liefst met de auto - naar het nabijgelegen buitenland.
Tof! Ben je vrouwelijk, slank en tussen 18 en 35?
Zo niet, kan je het dan niet even samenvatten in een paar kernpunten?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:31   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Duitsers zijn niet hetzelfde als Belgen hé. Er is wel een groot mentaliteitsverschil tussen de twee.
En ?

Niet relevant, ik vergelijk enkel de evolutie.

Ofwel zeg je dat het mentaliteitsverschil van die Be-chauffeurs en D-chauffeurs onderling veranderd is in die pakweg 15 jaar.

Wie heeft ervoor gezorgd of wie heeft dat toegelaten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:56   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Euh... ik zie in die cijfers geen afname van het aantal voertuigen, wel een mindere stijging van het aantal wagens. In 2008 zijn er minder nieuwe wagens ingeschreven dan in 2007. Maar er zijn dan nog altijd nieuwe wagens bijgekomen, hé!
Neen, je schreef wagens op de weg tijdens het crisisjaar, dat zijn afgelegde voertuigkilometers en die zijn met 1 % gedaald.
ik citeer jou:
Citaat:
Ook tijdens het crisisjaar is het aantal wagens op onze wegen nog steeds gestegen, hoor.
Ik neem aan dat die "op onze wegen" rijdende wagens zijn.

Citaat:
Zo niet, kan je het dan niet even samenvatten in een paar kernpunten?
Oh, ik noem er 5 (die me willekeurig binnenvallen)

1. Ouderwets verkeersreglement gebaseerd op verkeerssituatie van 40 jaar geleden, is af en toe opgelapt geweest - maar op de punten die niets afdoen aan de verkeersonveiligheid - met nog meer interpretatiefouten tot gevolg;
een vb. betreft verkeersveiligheid:
er bestaat nog zeer veel voorrang van rechts op kruispunten buiten de bebouwde kom (zelfs op "90 kmh-wegen"), in het buitenland absoluut ondenkbaar.

2. Rijopleiding ondermaats tov buurlanden, ttz alweer onaangepast aan huidig verkeer.
vb. in Duitsland bvb bestaat een doorgedreven rijopleiding met als doel een rijbewijs te krijgen omdat je dan echt kunt rijden in het huidige (internationaal) verkeer, niet als doel te slagen in het rijbewijsexamen zoals in Be. Ook ´s nachts rijden op een drukke snelweg houdt dat bvb in.

Natuurlijk brengt dat mee dat een rijopleiding dubbel zo duur uitvalt en dubbel zoveel oefenuren benodigt. Beter dat als hun opgespaarde geld uit te geven aan bepaalde opties voor hun eerste wagen...

3. Gevaarlijke ondoordachte wegrandinfra:
vb ondoordachte aanplanting van bomen buiten bebouwde kom: op gelijk of > 70 kmh-wegen.
vb. overvloed aan verlichtingspalen die meestal onnodig zijn, ik zie nog talrijke palen waar zelfs nog geen verlichting aan hangt (de stroomkabels liggen onder de grond)

4. Qua gordeldrachtpercentage en dito handhaving staat Be bij de laatste 3 van Europa.
vijgen na Pasen natuurlijk, maar het kwaad is al lang geschied.
Idem onder-invloed-rijden en dito handhaving. Daar is wel beweging in.

5. Qua rijbewijs op punten - wet ligt al járen klaar - wordt nog steeds niets ondernomen.

Euhm geef de autobestuurders een betere doorgedreven rijopleiding en geef hun terug meer rijverantwoordelijkheid, maar niet zonder een verantwoordelijke stok achter de deur (recidive aanpakken)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 14:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:12   #50
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, je schreef wagens op de weg tijdens het crisisjaar, dat zijn afgelegde voertuigkilometers en die zijn met 1 % gedaald.
ik citeer jou:

Ik neem aan dat die "op onze wegen" rijdende wagens zijn.
Ah bon. Neen, dat bedoelde ik niet. Ik wou zeggen dat er tijdens het crisisjaar gewoon nog steeds meer wagens zijn bijgekomen. Die voertuigkilometers, dat zou dan wel kunnen.

Citaat:

Oh, ik noem er 5 (die me willekeurig binnenvallen)

1. Ouderwets verkeersreglement gebaseerd op verkeerssituatie van 40 jaar geleden, is af en toe opgelapt geweest - maar op de punten die niets afdoen aan de verkeersonveiligheid - met nog meer interpretatiefouten tot gevolg;
een vb. betreft verkeersveiligheid:
er bestaat nog zeer veel voorrang van rechts op kruispunten buiten de bebouwde kom (zelfs op "90 kmh-wegen"), in het buitenland absoluut ondenkbaar.

2. Rijopleiding ondermaats tov buurlanden, ttz alweer onaangepast aan huidig verkeer.
vb. in Duitsland bvb bestaat een doorgedreven rijopleiding met als doel een rijbewijs te krijgen omdat je dan echt kunt rijden in het huidige (internationaal) verkeer, niet als doel te slagen in het rijbewijsexamen zoals in Be. Ook ´s nachts rijden op een drukke snelweg houdt dat bvb in.

Natuurlijk brengt dat mee dat een rijopleiding dubbel zo duur uitvalt en dubbel zoveel oefenuren benodigt. Beter dat als hun opgespaarde geld uit te geven aan bepaalde opties voor hun eerste wagen...

3. Gevaarlijke ondoordachte wegrandinfra:
vb ondoordachte aanplanting van bomen buiten bebouwde kom: op gelijk of > 70 kmh-wegen.
vb. overvloed aan verlichtingspalen die meestal onnodig zijn, ik zie nog talrijke palen waar zelfs nog geen verlichting aan hangt (de stroomkabels liggen onder de grond)

4. Qua gordeldrachtpercentage en dito handhaving staat Be bij de laatste 3 van Europa.
vijgen na Pasen natuurlijk, maar het kwaad is al lang geschied.
Idem onder-invloed-rijden en dito handhaving. Daar is wel beweging in.

5. Qua rijbewijs op punten - wet ligt al járen klaar - wordt nog steeds niets ondernomen.

Euhm geef de autobestuurders een betere doorgedreven rijopleiding en geef hun terug meer rijverantwoordelijkheid, maar niet zonder een verantwoordelijke stok achter de deur (recidive aanpakken)
Dank u.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:40   #51
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mozilla Bekijk bericht
met allebei dezelfde eigenschappen .

Welkom tot de wetenschap.

Spijtig genoeg geeft men ook hier de voorkeur aan populaire EN schatkistspijzende "maatregelen" ipv echte oplossingen.
De camera`s op zich hebben idd dezelfde eigenschappen, beelden maken. Maar de toepassing waar ze hier gebruikt worden zijn totaal niet te vergelijken, laat staan het resultaat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:47   #52
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Euh. Ook tijdens het crisisjaar is het aantal wagens op onze wegen nog steeds gestegen, hoor.

Maar bon. Het is een mysterie.

Ik kan me wel vinden in je conclusie wat betreft flitspalen.

De hamvraag is nu: hoe maken we onze wegen dan veiliger?
Iemand?
Volgens mij enkel door de staat ervan te verbeteren. Meer niet.

Snelheid beperken maar niet overal gaan opmeten en belachelijke boetes geven. Fouten maken is menselijk en hierdoor zullen er altijd doden vallen. Ik denk dat we ons hier gewoon bij moeten neerleggen, vooral in een toepassing waar gewoonweg massaal veel mensen aan deelnemen en dus massaaal veel menselijke fouten in kunnen maken met soms jammer genoeg grote gevolgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:55   #53
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Volgens mij enkel door de staat ervan te verbeteren. Meer niet.

Snelheid beperken maar niet overal gaan opmeten en belachelijke boetes geven. Fouten maken is menselijk en hierdoor zullen er altijd doden vallen. Ik denk dat we ons hier gewoon bij moeten neerleggen, vooral in een toepassing waar gewoonweg massaal veel mensen aan deelnemen en dus massaaal veel menselijke fouten in kunnen maken met soms jammer genoeg grote gevolgen.
Nou nou, hoe fatalistisch. 'Snelheid beperken' maar het niet gaan controleren. Laten we de verkeersborden dan maar wat groter maken, of zo.
Andere landen slagen er wél in hun wegen veilig(er) te krijgen/houden.

Infrastructureel hinken we inderdaad fel achterop. Mentaliteitsgewijs me dunkt ook.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 18:19   #54
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Nou nou, hoe fatalistisch. 'Snelheid beperken' maar het niet gaan controleren. Laten we de verkeersborden dan maar wat groter maken, of zo.
Andere landen slagen er wél in hun wegen veilig(er) te krijgen/houden.

Infrastructureel hinken we inderdaad fel achterop. Mentaliteitsgewijs me dunkt ook.
Ik bedoel met beperken...de voertuigen zelf natuurlijk. Max snelheid 140 bv.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 20:38   #55
Ganzenbordfan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2007
Locatie: Braunau am Inn
Berichten: 1.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Precies alsof er zo veel pendelaars in een fermette op 50 km van de werkvloer wonen.

De realiteit van de pendelaar is veelal:

- in de eigen regio is er onvoldoende werk
- maar heel zijn/haar sociale leven bevindt zich wel in die regio

=> er wordt dan maar voor lief genomen dat men dagelijks veel tijd zal spenderen aan de verplaatsing wonen / werk.

Vaak kan bovenstaande nog gecombineerd worden met:

- en de prijs/kwaliteit verhouding van een woning in de eigen regio is veel beter dan die in de buurt van het werk.

En ik denk dat maar een kleine fractie van de pendelaars in 'fermettes op de buiten wonen', de meerderheid woont in een simpel appartement of gezinswoning maar zou in de buurt van het werk voor hetzelfde geld enkel iets van veel mindere kwaliteit kunnen vinden.
Sinds pakweg de jaren '60 is er sprake van gigantische stadsvlucht. Ik maakte er een karikatuur van, dat klopt. Veel gependel kan volgens mij vermeden worden als:

- Mensen dichter bij hun werk/economisch weefsel gaan wonen
- Voor afstanden minder als 10 kilometer de fiets nemen, indien mogelijk
- Er zoveel mogelijk aan carpoolen e.d. wordt gedaan
- Het openbaar vervoer, indien voldoende voorzien, behoorlijk functioneert

En ook:

- Het is net door de stadsvlucht dat vele buurten daar erop achteruit zijn gegaan en de gemeenten rond de steden verworden zijn tot villareservaten voor verkavelingsvlamen. Zo gaat de prijs/kwaliteit verhouding van woningen in bepaalde stedelijke wijken natuurlijk snel achteruit, in anderen stijgt ze dan weer enorm.

- Zonder die stadsvlucht hadden we hoogstwaarschijnlijk minder van die afschuwelijke lintbebouwing.

Ik blijf er van overtuigd dat het vooral de (klein)burgerij (fermettebewoners) is die pendelt met de wagen. Het proletariaat gebruikt meer het openbaar vervoer en woont meer in steden.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 20:38   #56
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Ik bedoel met beperken...de voertuigen zelf natuurlijk. Max snelheid 140 bv.
Ah. Was me niet duidelijk. Dat zou wel een goed voorstel zijn.
Zal echter niet veel helpen in de bebouwde kom. Maar de technologie staat niet stil. Misschien zijn er dra middelen beschikbaar die het toelaten om de snelheid van wagens van buitenaf te beperken.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 21:14   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Misschien zijn er dra middelen beschikbaar die het toelaten om de snelheid van wagens van buitenaf te beperken.
En dat zou hoeveel % minder verkeersdoden opleveren als niemand boven de snelheidslimiet kan rijden ?
Of hoeveel % minder letselongevallen ?

Maar rustig verder "onaangepast snel" kan rijden tot de limiet ?

En de andere ´77´ ongevalsoorzaken echt gelijk blijven ?

Ik ga ervanuit dat er niet meer zijn bij het inhalen van tragere voertuigen... of door andere dingen die gebeuren als de *weggebruiker een vals gevoel van veiligheid krijgt omdat niemand "sneller" als de -vaste- plaatselijke limiet kan... (vooral de kwetsbare* weggebruikers)

Vrachtwagenongevallen met 90 kmh-snelheidsbeperkte camions (al vanaf +3,5 ton) zijn al uitgesloten van die "technische vooruitgang" op wegen waar ze tot 90 kmh kunnen en mogen, bijna alle 2+2-middenberm, i.p. alle autowegen en snelwegen.

Bromfietsers klasse A en B eigenlijk ook. Fietsers ook, voetgangers zijn ook weggebruikers, dus die ook, wslk vergeet ik nog wat.

De verkeersdoden die in/onder de voertuigen vallen die nog redelijk begrensd kunnen worden maken pakweg ongeveer 60 % uit van het totaal aantal -100%- verkeersdoden.

Zelfs als het optimistische 10 % zou zijn van die 100% stijgen we van de 19e naar de 16e plaats of een plaats slechter als we stonden in 1996 (15e) in de Europese rangschikking, nog iemand iets ?

Alle beetjes helpen

Ik weet iets waardoor we van vandaag op morgen (bmvs) ca. 12 % minder verkeersdoden hebben, elke auto/vrachtwagen/recente reisbussen... is er al verplicht mee uitgerust.

Citaat:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
Besluit: Cijfers zeggen alles

Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):

•127 verkeersdoden minder (-8,5%);
•721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
•5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...rdel-niet.aspx

Een op de drie draagt gordel niet

13/09 Meer dan honderd agenten van de federale wegpolitie hebben maandag tussen 8 en 16 uur een grootschalige controleactie georganiseerd op snelwegen in ons land.

556 van de 1.555 gecontroleerde automobilisten droegen de veiligheidsgordel niet en 63 gebruikten hun gsm achter het stuur.
gordeldracht Europa volgens de ´statistiek´:
Citaat:
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en

Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)

Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%

Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 21:48   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Men is enkele jaren geleden begonnen met het plaatsen van flitspalen om het aantal doden op onze wegen te verminderen.
We zijn nu een hoop jaren verder en een hoop flitspalen rijker geworden...en blijkbaar waren het aantal doden vorig jaar spectaculair hoger (7de dag gisteren)

Kortom...flitspalen helpen dus helemaal niet. Dat blijkt nu uit harde cijfers en bewijzen. En toch willen ze er bij gaan plaatsen.
Verkeerde conclusie.

Helpen flitspalen? Een juiste conclusie daarop kan alleen maar getrokken worden als men nagaat wat het aantal ongevallen was op die plaats waar er vroeger geen flitspaal stond en nu wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 21:52   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Mijn man is enkele weken geflitst geweest voor enkele kilometers te snel te rijden: 50 euro boete! Het is een schande dat mensen geflitst kunnen worden in eigen straat!!!!!
Wat is daar schandelijk aan? Mag je volgens u in de eigen straat soms sneller rijden dan toegelaten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 21:53   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verkeerde conclusie.

Helpen flitspalen? Een juiste conclusie daarop kan alleen maar getrokken worden als men nagaat wat het aantal ongevallen was op die plaats waar er vroeger geen flitspaal stond en nu wel.
En alleen maar ongevallen door hoofdoorzaak "snelheid boven de limiet" ? of niet ?

En -op die plaats- de rest totaal onveranderd bleef al die jaren...
Dezelfde weginfra, dezelfde passerende weggebruikers (aantal, grootte, aard voertuigen, enz...), dezelfde gemoedsgesteldheid en fysiek van die weggebruikers, dezelfde gereden snelheden onder de limiet, en natuurlijk dezelfde snelheidslimiet, enz....

Simpel toch.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 21:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be