Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2010, 19:22   #41
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vraag mij af of tolheffing op belgische wegen door stadsbesturen wettelijk is ?
Ik denk dat het gemeentewegen zijn, dus ja, het zal wel wettelijk zijn denk ik.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 19:25   #42
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U bedoelt dat U de weggebruiker twee maal wil laten betalen? 1 maal belastingen en 1 maal belastingen voor het gebruik van de met zijn belastingen aangelegd wegen?
2 keer?

- Betalen voor de weg
- Verkeersbelasting om te rijden
- Tax op de benzine
- BTW op onderhoud
- Parkeergeld
- Rekeningrijden
- ...
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 19:48   #43
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...tml#reageerTag

Omdat al die automobilisten door de woonwijken rijden en zo het sluipverkeer tegen te gaan!
Nee, omdat het binnenkort verkiezingen zijn, en Mia zich al eens wou presenteren. Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn. De markten hier in de streek liggen nog altijd vol van haar gul uitgestrooide foldertjes
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:01   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Al dat sluipverkeer mijdt de andere wegen voor een goede reden. Misschien daar eens iets aan doen?
Ongetwijfeld hebben ze een reden. Of die echter als "goed" te omschrijven is, is nog maar een andere vraag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:05   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U bedoelt dat U de weggebruiker twee maal wil laten betalen? 1 maal belastingen en 1 maal belastingen voor het gebruik van de met zijn belastingen aangelegd wegen?
De belastingen die een automobilist betaalt, zijn in België onverantwoord laag. De wegenbelasting staat op geen enkele wijze in verhouding tot de kost die de aanleg en onderhoud van het wegenpark met zich meebrengt. Dus, het gebruik van de wagen moet duurder gemaakt worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:14   #46
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En in de begroting van de vlaamse regering staat 2.8Miljard wegenbouw;..
dus echt wel je kunt beter alle wiskunde hier op tafel leggen om uw argument te onderbouwen.
Heel wat budget zit bij gemeenten en (voorlopig nog) provinciën.
Daareboven is verkeer meer dan een weg aanleggen : aanschaf gronden, mobiliteitsstudies, onderhoud bermen (staat vaak onder groendienst gebudgeteerd), etc.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:37   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wie gewoon de weg volgt is door al die wegenwerken tegenwoordig continu bezig met sluipverkeer.
Simpelweg Gent. Gans het centrum ligt al meer dan een jaar, misschien al bijna 2 jaar open. Langs waar moet men rijden om den duur?

En de straten die toegankelijk zijn gaan regelrecht naar de stadsparkings. Gans Gent moet soms door straatjes rijden enkel geschikt voor fietsers. Men is dan verwonderd dat er zoveel file is?

Yup, met ezels in het stadhuis kan men blijven balken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:46   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wie gewoon de weg volgt is door al die wegenwerken tegenwoordig continu bezig met sluipverkeer.
Simpelweg Gent. Gans het centrum ligt al meer dan een jaar, misschien al bijna 2 jaar open. Langs waar moet men rijden om den duur?

En de straten die toegankelijk zijn gaan regelrecht naar de stadsparkings. Gans Gent moet soms door straatjes rijden enkel geschikt voor fietsers. Men is dan verwonderd dat er zoveel file is?

Yup, met ezels in het stadhuis kan men blijven balken.
Misschien even gaan nadenken over uw mobiliteit? Als ik naar Gent ga en met de wagen ernaar rijdt, parkeer ik steeds aan het Rabot. De rest doe ik te voet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:52   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien even gaan nadenken over uw mobiliteit? Als ik naar Gent ga en met de wagen ernaar rijdt, parkeer ik steeds aan het Rabot. De rest doe ik te voet.
Als je passeert wil je me dan meehelpen mijn werk gerief te dragen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:52   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De belastingen die een automobilist betaalt, zijn in België onverantwoord laag. De wegenbelasting staat op geen enkele wijze in verhouding tot de kost die de aanleg en onderhoud van het wegenpark met zich meebrengt. Dus, het gebruik van de wagen moet duurder gemaakt worden.
maar ale jan:
7 miljard via de petroleum ??? en dat is niet genoeg voor het vlaams wegenbudget van 2.8Miljard te betalen???
we spreken nog niet van 2miljard wegenbelasting ?
we spreken nog niet van de 5miljard BTW op auto's
we spreken nog niet van de 2miljard btw op brandstoffen
we spreken nog niet van 2miljard btw op de verzekeringen van auto's
we spreken nog niet van voordeel in natura belastingen van de leasewagens op 2 miljoen leaswagens zal dat ook in de miljarden kloppen

leg dat nog eens uit dat de wegen duurder kosten dan wat de automobilisten betalen ??
bedoel je die 40.000gewonden die moeten verzorgd worden en die gedebudgetteerd zitten in onze sociale zekerheid ? Of bedoel je die 1.000 politieagenten die we doen werken ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:55   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

De ziekte van Belgie Jan, is dat alles altijd in één pot moet zitten. En dat er altijd 10 begrotingen zijnd ie geld uitgeven en dat er altijd 10 begrotingen zijn waar het geld binnenkomt.

Dus er bestaat geen 'kruisbalans gemaakt wordt ' waar je zo volledig de 'inkomsten jaar na jaar van deauto's inventariseert'
en daar tegelijkertijd de 'uitgaven' voorziet voor wat de auto's nodig hebben.

Als die balans eenmaal per jaar op een correcte en volledige manier zou gemaakt worden, zou je zien dat de auto in feite veel te veel betaalt. Tenzij je hier mijn cijfers gaat tegenspreken natuurlijk en met referenties aankomt waar je die kruisbalans kunt opmaken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 20:56   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
maar ale jan:
7 miljard via de petroleum ??? en dat is niet genoeg voor het vlaams wegenbudget van 2.8Miljard te betalen???
we spreken nog niet van 2miljard wegenbelasting ?
we spreken nog niet van de 5miljard BTW op auto's
we spreken nog niet van de 2miljard btw op brandstoffen
we spreken nog niet van 2miljard btw op de verzekeringen van auto's
we spreken nog niet van voordeel in natura belastingen van de leasewagens op 2 miljoen leaswagens zal dat ook in de miljarden kloppen

leg dat nog eens uit dat de wegen duurder kosten dan wat de automobilisten betalen ??
bedoel je die 40.000gewonden die moeten verzorgd worden en die gedebudgetteerd zitten in onze sociale zekerheid ? Of bedoel je die 1.000 politieagenten die we doen werken ?
U schijnt niet te weten dat heel veel inkomsten voor de federale kas zijn, daar waar wegenbouw en -onderhoud volledig ten laste wordt gelegd van de gemeenten, provincies en gewesten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:19   #53
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt niet te weten dat heel veel inkomsten voor de federale kas zijn, daar waar wegenbouw en -onderhoud volledig ten laste wordt gelegd van de gemeenten, provincies en gewesten.
ha dat het in de verkeerde zak zit wil niet zeggen dat het niet betaald wordt ? dus een beetje ernstig, dan is het gewoon wat budgetten die moeten verschoven worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:24   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ha dat het in de verkeerde zak zit wil niet zeggen dat het niet betaald wordt ? dus een beetje ernstig, dan is het gewoon wat budgetten die moeten verschoven worden.
U brengt een aantal elementen aan die helemaal niet bijdragen tot de wegenbouw en -onderhoud. Bijvoorbeeld de verzekering.

Daarnaast is het onmiskenbaar dat in België de autobelasting heel laag ligt in vergelijking tot bijvoorbeeld Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:26   #55
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U brengt een aantal elementen aan die helemaal niet bijdragen tot de wegenbouw en -onderhoud. Bijvoorbeeld de verzekering.

Daarnaast is het onmiskenbaar dat in België de autobelasting heel laag ligt in vergelijking tot bijvoorbeeld Nederland.
De BTW op de verzekering voor auto's zit in de staatsbegroting en wordt betaalt door de auto's ? of ben ik verkeerd ? ale Jan een beetje ernstig.
De BTW op de auto's zit in de staatsbegroting, en moet dus zogenaamd verdwijnen in de pot ??? Hij kan in een boekhouding perfect dienen om de BTW te betalen op de wegenbouw. Trouwens moest de overheid de wegenbouw privé maken of in vennootschappen stoppen, dan kan moet ze hoegenaamd de btw niet betalen... dus kan ze 20% meer spenderen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:35   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De BTW op de verzekering voor auto's zit in de staatsbegroting en wordt betaalt door de auto's ? of ben ik verkeerd ? ale Jan een beetje ernstig.
De BTW op de auto's zit in de staatsbegroting, en moet dus zogenaamd verdwijnen in de pot ??? Hij kan in een boekhouding perfect dienen om de BTW te betalen op de wegenbouw. Trouwens moest de overheid de wegenbouw privé maken of in vennootschappen stoppen, dan kan moet ze hoegenaamd de btw niet betalen... dus kan ze 20% meer spenderen.
Waarom zou ze die BTW niet moeten betalen?

De BTW op de verzekeringspremies wordt inderdaad in de federale kas gestort. Dus voor wegenbouw komt ze niet in aanmerking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:46   #57
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Luister. Ik begrijp sluiprijders. Ik zie het hier al enkele jaren hoe een grote vierbaansrijksweg gereduceerd wordt tot 2-baansweg die nu alweer openligt om er fracking busbanen bij te trekken. Het verkeer schuift hier van rood licht tot rood licht, tot op het punt dat die 2baansweg terug een vierbaansweg wordt. Moest ik daar elke dag instaan, ik zocht ook alternatieven. En zolang die alternatieven mogelijk zijn, en de impressie geven dat het sneller gaat, desnoods door dorpskernen en woonwijken, zou ik die ook gebruiken.

Wat mankeert is een verkeersbeleid. Een echt dan, en niet waarmee we nu mee opgezadeld zitten (hoewel ik heel content ben om van dat sluipverkeer vanaf te zijn)
Alternatieven zoeken met de auto is weinig zinvol. Beter naar de trein, bus of fiets sluipen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:46   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
één keer is genoeg.
Maar dan wel de reële kost en die liggen stukken hoger dan veel mensen denken. En stukken hoger dan wat er nu betaald wordt met de wegenbelasting.
Weet je wat de benzine kost ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:54   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De belastingen die een automobilist betaalt, zijn in België onverantwoord laag. De wegenbelasting staat op geen enkele wijze in verhouding tot de kost die de aanleg en onderhoud van het wegenpark met zich meebrengt. Dus, het gebruik van de wagen moet duurder gemaakt worden.
Ook voor het goederenvervoer laten opdraaien ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2010, 21:57   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ook voor het goederenvervoer laten opdraaien ?
Natuurlijk. Waarom niet trouwens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be