Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2012, 20:24   #1
ZXL
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 december 2005
Berichten: 22
Standaard Een modern vertelselke over de vrije markteconomie

Er was eens een kip die op het erf van de boerderij rondscharrelde tot ze enkele korrels tarwe vond. Ze riep haar buren erbij en zei: “Als we dit graan zaaien, hebben we later brood om te eten. Wie wil me helpen zaaien?”
“Ik niet,” zie de koe.
“Ik niet,” zei de eend.
“Ik niet,” zei het varken.
“Ik niet,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip.
En ze voegde de daad bij het woord. Het koren groeide hoog en rijpte tot gouden graankorrels.
“Wie wil me helpen oogsten?” vroeg de kip.
“Ik niet,” zei de eend.
“Dat behoort niet tot mijn bevoegdheden,” zei het varken.
“Ik zou mijn anciënniteit verliezen,” zei de koe.
“Ik zou mijn werkloosheidsvergoeding verliezen,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip. En ze voegde de daad bij het woord. Er was ruim voldoende tarwe om brood te bakken.

“Wie wil me helpen bakken?” vroeg de kip.
“Dan zou ik overuren moeten doen,” zei de koe.
“Ik ben met brugpensioen,” zei de eend.
“Ik heb daarvoor geen opleiding gekregen,” zei het varken.
“Als ik als enige moet helpen, is dat discriminatie,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip. Ze bakte vijf broden en toonde ze trots aan haar buren. Die wilden allemaal een brood.

Meer zelfs: ze eisten hun deel op. Maar de kip zei dat ze de vijf zelfgebakken broden zelf wou opeten.

“Buitensporige winsten,” loeide de koe.
“Kapitalistische uitzuiger,” kwaakte de eend.
“Ik eis gelijke rechten,” snaterde de gans.
“Dat is niet solidair,” knorde het varken.

Met z’n vieren maakten ze spandoeken met de tekst “ONEERLIJK”, ze betoogden, ze omsingelden de kip en ze scholden haar uit.

De bijgeroepen bevoegde ambtenaar zei tegen de kip dat ze niet zo gulzig mocht zijn.

“Maar ik heb het graan alleen gezaaid, de tarwe alleen geoogst en het brood alleen gebakken,” zei de kip.
“Precies,” zei de ambtenaar. “Dat is de wonderlijke vrijemarkteconomie. Iedereen op het erf mag zo veel verdienen als hij wil. Maar volgens onze moderne wetten moeten productieve mensen hun winst delen met de niet-productieve.”

En ze leefden nog lang en gelukkig. Ook de kip glimlachte en ze kakelde “Ik ben dankbaar, ik ben dankbaar.”

Maar haar buren vroegen zich af waarom de kip nooit meer brood bakte.


http://segersbruno.wordpress.com/201...ieter-casneuf/
ZXL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 20:26   #2
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Kip kocht alle graan op met haar geld en verkocht het brood aan monsterprijzen.
De andere dieren werden straatarm en startten een revolutie.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 13:16   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Kip kocht alle graan op met haar geld en verkocht het brood aan monsterprijzen.
De andere dieren werden straatarm en startten een revolutie.
Het brood was al van de kip. Van wie zou ze trouwens het graan opkopen ? Het was ook haar graan. De andere dieren waren al straatarm.

Maar de moraal van het verhaal: wees, in de aanwezigheid van niet-productieven, vooral zelf ook niet te productief, want ze zullen niet alleen alles komen afpakken, maar U nog op het schavot brengen ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 13:34   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

ik denk dat het eerder is:
Kip vindt graan dat van iedereen is, eigent het zich toe, laat de anderen al het werk doen en gaat met de monsterwinsten lopen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:03   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat het eerder is:
Kip vindt graan dat van iedereen is, eigent het zich toe, laat de anderen al het werk doen en gaat met de monsterwinsten lopen.
Op een of andere manier waren die anderen akkoord, he. Wat is daar dan mis aan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:15   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op een of andere manier waren die anderen akkoord, he. Wat is daar dan mis aan ?
Wat is juist de vraag?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:19   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op een of andere manier waren die anderen akkoord, he. Wat is daar dan mis aan ?
met wat waren ze akkoord?

waren ze akkoord dat zij al het werk deden en dat de kip er met alles vandoor ging en op een ander erf met de winsten dat die gemaakt heeft brood te maken?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:23   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
met wat waren ze akkoord?

waren ze akkoord dat zij al het werk deden en dat de kip er met alles vandoor ging en op een ander erf met de winsten dat die gemaakt heeft brood te maken?
Heeft die kip hen met een geweer tegen hun slaap verplicht om tegen hun goesting dat werk te doen ? Of kwamen ze dat werk doen met volle akkoord ?

Waren ze eerst vrijwillig overeengekomen dat alle opbrengsten gedeeld zouden worden (opdat ze zouden werken) en heeft de kip hen dan bedrogen en is er 's nachts vanonder gemuisd met de winsten ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:26   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heeft die kip hen met een geweer tegen hun slaap verplicht om tegen hun goesting dat werk te doen ? Of kwamen ze dat werk doen met volle akkoord ? Waren ze eerst vrijwillig overeengekomen dat alle opbrengsten gedeeld zouden worden (opdat ze zouden werken) en heeft de kip hen dan bedrogen en is er 's nachts vanonder gemuisd met de winsten ?
Het is natuurlijk makkelijk praten zo, waarom haal je er de betrokkenen niet bij en vraag het hen zelf. Hoop alleen dat ze dan ook zeggen wat ze tegen mij zeggen.

Laatst gewijzigd door MIS : 22 november 2012 om 14:26.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:26   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heeft die kip hen met een geweer tegen hun slaap verplicht om tegen hun goesting dat werk te doen ? Of kwamen ze dat werk doen met volle akkoord ?

Waren ze eerst vrijwillig overeengekomen dat alle opbrengsten gedeeld zouden worden (opdat ze zouden werken) en heeft de kip hen dan bedrogen en is er 's nachts vanonder gemuisd met de winsten ?
waar staat dat ze zich verplicht voelden om te werken? ze werkten er wsl zelf heel graag en klaagden niet dat de kip met de grootste winsten ging lopen.

maar het is het moment dat de kip eerst zich nog meer winsten toeëigent waardoor hun bedrijf failliet gaat en naar een ander erf gaat en ervoor zorgt dat de anderen sowieso geen brood meer kunnen bakken, dat die anderen zich bedrogen voelden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 14:42   #11
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waar staat dat ze zich verplicht voelden om te werken? ze werkten er wsl zelf heel graag en klaagden niet dat de kip met de grootste winsten ging lopen.

maar het is het moment dat de kip eerst zich nog meer winsten toeëigent waardoor hun bedrijf failliet gaat en naar een ander erf gaat en ervoor zorgt dat de anderen sowieso geen brood meer kunnen bakken, dat die anderen zich bedrogen voelden.
Als we zeggen dat de evolutie verloopt volgens processen van differentiatie en integratie, bedoelen we processen van overstijging en omvatting. Elk stadium omvat de eerdere en voegt er vervolgens zijn eigen bepalende en zich manifesterende hoedanigheden aan toe, het overstijgt en omvat. Maar juist daarom is bij stoornissen de volgende dimensie geen zaak van overstijging en omvatting – ze overstijgt en verdringt, ontkent, vervormt en verstoort. Elk volgend stadium staat voor deze keuze 1) overstijgen en omvatten, vriendschap sluiten, integreren en respecteren of 2) overstijgen en verdringen, ontkennen, vervreemden en onderdrukken. Daarom is elke evenwichtige beschrijving niet alleen een kroniek van de grote overstijgingen uit de menselijke evolutie, maar ook van de absurde verdringingen, onderdrukkingen en wreedheden
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 20:39   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waar staat dat ze zich verplicht voelden om te werken? ze werkten er wsl zelf heel graag en klaagden niet dat de kip met de grootste winsten ging lopen.

maar het is het moment dat de kip eerst zich nog meer winsten toeëigent waardoor hun bedrijf failliet gaat en naar een ander erf gaat en ervoor zorgt dat de anderen sowieso geen brood meer kunnen bakken, dat die anderen zich bedrogen voelden.
Ik denk dat je het verhaaltje van de openingspost serieus aan het verkrachten bent

Maar los daarvan, het is toch niet omdat ge vandaag voor iemand werkt en dat graag doet, dat ge er moet van uit gaan dat die U morgen nog zal laten werken he. Dat is een beetje als de bakker die zich bedrogen voelt, omdat jij nu al 3 jaar elke morgen een brood bij hem kocht, en vanaf morgen uw brood zelf gaat bakken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 20:47   #13
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat je het verhaaltje van de openingspost serieus aan het verkrachten bent Maar los daarvan, het is toch niet omdat ge vandaag voor iemand werkt en dat graag doet, dat ge er moet van uit gaan dat die U morgen nog zal laten werken he. Dat is een beetje als de bakker die zich bedrogen voelt, omdat jij nu al 3 jaar elke morgen een brood bij hem kocht, en vanaf morgen uw brood zelf gaat bakken.
Tja, als morgen iedereen z'n brood zelf bakt, dan dalen de economische statistieken, toch blijft iedereen een brood hebben. Bizar natuurlijk, vergeten we niet iets?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 23:14   #14
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

En er was een vos die honger had en zag dat de kip vet was van al dat brood eten. Hij besloot haar op te wachten toen ze haar hok buiten kwam en vrat haar op.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 06:23   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En er was een vos die honger had en zag dat de kip vet was van al dat brood eten. Hij besloot haar op te wachten toen ze haar hok buiten kwam en vrat haar op.
Zo zie je maar dat verrijking die niet gebaseerd is op vrije keuze altijd gepaard gaat met geweld of dreiging met geweld, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 08:40   #16
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zo zie je maar dat verrijking die niet gebaseerd is op vrije keuze altijd gepaard gaat met geweld of dreiging met geweld, he.
Tenzij je je verstand gebruikt natuurlijk, gezien de economische crisis kunnen we eenvoudig besluiten dat er inderdaad schaarste is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 12:20   #17
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZXL Bekijk bericht
Er was eens een kip die op het erf van de boerderij rondscharrelde tot ze enkele korrels tarwe vond. Ze riep haar buren erbij en zei: “Als we dit graan zaaien, hebben we later brood om te eten. Wie wil me helpen zaaien?”
“Ik niet,” zie de koe.
“Ik niet,” zei de eend.
“Ik niet,” zei het varken.
“Ik niet,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip.
En ze voegde de daad bij het woord. Het koren groeide hoog en rijpte tot gouden graankorrels.
“Wie wil me helpen oogsten?” vroeg de kip.
“Ik niet,” zei de eend.
“Dat behoort niet tot mijn bevoegdheden,” zei het varken.
“Ik zou mijn anciënniteit verliezen,” zei de koe.
“Ik zou mijn werkloosheidsvergoeding verliezen,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip. En ze voegde de daad bij het woord. Er was ruim voldoende tarwe om brood te bakken.

“Wie wil me helpen bakken?” vroeg de kip.
“Dan zou ik overuren moeten doen,” zei de koe.
“Ik ben met brugpensioen,” zei de eend.
“Ik heb daarvoor geen opleiding gekregen,” zei het varken.
“Als ik als enige moet helpen, is dat discriminatie,” zei de gans.

“Dan zal ik het alleen doen,” zei de kip. Ze bakte vijf broden en toonde ze trots aan haar buren. Die wilden allemaal een brood.

Meer zelfs: ze eisten hun deel op. Maar de kip zei dat ze de vijf zelfgebakken broden zelf wou opeten.

“Buitensporige winsten,” loeide de koe.
“Kapitalistische uitzuiger,” kwaakte de eend.
“Ik eis gelijke rechten,” snaterde de gans.
“Dat is niet solidair,” knorde het varken.

Met z’n vieren maakten ze spandoeken met de tekst “ONEERLIJK”, ze betoogden, ze omsingelden de kip en ze scholden haar uit.

De bijgeroepen bevoegde ambtenaar zei tegen de kip dat ze niet zo gulzig mocht zijn.

“Maar ik heb het graan alleen gezaaid, de tarwe alleen geoogst en het brood alleen gebakken,” zei de kip.
“Precies,” zei de ambtenaar. “Dat is de wonderlijke vrijemarkteconomie. Iedereen op het erf mag zo veel verdienen als hij wil. Maar volgens onze moderne wetten moeten productieve mensen hun winst delen met de niet-productieve.”

En ze leefden nog lang en gelukkig. Ook de kip glimlachte en ze kakelde “Ik ben dankbaar, ik ben dankbaar.”

Maar haar buren vroegen zich af waarom de kip nooit meer brood bakte.


http://segersbruno.wordpress.com/201...ieter-casneuf/
Een mooi educatief verhaal. Grote bewondering voor de doorzettingsvermogen en het altruïsme van die kip.Helaas zoals de meeste stichtelijk verhalen verloopt de realiteit iets anders:
" Een kip zag een hoopje zaaigraan en at zijn buikje vol.
De koe de eend het varken en de gans vroegen aan de kip waar het zaaigraan is gebleven.
De kip antwoordde: "wat dacht je..."
"Onnozele kloot nu hebben we geen zaaigraan meer om volgend jaar brood te bakken!" zei de koe de eend het varken en de gans.
En de kip antwoordde: " Wie is hier de onnozele kloot om een kip bij zaaigraan te zetten."
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 17:12   #18
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat het eerder is:
Kip vindt graan dat van iedereen is, eigent het zich toe, laat de anderen al het werk doen en gaat met de monsterwinsten lopen.
Ach ja maar je weet toch; de kip verdraait graag de werkelijkheid zodat ze zich niet schuldig moet voelen voor haar gedrag en de wetten die het haar buren onmogelijk of moeilijk maakten zodat zij ertussen kan glibberen als een paling.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2012, 23:11   #19
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zo zie je maar dat verrijking die niet gebaseerd is op vrije keuze altijd gepaard gaat met geweld of dreiging met geweld, he.
Hangt af van welke zijde het geïnterpreteerd wordt en hoe die partij zijn eigen daden interpreteert. Of nog, aan welke kant de wet staat.

Laatst gewijzigd door Stingray : 23 november 2012 om 23:11.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 16:00   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Hangt af van welke zijde het geïnterpreteerd wordt en hoe die partij zijn eigen daden interpreteert. Of nog, aan welke kant de wet staat.
De wet is niks anders dan een specifieke vorm van geweldpleging he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be