Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2012, 19:48   #1
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard Alweer wat duidelijker

Nu wordt de crisis alweer duidelijker, op Wikipedia bestaat nog geen artikel over 'prescriptieve kennis'

Citaat:
Economie is een wetenschap die zich bezighoudt met de productie, consumptie en distributie van schaarse goederen en diensten. Analoog aan andere sociale wetenschappen houdt de economische wetenschap zich niet alleen bezig met descriptieve kennis, oftewel de vraag hoe de economie werkt, maar in de politieke economie - ook met prescriptieve kennis, hoe bepaalde situaties kunnen worden bereikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 11:07   #2
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Nu wordt de crisis alweer duidelijker, op Wikipedia bestaat nog geen artikel over 'prescriptieve kennis'
Prescriptieve kennis = Manipulatie!
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door creemej : 29 november 2012 om 11:08.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 11:32   #3
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Prescriptieve kennis = Manipulatie!
Is een therapie voor het narcisme manipulatie of nu net broodnodig om het herstel en visieverruiming in te luiden?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 13:09   #4
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Is een therapie voor het narcisme manipulatie of nu net broodnodig om het herstel en visieverruiming in te luiden?
Wat bedoel je nu, is het positief of negatief, 1 of 0.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 13:17   #5
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Wat bedoel je nu, is het positief of negatief, 1 of 0.
Tricky, het laten groeien van narcisme is in die zin positief als het ook een groei in bewustzijn impliceert en hierdoor het narcisme overstijgt. Als die groei een verbreding van hetzelfde narcisme betekent, is het negatief. Hetzelfde geldt voor het mondiale denken, het ene denkt dat de wereld enkel van hem is, het andere ziet dat er nog mensen op de wereld leven.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2012 om 13:18.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 17:00   #6
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Tricky, het laten groeien van narcisme is in die zin positief als het ook een groei in bewustzijn impliceert en hierdoor het narcisme overstijgt. Als die groei een verbreding van hetzelfde narcisme betekent, is het negatief. Hetzelfde geldt voor het mondiale denken, het ene denkt dat de wereld enkel van hem is, het andere ziet dat er nog mensen op de wereld leven.
Ik vind het soms nogal moeilijk te begrijpen, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik zou eerst alle boeken eens moeten lezen, die gij al hebt zien passeren.

Hier is hoe ik het zie:
1. Afschaffen van het begrip eigendom, tis te zeggen, omzetten in een huurcontract. Dit zou voor een mentale aanpassing kunnen zorgen en de mens meer bewust kunnen maken van zijn beperkingen. Wij denken allemaal teveel dat we iets of zelfs iemand bezitten en kunnen manipuleren. Meer vrijheid zou er een gevolg van kunnen zijn.
2. Afschaffen van begrip octrooi en alles wat daarbij hoort, zodat iedereen weer zijne eigen cola kan maken en verkopen. Of toch meer te beperken in de tijd.
3. Eigenlijk heel veel zaken afschaffen om plaats te maken voor nieuw en beter. Dingen grondig durven herzien in plaats van verder te bouwen op piramides.
4. Grote belangrijke organisaties/overheden zoals EU/EC moeten beperkt worden, zodat ze de juiste proporties hebben voor de taken die ze zouden moeten kunnen doen, maar tegelijk geen "diamant/zak met gouden ducaten" zijn voor de zwerm lobbyisten die er rond hangen. Ze moeten krachtig genoeg blijven om het spel te overzien, maar te zwak om tussen te komen. Of zoiets bekomen door scheiding van belangen of weet ik veel welke constructie.

Weet eigenlijk niet of dit hier op zijn plaats is, in dit onderwerp, maar in zoektocht naar een nieuwe wereld moest ik het ergens kwijt.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door creemej : 29 november 2012 om 17:10.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 17:05   #7
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Ik vind het soms nogal moeilijk te begrijpen, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik zou eerst alle boeken eens moeten lezen, die gij al hebt zien passeren.

Hier is hoe ik het zie:
1. Afschaffen van het begrip eigendom, tis te zeggen, omzetten in een huurcontract. Dit zou voor een mentale aanpassing kunnen zorgen en de mens meer bewust kunnen maken van zijn beperkingen. Wij denken allemaal teveel dat we iets of zelfs iemand bezitten en kunnen manipuleren. Meer vrijheid zou er een gevolg van kunnen zijn.
2. Afschaffen van begrip octrooi en alles wat daarbij hoort, zodat iedereen weer zijne eigen cola kan maken en verkopen. Of toch meer te beperken in de tijd.
3. Eigenlijk heel veel zaken afschaffen om plaats te maken voor nieuw en beter.

Weet eigenlijk niet of dit hier op zijn plaats is, in dit onderwerp, maar in zoektocht naar een nieuwe wereld moest ik het ergens kwijt.
pakt nu uw pilleke, je bent vergeten zeggen schaf de economie en de samenleving af
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 17:12   #8
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
pakt nu uw pilleke, je bent vergeten zeggen schaf de economie en de samenleving af
Blijven geloven in het systeem is ook nog een mogelijkheid, maar ik ging er van uit dat je dat al wist.

De vrije markt is het enige systeem dat alle menselijke activiteit op termijn kan regelen.

Eigendom en octrooi zijn voor mij nu niet direct de mooiste elementen in een vrije wereld. Zelfs ik heb nog wat eigendom en heb ook mijn huidige bedenkingen daarbij, maar als je vanop een afstand de dingen probeert te bekijken, dan heb ik daar toch vragen bij.
Vroeger zag men zelden een woning met een hoge omheining en bijpassend alarmsysteem en camera-bewaking. Logische evolutie zul je zeggen en het creëert ook nog jobs. Maar ik zie dat toch effe anders. Waarom zouden we niet zoals in Amerika terug met wapenbezit onze eigendom mogen verdedigen, of gaat dat iets te ver.

En misschien droom je wel van deze vorm van bezit:
De maatschappij waar we alles van krijgen, is een nieuwe meesteres, een nieuw spook, een nieuw “hoger wezen” dat ons “in zijn dienst neemt!”
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org

Laatst gewijzigd door creemej : 29 november 2012 om 17:39.
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 10:54   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
Ik vind het soms nogal moeilijk te begrijpen, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik zou eerst alle boeken eens moeten lezen, die gij al hebt zien passeren.

Hier is hoe ik het zie:
1. Afschaffen van het begrip eigendom, tis te zeggen, omzetten in een huurcontract. Dit zou voor een mentale aanpassing kunnen zorgen en de mens meer bewust kunnen maken van zijn beperkingen. Wij denken allemaal teveel dat we iets of zelfs iemand bezitten en kunnen manipuleren. Meer vrijheid zou er een gevolg van kunnen zijn.
2. Afschaffen van begrip octrooi en alles wat daarbij hoort, zodat iedereen weer zijne eigen cola kan maken en verkopen. Of toch meer te beperken in de tijd.
3. Eigenlijk heel veel zaken afschaffen om plaats te maken voor nieuw en beter. Dingen grondig durven herzien in plaats van verder te bouwen op piramides.
4. Grote belangrijke organisaties/overheden zoals EU/EC moeten beperkt worden, zodat ze de juiste proporties hebben voor de taken die ze zouden moeten kunnen doen, maar tegelijk geen "diamant/zak met gouden ducaten" zijn voor de zwerm lobbyisten die er rond hangen. Ze moeten krachtig genoeg blijven om het spel te overzien, maar te zwak om tussen te komen. Of zoiets bekomen door scheiding van belangen of weet ik veel welke constructie.

Weet eigenlijk niet of dit hier op zijn plaats is, in dit onderwerp, maar in zoektocht naar een nieuwe wereld moest ik het ergens kwijt.
Wat we nodig hebben zijn een aantal richtlijnen, op zichzelf en in theorie zijn ze eenvoudig, de praktijk de oefening die we wel of niet tot een goed einde brengen en sterk afhankelijk van het herval in het oude. Dit proces loopt simultaan, toch kan je een aantal zaken onderscheiden.

1) verruiming naar een mondiale visie (ic wereldcentrisch bewustzijnsniveau)
2) transformatie of upgrade van huidige systemen

Het cruciale punt is dat je niet de verschillende instituties moet afbouwen of afschaffen dan wel ze correct benutten. En dat 'benutten' heeft dan vooral te maken in hoeverre punt (1) zich voltrekt. Als dat gebeurt komt je zgn 'nieuwe wereld' steeds duidelijker in zicht, zo ook voor een bevolking die vooralsnog niet correct wordt geïnformeerd over wat er nu echt aan de hand is. Vandaag is het dus wat stuiptrekken waar iedereen een beetje lastig van wordt, zeer begrijpelijk natuurlijk.

En voor wie denkt dat dit alles hocus pocus is, zal dan ook een mailtje moeten durven sturen naar een aantal nobelprijswinnaars die dan oerdom zouden moeten zijn,logisch, niet? Zie onder ...


Citaat:
Iedere nieuw gevormde sociaal-culturele organisatie omvat en integreert de vroegere vormen en transformeert deze gedeeltelijk. Dit leidt tot een nieuw en hoger systeemniveau waarbinnen de eerdere systemen functionele subsystemen vormen.

De totstandkoming van hogere ‘suprasystemen’ ten gevolge van de integratie van voorheen relatief autonome systemen (die voortaan als subsystemen fungeren) is in de systeemtheorie een bekend begrip. Zulke suprasystemen ontstaan als gevolg van het creëren van ‘hypercycli’ waarin de subsystemen in elkaar grijpen onder invloed van cycli die elkaar wederkerig katalyseren : de zogeheten ‘kruiskatalytische cycli’. Hierdoor worden de subsystemen in toenemende mate afhankelijk van elkaar, terwijl het suprasysteem dat ze gezamenlijk vormen zijn structuur en autonomie verwerft.

De met de Nobelprijs voor natuurkunde onderscheiden fysicus Manfred Eigen heeft aangetoond dat de vorming van suprasystemen onder invloed van auto- en kruiskatalytische cycli de grondslag vormt van de evolutie van alle levensvormen op aarde. In de rijke moleculaire ‘soep’ der oeroceanen werden kruiskatalytische cycli door de natuur verkozen boven andere vormen van samenhang, omdat ze in een turbulente omgeving stabieler waren dan ieder ander moleculaire organisatievorm. De fysisch chemicus en expert in thermodynamica Ilya Prigogine werd onderscheiden met de Nobelprijs nadat hij de wijze waarop kruiskatalytische systemen tot de evolutie van complexe systemen leiden had uitgewerkt.

Kruiskatalytische systemen zijn ook in de menselijke samenleving werkzaam. In de politieke sfeer kwamen uit steeds intensievere banden tussen nationale progressieve verschuivingen van nationaal naar internationaal voort, waaruit zich de wereldomspannende organisatievorm ontwikkelde. Er werden eerst internationale economische blokken als de Europese Unie en de Association of South-East Asian Nations gevormd, die aansluiting vonden bij wereldomspannende en intergouvernementele organisaties. Samen trekken ze een aantal functies naar zich toe die vroeger het privilege waren van de nationale regeringen.

In het bedrijfsleven heeft zich een overeenkomstige ontwikkeling voltrokken. Door middel van overnames, fusies, uitbesteding van taken en allerlei samenwerkingsverbanden en deelgenootschappen creëerden ondernemingen die op lokaal niveau ontstaan tot vertakkingen op het nationale niveau, waarna ze zich verder vertakten tot multinationale of zelfs mondiale organisaties. De merknaam van participanten op de wereldmarkt staat model voor de hypercyclus die de verschillende groepen, divisies en bedrijfseenheden van de multinationale of mondiale onderneming samenbindt.

Laatst gewijzigd door MIS : 30 november 2012 om 10:56.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be