Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Peter Tom Jones (Groen!) - 5 tot 11 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Peter Tom Jones (Groen!) - 5 tot 11 maart (1973) Burgerlijk Ingenieur Milieukunde, Doctor in de Materiaalkunde en momenteel werkzaam als post-doctoraal onderzoeker aan de KULeuven. Tijdens de komende federale verkiezingen staat hij als onfhankelijk kandidaat op de 2e plaats op de Groen!-Senaatslijst. De hoofdbetrachting is om duidelijk te maken dat er een ecologische omslag nodig is.

 
 
Discussietools
Oud 13 maart 2007, 14:53   #61
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Als voor jouw alles waar niet alle productiemiddelen gecollectiveerd zijn als een kapitalistisch systeem beschouwt, heeft het geen zin om met jou te discussiëren. In jouw typisch linkse zwart-wit-wereldje is duidelijk geen plaats voor nuance.
ik vraag niet om de nationalisatie van de zelfstandige of de bakker op de hoek. Maar u pleit onomwonden voor 'klasseverzoening', wat niet kan werken.
Frans Oghtendlicht is offline  
Oud 14 maart 2007, 10:45   #62
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Kapitalisme kan zowel werken in het keynesianisme als neoliberalisme. Kennelijk heb je met het solidarisme nog een andere variant gevonden.
Bij het solidarisme is geen sprake kapitalisme, omdat winst als primaire doelstelling totaal ontbreekt. Zelfs communisme plaatst de economie in het midden, waar solidaristen de economie slechts als een middel tot een groter doel beschouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
De uitspraak of die controle onmogelijk is, hangt meer af van de belangen die er zijn mee gemoeid dan met de daadwerkelijke techniciteit.
De belangen van de arbeider werden veel beter gediend in Hitler-Duitsland dan in eender welke communistische staat, hoewel bij een communistische staat zogezegd enkel het belang van de arbeider werd gediend en niet dat van de burgerij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
ik vraag niet om de nationalisatie van de zelfstandige of de bakker op de hoek.
Waar legt u de grens?

Ik ben net als u voorstander van collectivering of opsplitsing boven een bepaald niveau. Wij leggen de lijn gewoon anders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Maar u pleit onomwonden voor 'klasseverzoening', wat niet kan werken.
Het werkte wel degelijk in Hitler's Duitsland. Zie Stephen Roberts' "The House That Hitler Built".
IlluSionS667 is offline  
Oud 14 maart 2007, 14:05   #63
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Wanneer er geen collectieve controle door het volk over de productiemiddelen wordt bewerkstelligd, dan blijf je inderdaad in het kapitalisme steken. Dat is vrij logisch, gezien de productiewijze van het kapitalisme.
Het is allicht wat off-topic, maar ik betwijfel sterk of "collectieve controle" überhaupt meer is dan een slogan en een wensdroom. Wélk collectief? W�*t controleren? En wat met dissidenten? Etcetera.

Maar als ik je goed begrijp, zou ook stalinistisch Rusland, met zijn gebrek aan democratische inspraak, eerder onder staatskapitalisme ressorteren?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 14 maart 2007, 14:16   #64
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het is allicht wat off-topic, maar ik betwijfel sterk of "collectieve controle" überhaupt meer is dan een slogan en een wensdroom. Wélk collectief? W�*t controleren? En wat met dissidenten? Etcetera.
In een gezonde samenleving vormt de gehele samenleving een collectief organisme, waarbij elk sociaal niveau een orgaan vormt van dat organisme. Dissidentie komt voor, maar is relatief zeldzaam, en de meeste individuelen dienen in eerste plaats het collectief om dat collectief te kunnen doen voortbestaan en te doen groeien.

Voorbeelden van dit soort samenlevingen zijn de Maya-samenleving, de oude Indische samenleving en de oude Japanese samenleving. Elk missen ze wel enige dynamiek in hun hierarchische structuur (je blijft lid van de sociale groep waarvan je ouders lid was), maar voldoen verder aan de meeste elementen van wat ik als een ideale samenleving beschouw. Vooral de Japanese feodale samenleving is bewonderenwaardig, omdat daar de opofferingszin van de edelen zo ver ging dat ze zelfs bereid waren hun leven te beëindigen omwille van een domme fout. Dit voorbeeld illustreert dus dat oprechte opofferingszins perfect mogelijk is.

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 14 maart 2007 om 14:18.
IlluSionS667 is offline  
Oud 14 maart 2007, 19:32   #65
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
In een gezonde samenleving vormt de gehele samenleving een collectief organisme, waarbij elk sociaal niveau een orgaan vormt van dat organisme. Dissidentie komt voor, maar is relatief zeldzaam, en de meeste individuelen dienen in eerste plaats het collectief om dat collectief te kunnen doen voortbestaan en te doen groeien.

Voorbeelden van dit soort samenlevingen zijn de Maya-samenleving, de oude Indische samenleving en de oude Japanese samenleving. Elk missen ze wel enige dynamiek in hun hierarchische structuur (je blijft lid van de sociale groep waarvan je ouders lid was), maar voldoen verder aan de meeste elementen van wat ik als een ideale samenleving beschouw. Vooral de Japanese feodale samenleving is bewonderenwaardig, omdat daar de opofferingszin van de edelen zo ver ging dat ze zelfs bereid waren hun leven te beëindigen omwille van een domme fout. Dit voorbeeld illustreert dus dat oprechte opofferingszins perfect mogelijk is.
Daar ga ik dus absoluut niet mee akkoord.

Bovendien antwoord je niet op de vraag: 'wélk collectief?'. Mijn gemeente? Mijn jeugdbeweging? Mijn provincie? Mijn Vlaams Gewest? Mijn België? Mijn Europa? Mijn wereld? Mijn 'Westerse beschaving'? Of enkel mijn gezin?

Wat ik me vooral afvraag als ik je berichten lees, Illusion, is: waarom in godsnaam wil je dat eigenlijk?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 15 maart 2007, 10:10   #66
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Bovendien antwoord je niet op de vraag: 'wélk collectief?'. Mijn gemeente? Mijn jeugdbeweging? Mijn provincie? Mijn Vlaams Gewest? Mijn België? Mijn Europa? Mijn wereld? Mijn 'Westerse beschaving'? Of enkel mijn gezin?
Elk individu is lid van meerdere collectieven. Deze collectieven kunnen min of meer worden ingedeeld in biologische collectieven (oa ras, volk en species), organisatorische collectieven (oa gezin, klasse of dorpsgemeenschap) en activiteitscollectieven (oa voetbalploeg, fanfare of filatelieclub). Uit elk van deze collectieven kan een individu zijn voordeel halen, maar eveneens draagt elk individu zijn verantwoordelijkheden tav de collectieven waartoe hij behoort. Die verantwoordelijkheden zijn verschillend in belang en aard per collectief.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat ik me vooral afvraag als ik je berichten lees, Illusion, is: waarom in godsnaam wil je dat eigenlijk?
In een gezonde volksgemeenschap is er een veel grotere interne en externe harmonie, wat betekent dat het gemiddelde individu veel gelukkiger is dan in een individualistische kapitalistische samenleving. In dit laatste onbreken vaak essensiële elementen zoals zingeving en een meer dan oppervlakkig besef van identiteit. Het ontstaan van sub-culturen is trouwens het gevolg van een zoeken naar zo'n identiteit ten gevolge van het verval der algemene cultuurgemeenschap. Vaak biedt een sub-cultuur echter onvoldoende houvast.

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 15 maart 2007 om 10:12.
IlluSionS667 is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be