Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari Voormalig radiogeweld, presenteerde enkele talkshows op radio en televisie. Stapt in 2004 in de politiek en is verkozen als Vlaams volkvertegenwoordiger. Voorvechter van vrije meningsuiting en actief in de mediacommissie in het Vlaams Parlement. Op 17 april 2007 kondigde Verstrepen zijn overstap naar de Lijst Dedecker aan na een dispuut met VB-voorzitter Frank Vanhecke.

 
 
Discussietools
Oud 9 februari 2007, 20:48   #21
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Vreemd dat mensen een grens aan de vrije meningsuiting niet aanvaarden, ook al ligt die heel ver. Voor mij is de grens het oproepen tot geweld, moord, doodslag én laster en eerrroof. Da's de enige grens. Een Imam die de Jihad verheerlijkt, legersspots om te gaan vechten in Irak.. tja. Eigenlijk free speech. Anders: Imam in Antwerpen roept op om ongelovige zwijnen in de stad te gaan kelen volgens Koran... is oproepen tot geweld.
Men moet niet teveel zeggen in ons land. Hier bestaan (in tegenstelling tot vele andere democratische staten in de wereld) wetten die ruim interpreteerbaar zijn mét strafsancties op basis van een MENING. Eén van de beginselen en basis van onze samenleving is al uitgehold. Ik pleit voor een absolute free speech mét de beperkingen van hierboven. In de VS wordt dit ook toegepast. Daar kan je op radio perfect talkshows maken waar je praat over 'negroes' of 'white trash'.
Als je dat hier zou doen...
In de VS is de enige beperking op de vrije meningsuiting het geldgewin. Er wordt niet gepraat over negroes en white trash, omdat ze een deel van hun luisteraars zouden verliezen.
Los daarvan valt praten over "negers" helemaal niet onder vrije meningsuiting. Ik zou willen zeggen dat ik ervan versteld sta dat zelfs een volksvertegenwoordiger deze demagogische interpretatie aan het begrip toekent. Het gaat in sé om filosofische ideeën en ideologieën die vrij zijn. Dat heeft niks, maar dan ook niks te maken met het mogen uitschelden, discrimineren, of wat dan ook. Dat is het Sartriaanse idee over vrije meningsuiting, en die van Rousseau, die van de Franse Revolutie en de eigenlijke betekenis van het begrip.
Vandaar ben ik het ook niet eens met het idee dat een grens aan de vrije meningsuiting (als in: iets mag niet gezegd worden), die vrije meningsuiting teniet doet. Alsof het absoluut is of absoluut niet.
Ozymandias is offline  
Oud 9 februari 2007, 21:09   #22
Jürgen Verstrepen
 
 
Jürgen Verstrepen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 100
Standaard

Het blijft mij verbazen hoe weinig men dikwijls weet over de VS. Ach ik kan u gerust wat voorbeelden bezorgen van shocktalk,political talk,talktv enz enz... waar men bewust kiest voor een bepaalde doelgroep (hoe klein die ook is). U haspelt nogal wat zaken (die u niet kent?) door elkaar om mij terecht te wijzen en besluit doodleuk dat u grenzen wil aan de free speech. Zou u ook uw 'eigen ' mening censureren na die grenzen of draait het alleen maar over die andere mening die niet de uwe is? En ja, je kan een boompje opzetten over stijl (schelden enz..) maar dat is dacht ik in dit bericht niet aan de orde.
__________________
Freedom of speech weblog www.jurgenverstrepen.be
Jürgen Verstrepen is offline  
Oud 10 februari 2007, 09:48   #23
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Het blijft mij verbazen hoe weinig men dikwijls weet over de VS. Ach ik kan u gerust wat voorbeelden bezorgen van shocktalk,political talk,talktv enz enz... waar men bewust kiest voor een bepaalde doelgroep (hoe klein die ook is). U haspelt nogal wat zaken (die u niet kent?) door elkaar om mij terecht te wijzen en besluit doodleuk dat u grenzen wil aan de free speech. Zou u ook uw 'eigen ' mening censureren na die grenzen of draait het alleen maar over die andere mening die niet de uwe is? En ja, je kan een boompje opzetten over stijl (schelden enz..) maar dat is dacht ik in dit bericht niet aan de orde.

Als ik u al zou terecht wijzen, is dat omwille van je invulling van het begrip "freedom of speech". Dit is helemaal geen aanval, hoor. Ik ben het een beetje beu om (vanuit Vlaams Blok-hoek) steeds die demagogische invulling te moeten horen.

We moeten er niet omheen draaien, de Amerikaanse media lopen over van "getinte" niches. Maar die stellen *niks* voor op ideologisch gebied, of op politiek gebied, of op commercieel gebied.

Vandaar dat ik zei dat die excessen beperkt blijven door de commerciele drang van Amerikanen. De enige "vrije meningsuiting" die er praktisch is, in Amerika, is centrum-rechts. De rest wordt wel weggeconcurreerd. Als er iemand een andere niche opzoekt, kiest hij ervoor om nooit groot te worden (Kijk bijvoorbeeld maar naar Oprah). Dat is toch logisch ?

En u stelt toch ook grenzen aan de vrije meningsuiting ? Laster en eerroof, en oproepen tot geweld en moord. Ik stel die door vooraf te bepalen wat vrijheid van meningsuiting is: de oorspronkelijke betekenis.

Ik stel uiteraard grenzen aan mijn eigen vrijheid van meningsuiting. Ik maak geen pamfletten met daarop: Alle zandnegers zijn uitschot(excusez le mot). Dat doe ik ook niet met daarop Alle Vlaams Blokkers zijn uitschot. Zoiets hoort niet bij vrijheid van meningsuiting. Niemand mag onder dat mom anderen beledigen, kleineren, discrimineren, viseren...

Edit: De discussie over vrije meningsuiting is nog niet eens goed begonnen, en ik word er al van beschuldigd er niet veel van te kennen...

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 10 februari 2007 om 09:49.
Ozymandias is offline  
Oud 10 februari 2007, 23:45   #24
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Vreemd dat mensen een grens aan de vrije meningsuiting niet aanvaarden, ook al ligt die heel ver. Voor mij is de grens het oproepen tot geweld, moord, doodslag én laster en eerrroof. Da's de enige grens. Een Imam die de Jihad verheerlijkt, legersspots om te gaan vechten in Irak.. tja. Eigenlijk free speech. Anders: Imam in Antwerpen roept op om ongelovige zwijnen in de stad te gaan kelen volgens Koran... is oproepen tot geweld.
Men moet niet teveel zeggen in ons land. Hier bestaan (in tegenstelling tot vele andere democratische staten in de wereld) wetten die ruim interpreteerbaar zijn mét strafsancties op basis van een MENING. Eén van de beginselen en basis van onze samenleving is al uitgehold. Ik pleit voor een absolute free speech mét de beperkingen van hierboven. In de VS wordt dit ook toegepast. Daar kan je op radio perfect talkshows maken waar je praat over 'negroes' of 'white trash'.
Als je dat hier zou doen...
Een bevolkingsgroep systematisch beledigen zoals het VB dat doet (islamieten en "Walen") is dat dan geen laster en eerroof?

Kan u mij zeggen of de koning en de prinsen in hun huidige functie ook recht hebben op vrijheid van meningsuiting?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 februari 2007 om 23:46.
Hans1 is offline  
Oud 11 februari 2007, 10:38   #25
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Het blijft mij verbazen hoe weinig men dikwijls weet over de VS. Ach ik kan u gerust wat voorbeelden bezorgen van shocktalk,political talk,talktv enz enz... waar men bewust kiest voor een bepaalde doelgroep (hoe klein die ook is).
Hoeveel van die "shocktalk,political talk,talktv enz enz" verschijnt op de klassieke nationale TV-stations, hoeveel op marginale kabel-stationnetjes van 13 in een dozijn en hoeveel enkel op het internet?
IlluSionS667 is offline  
Oud 13 februari 2007, 09:15   #26
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Hoeveel van die "shocktalk,political talk,talktv enz enz" verschijnt op de klassieke nationale TV-stations, hoeveel op marginale kabel-stationnetjes van 13 in een dozijn en hoeveel enkel op het internet?
Verloren moeite, Illusions. Ik dacht nooit dat wij nog eens hetzelfde zouden willen aantonen, maar het is er toch van gekomen
Maar tot zover de "uitnodiging tot discussie" over de vrijheid van meningsuiting door een Vlaams Blokker...
Ozymandias is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be