Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

Bekijk resultaten enquête: Heeft u een sterk empathisch vermogen?
Ja, ik denk dat ik empathisch kan zijn, maar moet dat toch verder cultiveren 3 27,27%
Ja, ik ben sterk empathisch 7 63,64%
Neen, en ik begrijp wat voor een gevaarlijke handicap dit is 0 0%
Neen, en ik vind empathie onzin 1 9,09%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 18 januari 2015, 14:28   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Empathie: heeft u het?

Empathie is een schaars wordende menselijke eigenschap. Nochtans is ze fundamenteel voor het overleven, in Darwiniaanse zin (zie de studies van De Waal).

In de dringende dialoog met de islam is empathisch vermogen wellicht het doorslaggevende element om die dialoog te laten lukken.

Ook op ruimere populatieschaal zal de Europese bevolking moeten teren op haar empathische kracht, zoniet zal ze weer slachtoffer worden van een rondje pesten tegen een bepaalde groep, die haar uiteindelijk zuur zal opbreken.

Beschikt u over deze belangrijke eigenschap, die vanuit evolutionair oogpunt extreem noodzakelijk is om te overleven?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 18 januari 2015 om 14:30.
C2C is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:29   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Ik heb er teveel van.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:31   #3
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Empathie is een schaars wordende menselijke eigenschap.
Ik gooi strooivoer.

Als de vogeltjes echter zouden besluiten een Hitchcock-scenario te willen naspelen, dan stop ik daar mee.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:33   #4
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In de dringende dialoog met de islam is empathisch vermogen wellicht het doorslaggevende element om die dialoog te laten lukken.
Ik zie geen nood aan empathie in die context.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:34   #5
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik zie geen nood aan empathie in die context.
Welke zijn dan volgens u de noodzakelijke kenmerken die de dialoog tussen de islam en het geseculariseerde Westen kunnen doen slagen? Er vanuit gaande dat u besluit dat enkel dialoog deze ziekelijke boel kan oplossen.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:36   #6
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Welke zijn dan volgens u de noodzakelijke kenmerken die de dialoog tussen de islam en het geseculariseerde Westen kunnen doen slagen? Er vanuit gaande dat u besluit dat enkel dialoog deze ziekelijke boel kan oplossen.
Ze moeten oprotten naar land van herkomst.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:40   #7
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik zie geen nood aan empathie in die context.
Het is ook een vrij moeilijke kwestie voor ons.
Neem nu IS dat homo's van de toren gooit.

Toon je empathie voor de strijders die zich de moeite hebben getroost die homo's zo hoog naar boven te sleuren, dan ben je een homohater.
Toon je empathie voor de homo, dan ben je een racist.
Laat het je helemaal ongevoelig, dan ben je een racistische homohater.
Toon je voor beiden empathie, dan moet je wel een moslim-homo zijn.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:42   #8
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Welke zijn dan volgens u de noodzakelijke kenmerken die de dialoog tussen de islam en het geseculariseerde Westen kunnen doen slagen? Er vanuit gaande dat u besluit dat enkel dialoog deze ziekelijke boel kan oplossen.
In de ijdele hoop mensen van beide zijden hiervoor te vinden: Zinnetje voor zinnetje de Koran doorlopen en aanduiden of schrappen wat in strijd is met de westerse waarden, regels en wetten. Tenslotte zijn zij naar hier gekomen van elders, en niet omgekeerd.
DewareJakob is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:52   #9
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

Eigenlijk is dat niet eens nodig. Een dwingende regel in de koran stelt dat de gelovige zich positief moet inzetten voor de samenleving waarvan hij deel uitmaakt. Al de rest is er maar bij verzonnen door bigots en dubieuze exegeten. Of is in het beste geval een regel, ondergeschikt aan het voorgaande. Fanatici zijn dus compleet verkeerd in de leer. Aan moslimouders, imams en z.g. "geestelijke leiders" om dat eindelijk in the thick sculls van de zeloten te rammen.
Rikm is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:54   #10
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Welke zijn dan volgens u de noodzakelijke kenmerken die de dialoog tussen de islam en het geseculariseerde Westen kunnen doen slagen? Er vanuit gaande dat u besluit dat enkel dialoog deze ziekelijke boel kan oplossen.
Ik geloof niet dat er een dialoog nodig is omdat ik niet geloof dat er een probleem is met de 'moslims' als groep. Radicalisering los je enkel op door de bron aan te pakken van dat radicalisme.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 januari 2015, 14:57   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Eigenlijk is dat niet eens nodig. Een dwingende regel in de koran stelt dat de gelovige zich positief moet inzetten voor de samenleving waarvan hij deel uitmaakt. Al de rest is er maar bij verzonnen door bigots en dubieuze exegeten. Of is in het beste geval een regel, ondergeschikt aan het voorgaande. Fanatici zijn dus compleet verkeerd in de leer. Aan moslimouders, imams en z.g. "geestelijke leiders" om dat eindelijk in the thick sculls van de zeloten te rammen.
Dan is eigenlijk geen probleem. Waar maken wij ons dan druk over?
DewareJakob is offline  
Oud 18 januari 2015, 15:08   #12
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

Alles lezen, hé, Dewarejacob.
Rikm is offline  
Oud 18 januari 2015, 15:48   #13
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Welke zijn dan volgens u de noodzakelijke kenmerken die de dialoog tussen de islam en het geseculariseerde Westen kunnen doen slagen? Er vanuit gaande dat u besluit dat enkel dialoog deze ziekelijke boel kan oplossen.
Ik meen dat het van cruciaal belang is van tijdens de noodzakelijke dialoog alleen doorslaggevende argumenten aan te voeren.

Wapper is offline  
Oud 18 januari 2015, 16:16   #14
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In de dringende dialoog met de islam is empathisch vermogen wellicht het doorslaggevende element om die dialoog te laten lukken.
Volledig akkoord met je uitspraak.
Empathie en inlevingsvermogen is idd een hoog gewaardeerde eigenschap, maar dan moet ze uit het hart komen, zuiver dus, niet misvormd door dogmatisch geloof, politiek opportunisme ea egoïstische motieven.
Je voorstel is echter een heikel punt dat ik in een andere draad al aanhaalde, maar daar nog steeds geen antwoord op kreeg (was niet aan u gericht).

Mss dat u hier een mening over heeft:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
En trouwens, ik ben benieuwd hoe jij zou reageren, mochten Duitsers beweren dat het niet het échte nazisme was dat de wereld destijds te zien kreeg, maar slechts misbruikt werd door 'slechte' nazi's die de vredelievendheid en de liefde van het échte nazisme niet goed begrepen hadden.
Nazisme is Vrede en als heel de wereld nazistisch is, dan leven we in een paradijs.
Hebben die Mein Kampf van hun Duizendjarige Rijkprofeet dan ook foutief geïnterpreteerd ?
Maw, zou u voor Duitsers (ea aanwezige nationaliteiten in Europa) ook zoveel empathie kunnen opbrengen, als blijkt dat enquêtes zouden uitwijzen, dat een ‘gematigde’ meerderheid onder hen de implementatie van het nazisme ter vervanging van onze seculiere grondwet niet ongenegen zou zijn ?

En dat er elke week in bomvolle vergaderzalen het nazisme zou worden gepredikt en verheerlijkt als na te streven ideaal, met Adolf als nazistisch rolmodel en met Mein Kamph op de kansel als onaantastbare brontekst ?
En er tal van die adepten/volgers/gelovers/sympathisanten over straat zouden lopen in +/- dezelfde tenue als hun grote aanvoerder, inbegrepen het obligate borstelsnorretje en dito bles, sieg heil nog an toe ?

En zullen we de nazi-ideologie dan ook gelijk maar subsidiëren, positief discrimineren en speciale persrichtlijnen opstellen, om de gevoelige zielen onder hen niet al te zeer door het lint te laten gaan, wanneer ze een cartoon zien van hun führer of niet-nazis kritiek zouden hebben op hun nazistische ideologie ?

Dus ook zoveel empathie en mededogen opbrengen, indien het bovenstaande realiteit zou blijken ?
Ben wel benieuwd naar uw empatisch/mededogende mening hierover.
Citaat:
Beschikt u over deze belangrijke eigenschap, die vanuit evolutionair oogpunt extreem noodzakelijk is om te overleven?
Tot nader order is voor niet-moslims een gratuite empathie voor de islam en haar uitwassen niet direct de slimste optie, om cultureel/sociaal/economisch te overleven binnen een gestaag groeiende moslimbevolking.
De bloederige geschiedenis van deze woestijneske veroveringsideologie tot en met vandaag de dag, zegt mi meer dan genoeg om het Avondland zichzelf asap te ontdoen van die religieuze afzuip.

Echter, gezien ik steeds opensta om bij te leren, zelfs al gaat dat ten koste van mijn eigen mening daarover, gr�*�*g zelfs, mag u het me altijd melden, indien u ergens een humanitaire meerwaarde zou ontdekken binnen de krijtlijnen van de islam, die aan niet-moslims ten goede komt en hun huidige rechtspositie niet aantast.
Voorbeelden van moslimlanden waar niet-moslims gelijke rechten hebben, zijn ook steeds welkom.
Ik zal dan de eerste zijn om mijn (eventuele) foute visie toe te geven.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 18 januari 2015 om 16:17.
Diego Raga is offline  
Oud 18 januari 2015, 17:15   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Empathie is een schaars wordende menselijke eigenschap. Nochtans is ze fundamenteel voor het overleven, in Darwiniaanse zin (zie de studies van De Waal).

In de dringende dialoog met de islam is empathisch vermogen wellicht het doorslaggevende element om die dialoog te laten lukken.

Ook op ruimere populatieschaal zal de Europese bevolking moeten teren op haar empathische kracht, zoniet zal ze weer slachtoffer worden van een rondje pesten tegen een bepaalde groep, die haar uiteindelijk zuur zal opbreken.

Beschikt u over deze belangrijke eigenschap, die vanuit evolutionair oogpunt extreem noodzakelijk is om te overleven?
De enige relevante vraag heb jij niet gesteld namelijk: wie is er bereid om dhimmy te worden?
D�*t zal immers het resultaat zijn van de "dringende dialoog met de islam" en de "empathische kracht" van de westerlingen die hun deur veel te gastvrij hebben opengezet.

Als je het nog altijd niet doorhebt.
We ZIJN als slachtoffer van het gewelddadige "pesten" van een welbepaalde groep.
Of volstaat dat niet voor jou?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 januari 2015 om 17:15.
Knuppel is offline  
Oud 18 januari 2015, 17:18   #16
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

ik voel met iedereen mee, sta voor iedereen klaar, behalve voor islamieten, die mogen ter plekke verdampen, alle 1.8 (?) miljard.
Skobelev is nu online  
Oud 18 januari 2015, 17:18   #17
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Empathie zal inderdaad nodig zijn, maar die moet wederkerig zijn.
babel is offline  
Oud 18 januari 2015, 17:20   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Volledig akkoord met je uitspraak.
Empathie en inlevingsvermogen is idd een hoog gewaardeerde eigenschap, maar dan moet ze uit het hart komen, zuiver dus, niet misvormd door dogmatisch geloof, politiek opportunisme ea egoïstische motieven.
Je voorstel is echter een heikel punt dat ik in een andere draad al aanhaalde, maar daar nog steeds geen antwoord op kreeg (was niet aan u gericht).

Mss dat u hier een mening over heeft:


Maw, zou u voor Duitsers (ea aanwezige nationaliteiten in Europa) ook zoveel empathie kunnen opbrengen, als blijkt dat enquêtes zouden uitwijzen, dat een ‘gematigde’ meerderheid onder hen de implementatie van het nazisme ter vervanging van onze seculiere grondwet niet ongenegen zou zijn ?

En dat er elke week in bomvolle vergaderzalen het nazisme zou worden gepredikt en verheerlijkt als na te streven ideaal, met Adolf als nazistisch rolmodel en met Mein Kamph op de kansel als onaantastbare brontekst ?
En er tal van die adepten/volgers/gelovers/sympathisanten over straat zouden lopen in +/- dezelfde tenue als hun grote aanvoerder, inbegrepen het obligate borstelsnorretje en dito bles, sieg heil nog an toe ?

En zullen we de nazi-ideologie dan ook gelijk maar subsidiëren, positief discrimineren en speciale persrichtlijnen opstellen, om de gevoelige zielen onder hen niet al te zeer door het lint te laten gaan, wanneer ze een cartoon zien van hun führer of niet-nazis kritiek zouden hebben op hun nazistische ideologie ?

Dus ook zoveel empathie en mededogen opbrengen, indien het bovenstaande realiteit zou blijken ?
Ben wel benieuwd naar uw empatisch/mededogende mening hierover.


Tot nader order is voor niet-moslims een gratuite empathie voor de islam en haar uitwassen niet direct de slimste optie, om cultureel/sociaal/economisch te overleven binnen een gestaag groeiende moslimbevolking.
De bloederige geschiedenis van deze woestijneske veroveringsideologie tot en met vandaag de dag, zegt mi meer dan genoeg om het Avondland zichzelf asap te ontdoen van die religieuze afzuip.

Echter, gezien ik steeds opensta om bij te leren, zelfs al gaat dat ten koste van mijn eigen mening daarover, gr�*�*g zelfs, mag u het me altijd melden, indien u ergens een humanitaire meerwaarde zou ontdekken binnen de krijtlijnen van de islam, die aan niet-moslims ten goede komt en hun huidige rechtspositie niet aantast.
Voorbeelden van moslimlanden waar niet-moslims gelijke rechten hebben, zijn ook steeds welkom.
Ik zal dan de eerste zijn om mijn (eventuele) foute visie toe te geven.


Ik vrees dat je van een koude kermis zult thuiskomen gezien het overduidelijk is van wie al dat fraais wel en NIET verwacht wordt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 18 januari 2015, 17:23   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Empathie zal inderdaad nodig zijn, maar die moet wederkerig zijn.
Juist!
Maar ik zie alleen maar het tegenovergestelde van wederkerigheid.
Of welke naam "mag" ik geven aan het gebrek aan empathie van moslims wat betreft het gebruik van spotprenten?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 18 januari 2015, 17:26   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Eigenlijk is dat niet eens nodig. Een dwingende regel in de koran stelt dat de gelovige zich positief moet inzetten voor de samenleving waarvan hij deel uitmaakt. Al de rest is er maar bij verzonnen door bigots en dubieuze exegeten. Of is in het beste geval een regel, ondergeschikt aan het voorgaande. Fanatici zijn dus compleet verkeerd in de leer. Aan moslimouders, imams en z.g. "geestelijke leiders" om dat eindelijk in the thick sculls van de zeloten te rammen.
Hoelang hebben ze daar al de mogelijkheid toe gehad?

En waarom hebben we meer miserie met de derde dan met de eerste generatie moslims?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be