Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2020, 13:00   #2501
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Gezond leven is nooit een garantie geweest op lang leven. Dat heb ik dan weer gemerkt bij vrienden die er niet meer zijn.
De kroegen zitten vol met oude ketting rokende brompotten.
Klopt, zij die niet meer leven zitten daar niet meer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:27   #2502
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
In tegendeel, zwaar onderschat.
Ge weet toch dat de SZ niet alleen de ziekteverzekering dekt?
En men jankt nu al dat ze zwaar verlieslatend is en moet altijd op zoek naar vers geld.
Ge weet toch dat iemand die nu beroep doet op de SZ voor zijn cannabisgerelateerde problemen evengoed de kosten (gedeeltelijk) terugbetaald krijgt?
Als cannabis legaal wordt verandert er dus niks. De kosten blijven.
Enige verschil is dat er bij gecontroleerde verkoop ook geld vrij komt. Geld dat o.m. naar de SZ kan stromen, terwijl het nu enkel en alleen naar het criminele circuit stroomt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:34   #2503
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ge weet toch dat iemand die nu beroep doet op de SZ voor zijn cannabisgerelateerde problemen evengoed de kosten (gedeeltelijk) terugbetaald krijgt?
Als cannabis legaal wordt verandert er dus niks. De kosten blijven.
Enige verschil is dat er bij gecontroleerde verkoop ook geld vrij komt. Geld dat o.m. naar de SZ kan stromen, terwijl het nu enkel en alleen naar het criminele circuit stroomt.
Klopt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:35   #2504
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ach ja natuurlijk men draagt af aan de sociale zekerheid dus mag men zich ook naar de kloten drogeren en de kosten op de overheid afschuiven.
Als dat echt je standpunt is zijn er wel dringendere zaken waartegen je tekeer kan gaan hoor. Er zijn wel meer dingen waarmee mensen zich naar de kloten helpen en waarvan ze de kosten op de overheid afschuiven.
En daarenboven moet ik de eerste nog tegenkomen die zich d.m.v. cannabis "naar de kloten heeft gedrogeerd".
Nogmaals: zou jij niet beter voor een café gaan staan protesteren? Hetgeen wat daar uit de tapkraan komt kost de overheid en de maatschappij -tig keer zoveel.
Beetje selectief verontwaardigd lijkt mij...

Citaat:
Men kan zich dus ook niks aantrekken van brandveiligheid als men maar braaf de brandverzekering blijft betalen, en je auto als botsauto gebruiken mag dan ook geen probleem zijn met een omniumverzekering, je blijft immers de premie betalen.
Hoe scheef kan men een vergelijking trekken? Je huis laten afbranden omdat je toch al brandverzekering betaalt gelijk stellen met een jointje roken omdat men toch al ziekekas betaalt... Kan het nog gekker?

Citaat:
Ongelooflijk wat men maar blijft verzinnen om geen afstand te doen van hun drugssnoepgoed.
Ik moet niks verzinnen. Ik duid enkel de feiten aan. Het feit bv dat ik van de overheid wel wat consequentie verwacht. Zodat ze verschillende drugs op een vergelijkbare manier behandelen. En dat doen ze nu totaal niet. Dat is mijn probleem en daar hoef ik niets voor 'te verzinnen'.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:37   #2505
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Mijn probleem toch niet als gij u constant voor alles aangesproken voelt.
Ik voel mij niet aangesproken. Ik reageer op de BS die hier regelmatig in het rond gespoten wordt alsof elke blower vroeg of laat in de problemen komt.
En op dat punt toon ik alvast het tegendeel aan, net als een hoop van vrienden van mij.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:41   #2506
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Leuk voor u.
Ik heb meer dan 50 jaar gerookt zonder problemen.
Alleen de laatste jaren waren er kosten aan en ik durf niet beweren dat mijn rokersverleden daar voor niets tussen zit.
Best mogelijk. Ik rook ook al 35 jaar. En dat gaat mij waarschijnlijk ook ooit duur te staan komen. Of niet. En in dat geval komt de SZ mij ook weer een handje toesteken.
Net zoals mensen die na een lange voetbalcarriere hulp krijgen als ze hun knieën moeten laten vervangen. Of daardoor op invaliditeit geraken.
Of mensen die zich jaarendag volgepropt hebben met fastfood en nu een maagverkleining laten uitvoeren.

Dus ja; aan elk gebruik of elke activiteit zijn risico's. En daar betaalt de hele maatschappij voor. En dat zal voor cannabis ook wel zo zijn. Maar daar is het punt dat dat nu (zolang cannabis illegaal is) ook al zo is.
Het is immers niet zo dat cannabis de staat pas geld gaat kosten als het legaal wordt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 11:51   #2507
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Best mogelijk. Ik rook ook al 35 jaar. En dat gaat mij waarschijnlijk ook ooit duur te staan komen. Of niet. En in dat geval komt de SZ mij ook weer een handje toesteken.
Net zoals mensen die na een lange voetbalcarriere hulp krijgen als ze hun knieën moeten laten vervangen. Of daardoor op invaliditeit geraken.
Of mensen die zich jaarendag volgepropt hebben met fastfood en nu een maagverkleining laten uitvoeren.

Dus ja; aan elk gebruik of elke activiteit zijn risico's. En daar betaalt de hele maatschappij voor. En dat zal voor cannabis ook wel zo zijn. Maar daar is het punt dat dat nu (zolang cannabis illegaal is) ook al zo is.
Het is immers niet zo dat cannabis de staat pas geld gaat kosten als het legaal wordt.
Allemaal juist, maar ik gebruik geen cannabis zoals zoveel anderen.
Was cannabis legaal geweest zou ik dat waarschijnlijk ook gebruikt hebben in mijn jonge jaren.
Toch alvast een verslaving waar ik niet moest van ontwennen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 15:06   #2508
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Allemaal juist, maar ik gebruik geen cannabis zoals zoveel anderen.
Was cannabis legaal geweest zou ik dat waarschijnlijk ook gebruikt hebben in mijn jonge jaren.
Toch alvast een verslaving waar ik niet moest van ontwennen.
Zal dan misschien wel voor U gelden maar blijkbaar niet voor de grote meerderheid

In landen waar cannabis niet legaal is en geen gedoogbeleid kent gebruiken jongeren zelfs meer dan in het tolerante Nederland.


Belgische jongeren bij koplopers cannabisgebruik


De Belgische 15- en 16-jarigen behoren eveneens tot de kopgroep van Europa. Net als in Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Frankrijk signaleert het jaarrapport in ons land een frequentiegraad van 32 procent of meer. Ter vergelijking: in het permissieve Nederland bedraagt dezelfde parameter ’slechts’ 28 procent
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf24112005_062



Dus voor de zoveelste maal wordt uw theorie van legaal= meer gebruiken wederom ontkracht.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 februari 2020 om 15:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 17:03   #2509
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Hoe scheef kan men een vergelijking trekken? Je huis laten afbranden omdat je toch al brandverzekering betaalt gelijk stellen met een jointje roken omdat men toch al ziekekas betaalt... Kan het nog gekker?'.

Gewoon een vergelijking op basis van uw quote:

Citaat:
Ik betaal voor een ziekteverzekering en dus mag ik terugbetaling verwachten als het nodig is.
Citaat:
En dan nog. Net zoals de overheid niks met mijn lichaam te maken heeft, heeft ze ook niks met mijn gezondheid te maken.
Drugsgebruik brengt dus overduidelijk de gezondheid schade toe.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2020, 17:25   #2510
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Cannabis-olie nu al vrij te krijgen in 100 apotheken

Citaat:
Wie CBD-olie wil kopen, kan vanaf vandaag terecht in de apotheek, zonder voorschrift. “We hebben intussen al een honderdtal verkooppunten”, zegt Maxime Costa van Amophar, het bedrijf dat de CBD-olie op de markt brengt. Wettelijk gezien bevindt het product zich in een grijze zone. “We zijn verplicht om ‘niet geschikt voor consumptie’ op de doos te zetten.”
typisch belgische oplossing...

soit, het is een volgende (kleine) stap natuurlijk
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 13:08   #2511
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Gewoon een vergelijking op basis van uw quote:





Drugsgebruik brengt dus overduidelijk de gezondheid schade toe.
Leg ons een uit wat een overheid zoal met onze gezondheid heeft te maken ? Ik heb nog nooit iemand weten gestraft worden opdat hij ongezond leeft en zijn gezondheid daarmee schade toebrengt. Dus neen de overheid heeft niks te maken met uw of mijn gezondheid.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 13:37   #2512
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Leg ons een uit wat een overheid zoal met onze gezondheid heeft te maken ? Ik heb nog nooit iemand weten gestraft worden opdat hij ongezond leeft en zijn gezondheid daarmee schade toebrengt. Dus neen de overheid heeft niks te maken met uw of mijn gezondheid.
Rook maar eens in de auto in het bijzijn van kinderen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 13:51   #2513
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Rook maar eens in de auto in het bijzijn van kinderen.
Goed zo. Dat heet regulering. Legale dingen kan je reguleren en sturen en dit in tegenstelling tot illegale.
Voor zover ik weet mag ikzelf alle dagen een fles wodka uitdrinken maar is dit verboden voor kinderen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 14:42   #2514
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Roken gaat toch ooit verboden zijn, misschien beter de korte pijn en het per direct illegaal maken.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 15:05   #2515
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Goed zo. Dat heet regulering. Legale dingen kan je reguleren en sturen en dit in tegenstelling tot illegale.
Voor zover ik weet mag ikzelf alle dagen een fles wodka uitdrinken maar is dit verboden voor kinderen.
Juist, cannabis roken in het bijzijn van kinderen is wel toegelaten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 15:09   #2516
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist, cannabis roken in het bijzijn van kinderen is wel toegelaten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Goed zo. Dat heet regulering. Legale dingen kan je reguleren en sturen en dit in tegenstelling tot illegale.
Cannabis roken in het bijzijn van minderjarigen is een verzwarende omstandigheid.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 11 februari 2020 om 15:10.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 15:37   #2517
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist, cannabis roken in het bijzijn van kinderen is wel toegelaten.
Het ging over het feit dat de overheid zich niet moeit met onze volwassen gezondheid.
Jij gaat daar dan regels ter bescherming van de minderjarigen bij betrekken. Voor minderjarigen gelden inderdaad andere regels dan voor volwassen.
Minderjarigen mogen dan ook geen alcohol kopen...niet met de auto rijden...geen seks hebben....bepaalde films of voorstellingen niet bekijken en zelfs niet alleen in een lift stappen of niet begeleid gaan zwemmen en nog vele andere regels.
Uw vergelijking gaat helemaal niet op.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 februari 2020 om 15:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 15:50   #2518
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het ging over het feit dat de overheid zich niet moeit met onze volwassen gezondheid.
Jij gaat daar dan regels ter bescherming van de minderjarigen bij betrekken. Voor minderjarigen gelden inderdaad andere regels dan voor volwassen.
Minderjarigen mogen dan ook geen alcohol kopen...niet met de auto rijden...geen seks hebben....bepaalde films of voorstellingen niet bekijken en zelfs niet alleen in een lift stappen of niet begeleid gaan zwemmen en nog vele andere regels.
Uw vergelijking gaat helemaal niet op.
Inderdaad het gaat niet helemaal op.
Maar roken in de wagen is ook verboden dacht ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2020, 16:51   #2519
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad het gaat niet helemaal op.
Maar roken in de wagen is ook verboden dacht ik.
Heeft dan weer meer vandoen met verkeersveiligheid.

Toen ik mijn laatste nieuwe auto kocht (zonder asbak) was een asbak al een optie....Roken zonder asbak is wel niet comfortabel.
Weet niet of er nu zelfs in optie nog een asbak verkrijgbaar is ? Weet gij dat ?

Wat opgezocht en ;

Wel blijft de asbak, inclusief sigarettenaansteker, in veel auto's beschikbaar in de welbekende pluspakketten, ook wel het rokerspakket geheten.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 februari 2020 om 16:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 14:55   #2520
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Gewoon een vergelijking op basis van uw quote:





Drugsgebruik brengt dus overduidelijk de gezondheid schade toe.
En waar zou ik dat gezegd hebben?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be