Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juni 2018, 12:16   #1
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard Waterschaarste en de GAS boetes komen er aan.

https://nieuws.vtm.be/binnenland/gee...sen-oosterzele

Weer te gek voor woorden. Wie op VTM het middagnieuws zag hoorde de Burgemeester het verdedigen. Geen gazons meer sproeien, geen terrassen meer poetsen, geen wagens meer wassen en geen zwembaden meer vullen. Wie een regenput heeft mag dit nog wel maar moet solidair zijn en het dus niet doen

Dus stel ik woon daar en heb een regenput. Ik ben het terras aan het afspoelen en de GAS ambtenaar komt langs. Ik kan aantonen dat het van mijn regenput komt dus het mag. En 's nachts vul ik mijn regenput met leidingwater

En wat met geboorde putten? Ik heb achter in de tuin een zelf geboorde put van een dikke 15 meter diep. En zelfs bij hevige droogte heb ik meestal nog water. En wat met water uit een nabijgelegen waterloop? Hier loopt "De Nete" en ik kan met een lange waterdarm daar water uit pompen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 12:27   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
https://nieuws.vtm.be/binnenland/gee...sen-oosterzele

Weer te gek voor woorden. Wie op VTM het middagnieuws zag hoorde de Burgemeester het verdedigen. Geen gazons meer sproeien, geen terrassen meer poetsen, geen wagens meer wassen en geen zwembaden meer vullen. Wie een regenput heeft mag dit nog wel maar moet solidair zijn en het dus niet doen

Dus stel ik woon daar en heb een regenput. Ik ben het terras aan het afspoelen en de GAS ambtenaar komt langs. Ik kan aantonen dat het van mijn regenput komt dus het mag. En 's nachts vul ik mijn regenput met leidingwater

En wat met geboorde putten? Ik heb achter in de tuin een zelf geboorde put van een dikke 15 meter diep. En zelfs bij hevige droogte heb ik meestal nog water. En wat met water uit een nabijgelegen waterloop? Hier loopt "De Nete" en ik kan met een lange waterdarm daar water uit pompen.

uwe geboorde put die is toch aangegeven? ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 12:32   #3
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Moet dat ook al? Ik heb die al jaren geleden zelf geboord
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 13:03   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Moet dat ook al? Ik heb die al jaren geleden zelf geboord
ja, want je bent daar ook oppervlaktewaterbelasting op verschuldigd!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 14:23   #5
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wat niet weet niet deert
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 15:21   #6
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Inderdaad,ik heb verplicht een waterput van 10 000 liter moeten laten steken,die zit nu nog voor meer dan 90% vol.Dat spul raakt nog niet leeg zelfs als het niet regent tot in november maar ik zou mijn auto er niet mee mogen wassen of de bloemen water geven zeker?
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 15:50   #7
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Idem hier. Aan woning regenput van 5000 liter gestoken en aan bijgebouw eveneens regenput van 5000 liter. Zit ook boordevol. En ik kan ook water via de geboorde put oppompen. In het slechtste geval smijt ik een dompelpomp hier vlakbij in de Nete en pomp er daar water uit. Dus geen gebrek aan water.

Laatst gewijzigd door Profiteur : 25 juni 2018 om 15:51.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 19:30   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

De waterhuishouding in Vlaanderen is problematisch. België staat derde in de lijst van de landen met minste beschikbare grondwater per inwoner.

De redenen daarvoor zijn ten eerste dat Vlaanderen erg dicht bevolkt is. Hoe meer mensen, hoe minder grondwater per persoon beschikbaar is.

Ten tweede speelt het verhaal van de toenemende verharding, wat ook samenhangt met de bevolkingsdichtheid. Opritten, terrassen, wegen, parkings, huizen, ... zorgen er allemaal voor dat het water niet meer in de grond kan dringen maar meteen afspoelt richting riolering, rivieren en uiteindelijk de zee. Op deze manier wordt de grondwatertafel aldus onvoldoende aangevuld.

Ten derde zijn er de bedrijven die systematisch teveel water oppompen.

Tot slot zijn er ook nog de putboringen door particulieren die al dan niet legaal water oppompen. De invloed hiervan is wellicht onduidelijk omdat vele sjoemelaars dit illegaal doen.

Enfin, het is duidelijk dat er tot op heden steeds een wanbeleid is gevoerd met betrekking tot deze materie Water is fundamenteel voor leven op aarde en aldus een kostbaar goed

Wellicht bestaat een deel van de oplossing in extra taksen zodat domme, onwetende en egoïstische mensen er wat meer bewust mee gaan omspringen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 10:11   #9
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ja, je zou denken dat er in deze streken toch iets aan droogte te doen moet zijn. Via de Schelde, de Maas, en in Nederland een of ander onbekend Duits riviertje waar ook wel wat liters water doorheen lijken te gaan, stroomt nog heel wat water weg naar de zee. En daar moet een bepaalde hoeveelheid in blijven staan voor de scheepvaart, maar dan nog zou je denken dat er genoeg af te tappen zou moeten zijn. In Centraal Azië is het ze al een aantal decennia terug gelukt om genoeg water uit rivieren te trekken om ze voor hun natuurlijke eindbestemming te laten droogvallen, daar is het Aralmeer door uitgedroogd, best nog een prestatie. Maar daar is het een stuk droger en bergachtiger, hier zou je zeggen dat de Maas nog steeds bevaarbaar te houden zou moeten zijn als Frankrijk, België en Nederland er optimaal gebruik van maken. In het ergste realistische geval moeten er extra sluizen of andere stroomsnelheidsbeperkingen aangelegd worden, en in het ergste onrealistische doemscenario moet de vracht voortaan met de trein maar is er wel nog bruikbaar water.

Dat als alle boeren sproeien lokale beken als de Nete en de Dommel te laag komen te staan om het grondwater op pijl te houden (wat een probleem is, zij het een groter probleem in bijvoorbeeld de lagere helft van Nederland dan in het grootste deel van Vlaanderen) geloof ik wel, maar we hebben ook overal sloten en sluizen en gemalen enzo liggen. Deze zijn bedoeld om te voorkomen dat water te snel weg loopt. Het zijn reservoirs, capaciteiten. Dus je moet die toch ook van onderaf kunnen vullen of gevuld kunnen houden, door opstuwing of pompen of... Of op zijn minst moeten er mogelijkheden zijn om de capaciteit te vergroten, door bijvoorbeeld volgelopen zand- en grindputten op het systeem aan te sluiten.

Naar de toekomst toe zou het best wel eens zinnig kunnen zijn als er in de politiek iemand rondloopt die daar werk van gaat maken, gezien we nu relatief recent een aantal jaren hebben gehad waarin droogte een probleem werd of leek te worden, en dit toch op een trend begint te lijken. Het zou bakken met geld kosten, maar dat doet het ook wanneer we een keer echt tegen de limiet aankomen en we de halve oogst van het jaar weg kunnen gooien.

Het is hier zo'n streek waar mensen klagen dat het altijd regent, we hoeven toch niet zonder water te komen te zitten?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 1 juli 2018 om 10:15.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 11:17   #10
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De waterhuishouding in Vlaanderen is problematisch. België staat derde in de lijst van de landen met minste beschikbare grondwater per inwoner.

De redenen daarvoor zijn ten eerste dat Vlaanderen erg dicht bevolkt is. Hoe meer mensen, hoe minder grondwater per persoon beschikbaar is.

Ten tweede speelt het verhaal van de toenemende verharding, wat ook samenhangt met de bevolkingsdichtheid. Opritten, terrassen, wegen, parkings, huizen, ... zorgen er allemaal voor dat het water niet meer in de grond kan dringen maar meteen afspoelt richting riolering, rivieren en uiteindelijk de zee. Op deze manier wordt de grondwatertafel aldus onvoldoende aangevuld.

Ten derde zijn er de bedrijven die systematisch teveel water oppompen.

Tot slot zijn er ook nog de putboringen door particulieren die al dan niet legaal water oppompen. De invloed hiervan is wellicht onduidelijk omdat vele sjoemelaars dit illegaal doen.

Enfin, het is duidelijk dat er tot op heden steeds een wanbeleid is gevoerd met betrekking tot deze materie Water is fundamenteel voor leven op aarde en aldus een kostbaar goed

Wellicht bestaat een deel van de oplossing in extra taksen zodat domme, onwetende en egoïstische mensen er wat meer bewust mee gaan omspringen.
Oorzaak en gevolg hè, food for thought.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 11:20   #11
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ja, je zou denken dat er in deze streken toch iets aan droogte te doen moet zijn. Via de Schelde, de Maas, en in Nederland een of ander onbekend Duits riviertje waar ook wel wat liters water doorheen lijken te gaan, stroomt nog heel wat water weg naar de zee. En daar moet een bepaalde hoeveelheid in blijven staan voor de scheepvaart, maar dan nog zou je denken dat er genoeg af te tappen zou moeten zijn. In Centraal Azië is het ze al een aantal decennia terug gelukt om genoeg water uit rivieren te trekken om ze voor hun natuurlijke eindbestemming te laten droogvallen, daar is het Aralmeer door uitgedroogd, best nog een prestatie. Maar daar is het een stuk droger en bergachtiger, hier zou je zeggen dat de Maas nog steeds bevaarbaar te houden zou moeten zijn als Frankrijk, België en Nederland er optimaal gebruik van maken. In het ergste realistische geval moeten er extra sluizen of andere stroomsnelheidsbeperkingen aangelegd worden, en in het ergste onrealistische doemscenario moet de vracht voortaan met de trein maar is er wel nog bruikbaar water.

Dat als alle boeren sproeien lokale beken als de Nete en de Dommel te laag komen te staan om het grondwater op pijl te houden (wat een probleem is, zij het een groter probleem in bijvoorbeeld de lagere helft van Nederland dan in het grootste deel van Vlaanderen) geloof ik wel, maar we hebben ook overal sloten en sluizen en gemalen enzo liggen. Deze zijn bedoeld om te voorkomen dat water te snel weg loopt. Het zijn reservoirs, capaciteiten. Dus je moet die toch ook van onderaf kunnen vullen of gevuld kunnen houden, door opstuwing of pompen of... Of op zijn minst moeten er mogelijkheden zijn om de capaciteit te vergroten, door bijvoorbeeld volgelopen zand- en grindputten op het systeem aan te sluiten.

Naar de toekomst toe zou het best wel eens zinnig kunnen zijn als er in de politiek iemand rondloopt die daar werk van gaat maken, gezien we nu relatief recent een aantal jaren hebben gehad waarin droogte een probleem werd of leek te worden, en dit toch op een trend begint te lijken. Het zou bakken met geld kosten, maar dat doet het ook wanneer we een keer echt tegen de limiet aankomen en we de halve oogst van het jaar weg kunnen gooien.

Het is hier zo'n streek waar mensen klagen dat het altijd regent, we hoeven toch niet zonder water te komen te zitten?
Ook goeie post (niet slecht om te overwegen als tussen-maatregel).
Ooit gaan we natuurlijk het echte bronprobleem moeten aanpakken (hoe sneller hoe beter (als in: 'hoe minder pijnlijk') natuurlijk.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 12:13   #12
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

De moderne mens die in oorlog is met de natuur verdient natuurlijk niets anders dan waterschaarste.

Waterschaarste is gewoon de natuur die terugslaat en zegt 'fuck you bitch, lol'.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 18:43   #13
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
De moderne mens die in oorlog is met de natuur verdient natuurlijk niets anders dan waterschaarste.

Waterschaarste is gewoon de natuur die terugslaat en zegt 'fuck you bitch, lol'.
Zo lijkt het wel.
De realiteit valt nog mee denk ik.
De natuur is (denk ik) niet echt bewust bezig er een match van te maken.
De natuur doet wat de natuur doet en wat ze al eeuwen en millennia doet.
Door onze aantallen echter te laten oplopen zijn de gevolgen wel meer en meer prangend (hebben steeds meer impact op steeds meer mensen - vluchten naar betere oorden kan nog nauwelijks - zie vluchtelingenproblematiek, nergens echt welkom - is natuurlijk een enigszins ander onderwerp).
Ik wil zeker niet ontkennen dat de mens (zeker met de huidige aantallen) impact heeft op het klimaat.
Maar met wat er op dat vlak aankomt, is de huidige waterschaarste maar een heel klein voorproefje vrees ik.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 13:18   #14
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Mijn buurman wat verder -onze Antwerpenaar die van 'T STAD komt- was deze morgen vroeg al aan het snoeien. Deze middag hoorde ik zijn grasmachine starten en was hij zijn mooi bruin verbrand gazon aan het afrijden. Even langs gegaan -een praatje met de buren moet kunnen- en hij was zich kapot aan het zweten. In de bakkende zon en al mooi rood verbrand. Hij was volop bezig met zijn hagen water te geven en de sproeiers stonden volop op zijn afgedaan bruin gazon te draaien. Allemaal leidingwater maar hij gaf er niet om. Ik betaal ervoor dus ik verbruik zei hij. De gazonbooster meststof lag al klaar om er op te doen. Ik vroeg hoe veel water hij er dan wel niet moet gaan op sproeien. Tot morgenvroeg laat ik dat sproeien zei hij. Tegen dan zal hij er wel een 15m³ doorgejaagd hebben. Want het kon toch niet zijn dat zijn hagen onverzorgd waren en zijn gazon minder mooi was dan zijn buurman. Ik zei hem nog dat het onverstandig was om in volle zon hagen te snoeien en gras af te rijden. Maar Mijnheer wist het beter en ik zou wel zien, mits veel water en meststof zou zijn gazon binnen enkele weken de mooiste van de straat zijn

Ik vond het toch een mooi verhaal en gedachtegang van een stadmens. Die op de boerenbuiten is komen wonen en nog steeds denkt dat Antwerpen de hoofdstad van België is
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 16:51   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Moet dat ook al? Ik heb die al jaren geleden zelf geboord
Toch moet je die aangeven, kwestie dat ze u kunnen belasten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 16:51   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Idem hier. Aan woning regenput van 5000 liter gestoken en aan bijgebouw eveneens regenput van 5000 liter. Zit ook boordevol. En ik kan ook water via de geboorde put oppompen. In het slechtste geval smijt ik een dompelpomp hier vlakbij in de Nete en pomp er daar water uit. Dus geen gebrek aan water.
Water uit een waterloop of kanaal pompen is verboden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 05:25   #17
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Toch moet je die aangeven, kwestie dat ze u kunnen belasten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Water uit een waterloop of kanaal pompen is verboden.
Belasten. Verboden. Mag er nog geademd worden zonder dat ze u belasten? Maar voorlopig geen waterverbruik. De gazon is bijna helemaal bruin geworden en de planten kunnen wel tegen wat droogte. Ik lig er niet van wakker en eens het wat geregend gaat hebben zal alles wel terug in orde komen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be