Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2017, 09:39   #61
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Zin kan men ook op een andere manier interpreteren. Zin als richting gevend hoe dingen evolueren. De zin van de kosmos van de big bang tot nu wordt bepaald door de natuurwetten. De zin van het biologisch leven wordt bepaald door mutatie en natuurlijke selectie daarop, 'survival of the fittest'. Die 'zin' wordt nooit in vraag gesteld, alleen de mens kan zich niet vinden in deze vorm van zin. Daardoor is hij geroepen om zijn eigen zin te definiëren. Dit vereist een bepaalde vorm van vrijheid en inzicht dat hij moet verwerven om dit te realiseren.
Ten onrechte meent de wetenschap het hogere uit het lagere te verklaren: onze vrijheid en inzicht uit de lagere natuurwetten.

Zoals men vroeger meende dat de zon om de aarde draaide.

En de zin kan pas ontdekt worden de slechte visie van de wetenschap om te draaien.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2017, 15:22   #62
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Zin kan men ook op een andere manier interpreteren. Zin als richting gevend hoe dingen evolueren. De zin van de kosmos van de big bang tot nu wordt bepaald door de natuurwetten. De zin van het biologisch leven wordt bepaald door mutatie en natuurlijke selectie daarop, 'survival of the fittest'. Die 'zin' wordt nooit in vraag gesteld, alleen de mens kan zich niet vinden in deze vorm van zin. Daardoor is hij geroepen om zijn eigen zin te definiëren. Dit vereist een bepaalde vorm van vrijheid en inzicht dat hij moet verwerven om dit te realiseren.
Je meent dus dat de zin van het leven besloten ligt in de evolutie van ... de mens maar dat 'de mens' zich daar niet in kan vinden. Wat dan wel zin kan geven laat jij open. Misschien kan Annelien de Dijn vanavond in het Canvas tv programma De herontdekking van de wereld een antwoord verschaffen. Betoogd wordt dat de mens beheerst wordt door zijn cultuur.

Toevallig las ik vandaag in De man zonder eigenschappen (82) van Robert Musil een filosofische discussie waarin Ulrich zich afvraagt wat geschiedenis is. Het verband hier is dan geschiedenis essentie en richting zoekt. Hij vindt de geschiedenis van conflicten en dramatische gebeurtenissen eigenlijk niet de moeite waard. Veel liever zou hij een geschiedenis van de ideeën willen kennen. Het gesprek hierover met Walter en Clarissa loopt op niets uit. Maar als we ideeën nu eens zouden vervangen door ideologiën kunnen we aansluiten bij het voorgaande: cultuur. De mens sluit zich graag aan bij een groep of actiegroep. Vaak moet de groep zich verdedigen tegen buitenstaanders of andersdenkenden. Dan is er sprake van een richtingenstrijd, concurrentie en afgunst. De partijen 'moeten hun vrijheid en inzichten verdedigen'. Dat geeft het leven zin.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2017, 18:07   #63
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard rectificatie

Het tv programma De herontdekking van de wereld op Canvas is niet vanavond maar zondagavond.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 08:55   #64
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je meent dus dat de zin van het leven besloten ligt in de evolutie van ... de mens maar dat 'de mens' zich daar niet in kan vinden. Wat dan wel zin kan geven laat jij open. Misschien kan Annelien de Dijn vanavond in het Canvas tv programma De herontdekking van de wereld een antwoord verschaffen. Betoogd wordt dat de mens beheerst wordt door zijn cultuur.
De docu ging dus over het werk en leven van de antropologe Margaret Mead. Over de zin van het leven had ze niet direct iets te vertellen. Wel werd duidelik dat een intieme relatie met een man of vrouw (ze bleek uiteindelijk bi-seksueel te zijn) heel belangrijk voor haar was. Haar eerste studie op Samoa ging over de losse seksuele moraal van jonge vrouwen daar. Het woord ideologie (Idee - Ulrich) viel ook nog een keer een wel in dit verband. Seksuele ideologie (= moraal) dus. Tegenstand kreeg ze pas na haar dood van Derek Freeman die trachtte haar werk op Samoa teniet te doen omdat het niet strookte met zijn morele waarden.

Hier een stukje wereldbeeld van Marcus Aurelius - Meditations book 5.
I am composed of the formal and the material; and neither of them will perish into non-existence, as neither of them came into existence out of non-existence. Every part of me then will be reduced by change into some part of the universe, and that again will change into another part of the universe, and so on for ever. And by consequence of such a change I too exist, and those who begot me, and so on for ever in the other direction. For nothing hinders us from saying so, even if the universe is administered according to definite periods of revolution.

The intelligence of the universe is social. Accordingly it has made the inferior things for the sake of the superior, and it has fitted the superior to one another. Thou seest how it has subordinated, co-ordinated and assigned to everything its proper portion, and has brought together into concord with one another the things which are the best.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 08:55   #65
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Dubbel.]

Laatst gewijzigd door Piero : 26 juli 2017 om 08:56.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:35   #66
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Bewustzijn.

Wat is bewustzijn? Volgens de fenomenologie en het fenomenalisme is bewustzijn altijd gericht op iets en het heeft een intentie (doel of bedoeling). Zintuiglijk bewustzijn betekent bewustzijn van de omgeving. De omgeving wordt ervaren en onmiddelijk begrepen op basis van gekende ideeën.

De bestuurder van een voertuig geeft bewust of onbewust betekenis aan alles wat hij visueel en auditief waarneemt. Elke struik, elk huis, bord, streep op de weg, ander voertuig, voetganger en fietser, diens geslacht, leeftijd, elke wolk, vogel, lantarenpaal, het totale plaatje en het geluid van de auto. Dat is zijn complete bewustzijn. Daarbij hoort ook een oordeel over hetgeen dat wordt waargenomen. De dingen zijn normaal of vreemd, mooi of lelijk of onbestemd, hebben potentie of zijn waardeloos, vriendelijk of vijandig enzovoort.

Daarbij speelt de snelheid van het bewustzijn een rol. Als de omgeving bijvoorbeeld 20 keer per seconde totaal verandert dan zal hij van de verschillende fasen heel weinig waarnemen. Hij is dan niet tot handelen in staat en zal zijn voertuig in paniek stilzetten. Als hij dreigt in slaap te vallen heeft dat een vergelijkbaar effect. Als het een vloeiende verandering van afzonderlijke beelden betreft dan ziet hij een film. Tijd speelt dus een rol.
Een ander belangrijk begrip binnen de fenomenologie met betrekking tot de wereld, is de "leefwereld" (Duits: Lebenswelt). Met leefwereld wordt in de eerste plaats de wereld bedoeld waarin elke mens 'leeft'. De leefwereld is dus de 'achtergrond' of 'horizon' waarin de mens altijd rondloopt en actief handelt. Iemands leefwereld bestaat uit de specifieke manier waarop men de wereld rondom zich ervaart en bestaat. Een mens ervaart zijn huis niet als een hoop bakstenen of zijn dorp niet als een neutrale verzameling woningen, maar verbindt deze steeds met bepaalde ideeën en symbolen. Volgens (de latere) Husserl is deze leefwereld de meest oorspronkelijke relatie die we tot de wereld hebben en gaat deze vooraf aan de wetenschappelijke interpretatie van de wereld, die er in feite parasitair op is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fenomenologie
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:48   #67
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat is bewustzijn? Volgens de fenomenologie en het fenomenalisme is bewustzijn altijd gericht op iets en het heeft een intentie (doel of bedoeling).
Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 11:57   #68
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken.
Dat zegt mij niet veel. Het zou betekenen dat twee zekfstandigenaamwoorden plus een werkwoord een eenheid vormen. Zoiets als paard en draven zijn een twee-eenheid. Lijkt mij arbitrair geleuter.

Overigens is bewustzijn een activiteit die denken impliceert. Er zit dan een tautologie in die definitie. Reden om hem terzijde te leggen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 14:20   #69
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat is bewustzijn? Volgens de fenomenologie en het fenomenalisme is bewustzijn altijd gericht op iets en het heeft een intentie (doel of bedoeling). Zintuiglijk bewustzijn betekent bewustzijn van de omgeving. De omgeving wordt ervaren en onmiddelijk begrepen op basis van gekende ideeën.

De bestuurder van een voertuig geeft bewust of onbewust betekenis aan alles wat hij visueel en auditief waarneemt. Elke struik, elk huis, bord, streep op de weg, ander voertuig, voetganger en fietser, diens geslacht, leeftijd, elke wolk, vogel, lantarenpaal, het totale plaatje en het geluid van de auto. Dat is zijn complete bewustzijn. Daarbij hoort ook een oordeel over hetgeen dat wordt waargenomen. De dingen zijn normaal of vreemd, mooi of lelijk of onbestemd, hebben potentie of zijn waardeloos, vriendelijk of vijandig enzovoort.

Daarbij speelt de snelheid van het bewustzijn een rol. Als de omgeving bijvoorbeeld 20 keer per seconde totaal verandert dan zal hij van de verschillende fasen heel weinig waarnemen. Hij is dan niet tot handelen in staat en zal zijn voertuig in paniek stilzetten. Als hij dreigt in slaap te vallen heeft dat een vergelijkbaar effect. Als het een vloeiende verandering van afzonderlijke beelden betreft dan ziet hij een film. Tijd speelt dus een rol.
Een ander belangrijk begrip binnen de fenomenologie met betrekking tot de wereld, is de "leefwereld" (Duits: Lebenswelt). Met leefwereld wordt in de eerste plaats de wereld bedoeld waarin elke mens 'leeft'. De leefwereld is dus de 'achtergrond' of 'horizon' waarin de mens altijd rondloopt en actief handelt. Iemands leefwereld bestaat uit de specifieke manier waarop men de wereld rondom zich ervaart en bestaat. Een mens ervaart zijn huis niet als een hoop bakstenen of zijn dorp niet als een neutrale verzameling woningen, maar verbindt deze steeds met bepaalde ideeën en symbolen. Volgens (de latere) Husserl is deze leefwereld de meest oorspronkelijke relatie die we tot de wereld hebben en gaat deze vooraf aan de wetenschappelijke interpretatie van de wereld, die er in feite parasitair op is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fenomenologie
De ideeën rond bewustzijn zullen wel nog evolueren.

Voor mij is bewijstzijn een vorm van processing binnen het systeem die wat meer energie en nadenken vergen dan onbewuste processen.

Het gevolg is dat we ons van bewuste processen meer herinneren.

Ik ben het ook helemaal niet eens met jouw analyse dat men zich van alles bewust is tijdens het autorijden. Ik kom het vaak tegen dat ik over bepaalde zaken nadenk tijdens het rijden en een half uur later pas besef hoe ver ik al ben. Zodra er zich een abnormale situatie voordoet wordt het bewustzijn ingeschakeld en wordt men weer aandachtig.

Ik sluit niet uit dat een bewustzijn enkel weggelegd is voor systemen met hoge cognitieve kwaliteiten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:26   #70
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De ideeën rond bewustzijn zullen wel nog evolueren.

Voor mij is bewijstzijn een vorm van processing binnen het systeem die wat meer energie en nadenken vergen dan onbewuste processen.

Het gevolg is dat we ons van bewuste processen meer herinneren.

Ik ben het ook helemaal niet eens met jouw analyse dat men zich van alles bewust is tijdens het autorijden. Ik kom het vaak tegen dat ik over bepaalde zaken nadenk tijdens het rijden en een half uur later pas besef hoe ver ik al ben. Zodra er zich een abnormale situatie voordoet wordt het bewustzijn ingeschakeld en wordt men weer aandachtig.

Ik sluit niet uit dat een bewustzijn enkel weggelegd is voor systemen met hoge cognitieve kwaliteiten.
Bewustzijn bij autorijden is al lang onderwerp van uitgebreide studies en experimenten. Wat je zegt is waar, je kan je soms een deel van het afgelegde traject niet eens herinneren. Maar je geeft zelf al een verklaring. Namelijk dat er op dat traject niets bijzonders was waar te nemen dat van belang was voor adequaat chaufferen. Je kon aan andere dingen denken en hebt geen herinneringen aan dat traject.

Bij een route door de stad in de spits moet je geconcentreerd rijden en dan zal je van wijdere omgeving zoals gebouwen en reclameborden weinig waarnemen. Als er iets geks gebeurt zie je het wel. De omgevingsfactoren die in orde zijn nemen we volgens mij onbewust waar. Staat er bijvoorbeeld een koe op het trottoir dan zien we dat onmiddelijk bewust. We moeten dan onderscheid maken tussen bewuste en onbewuste waarneming. Trouwens, het tv-programma 'mind fuck' speelde met de onbewuste waarneming om deelnemers te beïnvloeden.

Volgens fenomenalist (ook de fenomenologie) heeft het bewustzijn een intentie. Men is zich bewust van iets, van een onderwerp. Dat kan zijn op basis van waarneming en op basis van herinnering en kennis.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 09:22   #71
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat zegt mij niet veel. Het zou betekenen dat twee zekfstandigenaamwoorden plus een werkwoord een eenheid vormen. Zoiets als paard en draven zijn een twee-eenheid. Lijkt mij arbitrair geleuter.
Dit wat je nu schrijft is inderdaad een hoop geleuter.
Het gaat over bewustzijn en niet over dravende paarden.
Citaat:
Overigens is bewustzijn een activiteit die denken impliceert.
Dat heb ik er dan ook bij gezet: DENKEN, of kan je niet lezen?
Citaat:
Er zit dan een tautologie in die definitie. Reden om hem terzijde te leggen.
Welke tautologie dan?
Ik hoor geen enkele verklaring hiervan.
Kortom: je leutert maar wat.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 10:39   #72
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dit wat je nu schrijft is inderdaad een hoop geleuter.
Het gaat over bewustzijn en niet over dravende paarden.
Dat heb ik er dan ook bij gezet: DENKEN, of kan je niet lezen?
Welke tautologie dan?
Ik hoor geen enkele verklaring hiervan.
Kortom: je leutert maar wat.
Duidelijker kan ik het niet zeggen. Ik kan het wel anders opschrijven. Je stelde: "Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken."

Bewustzijn = gevoelsleven + zintuiglijkheid + denken.

Ik stelde dat bewustzijn het denken impliceert dus dat je derde factor reedes is inbegrepen in bewustzijn en een tautologie is. Mijn stelling is feitelijk dat bewustzijn denken is. Men is zich altijd bewust van iets, een onderwerp, en men denkt daaraan. Dat onderwerp hoeft niet zintuiglijk te zijn en het hoeft ook geen gevoelen te zijn. Men kan bijvoorbeeld zonder zintuigen te benutten of met gevoelens uit het hoofd rekenen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 11:08   #73
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Duidelijker kan ik het niet zeggen. Ik kan het wel anders opschrijven. Je stelde: "Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken."

Bewustzijn = gevoelsleven + zintuiglijkheid + denken.

Ik stelde dat bewustzijn het denken impliceert dus dat je derde factor reedes is inbegrepen in bewustzijn en een tautologie is. Mijn stelling is feitelijk dat bewustzijn denken is. Men is zich altijd bewust van iets, een onderwerp, en men denkt daaraan. Dat onderwerp hoeft niet zintuiglijk te zijn en het hoeft ook geen gevoelen te zijn. Men kan bijvoorbeeld zonder zintuigen te benutten of met gevoelens uit het hoofd rekenen.
Hier moet ik nog wel wat aan toevoegen. Denken is gebaseerd op zintuiglijke waarneming en emoties. Wij kunnen rekenen omdat wij aantallen dingen hebben waargenomen. Om te beginnen de vijf vingers van een hand. En wij willen rekenen omdat wij door emoties daartoe worden gedreven. We leren dus denken door waarneming en we ontwikkelen ook emoties door waarneming. Dat betekent nogal wat. We moeten er rekening mee houden dat zelfs dieren die niet kunnen zien en horen toch bewust zijn.

Ik heb ooit een man ontmoet van ca 50 jaar oud die doof en blind was geboren. Hij werd nog steeds door zijn moeder verzorgd. Hij liep met haar mee aan de hand en kon zich redden met zelfstandig eten en drinken als het hem werd voorgezet. Zij communiceerde met hem door letters te schrijven in zijn hand en hij schreef terug in haar hand. Dat had zij hem zelf geleerd. Vrienden van haar konden zo ook met hem contact maken. Zijn kennis was natuurlijk beperkt, maat hij was belangstellend.

In de straat waar ik opgroeide woonde een familie met een zoon die ook doof en blind was, maar die kon niks. Ze namen hem wel mee naar buiten, maar daarvoor hadden ze een auto (gekregen van de overheid). Een Studebaker, de eerste en enige auto in de straat die in de weg stond als we voetbalden. Een sneu gezin. Of die jongen niet in staat was om iets te leren weet ik niet. Misschien wisten de ouders niet hoe dat aan te pakken of konden ze het niet opbrengen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 11:29   #74
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Ken je het verhaal van Helen Keller? Een amerikaanse die doof-blind was en de eerste die een Bachelor of Arts - degree verwierf, ze was ook bekend als Auteur en politiek Activiste.

Citaat:
Keller's breakthrough in communication came the next month, when she realized that the motions her teacher was making on the palm of her hand, while running cool water over her other hand, symbolized the idea of "water". Writing in her autobiography, The Story of My Life, Keller recalled the moment. "I stood still, my whole attention fixed upon the motions of her fingers. Suddenly I felt a misty consciousness as of something forgotten — a thrill of returning thought; and somehow the mystery of language was revealed to me. I knew then that w-a-t-e-r meant the wonderful cool something that was flowing over my hand. The living word awakened my soul, gave it light, hope, set it free!" [13] Keller then nearly exhausted Sullivan demanding the names of all the other familiar objects in her world.

Laatst gewijzigd door parcifal : 5 september 2019 om 11:29.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 12:02   #75
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Duidelijker kan ik het niet zeggen. Ik kan het wel anders opschrijven. Je stelde: "Het bewustzijn is meer dan dat, want een drie-eenheid van het gevoelsleven, de zintuiglijkheid en het denken."

Bewustzijn = gevoelsleven + zintuiglijkheid + denken.
Zo is het.

Citaat:

Ik stelde dat bewustzijn het denken impliceert dus dat je derde factor reedes is inbegrepen in bewustzijn en een tautologie is.
Mooi. Nu heb je het duidelijk uitgelegd.
Citaat:
Mijn stelling is feitelijk dat bewustzijn denken is.
En mijn stelling is dat het meer dan alleen denken is, maar ook gevoel en waarnemen, zintuiglijk dus.
Citaat:

Men is zich altijd bewust van iets, een onderwerp, en men denkt daaraan.
Dat is niet zo, want een mens denkt niet constant .
Citaat:
Dat onderwerp hoeft niet zintuiglijk te zijn en het hoeft ook geen gevoelen te zijn. Men kan bijvoorbeeld zonder zintuigen te benutten of met gevoelens uit het hoofd rekenen.
Dat kan, maar de eenheid van gevoelens en zintuiglijkheid en denken, wil nog niet zeggen dat ze niet apart kunnen bestaan.
Alleen het volledige bewustzijn is de eenheid van alle drie, dus als gezamenlijkheid, wat het beste is.
Ter vergelijking met de drie-eenheid van Vader en Zoon en de Heilige Geest, die alle drie apart bewust kunnen zijn, maar als gezamenlijke eenheid het beste is.

En bovendien: als je onder bewustzijn alleen het denken wilt verstaan, hoe wil je dan de gezamenlijkheid van alle drie benoemen, dus: gevoel en zintuiglijkheid en denken?

En bij het rekenen kunnen er wel degelijk beelden van getallen in het half bewustzijn of onderbewustzijn bestaan (bij de microwezentjes zeker), en ook een zekere mate van gevoelens.
Of zou het denken helemaal zonder gevoel kunnen bestaan?
Ik denk van niet.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 18:51   #76
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zo is het.

Mooi. Nu heb je het duidelijk uitgelegd.En mijn stelling is dat het meer dan alleen denken is, maar ook gevoel en waarnemen, zintuiglijk dus.
Gevoel en waarneming zijn objecten van het denken (bewustzijn) maar niet het denken zelf. Men kan denken over wat men voelt en waarneemt. Bijvoorbeeld "ik voel mij gelukkig, of ongelukkig of schuldig, of verplicht, of vrij, want ..." Of: "Wat sien ik?"

Citaat:
Dat is niet zo, want een mens denkt niet constant .
Ik heb mij lang geleden geoefend in niet denken. Dat was heel erg moeilijk, maar het lukte na verloop van tijd als er geen storende factoren om mij heen waren. Maar ik besefte later dat ik, In waaktoestand, mij altijd bewust ben van mijn omgeving, ook als ik er geen aandacht aan schenk.

Citaat:
Dat kan, maar de eenheid van gevoelens en zintuiglijkheid en denken, wil nog niet zeggen dat ze niet apart kunnen bestaan.
Alleen het volledige bewustzijn is de eenheid van alle drie, dus als gezamenlijkheid, wat het beste is.
Ter vergelijking met de drie-eenheid van Vader en Zoon en de Heilige Geest, die alle drie apart bewust kunnen zijn, maar als gezamenlijke eenheid het beste is.

En bovendien: als je onder bewustzijn alleen het denken wilt verstaan, hoe wil je dan de gezamenlijkheid van alle drie benoemen, dus: gevoel en zintuiglijkheid en denken?

En bij het rekenen kunnen er wel degelijk beelden van getallen in het half bewustzijn of onderbewustzijn bestaan (bij de microwezentjes zeker), en ook een zekere mate van gevoelens.
Of zou het denken helemaal zonder gevoel kunnen bestaan?
Ik denk van niet.
Dat laatste ben ik met je eens, in die zin, dat al onze handelingen te herleiden zijn tot gevoelens als motivatie voor die handelingen. Maar de definitie van de handeling staat los van de motivatie. Denken is dus geen emotie en een emotie is geen denken. Als je dingen een eenheid noemt dan wordt al het andere uitgesloten. Als de vader en de zoon en de heilige geest een drie-eenheid vormen dan is vergist de evangelist zich als hij Jezus laat zeggen "ik en de vader zijn één". En dan is het niet mogelijk dat de kerk het lichaam van Christus is.

Wat betreft de eenheid van denken en waarneming heb je gelijk in zovere dat denken berust op waarnemen zowel als de herinnering aan waarneming en kennis die daarop berust. We denken over wat we hebben waargenomen of naar aanleiding daarvan. Directe zintuiglijke waarneming is niet nodig om over waarneembare dingen na te denken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:11   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Gevoel en waarneming zijn objecten van het denken (bewustzijn) maar niet het denken zelf.
Gevoel en waarneming zijn ook zelfstandig en behoeven geen object van het denken te zijn.
Zij zijn bewustzijn.
Niet alleen het denken is bewustzijn.
Het is ook niet zo dat als je niet denkt en alleen voelt of waarneemt, dat je dan bewusteloos bent.
Citaat:
Men kan denken over wat men voelt en waarneemt. Bijvoorbeeld "ik voel mij gelukkig, of ongelukkig of schuldig, of verplicht, of vrij, want ..." Of: "Wat sien ik?"
Ja, dat weet ik wel: stof....
Citaat:


Ik heb mij lang geleden geoefend in niet denken. Dat was heel erg moeilijk, maar het lukte na verloop van tijd als er geen storende factoren om mij heen waren. Maar ik besefte later dat ik, In waaktoestand, mij altijd bewust ben van mijn omgeving, ook als ik er geen aandacht aan schenk.
Je kunt je ook bewust zijn van je omgeving door deze rustig te bekijken, zonder daar bij te denken.
En je kunt naar mooie muziek luisteren zonder daarbij te denken, maar geheel en al opgaan in het geluksgevoel.

Citaat:



Dat laatste ben ik met je eens, in die zin, dat al onze handelingen te herleiden zijn tot gevoelens als motivatie voor die handelingen.
Dat heb ik niet gezegd en daar ben ik het ook niet mee eens.
Citaat:
Maar de definitie van de handeling staat los van de motivatie.
Denken is dus geen emotie en een emotie is geen denken.
Maar ze kunnen wel samen gaan.
Gedachten kunnen gevoelens produceren en andersom.
En dan zijn er ook nog de voorstellingen daarbij.
Dat is het totale bewustzijn.
Citaat:
Als je dingen een eenheid noemt dan wordt al het andere uitgesloten.
Neen hoor, dat is niet zo.
Wel als je het bewustzijn beperkt tot het denken, dan sluit je de zintuiglijk waarneming en het gevoelsleven uit, als zou je zonder zintuiglijke waarneming en gevoelsleven bewusteloos zijn.
Dieren, die niet denken, zijn volgens jou dus zonder bewustzijn?
Citaat:
Als de vader en de zoon en de heilige geest een drie-eenheid vormen dan is vergist de evangelist zich als hij Jezus laat zeggen "ik en de vader zijn één".
Waarom? Zij zijn een eenheid en die eenheid is de heilige geest, dat de geest van de Vader ook in de Zoon is.
Citaat:
En dan is het niet mogelijk dat de kerk het lichaam van Christus is.
Waarom niet? De kerk is de gemeenschap der gelovigen als de heilige geest, waarin de leer van Jezus en God de Vader verder ontwikkeld zijn geworden tot in de huidige tijd en tot mijn atoomtheorie, die de ware heilige geest is van het denken en begrijpen.
Citaat:
Wat betreft de eenheid van denken en waarneming heb je gelijk in zovere dat denken berust op waarnemen zowel als de herinnering aan waarneming en kennis die daarop berust.
Zo is het. Maar ook zo dat het denken innerlijke voorstellingen kan produceren.
Maar ook gevoelens.
Citaat:
We denken over wat we hebben waargenomen of naar aanleiding daarvan. Directe zintuiglijke waarneming is niet nodig om over waarneembare dingen na te denken.
Dat behoeft niet, maar het mag wel, en het kan ook wel, en dat gebeurt ook vaak genoeg.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be