Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2020, 11:54   #42901
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Belgium of Belgica was ook de naam voor de Noordelijke Nederlanden in het Latijn. Dat weet iedereen. En de naam Belgique was iets Francofoons. Slippendrager voor de Francofonie uit blind Belgisch nationalisme is wat we hier zien. Ook niets nieuws.
Zoals u terecht zegt: 'was'. Maar daarna, en zeker na de Tachtigjarige Oorlog, veranderde de denominatie voor de bewoners van de twee streken: de mensen uit het Noorden werden 'Hollanders', de mensen uit het zuiden 'Belgen'. Men hoort dit niet altijd graag in sommige kringen maar het is nu eenmaal niet anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 11:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 13:25   #42902
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een mooi pleidooi voor de eenheid der Nederlanden ontwaar ik hier. Want hadden de Nederlanden één gebleven, dan had Oostendse Compagnie dus wel verder kunnen uitgroeien.
Dat zou nogal wat geweest zijn, niet?
Net zoals Antwerpen tijdens Willem I de belangrijkste haven van de Nederlanden werd....
De wens is soms de vader van de gedachte. Weinig 'eenheid' hier te bespeuren. Eerder in absolùte mate het tegenovergestelde!!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 13:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 16:22   #42903
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De wens is soms de vader van de gedachte. Weinig 'eenheid' hier te bespeuren. Eerder in absolùte mate het tegenovergestelde!!
er is duidelijk meer eenheid tussen Zuid en Noord dan tussen het Oosten en de Rest
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 16:24   #42904
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De wens is soms de vader van de gedachte. Weinig 'eenheid' hier te bespeuren. Eerder in absolùte mate het tegenovergestelde!!
Als ik een afspraak wens te maken in een restaurant vraag ik voor alle zekerheid of er ook Hollanders geboekt hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 16:29   #42905
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik een afspraak wens te maken in een restaurant vraag ik voor alle zekerheid of er ook Hollanders geboekt hebben.
Kan ik jou eigenlijk boeken als nar in een restaurant?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 17:12   #42906
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik een afspraak wens te maken in een restaurant vraag ik voor alle zekerheid of er ook Hollanders geboekt hebben.

Ik heb me toch meer dan eens afgevraagd hoe het toch komt dat bij heel wat mensen hier bij ons de Hollanders niet zo geliefd zijn. Het blijft een enigma.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 17:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 17:16   #42907
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb me toch meer dan eens afgevraagd hou het toch komt dat bij heel wat mensen hier de Hollanders niet zo geliefd zijn. Het blijft een enigma.
Afgunst.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 18:10   #42908
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb me toch meer dan eens afgevraagd hoe het toch komt dat bij heel wat mensen hier bij ons de Hollanders niet zo geliefd zijn. Het blijft een enigma.
Bij een klein aantal forumleden heeft dat met jaloezie en een minderwaardigheidscomplex te maken. Heb je overigens ook over Nederlandse Limburgers?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 20:50   #42909
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De praktijk.


Munt in de Oostenrijkse Nederlanden.
Bij mijn weten is dat opschrift in het Latijn. Daar staat het woord "Belgium" voor "Nederlanden". Hier een mooi voorbeeld. De hoofdtitel van deze kaart is in het Latijn en luidt: "Belgium Catholicum". Er boven staat het in het Frans: "Pais Bas Catholiques".

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 20:56   #42910
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals u terecht zegt: 'was'. Maar daarna, en zeker na de Tachtigjarige Oorlog, veranderde de denominatie voor de bewoners van de twee streken: de mensen uit het Noorden werden 'Hollanders', de mensen uit het zuiden 'Belgen'. Men hoort dit niet altijd graag in sommige kringen maar het is nu eenmaal niet anders.
Waarom wordt "les Etats Belgiques Unis" dan vertaalt in "Vereenigde Nederlandsche Staten", wat in het Latijn het volgende geeft:

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 21:00   #42911
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb me toch meer dan eens afgevraagd hoe het toch komt dat bij heel wat mensen hier bij ons de Hollanders niet zo geliefd zijn. Het blijft een enigma.
Houden ze daar bij u dan niet meer van die andere Limburgers aan de andere zijde van de Maas? Of bedoelt u alleen die inwoners van de twee provincies Holland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 21:14   #42912
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Houden ze daar bij u dan niet meer van die andere Limburgers aan de andere zijde van de Maas? Of bedoelt u alleen die inwoners van de twee provincies Holland?
Hij bedoelt alle inwoners van Nederland, met uitzondering van Limburg.

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2020, 00:24   #42913
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Hollandofobie is voor een groot deel ook indoctrinatie. Vaak houden Vlamingen van Nederland, zeker dicht bij de grens. Althans in de provincie Antwerpen (Midden-Brabant).

Dit vind ik dan ook minder als scène aan de film Hasta La Vista: https://www.youtube.com/watch?v=4orIHlP56iw

Een bende bekrompen Oost-Vlamingen en bovendien speelt Manou Kersting (een Rotterdammer die overigens ook perfect Antwerps praat, al dan wel nogal plat gezien zijn rollen in de onderwereld of recherche) daarin de rol van aggressieve Hollander die zelfs rolstoelpatiënten fysiek bedreigt. In realiteit zou de gemiddelde Hollander die rolstoelpatiënt als een arme simpele ziel zijn voor zijn blinde afkeer jegens zijn streek en cultuur.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 februari 2020 om 00:33.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 19:55   #42914
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hollandofobie is voor een groot deel ook indoctrinatie. Vaak houden Vlamingen van Nederland, zeker dicht bij de grens. Althans in de provincie Antwerpen (Midden-Brabant).
In de streek van Maldegem (B) - Oostburg (NL) zie je dat ook. Daar valt op hoe groot de osmose is. Aan Belgische kant merk je wel overal een wagen met een Nederlandse nummerplaat, net als aan Nederlandse zijde je talrijke Belgische nummerplaten ziet. Niet alleen op de wegen of bij supermarkten, maar ook op de opritten van menig huis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 00:56   #42915
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De wens is soms de vader van de gedachte. Weinig 'eenheid' hier te bespeuren. Eerder in absolùte mate het tegenovergestelde!!
Nu nog de rest van mijn post lezen.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 00:59   #42916
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Latijn is geen Nederlands....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Munt in de Oostenrijkse Nederlanden.
En op die munt staat een Latijnse tekst maar noch het Nederlanstalige België, noch Belgen....
En precies dat was de inzet der diskussie. Ge schreeft immers: ...we zitten in de Oostenrijkse tijd waar de inwoners van het Zuiden door de Oostenrijkers ' Belgen' werden genoemd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De praktijk.
De praktijk is dat bij mijn stadsgenoot, de kroniekschrijver J.B. Hous, voor de eerste maal het begrip "belgen" in april 1815 (!) valt. Voorheen heeft hij het steeds over "'t Nederland" en "Nederlanders" als hij het over zijn land(genoten) heeft.... Nadien volgt een periode van gemengd gebruik.

En dat heeft dus niets te maken met de Latijnse teksten die de Oostenrijkers op hun munten gezet hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In ieder geval zoals blijkt uit het gebruik van de munt, werden de inwoners van het Zuiden 'Belgen' genoemd.
Om een lang verhaal kort te maken: de inwoners van het Noorden werden ‘Hollanders’ en de inwoners van het Zuiden werden ‘Belgen’. Tot spijt van wie het benijdt
Tot uw spijt zegt die munt enkel iets over het taalgebruik in het Latijn, maar niets over het taalgebruik in het Nederlands door de Zuid-Nederlanders......
En spontaan rijst hier bij mij de vraag wanneer men in het noorden de Zuid-Nederlanders begon aan te duiden met "Belgen".
Tip: in Latijnse teksten gaan we ook dat natuurlijk niet kunnen terugvinden...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 februari 2020 om 01:26.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 20:04   #42917
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
er is duidelijk meer eenheid tussen Zuid en Noord dan tussen het Oosten en de Rest
Met verdwijnen van het Nederduits als officiële taal van wat nu het noorden en midden van Duitsland is, zijn Nederland en Duitsland uit elkaar gegaan. Helaas...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 februari 2020 om 20:05.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 20:09   #42918
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik een afspraak wens te maken in een restaurant vraag ik voor alle zekerheid of er ook Hollanders geboekt hebben.
Wij Hollandse Nederlanders zijn veel aardiger en vriendelijker als menig Belg. Iedereen, dus ook onze broeders en zuster uit het zuiden zijn in het noorden van harte welkom. Niemand maakt bezwaar tegen aanwezigheid van Vlamingen. Bij ons geen haatsmurferij.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 februari 2020 om 20:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 20:11   #42919
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de streek van Maldegem (B) - Oostburg (NL) zie je dat ook. Daar valt op hoe groot de osmose is. Aan Belgische kant merk je wel overal een wagen met een Nederlandse nummerplaat, net als aan Nederlandse zijde je talrijke Belgische nummerplaten ziet. Niet alleen op de wegen of bij supermarkten, maar ook op de opritten van menig huis.
In Rotterdam gaat er geen dag voorbij zonder dat ik Belgische kentekens zie. Heb zelf ook Vlaamse collega's.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 20:48   #42920
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

In Zeeuws-Vlaanderen wemelt het van de Vlamingen. Het zijn de Vlamingen die de streek levendig houden en ervoor zorgen dat het toerisme op peil blijft. Vroeg of laat maken de Vlamingen zelfs een meerderheid uit van de bevolking in Zeeuws-Vlaanderen. De Zeeuws-Vlaamse jeugd gaat immers studeren in Gent, Antwerpen of Nederland, om er vervolgens te blijven plakken.

Er zijn in Zeeuws-Vlaanderen echter geen problemen tussen Vlamingen en Nederlanders.

In Poppel (Antwerpen) wonen er ook meer Nederlanders dan Vlamingen. Ook daar verloopt het samenwonen vlekkeloos.

In Baarle-Hertog en de Voerstreek lijkt het Vlaams-Nederlands samenwonen ook prima te lukken. De Nederlanders hebben zelfs een belangrijke rol gespeeld in de 'hernederlandsing' van Voeren.

Dat is iets anders dan de Belgische taalstrijd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be