Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2013, 22:46   #41
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar de centrale vraag is: wie is we?
Naar mijn gegevens is het gewone volk nooit iets gevraagd. Alleen een handjevol notabelen en geestelijken. Ik moet eerlijk zijn: hetzelfde gold ook voor het noorden, daar was het vooral een elite die nog iets van invloed had
'We' is het Nationaal Congres.

Het gewone volk? Niet flauw doen. Het 'gewone' volk moest noeste arbeid verrichten en hield zich niet bezig met die dingen. Slechts een klein gedeelte kon overigens lezen of schrijven. U moet eens ophouden met over 1830 te praten met een mentaliteit van 2013.

De elite een invloed in het noorden? Neen, Willem I werd geïnstalleerd door een handvol mensen (W vanHoogendorp en Co). Er werd trouwens nooit een referendum (zelfs geen vervalst...) gehouden in het Noorden om de elite haar mening te vragen.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2013 om 22:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 22:50   #42
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'We' is het Nationaal Congres.

Het gewone volk? Niet flauw doen. Het 'gewone' volk moest noeste arbeid verrichten en hield zich niet bezig met die dingen. Slechts een klein gedeelte kon overigens lezen of schrijven. U moet eens ophouden met over 1830 te praten met een mentaliteit van 2013.

De elite een invloed in het noorden? Neen, Willem I werd geïnstalleerd door een handvol mensen (W vanHoogendorp en Co). Er werd trouwens nooit een referendum (zelfs geen vervalst...) gehouden in het Noorden om de elite haar mening te vragen.
Fout: 'Het gewone volk (what's in a name?) moest noeste arbeid verrichten en mocht zich niet bezighouden met ... 'die dingen'.

Kunnen lezen en/of schrijven, heeft bovendien niets met intelligentie en inzicht in een staatsstructuur te maken. Of wou u het tegendeel komen beweren?
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.

Laatst gewijzigd door Sonny Crockett : 28 december 2013 om 22:51.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 22:55   #43
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Fout: 'Het gewone volk (what's in a name?) moest noeste arbeid verrichten en [U]mocht[/u] zich niet bezighouden met ... 'die dingen'.

Kunnen lezen en/of schrijven, heeft bovendien niets met intelligentie en inzicht in een staatsstructuur te maken. Of wou u het tegendeel komen beweren?
Mocht niet, èn kon niet. Als ge niet kunt lezen noch schrijven, lijkt het me moeilijk om wetten te ontwerpen en het land te besturen. Zelfs in die tijd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 22:56   #44
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'We' is het Nationaal Congres.

Het gewone volk? Niet flauw doen. Het 'gewone' volk moest noeste arbeid verrichten en hield zich niet bezig met die dingen. Slechts een klein gedeelte kon overigens lezen of schrijven. U moet eens ophouden met over 1830 te praten met een mentaliteit van 2013.

De elite een invloed in het noorden? Neen, Willem I werd geïnstalleerd door een handvol mensen (W vanHoogendorp en Co). Er werd trouwens nooit een referendum (zelfs geen vervalst...) gehouden in het Noorden om de elite haar mening te vragen.
Er had destijds een referendum voor het gehele volk moeten komen over de hereniging.
Het was van de zotte dat de mogendheden ons voorschreven wat en hoe wij iets moesten doen.
Dat het referendum niet is gekomen is best wel jammer.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 december 2013 om 23:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 22:59   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er had destijds een referendum voor het gehele volk moeten komen over de hereniging.
Het was van de zotte dat de mogendheden ons voorschreven wat en hoe wij iets moesten doen.
Dat het referendum er niet is gekomen is best wel jammer.
Hereniging? Hereniging van wat?? De Nederlanden waren amper enkele decennia (kunstmatig) één geweest en meer dan 400 jaar gescheiden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:01   #46
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mocht niet, èn kon niet. Als ge niet kunt lezen noch schrijven, lijkt het me moeilijk om wetten te ontwerpen en het land te besturen. Zelfs in die tijd.
U antwoordt volledig naast de kwestie.

Dat de gewone mens (of laten we zeggen, de Vlaming) niet mocht, 'gehoord' worden, is en was degoutant.
Dat is ook net het punt, dat ik aanhaal. Hoe kan jij zeggen, dat 'niemand' zat te wachten op een koning uit het Noorden, als je twee replieken later toegeeft, dat niet iedereen is gehoord?

Aldus, ik heb een hekel aan mensen die menen te moeten spreken in naam van een volledige bevolkingsgroep, zonder ook de minste kennis van zaken en achtergrondinformatie.

U zegt eveneens, 'zij konden niet'. Waarom zouden zij geen mening gehad hebben? U gelooft dus werkelijk, dat iemand die niet kan lezen en/of schrijven, een minder heldere kijk op een staatsstructuur zou hebben, dan iemand die dat wel kan?

Dat idee, is door de jaren heen compleet achterhaald.
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:02   #47
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hereniging? Hereniging van wat?? De Nederlanden waren amper enkele decennia (kunstmatig) één geweest en meer dan 400 jaar gescheiden.
Vanaf 1585 tot 1815 is géén 400 jaar.
1585 was de val van Antwerpen.
De Nederlanden waren wel degelijk verbonden met elkaar, ook al was er geen sprake van een eenheidsstaat zoals nu in Nederland het geval is. Trouwens, België is nu een federale structuur en op weg om een confederatie te worden. Is dat dan geen eenheidsstaat meer?
Niet zo flauw doen....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 december 2013 om 23:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:09   #48
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
U antwoordt volledig naast de kwestie.

Dat de gewone mens (of laten we zeggen, de Vlaming) niet mocht, 'gehoord' worden, is en was degoutant.
Dat is ook net het punt, dat ik aanhaal. Hoe kan jij zeggen, dat 'niemand' zat te wachten op een koning uit het Noorden, als je twee replieken later toegeeft, dat niet iedereen is gehoord?

Aldus, ik heb een hekel aan mensen die menen te moeten spreken in naam van een volledige bevolkingsgroep, zonder ook de minste kennis van zaken en achtergrondinformatie.

U zegt eveneens, 'zij konden niet'. Waarom zouden zij geen mening gehad hebben? U gelooft dus werkelijk, dat iemand die niet kan lezen en/of schrijven, een minder heldere kijk op een staatsstructuur zou hebben, dan iemand die dat wel kan?

Dat idee, is door de jaren heen compleet achterhaald.
Maar neen, ik schets gewoon hoe het in die tijd was. De gewone mens kwam er gewoon niet bij te pas wanneer het ging om de poltieke macht. Ook niet in andere landen. U komt weer aandraven met moraliserende denkbeelden van nu. Ik hou me aan de realiteit van toen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:12   #49
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar neen, ik schets gewoon hoe het in die tijd was. De gewone mens kwam er gewoon niet bij te pas wanneer het ging om de poltieke macht. Ook niet in andere landen. U komt weer aandraven met moraliserende denkbeelden van nu. Ik hou me aan de realiteit van toen.
En omdat het toen zo was, ... mogen wij niet ijveren voor verandering?
Dat gaan ze graag horen in Sparta. 'Hm, die kleine ziet er toch maar vreemd uit, laten we hem van de berg gooien. Weg ermee ...'
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:13   #50
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar neen, ik schets gewoon hoe het in die tijd was. De gewone mens kwam er gewoon niet bij te pas wanneer het ging om de poltieke macht. Ook niet in andere landen. U komt weer aandraven met moraliserende denkbeelden van nu. Ik hou me aan de realiteit van toen.
Is uw bezwaar tegen de hollandse rekenmethode dan niet gebaseerd op een moraliserend oordeel? En het feit dat Willem l een protestant was?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:20   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vanaf 1585 tot 1815 is géén 400 jaar.
1585 was de val van Antwerpen.
De Nederlanden waren wel degelijk verbonden met elkaar, ook al was er geen sprake van een eenheidsstaat zoals nu in Nederland het geval is. Trouwens, België is nu een federale structuur en op weg om een confederatie te worden. Is dat dan geen eenheidsstaat meer?
Niet zo flauw doen....
Ja goed, maar 1815 was een klein intermezzo van 15 jaar. Heeft niet veel te betekenen. Ik begin de scheiding vanaf het begin van de 80-jarige Oorlog. Toen werd de eenheid verbroken in de praktijk. Maar in de feiten zijn zij we zo'n 400 jaar gescheiden. En zelfs indien we uw berekening tellen, maakt dit ongeveer (+-)250 jaar gescheiden in 1815. Dat was een hele tijd.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2013 om 23:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:22   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Werkloosheidsuitkeringen?
Mooiere OCMW-woningen dan in Wallonië?
Uw stereotypes over de Franstaligen zijn meer dan duidelijk maar dat laat de meeste Franstaligen koud en vooral degenen die in Vlaanderen wonen en die met uw onzin lachen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:26   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar mijnheer toch! Het is net in 1830 dat een "scheve situatie" is ontstaan! En dat willen wij rechtzetten door dat hoogverraad van 1830 ongedaan te maken. La Belgique is wat men tegenwoordig "a failed state" noemt.
Vecht maar tegen windmolens als dit u bevalt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:26   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Is uw bezwaar tegen de hollandse rekenmethode dan niet gebaseerd op een moraliserend oordeel? En het feit dat Willem l een protestant was?
Niet in die zin of betekenis. Want bij die fameuze bevraging van Willem I toen, werd de elite 'zogezegd' geraadpleegd door middel van een referendum. En dat referendum werd vervalst. Dat was gewoon bedrog. Terwijl het 'gewone' volk 'd'office' nooit werd geraadpleegd en er hier dus geen sprake kan zijn van vervalsing of bedrog.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:30   #55
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar 1815 was een klein intermezzo van 15 jaar. Heeft niet veel te betekenen. Ik begin de scheiding vanaf het begin van de 80-jarige Oorlog. Toen werd de eenheid verbroken in de praktijk. Maar in de feiten zijn zij we zo'n 400 jaar gescheiden. En zelfs indien we uw berekening tellen, maakt dit ongeveer (+-)250 jaar gescheiden in 1815. Dat was een hele tijd.
Ik heb nu het gevoel dat weer deels naar elkaar toe beginnen te groeien, met dank aan de EU.
Vooral fiscale, bancaire en sociale regelgeving dragen hiertoe aan bij.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:33   #56
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet in die zin of betekenis. Want bij die fameuze bevraging van Willem I toen, werd de elite 'zogezegd' geraadpleegd door middel van een referendum. En dat referendum werd vervalst. Dat was gewoon bedrog. Terwijl het 'gewone' volk 'd'office' nooit werd geraadpleegd en er hier dus geen sprake kan zijn van vervalsing of bedrog.
De stemming is niet vervalst, echter aan de uitslag
werd een bijzondere betekenis toegekend. Dat is echt iets anders.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 december 2013 om 23:36.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2013, 23:36   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar 1815 was een klein intermezzo van 15 jaar. Heeft niet veel te betekenen. Ik begin de scheiding vanaf het begin van de 80-jarige Oorlog. Toen werd de eenheid verbroken in de praktijk. Maar in de feiten zijn zij we zo'n 400 jaar gescheiden. En zelfs indien we uw berekening tellen, maakt dit ongeveer (+-)250 jaar gescheiden in 1815. Dat was een hele tijd.
Ik denk dat je iets te licht gaat over alle contacten tussen Zuid en het het zuiden van het Noorden. Er is hier nog aardig wat historiografie nodig, maar de banden tussen de kwartierstaten en de Zuidelijke Nederlanden (bv. op vlak van clerus en scholing) bleven heel die tijd voortbestaan. Zowel economische, migratie en militaire banden (bv. de Devolutieoorlog, Boerenopstand) werden eveneens onderhouden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 28 december 2013 om 23:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 00:03   #58
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat je iets te licht gaat over alle contacten tussen Zuid en het het zuiden van het Noorden. Er is hier nog aardig wat historiografie nodig, maar de banden tussen de kwartierstaten en de Zuidelijke Nederlanden (bv. op vlak van clerus en scholing) bleven heel die tijd voortbestaan. Zowel economische, migratie en militaire banden (bv. de Devolutieoorlog, Boerenopstand) werden eveneens onderhouden.
Het zou wel een goed kunnen zijn dat u dit overschat. Want bijvoorbeeld de Boerenoorlog had bij ons maar weerklank in een zeer klein milieu.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 00:05   #59
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zou wel een goed kunnen zijn dat u dit overschat. Want bijvoorbeeld de Boerenoorlog had bij ons maar weerklank in een zeer klein milieu.
Bij ons, dat betekent zoveel als?
Of, ziet u zichzelf, voor een zoveelste keer als de enige referentie?
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 00:08   #60
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Bij ons, dat betekent zoveel als?Of, ziet u zichzelf, voor een zoveelste keer als de enige referentie?
'Bij ons' betekent hier : bij de Nederlandstalige Belgen ofte de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door system : 29 december 2013 om 00:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be