Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2017, 21:54   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Vergiffenis schenken doet men totaal los van de houding van de dader en heeft niks vandoen met zijn inzicht of berouw. Vergiffenis schenken doet men enkel en alleen voor zijn eigen gemoedsrust door wrok uit te bannen en vrede met zichzelf te herwinnen. Enfin, zo zie ik het als atheïst.
Ook een atheïst zou kunnen inzien - mits wat goede wil natuurlijk - dat vergiffenis een helend karakter kan hebben voor niet alleen slachtoffer maar ook de dader.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 21:54   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Vergiffenis schenken doet men totaal los van de houding van de dader en heeft niks vandoen met zijn inzicht of berouw. Vergiffenis schenken doet men enkel en alleen voor zijn eigen gemoedsrust door wrok uit te bannen en vrede met zichzelf te herwinnen. Enfin, zo zie ik het als atheïst.
Ook een atheïst zou kunnen inzien - mits wat goede wil natuurlijk - dat vergiffenis een helend karakter kan hebben voor niet alleen slachtoffer maar ook de dader.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 21:59   #43
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

@ Jan en Aton.

Hebben leden van IS baat bij vergiffenis van hun slachtoffers ?
Zou iemand als bv Dutroux inzicht verwerven, mochten de ouders van de vermoordde meisjes hem vergiffenis schenken ?

Ik begrijp wel dat wraak de pijn en het doorstane verdriet van het slachtoffer of de familie ervan niet wegneemt, maar gratuit vergiffenis schenken aan iemand die geen berouw toont, is imo zoiets als 'n tafel vol met lekker eten schenken aan een obese persoon, je helpt 'm daar ook niet echt mee z'n vraatzucht te verlichten.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 22:02   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
@ Jan en Aton.

Hebben leden van IS baat bij vergiffenis van hun slachtoffers ?
Zou iemand als bv Dutroux inzicht verwerven, mochten de ouders van de vermoordde meisjes hem vergiffenis schenken ?
Wie weet.

Er is toch een bijzonder ingrijpend getuigenis gepasseerd van een christelijk Syrisch meisje dat, alhoewel gemarteld door IS, haar beulen vergiffenis schonk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 22:14   #45
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie weet.

Er is toch een bijzonder ingrijpend getuigenis gepasseerd van een christelijk Syrisch meisje dat, alhoewel gemarteld door IS, haar beulen vergiffenis schonk.
Idd, dat heb ik ook gelezen, net als de verminkte Indische vrouw die met zuur overgoten werd en haar belager hiervoor vergaf.
Vraag is dan of de dader(s) hiermee tot inzicht is/zijn gekomen.

Ik weet ook wel - zoals Aton schreef - dat vergiffenis schenken het eigen gemoed verlicht, maar ik ben niet zeker of ik daartoe echt in staat zal zijn, mocht er iemand leden van m'n gezin iets gewelddadigs aandoen.
Het blijft hoe dan ook een heikel onderwerp.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 01:58   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook een atheïst zou kunnen inzien - mits wat goede wil natuurlijk - dat vergiffenis een helend karakter kan hebben voor niet alleen slachtoffer maar ook de dader.
Ach, wat lig je nu weer aan je kruis te krabben??
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 02:02   #47
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
@ Jan en Aton.

Hebben leden van IS baat bij vergiffenis van hun slachtoffers ?
Zou iemand als bv Dutroux inzicht verwerven, mochten de ouders van de vermoordde meisjes hem vergiffenis schenken ?
Dus zoals ik hiervoor kwam te stellen is dat het enkel de persoon die vergiffenis schenkt hierbij baat heeft. We zijn het daarmee eens.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 02:06   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie weet.

Er is toch een bijzonder ingrijpend getuigenis gepasseerd van een christelijk Syrisch meisje dat, alhoewel gemarteld door IS, haar beulen vergiffenis schonk.
En is IS daardoor tot inzicht gekomen ? ??? Jou ontbreekt het duidelijk aan inzicht.

Laatst gewijzigd door Aton : 31 oktober 2017 om 02:09.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 13:39   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En is IS daardoor tot inzicht gekomen ? ??? Jou ontbreekt het duidelijk aan inzicht.
Al eerder op geantwoord, hoor. Probeer wat goede wil te tonen, beste Aton.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 16:02   #50
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook een atheïst zou kunnen inzien - mits wat goede wil natuurlijk - dat vergiffenis een helend karakter kan hebben voor niet alleen slachtoffer maar ook de dader.
Vergiffenis maakt een mens niet beter.
En het slachtoffer nog minder die met een extra wrok blijft zitten als de misdadiger al spoedig weer op vrije voeten rond loopt en hij zelf zijn verdere leven met de ellende zit opgescheept.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 12:10   #51
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
niet iedereen is geboren met een goede fond innerlijk of niet iedereen is gemachtigd te herbekijken dat sommige mensen gewoon iets niet begrijpen ... dat kan ook als excuus gebruikt worden om hen te vergeven ... wat voor zin heeft het iemand zijn domme daden te verwijten vandaar de spreuk God zegent de armen van geest....
Domheid (ge)misbruiken als verschoning voor vergiffenis...
Is het niet daarom dat Jezus op het kruis zei: 'vader, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen...'
En algemeen gezien kun je hem alleen maar 100% en zelfs 200% gelijk geven.

Maar hier afkomen met het excuus dat kleine persoonlijke vergrijpen moeten vergeven worden en moeten blijvend vergeven worden ook bij herhaling omdat de persoon niet zou inzien dat ze kwaad doet...
Denk je niet dat een goede Christelijke houding er dan zou uit bestaan om die persoon haar onwetendheid te laten inzien ipv hem te laten dolen in de duisternis?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 12:14   #52
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mattheus 12:31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.
En vergeef ons onze schulden, gelijk wijzelf vergeven aan onze schuldenaren...

Het gaat er hier dus om dat je alleen vergiffenis kunt krijgen voor je zonden indien je zelf in staat bent om vergiffenis te geven...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 12:18   #53
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Wel, volgens mij heb je het gewoon juist hoor: zonder spijtbetuiging geen vergiffenis.
Als bepaalde mensen in uw schoonfamilie daar anders over denken kennen ze inderdaad hun eigen religie niet, of ze zijn hypocriet met hun eigen principes als het familie betreft.
Mijn kind, schoon kind...
En de miserie voor het kind en voor de ouders die zo'n houding al heeft meegebracht...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 15:47   #54
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En vergeef ons onze schulden, gelijk wijzelf vergeven aan onze schuldenaren...

Het gaat er hier dus om dat je alleen vergiffenis kunt krijgen voor je zonden indien je zelf in staat bent om vergiffenis te geven...
Dus eerst geven en dan pas ontvangen?
Maar dat moet dan ook voor de ander gelden die eerst mij vergeeft voordat ik hem vergeef.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 15:51   #55
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie weet.

Er is toch een bijzonder ingrijpend getuigenis gepasseerd van een christelijk Syrisch meisje dat, alhoewel gemarteld door IS, haar beulen vergiffenis schonk.
Heel sterk dat zo iets mogelijk zou zijn.
Is dit slechts formeel of werkelijk zo dat ze nooit enig wraakgevoelens zou koesteren?
Of moet zij zich dat elke dag weer opnieuw wijs maken voor het kruis van onze lieve Heer, die zeker wel wat traantjes zal laten bij zoveel goedheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 18:12   #56
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dus eerst geven en dan pas ontvangen?
Maar dat moet dan ook voor de ander gelden die eerst mij vergeeft voordat ik hem vergeef.
Het ben jij die vergiffenis vraagt aan God en zijn antwoord is dat jij alleen die vergiffenis kunt krijgen (vergeet niet dat God in feiten jijzelf bent) indien je in staat bent om zelf vergiffenis te schenken...
Indien je daartoe niet in staat bent zul je jezelf ook niet kunnen vergeven of zul je de opluchting die bij vergiffenis hoort niet ervaren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 18:16   #57
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Heel sterk dat zo iets mogelijk zou zijn.
Is dit slechts formeel of werkelijk zo dat ze nooit enig wraakgevoelens zou koesteren?
Of moet zij zich dat elke dag weer opnieuw wijs maken voor het kruis van onze lieve Heer, die zeker wel wat traantjes zal laten bij zoveel goedheid.
Een Syrisch meisje mishandelt door Syriërs...

Indien je niet in staat bent om je vader en/of je moeder te vergeven ben je niet in staat om jezelf ten volle te aanvaarden en blijf je met een enorm groot lidteken in jezelf zitten...

Maar ik geef toe, in alle gevallen is het bijzonder moeilijk...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 08:42   #58
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het ben jij die vergiffenis vraagt aan God en zijn antwoord is dat jij alleen die vergiffenis kunt krijgen (vergeet niet dat God in feiten jijzelf bent) indien je in staat bent om zelf vergiffenis te schenken...
Dus Gods vergiffenis is afhankelijk van die van mij?
God als slaaf van mijn wil?...
En als het hier om God gaat en niet om die van de mensen, dan moet ik God dus in de eerste plaats al zijn zonden vergeven?
In het licht daarvan zijn mijn zonden slechts zeer klein.
En in diepste wezen ben ik God zelf, maar niet feitelijk, want God is een veel hoger wezen dan ik, en nog meer als microwezentje, dat ik niet zelf ben.
Citaat:
Indien je daartoe niet in staat bent zul je jezelf ook niet kunnen vergeven of zul je de opluchting die bij vergiffenis hoort niet ervaren...
Dat zogenaamde vergeven heeft nauwelijks enige betekenis, want de zondigheid blijft bestaan, wat we al met 2000 jaar christendom hebben mogen ervaren.
Niemand is er ooit beter van geworden, integendeel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 08:47   #59
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een Syrisch meisje mishandelt door Syriërs...

Indien je niet in staat bent om je vader en/of je moeder te vergeven ben je niet in staat om jezelf ten volle te aanvaarden en blijf je met een enorm groot lidteken in jezelf zitten...

Maar ik geef toe, in alle gevallen is het bijzonder moeilijk...
Hoe zou ik ooit mijn ouders kunnen vergeven?
Hebben zij ooit om vergiffenis gevraagd?
Heb ik hun ooit iets mogen verwijten?

Dat zogenaamde vergeven is slechts een leeg gedoe zonder enige inhoud.
Alleen zo in het algemeen kunnen we begrijpen dat we allemaal fouten maken en in die zin de mens vergeven, maar de zondigheid verdwijnt daardoor niet.
Het zou pas zin hebben als daardoor iets goed werd gemaakt.
Op zijn minst iets uitgepraat.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2017, 09:30   #60
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dus eerst geven en dan pas ontvangen?
Maar dat moet dan ook voor de ander gelden die eerst mij vergeeft voordat ik hem vergeef.
Het gaat niet over de anderen hier; het gaat over jou zelf... Hoe kun jij vergiffenis vragen voor jezelf als je niet in staat bent om zelf te vergeven???
Wat de anderen betreft is dat zijn zaak en niet de jouwe.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be