Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei (°4/08/1962) raakte in 2003 voor het eerst verkozen in het federale parlement. Zet zich in voor vrijwilligers, gepensioneerden, mensen met een handicap.

 
 
Discussietools
Oud 19 mei 2007, 01:08   #1
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard Duitse minderheid - 3de poging

Geachte mevrouw Van Gool,

Vermits ik meen te mogen merken dat U zich hier zich op bewonderenswaardige met de discussies bezig houdt neem ik de vrijheid volgende vraag te lanceren. Het gaat daarbij om de 3e poging daar de vorige twee politici de vraag kennelijk niet ter harte namen.

Wat is Uw mening over de toekomst van de Duitse minderheid in België? Hoe zit U hun toekomst persoonlijk (niet noodzakelijk het partijstandpunt)? Zelf zou ik zeggen dat wou de fouten van het verleden goedmaken en dat stukje Duitsland, lafhartig gestolen van het verslagen vaderland, terug geven met excuses en schadevergoeding van de koning en zijn Waalsche handlangers, maar dat is weinig realistisch. Ik zou daarom zeggen; absoluut respekt voor het beschermen van deze minderheid. Dit komt neer op een strikt respecteren van de huidige status quo met eventueel verdere financiëring (de meeste infrastructuur daar is intussen hopeloos verouderd) en indien nodig verdere regionalisering.
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline  
Oud 19 mei 2007, 01:33   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Interessante discussie. Onder totale bescherming zou je ook kunnen verstaan : 100% eentalig statuut, maar dat hebben ze niet. Malmedy en Waimes zijn niet bij de negen gemeenten van de Duitstalige gemeenschap, terwijl die negen gemeenten allemaal faciliteiten voor Franstaligen hebben. In Eupen is er een Franstalige school.

Is dit wel van deze tijd? Moet er geen ECHTE consultatie gebeuren? En indien ja, moet die per gemeente gebeuren of in de negen gemeenten tesamen (het zou een gevaarlijk precedent zijn om dit te doen per gemeente eigenlijk...)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 19 mei 2007, 13:26   #3
Greet Van Gool
 
 
Greet Van Gool's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 71
Standaard Duitstalige Gemeenschap

Beste PreuBe
het is een feit dat de Duitstalige Gemeenschap vaak wat over het hoofd gezien wordt. Nochtans maakt ze deel uit van België, en moet ze dus ook naar behoren behandeld worden. Dus : inderdaad respect voor deze Gemeenschap. Wat dat juist tot gevolg zou moeten hebben voor de financiering en de bevoegdheidsverdeling kan ik moeilijk inschatten, omdat ik niet weet hoe de regeling momenteel is. Alleszins, wat betreft de verdeling van de federale financiële middelen, vind ik dat elke gemeenschap haar deel moet krijgen. Ook t.a.v. de Duitstalige Gemeenschap moet de solidariteit ten volle gelden.
Persoonlijk heb ik wel wat contacten in de Duitstalige Gemeenschap, nog uit de tijd van toen ik regeringscommissaris was en bevoegd voor het beleid voor mensen met een handicap. Ik heb daar toen ook werkbezoeken afgelegd, en ben daar even goed als in de andere gemeenschappen gaan spreken als ze mij vroegen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op uw vraag.
Beste groeten
Greet
Greet Van Gool is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be