Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2020, 19:10   #41
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ben benieuwd of men in Wallonië ooit een samenleven met een Nederlandstalige meerderheid zal accepteren. In 1836 nog werden de orangisten vanuit Brussel uitgeschakeld na de overwinningen van orangisten op locaal niveau door een "benoemingspolitiek".


https://www.dbnl.org/tekst/_nee00320...01_01_0052.php

De Benelux is zo dood als een pier.
België is een aanhangsel van Frankrijk en Nederland heeft zijn Hanzelanden.
Daarom deze fantasieën over een Benelux federatie , zijn totaal achterhaald.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2020, 19:36   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

In deze draad zitten twee historische feitjes, die inmiddels eigenlijk wel een grapje geworden zijn.
a) de grondvoddelijke passage van de non-mix van de worstenhuizen
b) de economische eigenheid van de benelux (en het is zeker nooit een politieke eigenheid geweest)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2020, 22:10   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ben benieuwd of men in Wallonië ooit een samenleven met een Nederlandstalige meerderheid zal accepteren. In 1836 nog werden de orangisten vanuit Brussel uitgeschakeld na de overwinningen van orangisten op locaal niveau door een "benoemingspolitiek".
Samenleven !? Ik leef zelfs met mijn buurman niet samen. Lekker ieder in zij eigen kot, ja!

In het konfederale model der Herenigde Nederlanden dat ik vooropstel doen de entiteiten die de konfederatie vormen misschien nog minder samen dan dan tegenwoordig de lidstaten van de EU samen doen ? Als de Walen in de EU "verenigd" zijn met Nederlanders waarom zou dat dan niet kunnen in de Herenigde Nederlanden zoals ik ze vooropstel ?
Ik zie dat immers niet als een unitaire staat, zelfs geen federale; maar als een konfederatie, en daar is dat minderheids-/meerderheidspel niet aan de order. Men beslist gewoon wat men samen doet, en vooral wat niet.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juli 2020 om 22:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2020, 22:30   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Niet België maar de ganse Nederlanden moeten gekonfederaliseerd worden in 1 geheel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Benelux is zo dood als een pier.
Als dat zo is, is dat erg jammer, wat het zou een goede basis zijn om op verder te gaan, na de fatale desïntegratie der Nederlanden die reeds begon voor Lowie Kators, en die nog steeds doorgaat door de roep naar Vlaamse onafhankelijkheid.
Citaat:
België is een aanhangsel van Frankrijk .....
Terwijl het VKN nu net werd opgericht als bufferstaat tegen Frankrijk. Dat was een wijs besluit en daarin ligt precies het geopolitieke nut van de Nederlanden te herenigen, na de 600-jarige Frans-/Nederlandse oorlog.
Citaat:
Daarom deze fantasieën over een Benelux federatie , zijn totaal achterhaald.
De Pragmatieke Sanktie van Keizer Karel was vooral zeer visionair; en zeker niet achterhaald, maar brandend aktueel. Hij had groot gelijk met zijn voorspelling dat we zouden verdeeld en opgeslokt worden en dus moet het Middenrijk hersteld worden tot postuum tandengeknars van een ganse rij Franse imperialisten.
Nederlanders aller landen verenig jullie, voer de Sjarel zijn testament uit, en keer de Nederlandse Leeuw van Waterloo terug met de klauwen richting Frankrijk nadat de Fransen hem in 1831 omdraaiden en hem bijna de nek omdraaiden.
Dit zijn we echter kwijt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Nederlanden
Wraak ! https://www.youtube.com/watch?v=KTXo_8e3z0g

Gelukkig verloor Dietsland slechts een relatief klein gedeelte. Het Franse verdikt had zoveel erger kunnen zijn voor ons...

Tot dusver mijn alternatieve 11-juli-boodschap.

We moeten het ruimere plaatje bekijken, Cato !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juli 2020 om 22:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be