Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2010, 14:58   #81
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je kan natuurlijk ook gewoon verhuizen naar waar het werk is. Dat doen we binnen Nederland ook. Ja, jammer dan als je de taal van je eigen land niet spreekt en dus niet kan verhuizen naar waar het werk is....
Mijn kinderen zijn hun werk ook in het centrum van het land moeten gaan zoeken. Die 100km was geen probleem.
Maar op het moment dat er een woning gezocht werd dicht bij het werk kwam Wallonië dat slechts enkel km ver ligt niet in aanmerking. De taal was niet het probleem. Maar wel het verschil in wetgeving en belastingen. En vooral de angst welke bijkomende verschillen er binnen enkele jaren zouden zijn. De overheid is er dus schuld aan dat mensen minder snel de taalgrens oversteken om elders te werken.
Dat heeft dus niks met taal te maken. Het is daarom lichtzinnige enkel het 'weigeren de taal te leren' als reden op te geven om elders te werken en te wonen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 15:04   #82
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn kinderen zijn hun werk ook in het centrum van het land moeten gaan zoeken. Die 100km was geen probleem.
Maar op het moment dat er een woning gezocht werd dicht bij het werk kwam Wallonië dat slechts enkel km ver ligt niet in aanmerking. De taal was niet het probleem. Maar wel het verschil in wetgeving en belastingen. En vooral de angst welke bijkomende verschillen er binnen enkele jaren zouden zijn. De overheid is er dus schuld aan dat mensen minder snel de taalgrens oversteken om elders te werken.
Dat heeft dus niks met taal te maken. Het is daarom lichtzinnige enkel het 'weigeren de taal te leren' als reden op te geven om elders te werken en te wonen.
Ik ken uiteraard de intra-belgische belasting aangelegenheden niet, maar aangezien er tonnen Nederlanders in België werken, wonen, en er vrij dwingende Europese regelgeving bestaat op het gebied van vrij verkeer lijkt het me toch dat daar dan op zn minst een discussie over woedt?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 15:16   #83
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik ken uiteraard de intra-belgische belasting aangelegenheden niet, maar aangezien er tonnen Nederlanders in België werken, wonen, en er vrij dwingende Europese regelgeving bestaat op het gebied van vrij verkeer lijkt het me toch dat daar dan op zn minst een discussie over woedt?
In Wallonië is er bv geen jobkorting geweest, in Vlaanderen wél.
Er is géén taalgrensoverschrijdende meeneembaarheid van registratierechten bij het verkopen/verwerven van een woning? Dat kan 12.500 euro verschil uitmaken. toch een mooi bedrag.
Als je aan de andere zijde van de taalgrens woont wordt automatisch Waal. Een Nederlander die in België gaat wonen behoudt normaal zijn rechten als Nederlander.
Trouwens, sinds de laatste veranderingen in de belastingsovereenkomst tussen Nederland en België heb ik al verschillende Nederlanders terug weten keren. Hoe het juist zit weet ik niet, maar het heeft iets met ziekte-uitkeringen of pensioen te maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2020, 12:55   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Zozo. Stel dat ik dit onderzoek geloof.
290 miljard. In twaalf jaar. Dus geen 300 miljard per jaar.
Ik reken even uit. 290 miljard gedeeld door 12. en dat gedeeld door de 6 miljoen 'vlamingen'.
Elke 'vlaming' zou dan de Belgen van het Zuiden het gigantische bedrag van... 4027 Belgische franc 'geven'. Dat is iets minder dan 100 euro.
Dus elke twee jaar een nieuwe auto? 200 euro in twee jaar.
't Zal een tweedehands fietsje worden
U leest natuurlijk alleen wat u graag leest hé.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2020, 12:55   #85
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Wallonië is er bv geen jobkorting geweest, in Vlaanderen wél.
Er is géén taalgrensoverschrijdende meeneembaarheid van registratierechten bij het verkopen/verwerven van een woning? Dat kan 12.500 euro verschil uitmaken. toch een mooi bedrag.
Als je aan de andere zijde van de taalgrens woont wordt automatisch Waal. Een Nederlander die in België gaat wonen behoudt normaal zijn rechten als Nederlander.
Trouwens, sinds de laatste veranderingen in de belastingsovereenkomst tussen Nederland en België heb ik al verschillende Nederlanders terug weten keren. Hoe het juist zit weet ik niet, maar het heeft iets met ziekte-uitkeringen of pensioen te maken.
Zoek het eens uit.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be